Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader på Værnes

Startet av leafen, onsdag 11. januar 2012, klokken 18:54

« forrige - neste »

Aspiranten

Jeg kunne godt klart meg uten varmeapparatet, men da dugger bilen ned på ett blunk. Så varmeapparatet er påkrevd å ha stående å svive  :(

Jeg får omtrentlig 9 mil ut av bilen når jeg følger fartsgrensene. Det er kuppert landskap her. Dersom jeg kjører til nabobygdene må jeg over ett fjell så da forsvinner 2 batteriprikker bare på høydemetrene også. Den høyere vekten i bilen suger strømmen ut gjennom kablene på alle oppoverbakkene i Norge... Jeg tipper denne bilen er helt rå å eie nede på jæren/østlandet.

"Hissig regenerering"?
Nissan Leaf

ovev

Enig med Aspiranten her. Bor også på vestlandet og kjører i meget kupert terreng. I tillegg regner det nesten kontinuerlig så varmeapparatet må være på for å fjerne duggen. Det er ikke enkelt å få noe særlig mer enn 100km ut av en full lading under slike forhold. Kjørte 90km på onsdag i kuling/storm og mye regn. 2 personer og noe bagasje. Snittfart ca 60km/t og ca 3C ute. Vi måtte bruke varmeapparatet stillt inn på 17C med vifte på fullt nesten hele tiden bare for å holde duggen borte. Kjørte da ca 13km etter bilen varslet om lavt batterinivå. Startet da med en 100% lading, men uten forvarming.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

elektrolux

Sitat fra: Aspiranten på fredag 30. desember 2011, klokken 10:40
"Hissig regenerering"?

Kjøring i Eco modus og med Cruise control på eller jevn fart uansett om det går opp eller nedover, medfører unødvendig regenerering.

Velger du Drive i stedet, og lar farten synke opp bakkene, og renner ned bakkene vil du bruke betydelig mindre strøm. Ironisk nok er Drive mer energibesparende enn Eco dersom du er lett på foten.

Bremser du eller regenererer du har du på et tidligere tidspunkt brukt for mye strøm.

Det er mye mer energieffektivt å ta vare på  den Kinetiske energien i form av fart enn å regenerere den tilbake til batteriet i form av strøm.  ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Aspiranten

#18
Hmmm, spesielt. ECO har jo sin egen "frirulle" hvor både power og refresh står i null. Jeg slipper sjelden gasspedalen helt.

Jeg skal gi det ett forsøk på ett batteri, men jeg er ikke overbevist om at jeg vil få flere mil ekstra rekkevidde bare på grunn av dette. Rett og slett fordi jeg allerede med fossilbilen har brukt kinetisk energi som fremkommelighet. Rulle i nedoverbakke og ta det rolig uten unødvendig akselerasjon oppover.

Jeg bruker ikke cruisecontrol da. Bruker vel egentlig bare ratt og pedaler i mine biler  :P
Nissan Leaf

Lynet

Det står nevnt et sted i bruksanvisningen at andre systemer skal bruke mindre energi når den står i ECO. Føler ikke at varmen er noe mer gjerrig i ECO, noen som erfart noe annet?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Jeg bytter ofte mellom de to når jeg bare kjører rundt her i byen uten noen langturer på tapeten den nærmeste ladingen. Merker ingen forskjell i bilens systemer. Enten er den endringen isåfall godt skjult, eller så er det minimalt. Jeg merker ingenting til endret rekkevidde på guessometeret om jeg tar av setevarme heller.
Nissan Leaf

flux

Sitat fra: Lynet på fredag 30. desember 2011, klokken 12:21
Det står nevnt et sted i bruksanvisningen at andre systemer skal bruke mindre energi når den står i ECO. Føler ikke at varmen er noe mer gjerrig i ECO, noen som erfart noe annet?
Minimalt, jeg mener å se at dersom en velger ECO faller effekt til varmekolbe fra ca 4,5 kw til ca 3 kw dersom det brukes > 3kw. Ved  forbruk på eller under 3kw ser jeg ingen forskjell.

daggad



Kjøring i Eco modus og med Cruise control på eller jevn fart uansett om det går opp eller nedover, medfører unødvendig regenerering.
Velger du Drive i stedet, og lar farten synke opp bakkene, og renner ned bakkene vil du bruke betydelig mindre strøm. Ironisk nok er Drive mer energibesparende enn Eco dersom du er lett på foten.
Bremser du eller regenererer du har du på et tidligere tidspunkt brukt for mye strøm.
Det er mye mer energieffektivt å ta vare på  den Kinetiske energien i form av fart enn å regenerere den tilbake til batteriet i form av strøm.  ;)
[/quote]
Høres svært fornuftig ut Electrolux. Takker, dette er viktig å ha i bakhodet tror jeg.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

flux

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. desember 2011, klokken 11:52
Kjøring i Eco modus og med Cruise control på eller jevn fart uansett om det går opp eller nedover, medfører unødvendig regenerering.

Velger du Drive i stedet, og lar farten synke opp bakkene, og renner ned bakkene vil du bruke betydelig mindre strøm. Ironisk nok er Drive mer energibesparende enn Eco dersom du er lett på foten.

Bremser du eller regenererer du har du på et tidligere tidspunkt brukt for mye strøm.

Det er mye mer energieffektivt å ta vare på  den Kinetiske energien i form av fart enn å regenerere den tilbake til batteriet i form av strøm.  ;)
Min erfaring er at når en kjører i "D" kan en klare like bra rekkevidde eller bedre enn i "ECO" men en blir "lurt" av guessometer til å tro at en mister mer rekkevidde. Det er ikke særlig lett, og de trafikale forhold skal være rimelig optimale for at en får mer km ut av å kjøre i D enn i ECO. Må du bremse en del er det vanskelig å få like bra regen ved D som ved ECO.

Ved å finne "nullpunktet" når en kjører i ECO kan en klare å unngå unødvendig regen med tap av energi. En har og mulighet for full effekt om en trøkker klampen i bunn på ECO, så en må utnytte mer av pedalens "vandring" for å tilpasse kjøring i forhold til å kjøre i "D"

Jeg synes "nullpunktet" i ECO er litt "utydelig", alternativt kan en velge "N" men det er nå litt dill/tar tid. Har lest at BMW på sine nye elbiler har et definert nivå i pedalen som en fysisk merker i pedalen når en treffer "nullpunktet"



ovev

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. desember 2011, klokken 11:52
Sitat fra: Aspiranten på fredag 30. desember 2011, klokken 10:40
"Hissig regenerering"?

Kjøring i Eco modus og med Cruise control på eller jevn fart uansett om det går opp eller nedover, medfører unødvendig regenerering.

Velger du Drive i stedet, og lar farten synke opp bakkene, og renner ned bakkene vil du bruke betydelig mindre strøm. Ironisk nok er Drive mer energibesparende enn Eco dersom du er lett på foten.

Bremser du eller regenererer du har du på et tidligere tidspunkt brukt for mye strøm.

Det er mye mer energieffektivt å ta vare på  den Kinetiske energien i form av fart enn å regenerere den tilbake til batteriet i form av strøm.  ;)

Problemet med denne form for kjøring er meget ujevn fart, sakte opp bakker og altfor fort ned bakkene. Det er nesten umulig å kjøre slik på trafikert vei. Jeg har prøvd det og det medfører mange tildels farlige forbikjøringer. Jeg skjønner at folk vil forbi da det er uhyre irriterende å ligge bak en bil som kjører slik. Jeg sparer kanskje litt litt strøm, men risikerer også høge bøter om det skulle være kontroll i bunnen av bakken eller enda værre å bli innvolvert i en trafikkulykke.
2012 Nissan Leaf blå hentet 8/12 solgt
2015 Toyoty Yaris solgt
2018 Kia Niro PHEV
Hyundai Kona EV solgt
VW E-up! Entry bestilt

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. desember 2011, klokken 11:52
Kjøring i Eco modus og med Cruise control på eller jevn fart uansett om det går opp eller nedover, medfører unødvendig regenerering.

Velger du Drive i stedet, og lar farten synke opp bakkene, og renner ned bakkene vil du bruke betydelig mindre strøm.

Bare i korte småbakker. På vei til/fra fjellet er normalt bakkene av en lengde og bratthet som gjør at du bare kan glemme å trille ned. I noen bakker har jeg problem med at eco-modus ikke gir nok regenerering på maks, slik at hastigheten øker til et slikt nivå at jeg vil havne i grøfta i neste sving. Jeg kan derfor ikke kjøre ned de bakkene med cruise-control  men må sitte og finjustere regen med bremsepedalen. Da får jeg akkurat nok til å holde farten i lovlig hastighet.

Andre bakker er flere kilometer lange, og ved å sette CC på 80km/t (fartsgrense) får jeg god regenerering (5-10kW) hele veien ned (i flere minutter). Lar jeg bilen trille i fri oppnår den kanskje 110km/t og i bunnen har jeg da 30km/t høyere fart men har gått glipp av rimelig mye regenerering, mye mer enn det som trengs for å øke farten med 30km/t.

Årsaken til alt dette er selvfølgelig at energien som trengs for å overvinne luftmotstanden firedobles når farten dobles. Vil jeg kjøre ennå mer økonomisk setter jeg CC på 60km/t i nedoverbakkene og får igjen ennå mer energi.

På vei opp går det jevnt oppover i 15 minutter. Da sparer jeg ikke mer på å kjøre 60 fremfor 80 enn det jeg hadde gjort på 15 minutter på flatmark, dvs. det som kommer av luftmotstanden.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PerBear

Sitat fra: elektrolux på fredag 30. desember 2011, klokken 11:52
Det er mye mer energieffektivt å ta vare på  den Kinetiske energien i form av fart enn å regenerere den tilbake til batteriet i form av strøm.  ;)

Stort sett stemmer det men ikke helt uten forbehold:
Når virkningsgraden til syklusen regen-lade-utlade-kjøre gir mindre energitap enn den økning i luftmostand du får av høyere fart vil det være bedre å regenere:

Anta at virkningsgraden er 0,9 på regen og kjøring og lading og utlading er 0,95 så blir total virkningsgrad n=0,9 x 0,95 x 0,95 x 0,9 ~ 0,73. Dvs at dersom du regenerer 17,1kW på display så får bilen 20kW kontinuerlig tilført og kan senere levere 14,6kW til hjulene like lenge som den har regenerert.
For at regen da skal lønne seg fremfor fri fart i nedoverbakke må den økte luftmotstanden være større enn tapet, dvs 5,4kW.

Men å velge fri fart ned en bakke kan forårsake fartsbot, eller enda verre, ulykker så regen er nyttig og effektivt, spesielt i lange bakker.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

gbzdoc

Det er faktisk flere fordeler ved å bruke Cruise Control:

- Man får gjevnere hastighet enn man får ved bruk av egen høyrefot
- Man flytter fokuset fra speedometer og KW forbruk til veien foran
- Man regenerer automatisk når farten kommer over innstilt hastighet. (Bedre med strøm på batteriet enn å flytte eksta mye luft mener nå jeg)
- Merker selv at jeg får en mer avslappet kjørestil og blir mindre stesset, spesielt om jeg kjører under fartsgrensen på motorvei med 90/100 og to felt. (Lett å henge seg opp i de andre bilene sin hastighet)

Og når det gjelder ECO så ser jeg på min bil at klima da blir begrenset til ca. 1,75 KW. Er det skikkelig kaldt ute klarer den da ikke å holde temperaturen oppe. Settes bilen i drive så øker den fort opp til 4,5 KW for kompensere og få opp temperaturen. Fordelen er jo at man kan få litt varme, men samtidig begrense forbruket.

Aspiranten

Sitat fra: gbzdoc på fredag 30. desember 2011, klokken 19:51

Og når det gjelder ECO så ser jeg på min bil at klima da blir begrenset til ca. 1,75 KW. Er det skikkelig kaldt ute klarer den da ikke å holde temperaturen oppe. Settes bilen i drive så øker den fort opp til 4,5 KW for kompensere og få opp temperaturen. Fordelen er jo at man kan få litt varme, men samtidig begrense forbruket.

Har du ett display inne i bilen hvor du leser av dette?

Takk for informasjonen ihvertfall. Interessant å høre. Har opplevd at varmeapparatet er ganske slow i bilen ja, men jeg kjører jo hovedsakelig i ECO mode. Kun i drive når jeg skal gasse ut av ett kryss  ;)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på fredag 30. desember 2011, klokken 20:16
Sitat fra: gbzdoc på fredag 30. desember 2011, klokken 19:51

Og når det gjelder ECO så ser jeg på min bil at klima da blir begrenset til ca. 1,75 KW. Er det skikkelig kaldt ute klarer den da ikke å holde temperaturen oppe. Settes bilen i drive så øker den fort opp til 4,5 KW for kompensere og få opp temperaturen. Fordelen er jo at man kan få litt varme, men samtidig begrense forbruket.

Har du ett display inne i bilen hvor du leser av dette?

Takk for informasjonen ihvertfall. Interessant å høre. Har opplevd at varmeapparatet er ganske slow i bilen ja, men jeg kjører jo hovedsakelig i ECO mode. Kun i drive når jeg skal gasse ut av ett kryss  ;)

Denne infoen finner du jo lett i energi-skjermbildet på nav-enheten.

Bilen er forøvrig akkurat like kjapp ut av kryss i Eco, du må bare trykke pedalen lengre ned. Maks er 80kW uansett om du er i D eller Eco.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA