Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk filskifte fjernet fra AP

Startet av Kåre_S, tirsdag 23. april 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Kåre_S

Hei. dette er sikkert et dumt spm som allerede er besvart her inne men jeg mener at Automatisk filskifte var en del av min AP når jeg kjøpte bilen ( Er beskrevet i brukerhåndboken) 
Nå har jeg en mistanke om at Tesla har "flyttet" denne funksjonen over på FSD? Stemmer det?
Er det noe jeg burde savne?   
Tesla Model 3 Long Range (april 2019)
40 Kwh Leaf (april 2018)

Handyman

Sitat fra: Kåre_S på tirsdag 23. april 2019, klokken 12:19
Hei. dette er sikkert et dumt spm som allerede er besvart her inne men jeg mener at Automatisk filskifte var en del av min AP når jeg kjøpte bilen ( Er beskrevet i brukerhåndboken) 
Nå har jeg en mistanke om at Tesla har "flyttet" denne funksjonen over på FSD? Stemmer det?
Er det noe jeg burde savne?
Det var en del av EAP (som nå er FSD).
Det har nok aldri vært den del av AP (ACC og Autosteer)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kristtorp

Har lurt på det samme. Jeg kjøpte Autopilotpakken som kostet 25.000, men blinker jeg til venstre/høyre så deaktiverer den autopilot, men ikke acc. Må bytte felt manuelt.

Hodetelefoner

En gang var automatisk fultlys og automatiske viskere også en del av autopilot pakken.
De endret heldigvis det. Håp på det samme

Handyman

Sitat fra: Hodetelefoner på tirsdag 23. april 2019, klokken 13:03
En gang var automatisk fultlys og automatiske viskere også en del av autopilot pakken.
De endret heldigvis det. Håp på det samme
Tror ikke det blir før de lanserer solid nytt innhold i FSD-pakka.
Hvordan skal de i så fall forsvare merkostnaden på 41-tusen hvis pakkene inneholder omtrent det samme?
Tesla ønsker sikkert å selge mange FSD-pakker og da må kunden få noe konkret igjen for den høyre prisen.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 13:28
Hvordan skal de i så fall forsvare merkostnaden på 41-tusen hvis pakkene inneholder omtrent det samme?
Tesla ønsker sikkert å selge mange FSD-pakker og da må kunden få noe konkret igjen for den høyre prisen.
Hæ? FSD inneholder Advanced Summon, håndtering av lyskryss, NoA og kjøring i bymiljø. AP er TACC+Lanekeep.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. april 2019, klokken 14:55
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 13:28
Hæ? FSD inneholder Advanced Summon, håndtering av lyskryss, NoA og kjøring i bymiljø. AP er TACC+Lanekeep.
De fleste tingene er bare løfter om at det skal komme, og ikke noe du får nå.
Hvis automatisk filskifte også skulle legges inn i AP vil det pr nå ikke være store forskjellen på pakkene og det vil være vanskelig å selge NoA for 41 tusen.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:27
Hvis automatisk filskifte også skulle legges inn i AP vil det pr nå ikke være store forskjellen på pakkene og det vil være vanskelig å selge NoA for 41 tusen.
De legger jo ikke automatisk filskift inn i AP selv om noen drømmer om det. Og NoA er allerede på plass, noe som er vesentlig. I tillegg har de sagt at resten kommer i løpet av året. Når de klarte å selge FSD pakken som aldri fikk differensiert funksjonalitet fra EAP på to år, så er vel dette en smal sak. Her er det klare ekstra funksjoner tilgjengelig, og en rimelig kort horisont på resten. Og sånn de gikk ut på Autonomy eventen så blir jeg veldig overrasket om de ikke greier disse funksjonene.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

NOA er i dag i Norge så godt som ingenting. Kanskje noen få avkjørsler rundt Oslo (kan sikkert telles på en hånd) hvor den kan gjøre noe annet enn det dagens 'auto' (altså ved manuelt å slå på blinklys) filskift gjør med AP
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:32
Sitat fra: Handyman på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:27
De legger jo ikke automatisk filskift inn i AP selv om noen drømmer om det. Og NoA er allerede på plass, noe som er vesentlig. I tillegg har de sagt at resten kommer i løpet av året. Når de klarte å selge FSD pakken som aldri fikk differensiert funksjonalitet fra EAP på to år, så er vel dette en smal sak. Her er det klare ekstra funksjoner tilgjengelig, og en rimelig kort horisont på resten. Og sånn de gikk ut på Autonomy eventen så blir jeg veldig overrasket om de ikke greier disse funksjonene.
Som jeg skrev...Pr nå... er det lite å hente i EAP-pakka (nå FSD) NoA er bare en gimmick foreløpig og har ingen praktisk verdi så lenge den gjør jobben så dårlig.
Hva som kommer er selvfølgelig spennende, men nå som alle bilene kommer med FSD-computeren ser det ingen gevinst på HW-siden i vente heller.

jorgror

Automatisk filskift er ikke en del av Autopilot pakken som selges i dag. For å få det på en ny bil må man kjøpe full selvkjøring (FSD). Eldre biler (før 1. mars 2019) som har Enhanced Autopilot (EAP) har autopilot som kan bytte fil. Denne pakken er ikke lengre i salg.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Lynkjapp

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:32De legger jo ikke automatisk filskift inn i AP selv om noen drømmer om det.

Man må skille mellom automatisk filskift som i "bilen blinker og skifter fil av seg selv når den tar igjen langsommere kjøretøy" og automatisk filskift som i "hvis man blinker på motorveien så skifter bilen fil av seg selv". Det første er en soleklar FSD-funksjon. Det andre er det som må være i autopilot for at den skal kunne kalles autopilot. Ellers er det faktisk bare en oppskrytt ACC med noen partytriks i tillegg.

Autopilot er tenkt å brukes hovedsaklig på motorvei. Da er det jo litt trist at den funker som dårligst akkurat i motorveitrafikk. Slik sett mener jeg at uten en eller annen smart løsning for å underlette filskifte (automatisk av og på med autosteer ved blinking er godt nok for meg) så burde det ikke hete Autopilot men bare ACC. Og for bare ACC så er 25100,- en ganske så stiv pris.

Derfor må det være lov å drømme om at Autopilot får litt mer funksjonalitet etter hvert.

itre

Sitat fra: Lynkjapp på tirsdag 23. april 2019, klokken 18:21
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:32De legger jo ikke automatisk filskift inn i AP selv om noen drømmer om det.

Man må skille mellom automatisk filskift som i "bilen blinker og skifter fil av seg selv når den tar igjen langsommere kjøretøy" og automatisk filskift som i "hvis man blinker på motorveien så skifter bilen fil av seg selv". Det første er en soleklar FSD-funksjon. Det andre er det som må være i autopilot for at den skal kunne kalles autopilot. Ellers er det faktisk bare en oppskrytt ACC med noen partytriks i tillegg.

Autopilot er tenkt å brukes hovedsaklig på motorvei. Da er det jo litt trist at den funker som dårligst akkurat i motorveitrafikk. Slik sett mener jeg at uten en eller annen smart løsning for å underlette filskifte (automatisk av og på med autosteer ved blinking er godt nok for meg) så burde det ikke hete Autopilot men bare ACC. Og for bare ACC så er 25100,- en ganske så stiv pris.

Derfor må det være lov å drømme om at Autopilot får litt mer funksjonalitet etter hvert.

Acc er cruise controll med avstandsfunksjon til bilen foran, der man må styre selv til enhver tid, autopilot styrer i tillegg rattet/svinger, ganske betydelig forskjell på disse. Filskift basert på kunnskap om trafikken i felt til siden for bilen er i grenseland «self driving» da bilen må kunne noe mer om sine omgivelser enn bare «her er filen jeg skal holde meg innenfor». Alt er et spørsmål om definisjon, og Tesla sitter med betydelig «definisjonsmakt» innenfor dette ganske nye feltet av bilfunksjoner.

Handyman

Det viker som at veldig mange legger alt for mye i begrepet Autopilot.
Begrepet er hentet fra fly og båt og en AP skal ,satt veldig på spissen, kun holde en fast kurs og fart.
Endringer i kurs og fart betinger input fra pilot/navigatør, og AP kan derfor sammenliknes med cruise control i en bil.
Det at Tesla i sin tid tok i bruk AP-begrepet i bil har vel mest med gimmick å gjøre.

Lynkjapp

Joda, jeg ser den, at Autopilot liksom bare skal være for å kjøre rett frem uten å foreta seg noe som helst annet enn å ligge bak bilen foran. Men når Autopilot i tillegg gjør filskift irriterende, med lydsignaler og napp i rattet så er Tesla på ville veier. Som sagt så er jeg ikke opptatt av at bilen skal klare selve filskiftet på egen hånd. Det er en avansert manøver som nok er et stykke over mot FSD. Men de burde i hvert fall ordne en enkel måte å gå inn og ut av autosteer på isteden for at man skal dra i rattet.

Jeg ser to måter de kan gjøre det på:
1. Når AP ser at man kjører på flerfeltsvei så burde den kunne tolke blinklys på som "autosteer off" og blinklys av som "resume autosteer".
2. En eller annen hendelkombinasjon skulle kunne koble ut autosteer uten å koble ut ACC.

Igjen, det er noe galt når AP ergonomisk sett funker bedre på tofeltsvei enn på motorvei.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA