Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Robotaxi

Startet av OhmPaPa, tirsdag 23. april 2019, klokken 13:48

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: Marzo på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:07
Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 08:04De fleste produsenter viser da frem modeller lenge før de kommer for salg. Når de så kommer for salg så er de gjerne endret til noe kjedeligere, og langt fra så spektakulære som vist. Har du ikke fått det med deg?
Det kalles for prototyper og er ikke offisiell.
Nemlig. Tesla viser frem bilen nesten nøyaktig slik den blir. At det kritiseres forstår jeg ikke.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Marzo

Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:19Nemlig. Tesla viser frem bilen nesten nøyaktig slik den blir. At det kritiseres forstår jeg ikke.

Kritikken går på at Tesla startet å ta betalt for Roadster for 8 år siden, og ingen vet om den noen gang vil komme.

Det samme kan man stille spørsmål ved om det som ble presentert i går...

hELgenen

Sitat fra: Marzo på fredag 11. oktober 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Handyman på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:19Nemlig. Tesla viser frem bilen nesten nøyaktig slik den blir. At det kritiseres forstår jeg ikke.

Kritikken går på at Tesla startet å ta betalt for Roadster for 8 år siden, og ingen vet om den noen gang vil komme.

Det samme kan man stille spørsmål ved om det som ble presentert i går...

Korrekt. Tesla er ekstreme på dette. Andre produsenter viser gjerne det ferdige produktet og har begynt å produsere før journalister får se og prøvekjøre bilene mens importørene legger frem prisen og begynner å ta imot bestillinger. Så ca 2-3 mnd maks,leveres de første bilene til kunden. Dette var normalen før Tesla. Musk'n skrur sammen en bil som ingen får prøvekjøre og lager et sirkus og begynner å ta imot bestillinger lenge før produksjonslinjen er klar

Handyman

Sitat fra: Marzo på fredag 11. oktober 2024, klokken 12:50Kritikken går på at Tesla startet å ta betalt for Roadster for 8 år siden, og ingen vet om den noen gang vil komme.
Det fremgikk veldig dårlig av dette innlegget som var det jeg kommenterte:
Sitat fra: hELgenen på fredag 11. oktober 2024, klokken 07:14Og i kjent Elon stil så viser de frem noe som ikke kommer før om flere år....Ikke som andre produsenter som står klar med ordebøkene og har allerede startet produksjonen når de viser frem noe nytt

Sitat fra: hELgenen på fredag 11. oktober 2024, klokken 16:44Korrekt. Tesla er ekstreme på dette. Andre produsenter viser gjerne det ferdige produktet og har begynt å produsere før journalister får se og prøvekjøre bilene mens importørene legger frem prisen og begynner å ta imot bestillinger. Så ca 2-3 mnd maks,leveres de første bilene til kunden. Dette var normalen før Tesla. Musk'n skrur sammen en bil som ingen får prøvekjøre og lager et sirkus og begynner å ta imot bestillinger lenge før produksjonslinjen er klar
Syns dette er svært ubalansert fremstilt.
Tesla er langt fra de eneste som tar forhåndsbestillinger. De var riktig nok tidlig ute med dette.
Hvis prisen settes ned etter at du har bestilt, får du den nye prisen. Det er det ikke mange andre som gjør.
Ofte har tradisjonelle merkene hatt laaaange leveringstid på populære modeller, noe Tesla ikke har slitt med når volumproduksjonen har kommet i gang.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Skjønner ikke problemet. Tesla har vist frem et konsept, og ingen har betalt noe som helst.
At konseptet er ganske underlig og ikke kommer til å bli levert med det første er noe annet.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

daktari

Akkurat Cybercab er jobare et konsept. Det var dog ikke godt konsept, og gjennom tidene har vi sett en haug autonome konsepter.

Det er noen rare prioriteringer i konseptet, jeg vil kalle de mislykket.
-Bare 2 seter, men en lang bil på ca 4,4 meter. (ID. 4 - størrelse).
-Digert bagasjerom, men altfor stort benplass i kupeen
-sitter veldig lavt, så kronglete inn og utgang
-kjempestore lavprofil hjul som tar innvendig plass. Og dårlig komfort
-fancy aerodynamikk, men det betyr nada inne i byen der denn skal gå.
-trege dører, men de kan byttes i produksjon
-bare plass til 2 gjør dette ubrukelig for en familie
-lave og sporty seter er jo dust i en bil for komfortabel transport.

Jeg ville tenkt at en Citroën Ami eller Fiat Topolino ville vært en smartere to-seter. Tatt enda mindre plass i trafikken og billigere å lage.
En mer praktisk størrelse til 4/5 kunne vært en C3 Picasso. En praktisk boks.

I neste fase, hvis dette skal bli en Model 2/Golf-konkurrent, så må de ha en 2. seterad.

Så er det glitchene:
-begge dørene åpnes selv om en skal inn
-kjørte ikke inn til siden for å ta opp passasjer
-ingen døråpnere
-lukker dørene lenge etter passasjeren satt seg inn
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: Marzo på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:07Spent på hva som kommer først, Semi, Roadster, Taxi eller FSD til Cybertruck?
Semi er da allerede i produksjon, om enn ett pilotprogram. Pepsi har over 80 stk i drift.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på lørdag 12. oktober 2024, klokken 01:32Jeg ville tenkt at en Citroën Ami eller Fiat Topolino ville vært en smartere to-seter. Tatt enda mindre plass i trafikken og billigere å lage.
En mer praktisk størrelse til 4/5 kunne vært en C3 Picasso. En praktisk boks.
Vil tro de må finnes Taxier til forskjellige formål. Ami formfaktor er sikkert fint til lokaltrafikk uten bagasje.

Men som jeg forstår det sikter EM på å erstatte folks bilbehov totalt. Da gir det mening å ha en formfaktor som funker på motorvei og får med bagasje også.

Uansett må det vel flere varianter til, så velger man ved bestilling.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Contango på fredag 11. oktober 2024, klokken 20:44Skjønner ikke problemet. Tesla har vist frem et konsept, og ingen har betalt noe som helst.

Investorene har betalt mangfoldige milliarder for dette, jeg lurer på om de er fornøyd.
'21 3LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på lørdag 12. oktober 2024, klokken 09:08
Sitat fra: Contango på fredag 11. oktober 2024, klokken 20:44Skjønner ikke problemet. Tesla har vist frem et konsept, og ingen har betalt noe som helst.

Investorene har betalt mangfoldige milliarder for dette, jeg lurer på om de er fornøyd.
En liten dipp ned går bra for det har nok vært en hyggelig reise for mange av de som har sittet mange år i aksjen. De er det ikke synd på ;D

Marzo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 12. oktober 2024, klokken 08:42
Sitat fra: Marzo på fredag 11. oktober 2024, klokken 09:07Spent på hva som kommer først, Semi, Roadster, Taxi eller FSD til Cybertruck?
Semi er da allerede i produksjon, om enn ett pilotprogram. Pepsi har over 80 stk i drift.

Skal ikke se bort i fra at hvis Robottaxi noen gang blir virkelighet, så blir resultatet 80 biler som kjører innenfor et lite kontrollert område.

Så vil noen kunne hevde prosjektet er "i produksjon" selv om realiteten ikke er i nærheten.

Ellemelle

Riktig, og i tillegg er semi-fabrikken under oppføring. Når den er klar er det forventet årlig produksjon 50k
https://x.com/danWpriestley/status/1816981947253715035

torerik

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 12. oktober 2024, klokken 10:56
Sitat fra: OlaM på lørdag 12. oktober 2024, klokken 09:08

En liten dipp ned går bra for det har nok vært en hyggelig reise for mange av de som har sittet mange år i aksjen. De er det ikke synd på ;D

Så spørs det om aksjen egentlig er priset for høyt, og har vært det lenge.

Hint: Jeg eier i skrivende stund ikke Tesla.
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

turfsurf

Sitat fra: Marzo på lørdag 12. oktober 2024, klokken 11:15

Skal ikke se bort i fra at hvis Robottaxi noen gang blir virkelighet, så blir resultatet 80 biler som kjører innenfor et lite kontrollert område.

Så vil noen kunne hevde prosjektet er "i produksjon" selv om realiteten ikke er i nærheten.
Jeg vil tro de starter i begrenset skala uansett. Alle som har vært med på oppstart av produksjonslinjer og større systemer vet at man starter med mindre volum før man ramper opp, så man blir kvitt bugs og flaskehalser før det koster alt for mye.

Når det er sagt så synes jeg opprampingen av semi har tatt lang tid. Om jeg ikke tar mye feil så kommer vel det av problemene med produksjon av 4680 cellene.

Marzo

Åpenbart vanskelig å skalere opp en produksjon på et produkt før fabrikken er bygd...

Jeg trekker parralleller til flyvende biler på 60-tallet når det kommer til Robotaxi.
Mange husker sikkert https://www.arngren.net/moller.html som i sin tid solgte konseptet med en forventet levering i 2006 :p

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA