Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading og kw

Startet av Karma, onsdag 24. april 2019, klokken 14:02

« forrige - neste »

Simen1

Hvor fikk du k-en fra?

Svaret er 3792 watt
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Karma på onsdag 24. april 2019, klokken 18:033792 kW???
3792 W = 3,792 kW.

Dette er riktignok ikke hva batteriet vil motta, dette er det bilen trekker fra strømnettet. Du vil tape noe sånt som 15% i laderen, slik at batteriet vil ikke motta mer enn ca 3,2 kW.

Oppgitt effekt til superladeren er ganske nøyaktig hva batteriet faktisk mottar, ettersom det er snakk om likestrøm som er levert direkte til batteriet, uten at laderen i bilen benyttes.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

OK. Takk for forklaring.

Men er det ingen som kan gi et godt svar på hvorfor jeg ikke kan få sett ladehastighet i kW når jeg lader på jobben - kun på supercharger?

Hvorfor er ikke visningen for lading konsekvent uavhengig av hvor man lader?

Espen Hugaas Andersen

Du må endre instilling i bilen til å vise energi. Bilen viser km/hr fordi det er det som er default.

Innstillingen er i undermenyen "Display".
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. april 2019, klokken 19:16
Du må endre instilling i bilen til å vise energi. Bilen viser km/hr fordi det er det som er default.

Den er god. Merkelig at det ikke skal kunne vise samme betegnelse, men OK.

Så da har jeg forstått det rett at på supercharger så viser den kw uansett, så der trenger jeg ikke endre på innstillinger, mens ved lading på jobb og hytta  så må jeg inn og endre innstilling til å vise energi. Right?

olekvi

Forskjellen er hvorvidt du bruker bilens innebygde lader eller ikke.

Hvor bilen er spiller ingen rolle :-)
'19 TM3P

Tom

Sitat fra: Karma på onsdag 24. april 2019, klokken 19:35
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. april 2019, klokken 19:16

Den er god. Merkelig at det ikke skal kunne vise samme betegnelse, men OK.

Så da har jeg forstått det rett at på supercharger så viser den kw uansett, så der trenger jeg ikke endre på innstillinger, mens ved lading på jobb og hytta  så må jeg inn og endre innstilling til å vise energi. Right?
Du kan fint endre til energi og bare ha den på det til daglig.. Kjører du langtur er det greit å stille den tilbake så du ser rekkevidden i km og ikke %

Sitat fra: MrBeery på onsdag 24. april 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Karma på onsdag 24. april 2019, klokken 16:13
Har prøvd bilde igjen, men skjønner ikke hvorfor det ikke går.
Uansett: når jeg lader på jobben så viser appen km/h, v, og A.
Når jeg lader på supercharger så viser appen km/h, og kW.

Lurer altså på hvorfor de ikke viser det samme  :-X
Når du lader på supercharger så viser det både km/h og kW.

For å få kW på app og i bil når du lader "vanlig" så går du inn på instillinger i bilen. Under "display" så kan du sette visning til "energy" i stedet for "distance". Da får du % visning i bilen i stedet for km, og samtidig kW under lading i app.

Takk. Dette var egentlig første svaret som besvarte mitt spørsmål på hvordan man får appen til å vise kw ved vanlig lading  :+1:

Svar på hvorfor appen ikke er konsekvent med å vise det samme ved både vanlig lading og superlading ser det ikke ut som noen kan gi :)

Handyman

Sitat fra: Karma på onsdag 24. april 2019, klokken 21:10
Sitat fra: MrBeery på onsdag 24. april 2019, klokken 16:45
Sitat fra: Karma på onsdag 24. april 2019, klokken 16:13
Har prøvd bilde igjen, men skjønner ikke hvorfor det ikke går.
Uansett: når jeg lader på jobben så viser appen km/h, v, og A.
Når jeg lader på supercharger så viser appen km/h, og kW.

Lurer altså på hvorfor de ikke viser det samme  :-X
Når du lader på supercharger så viser det både km/h og kW.

For å få kW på app og i bil når du lader "vanlig" så går du inn på instillinger i bilen. Under "display" så kan du sette visning til "energy" i stedet for "distance". Da får du % visning i bilen i stedet for km, og samtidig kW under lading i app.

Takk. Dette var egentlig første svaret som besvarte mitt spørsmål på hvordan man får appen til å vise kw ved vanlig lading  :+1:
Ehh...vel, det dette ble allerede forsøkt forklart (litt dårlig, men likevel) av Dexter i det første svaret du fikk den 24/4 14:07, senere av Wibla 15:11
Sitat fra: Karma på onsdag 24. april 2019, klokken 21:10
Svar på hvorfor appen ikke er konsekvent med å vise det samme ved både vanlig lading og superlading ser det ikke ut som noen kan gi :)
Når det gjelder hvorfor det er slik, er det veldig vanskelig å vite hvorfor Tesla velger ditt eller datt. Det blir i mange tilfeller bare spekulasjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olekvi

Sitat fra: Tom på onsdag 24. april 2019, klokken 20:29

Du kan fint endre til energi og bare ha den på det til daglig.. Kjører du langtur er det greit å stille den tilbake så du ser rekkevidden i km og ikke %

Er det bare jeg som synes det alltid gir mye mer informasjon å vise prosent?

Da vet jeg alltid eksakt hvor mye strøm jeg har igjen i forhold til hvor mye jeg har brukt.
'19 TM3P

pekle

Sitat fra: olekvi på torsdag 25. april 2019, klokken 16:45
Er det bare jeg som synes det alltid gir mye mer informasjon å vise prosent?
Neida, helt enig.

trykkertor

Kjører også prosent her. Mye enklere å forholde seg til.
Samtidig skal det sies de fleste andre elbiler viser både prosent og forventet km samtidig. Så hvorfor Tesla "tvinger" oss til å velge ene eller andre, ser jeg ikke logikken i.

Spinner

De burde definitivt vist begge.

Ulempen med prosent er at du ikke vet om 100% er 40kWt eller 70kWt. Du har sannsynligvis en rimelig god følelse av hva hver prosent gir i din bil, og den dropper neppe 20-30kWt over natta, men at det gir mer informasjon er jo direkte feil.

Du vet aldri eksakt hvor mye strøm du har igjen, du vet hvor mange prosent du har igjen av en eller annen verdi du ikke vet hva er. Prosent er et helt vilkårlig tall som er koblet fullstendig fra rekkevidden; 10% kan få deg 45 km i en bil og 35 km i en annen bil. Km visning som bruker en fast verdi som i Telsa viser indirekte hvor mange kWt du har tilgjengelig og er i alle tilfeller mer opplysende enn prosent.

Km visning à la eGolf er derimot rimelig ubrukelig.

pekle

Vet jo ikke hvor mange kWt 225km er heller. Dessuten er ikke "225km" det samme som 225km faktisk rekkevidde, det avhenger av vær, føre, terreng, kjørestil og masse andre ting. Så å oppgi en distanse kan være like mye villedende som veiledende.

Men nettopp "hva det betyr i min bil" er jo cluet her - jeg kjører min bil og kjenner den. Dersom jeg stadig vekk bytta mellom mange forskjellige biler ville kanskje km-visning være greit, men måtte likevel ha et forhold til hvordan alle variable påvirket km-tallet i nettopp den bilen. Så prosent er en mer nøytral angivelse IMO.

S4e

Sitat fra: trykkertor på torsdag 25. april 2019, klokken 19:33
Kjører også prosent her. Mye enklere å forholde seg til.
Samtidig skal det sies de fleste andre elbiler viser både prosent og forventet km samtidig. Så hvorfor Tesla "tvinger" oss til å velge ene eller andre, ser jeg ikke logikken i.

Gå inn på energi grafen så får du begge deler - og med bedre prognose av rekkevidde i forhold til turen!

Jeg har valgt prosent som standard visning, fordi km som vises her ikke er et fornuftig estimat i forhold til reisen/temperatur/stigning mm.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA