Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Hurtiglader på Værnes

Startet av leafen, onsdag 11. januar 2012, klokken 18:54

« forrige - neste »

leafen

mener sist jeg fikk låne leafen at det stod helt opp mot 14 mil en kunne kjøre ,men har lånt den igjen å ladet fult på vanlig lader ,men fikk kun 12,7 mil etter å ha kjørt å generert litt har den kommet opp i over 13 mil på displayet. noen som kan si hva deres leaf står i ved endt lading /uten hurtiglading?
fikk min leaf i dag 31.01

Focus

Jeg regner med at leafen sitt "GUESSOMETER" fungerer omtrent som miev der blir de siste 25 KM  brukt til å beregne gjennværende rekkevidde.
Det vil si at desom du før du satte bilen til lading kjørte uøkonomisk gjerne med varmen på fuldt de siste 25  KM og du lader opp.
Brukes disse siste KM til å beregne rekkevidde bassert på den kjøringa du da hadde. Dersom du da kjører veldig fint og økonomisk de første 25 KM etter opplading vil meteret indikere at rekkevidden øker. Den idikeringen du får fra meteret er altså helt avhengig av den kjøringen du har rett før du leser det av. Hvis du vil se dette på ekstrem måte kjører du opp en lang tung bakke, lade opp på toppen og renne ned igjen. Meteret vil da øke hele veien ned til bunnen av bakken, dersom da batteriet er toppladet får du ikke mer strømm inn i batteriet så det er ikke det som øker rekkevidden det er bare faktorene i regnestykket som har endret seg ved at du tilbakelegger distangse med minimalt forbruk.
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

leafen

fikk min leaf i dag 31.01

Stigzy

Ble litt overrasket i dag da jeg skulle kjøre. Bilen var 94% ladet og viste 184km rekkevidde  :) Ble ikke fult så mye når jeg kjørte :P
* Tesla Model S 85D 18.11.17
* Opel Ampera-E Amber 06.06.2017 - SOLGT
* Nissan Leaf Sølv Metallica levert 5/12-2011 - SOLGT

leafen

så sprøtt har du spurt hva den feiien kan være eller hvorfor slikt oppsto ellers fornøyd med leafen?hvor langt greide du å kjøre på den ladingen da?
fikk min leaf i dag 31.01

gbzdoc

Det er egentlig ikke så sprøtt, forutsatt at siste del av siste kjøretur var veldig energiøkonomisk.

i-Miev beregner dette ut fra siste 30km (som nevnt), mens Leaf bergner dette ut fra en vesentlig mindre del av kjøreturen. Derfor ser man også at rekkevidden endrer seg konstant opp og ned ut fra kjørestil og topografi.

Som et eksempel kjører jeg samme strekning t/r jobben. Da har jeg alltid rundt 155 km som antatt rekkevidde på 100% batteri på jobb, og rundt 125 km som antatt etter lading til 100% hjemme. Dette er utelukkende fordi jeg har motorvei på slutten på hjemveien. Antall streker som er igjen på batteriet ved ankomst er identisk begge steder.

Derav navnet: gues-o-meter ;-)

Forøvrig er jeg og resten av familien strålende fornøyde med Leafen, men det var vi jaggu med i-Mieven også. :-)

leafen

fikk min leaf i dag 31.01

Aspiranten

Når jeg kjører hjem så kjører jeg en del km. i oppoverbakke, ca. 300moh opp.

Så generellt viser min bil veldig lav km på guessometeret. Når jeg ladet fullt i dag så får jeg opp 13 mil som rekkevidde med varmeapparatet på, eller 155km med varmeapparatet av. Da med bilen stående i "ECO" mode.

Men det er meget med høydemetre her oppe som vi passerer, så generellt får vi rekkevidde på ca. 10 mil med varmeapparat. Ned til 70km har vi også opplevd. Rekkevidden har vært den største skuffelsen for vår del, så lenge Nissan reklamerer med 150-165km rekkevidde. Vi føler oss rundlurt.  :) Bare flaks at vi ikke har behov for rekkevidde. Det hadde bare vært kjekt å kunne kjøre elektrisk til fjells.  :)
Nissan Leaf

leafen

var en kjedelig tilbakemelding men sånn er det jo , får håpe en blir fornøyd
fikk min leaf i dag 31.01

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 29. desember 2011, klokken 16:24
Rekkevidden har vært den største skuffelsen for vår del, så lenge Nissan reklamerer med 150-165km rekkevidde. Vi føler oss rundlurt.  :) Bare flaks at vi ikke har behov for rekkevidde. Det hadde bare vært kjekt å kunne kjøre elektrisk til fjells.  :)

Nå har vel aldri Nissan reklamert med 160km rekkevidde vinterstid med varmeapparat på og vinterdekk montert ? Det lille jeg fikk testet bilen på sommerdekk og uten varmeapparat før det ble kaldt indikerte at 160km ikke er noe problem overhodet sommerstid.

Nå, med varmapparatet på og piggdekkene i bruk ligger rekkevidden rundt 110km for min del. Noe mer når det er såpass varmt som i dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

SitatVi føler oss rundlurt
Det kan jeg ikke fatte. Det var så grundig dokumentert av brukere hva antatt rekkevidde ville være før du kjøpte den. Selv er jeg positivt overrasket over hvor god rekkevidden faktisk er.
Og guessometeret må for all del ikke danne noe grunnlag for hvor langt en kan kjøre. I går kveld startet jeg med antatte 36 km på GOM'et. Kjørte 46 km og hadde 11km igjen når jeg var hjemme..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gbzdoc

Det er ikke til å komme fra at rekkevidden er det eneste ankepunktet på denne bilen. Men så hadde den jo kostet vesentlig mer med f.eks. dobbelt så stor batteripakke...

Men som de andre så er jeg positivt overrasket over både ytelsene på bilen og rekkevidden man kan få ut av den. Jeg er spesielt godt fornøyd med at rekkevidden holder seg på rundt 110-130 km med relativt normal bruk og varmen på med lufttemperaturer rundt null. Dette dekker nok 95% av all daglig kjøring hos oss.

Litt planlegging av bilbruken gjennom dagen tar man ikke skade av. :-)

Mortenmann

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. desember 2011, klokken 20:06
Det er ikke til å komme fra at rekkevidden er det eneste ankepunktet på denne bilen. Men så hadde den jo kostet vesentlig mer med f.eks. dobbelt så stor batteripakke...

Men som de andre så er jeg positivt overrasket over både ytelsene på bilen og rekkevidden man kan få ut av den. Jeg er spesielt godt fornøyd med at rekkevidden holder seg på rundt 110-130 km med relativt normal bruk og varmen på med lufttemperaturer rundt null. Dette dekker nok 95% av all daglig kjøring hos oss.

Litt planlegging av bilbruken gjennom dagen tar man ikke skade av. :-)
Dette er jeg enig i. Rekkeviddeangsten har nå lagt seg, og magefølelsen er god for hvor langt jeg kan kjøre under ulike forhold. Når man lærer seg triksene for å kjøre økonomisk får man mange mil ut av batteriet. Noen ulemper kjenner jeg på, feks at varmeapparatet må være av når rekkevidden skal tøyes. Har imidlertid lært meg til å se på dette som en sjarmerende ulempe som kommer som et fradrag fra utrolig mange flere fordeler. Har forresten merket tydelig bedre privatøkonomi. Fosolbil har kostet mer enn jeg har trodd - alt i alt.
SølvLeaf

Aspiranten

Sitat fra: daggad på torsdag 29. desember 2011, klokken 18:52
SitatVi føler oss rundlurt
Det kan jeg ikke fatte. Det var så grundig dokumentert av brukere hva antatt rekkevidde ville være før du kjøpte den. Selv er jeg positivt overrasket over hvor god rekkevidden faktisk er.
Og guessometeret må for all del ikke danne noe grunnlag for hvor langt en kan kjøre. I går kveld startet jeg med antatte 36 km på GOM'et. Kjørte 46 km og hadde 11km igjen når jeg var hjemme..

Nei det var heller dårlig dokumentert når vi signerte kontrakten :) Jeg forventet dobbelt så lang rekkevidde som jeg har klart å få ut av bilen (7,5mil) på det verste.

Nissan Leaf

elektrolux

Sitat fra: Aspiranten på fredag 30. desember 2011, klokken 00:52
Nei det var heller dårlig dokumentert når vi signerte kontrakten :) Jeg forventet dobbelt så lang rekkevidde som jeg har klart å få ut av bilen (7,5mil) på det verste.

PSA / Think Classic har 11 kWt batteri og oppgir ca 70 km rekkevidde altså 1,6 mil/kWt

Leaf sitt 24 kWt batteri burde ut fra det klare 15 mil, kanskje opp mot 20 mil når en tenker på at noen klarer 100+ km med en standard classic.

Nå veier riktignok Leaf 50% mer, og tar ut 5 ganger mer effekt, så da er det ikke rart at rekkevidden med en inspirert sjåfør blir noe kortere.

Ut fra andre tråder virker det som Aspiranten er svært så forsiktig med farten sin, så da tipper jeg rekkeviddeproblemene hans kommer av hissig bruk av varme, og regenerering.

En ukes trening i en daff PSA classic hadde nok gitt han mange mil ekstra i Leaf'en ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA