Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og kw

Startet av Karma, onsdag 24. april 2019, klokken 14:02

« forrige - neste »

M3P

Hei.

Jeg er ny når det gjelder Tesla og lading.
Skal ha fått montert en lader på 400V og 16A som skal gi 11kW.

Når jeg lader bilen viser den 11kW, men på 237V og 16A.
Er dette en visningsfeil i bilen/appen eller tenker jeg feil?

Link til bilde i appen: https://ibb.co/xGSCGJx

Chris Aurora

Det stemmer. 400v har tre faser på ~240v mot N og 400V mellom fasene. 240*3*16 = ca 11 kW
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

M3P

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på lørdag 27. april 2019, klokken 09:12
Det stemmer. 400v har tre faser på ~240v mot N og 400V mellom fasene. 240*3*16 = ca 11 kW

Takk for tilbakemeldingen. Da er jeg litt klokere.

GOS

@Handyman

Ja, alt i Tesla'en er mer eller mindre EPA.

Men i løpet av de årene Model S har eksistert så har jeg aldri hørt eller lest hva som er grunnen til at Energy Appen opererer med en annen wh per typical kilometer enn det du må kjøre med for å matche reduksjonen i batterimåleren på skjermen.

For nær 5 år siden så prøvde jeg flere ganger å få Tesla i tale og forklare forskjellen uten hell.

For min egen del så virket forskjellen å være slik at den bygget opp en reservetank under 0. Når min model S hadde 0 tkm så kunne jeg fortsatt kjøre ca 20 km før den stoppet. Tar en hensyn til dette så kunne det forklare nesten hele forskjellen, men så har det seg slik andre biler stoppet ved 0 tkm igjen.

Ved målinger med CanBus så viste det seg at batteriet blir tilført mer energi enn det som faktisk blir tilgjengelig til kjøring.

Derfor ble min teori at det skyldes forskjell i indre energitap på vanlig kjøring kontra det energiuttaket som ligger til grunn for wh/km i Energy App og eller ladetap.

En annen forklaring kan være er at det som vises i EnergyApp er det som en typisk må tilføre av energi for en tkm inkludert ladetap etc for å få energi nok til å kjøre en tkm. Dette kan se ut tiø å stemme sånn noenlunde med Canbus målinger.

Ved WLTP standarden nå så har jeg hørt at forbruk oppgis basert på hvor mye energi en må lade med for å få fullt opp tanken de WLTP kilometerne, altså da er ladetapey med i de tallene. Tenker det da er slik med Tesla i Energy Appen også.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: GOS på lørdag 27. april 2019, klokken 11:29
@Handyman

Ja, alt i Tesla'en er mer eller mindre EPA.

Men i løpet av de årene Model S har eksistert så har jeg aldri hørt eller lest hva som er grunnen til at Energy Appen opererer med en annen wh per typical kilometer enn det du må kjøre med for å matche reduksjonen i batterimåleren på skjermen.

For nær 5 år siden så prøvde jeg flere ganger å få Tesla i tale og forklare forskjellen uten hell.

For min egen del så virket forskjellen å være slik at den bygget opp en reservetank under 0. Når min model S hadde 0 tkm så kunne jeg fortsatt kjøre ca 20 km før den stoppet. Tar en hensyn til dette så kunne det forklare nesten hele forskjellen, men så har det seg slik andre biler stoppet ved 0 tkm igjen.

Ved målinger med CanBus så viste det seg at batteriet blir tilført mer energi enn det som faktisk blir tilgjengelig til kjøring.

Derfor ble min teori at det skyldes forskjell i indre energitap på vanlig kjøring kontra det energiuttaket som ligger til grunn for wh/km i Energy App og eller ladetap.

En annen forklaring kan være er at det som vises i EnergyApp er det som en typisk må tilføre av energi for en tkm inkludert ladetap etc for å få energi nok til å kjøre en tkm. Dette kan se ut tiø å stemme sånn noenlunde med Canbus målinger.

Ved WLTP standarden nå så har jeg hørt at forbruk oppgis basert på hvor mye energi en må lade med for å få fullt opp tanken de WLTP kilometerne, altså da er ladetapey med i de tallene. Tenker det da er slik med Tesla i Energy Appen også.
Interesante betraktninger. Skal ha det i bakhodet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lorang71

Nå ladet jeg jeg 72kw på Mellbystran, hadde 48km rekkevidde igjen når jeg startet Suc. Det er bra kapasitet\rekkevidde på TM3 LR AWD. :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA