Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

ok67

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:14
Sitat fra: ok67 på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:12
Med min begrensa tyskkunnskap og ved hjelp av Google translate, ser dette ut til å vere det rapporten seier om batteriet....

Med en tiårig batterilevetid og en 15.000 km kjøretur per år, innebærer dette tallet at produksjon og resirkulering av batteriet per kilometer på reise er mellom 73 gram og 98 gram CO2-utslipp er.

For meg ser det dermed ut for at dei berre trekker 10 år/ 150 000 km ut av hatten heilt utan dokumentasjon...
Se der ja. Var ikke så vanskelig vel?
Så då er vi altså einige om at 10 år / 150 000 er berre "tenk på eit tal" og altså utan dokumentasjon.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:51
Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:25
Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:52
Tusen takk Taffelman! Det der viser på en god måte hvordan konklusjonen lett forandres når man reviderer forutsetningene.
Alle regnestykker blir vel annerledes når man forandrer på tallene. Men her er det ikke et eneste dokumentert tall, derimot er det en påstand om rapporten som rett og slett ikke stemmer.

HER er det ingen tvil om at man har bestemt seg for resultatet, og så laget regnestykket slik at det skal passe.
Dokumentert eller ikke, er det noen av tallene til Taffelman du mener er feil? Han argumenterer godt for hvorfor han velger nettopp disse tallene, og jeg synes de tallene han bruker virker som gode nøkterne forutsetninger.

Mye av det er dokumentert også:
1. WLTP tall er dokumentert i din egen link fra en tidligere post.
2. CO2 utslipp fra tysk strømproduksjon er dokumentert av Taffelmans link, riktignok bare offisielle estimater, men har du noen grunn til å påstå at estimatene er veldig feil?
3. Teslas batterigaranti har ikke blitt dokumentert, men dette er det rimelig enkelt å finne ut av selv uten en link.
`
Jeg har aldri påstått noe om tallene foruten at de ikke er dokumenterte. Det er jo, for n`te gang, nettopp derfor de ikke ble brukt i en veldokumentert rapport.

Det jeg sa var at påstanden om at ladetid var tatt med i rapporten ikke stemmer.  Hvorfor vries det på alt her?
Her blander du nok sammen de forskjellige postene dine. Det står ingen kritikk av ladetap-påstander i den posten jeg kommenterte, så jeg har ikke vridd på noe her.

Uansett, dette er ikke et vitenskapsforum. Det er ikke meningen at absolutt alle påstander skal dokumenteres her. Ting som er allmennkunnskap trengs ikke dokumenteres. Det meste av påstander som andre enn deg har framsatt i denne tråden er velkjente ting som ikke trengs å dokumenteres i en allminnelig nettdebatt. Slutt å mas om dokumentasjon på selvfølgeligheter!

Knut Øst

Sitat fra: ok67 på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:19
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:14
Sitat fra: ok67 på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:12
Med min begrensa tyskkunnskap og ved hjelp av Google translate, ser dette ut til å vere det rapporten seier om batteriet....

Med en tiårig batterilevetid og en 15.000 km kjøretur per år, innebærer dette tallet at produksjon og resirkulering av batteriet per kilometer på reise er mellom 73 gram og 98 gram CO2-utslipp er.

For meg ser det dermed ut for at dei berre trekker 10 år/ 150 000 km ut av hatten heilt utan dokumentasjon...
Se der ja. Var ikke så vanskelig vel?
Så då er vi altså einige om at 10 år / 150 000 er berre "tenk på eit tal" og altså utan dokumentasjon.
Du mener slik som de 40% Elbilforeningen/TØI la til på MBen?

Knut Øst

Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:27
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:51
Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 18:47
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:25
Sitat fra: Gardin på onsdag 01. mai 2019, klokken 12:52
Tusen takk Taffelman! Det der viser på en god måte hvordan konklusjonen lett forandres når man reviderer forutsetningene.
Alle regnestykker blir vel annerledes når man forandrer på tallene. Men her er det ikke et eneste dokumentert tall, derimot er det en påstand om rapporten som rett og slett ikke stemmer.

HER er det ingen tvil om at man har bestemt seg for resultatet, og så laget regnestykket slik at det skal passe.
Dokumentert eller ikke, er det noen av tallene til Taffelman du mener er feil? Han argumenterer godt for hvorfor han velger nettopp disse tallene, og jeg synes de tallene han bruker virker som gode nøkterne forutsetninger.

Mye av det er dokumentert også:
1. WLTP tall er dokumentert i din egen link fra en tidligere post.
2. CO2 utslipp fra tysk strømproduksjon er dokumentert av Taffelmans link, riktignok bare offisielle estimater, men har du noen grunn til å påstå at estimatene er veldig feil?
3. Teslas batterigaranti har ikke blitt dokumentert, men dette er det rimelig enkelt å finne ut av selv uten en link.
`
Jeg har aldri påstått noe om tallene foruten at de ikke er dokumenterte. Det er jo, for n`te gang, nettopp derfor de ikke ble brukt i en veldokumentert rapport.

Det jeg sa var at påstanden om at ladetid var tatt med i rapporten ikke stemmer.  Hvorfor vries det på alt her?
Her blander du nok sammen de forskjellige postene dine. Det står ingen kritikk av ladetap-påstander i den posten jeg kommenterte, så jeg har ikke vridd på noe her.

Uansett, dette er ikke et vitenskapsforum. Det er ikke meningen at absolutt alle påstander skal dokumenteres her. Ting som er allmennkunnskap trengs ikke dokumenteres. Det meste av påstander som andre enn deg har framsatt i denne tråden er velkjente ting som ikke trengs å dokumenteres i en allminnelig nettdebatt. Slutt å mas om dokumentasjon på selvfølgeligheter!
Hvorfor spør du da om hvilke tall jeg mener er feil? 

turfsurf

Kort oppsummert:
- de såkalte forskerne er professorer innen ett helt annet fagfelt
- de legger til grunn forbrukstall som overhodet ikke er realistiske
- de bruker ikke oppdaterte utslippstall for hverken strømproduksjon eller batteriproduksjon
- levetid for batteri er tatt ut av lufta, og tar ignorer at batteri både blir resirkulert og gjenbrukt. Produsenten selv estimerer foresten 480-800k km levetid
- og så forholder man seg da kun til de tallene, og ikke forventet fremtidig økt prosentandel av fornybar energi.

Jepp, skal se denne rapporten er nyttig. Det eneste de greier å bevise er den gode gamle "shit in, shit out". Hjelper ikke å kunne regne hvis man bruker totalt feil data inn. Disse folkene er da de man skal stole på i motsetning til fagfolk innen områdene. Jo takk, man kan og stikke hodet i sanden for å gjemme seg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:03

:laugh: Du fant ingen du heller nei..

Gidder ikke spandere de minuttene det ville tatt.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ok67

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:28
Tolkar det som eit ja.
Kva Elbilforeninga/TØI måtte meine om MBens utslepp er i så måte uinteressant i samanheng med 10 år / 150 kkm påstanden.

turfsurf

Har du ikke fått med deg at det er diffen mellom sprintmonitor og NEDC enda?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:29
Hvorfor spør du da om hvilke tall jeg mener er feil?
Flott, du mener altså at tallene i Taffelmans regnestykke er fornuftige. Da er vi enige likevel   :)

Knut Øst

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:31
Kort oppsummert:
- de bruker ikke oppdaterte utslippstall for hverken strømproduksjon eller batteriproduksjon
- levetid for batteri er tatt ut av lufta, og tar ignorer at batteri både blir resirkulert og gjenbrukt. Produsenten selv estimerer foresten 480-800k km levetid
- og så forholder man seg da kun til de tallene, og ikke forventet fremtidig økt prosentandel av fornybar energi.

Jepp, skal se denne rapporten er nyttig. Det eneste de greier å bevise er den gode gamle "shit in, shit out". Hjelper ikke å kunne regne hvis man bruker totalt feil data inn. Disse folkene er da de man skal stole på i motsetning til fagfolk innen områdene. Jo takk, man kan og stikke hodet i sanden for å gjemme seg.
De fagfolkene du mener man skal høre på, er det Elbilforeningen og Lasse Fridstrøm?  De som mente forbrukstallene for elbilen var realistiske, men la på 40% for MBen.

Heldighvis er ikke den såkalte "oppsummeringen" noe annet enn din høyst subjektive mening og kan bare ses som enda et desperat forsøk på å kneble debatten.

Knut Øst

Sitat fra: automat på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:32
Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 17:03

:laugh: Du fant ingen du heller nei..

Gidder ikke spandere de minuttene det ville tatt.
Du gadd å komme med en beskyldning mot meg, så enten får du innrømme at beskyldningen var grunnløs, eller så får du komme med sammenligningen.

Knut Øst

Sitat fra: ok67 på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:33
Tolkar det som eit ja.
Kva Elbilforeninga/TØI måtte meine om MBens utslepp er i så måte uinteressant i samanheng med 10 år / 150 kkm påstanden.
Så lenge du ikke svarer på det spørsmålet kan du ikke konkludere på den måten.  Uansett hvor gjerne du enn vil.

turfsurf

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:44De fagfolkene du mener man skal høre på, er det Elbilforeningen og Lasse Fridstrøm?  De som mente forbrukstallene for elbilen var realistiske, men la på 40% for MBen.

Heldighvis er ikke den såkalte "oppsummeringen" noe annet enn din høyst subjektive mening og kan bare ses som enda et desperat forsøk på å kneble debatten.
Ser ikke nødvendigheten i å diskutere fagfolkene en gang til, det har jeg allerede svart deg på tidligere i tråden. Men det har du kanskje glemt?

Scroll litt lengre opp når det gjelder de 40% da. Og, når det gjelder WLTP så er ladetap inkludert i forbrukstall.

Min mening mot din mening, helt greit det, jeg står for den. Tyskerne har ikke gjort noe annet enn å mene de heller :)

ok67

Sitat fra: Knut Øst på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:48
Sitat fra: ok67 på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:33
Tolkar det som eit ja.
Så lenge du ikke svarer på det spørsmålet kan du ikke konkludere på den måten.  Uansett hvor gjerne du enn vil.
No er det ikkje du som bestemmer korleis eg kan konkludere eller ikkje.  :police:

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 01. mai 2019, klokken 19:31
Kort oppsummert:

Synd, men sant. Men den falt jo i god jord hos de som ikke vil forholde seg til elbilens fordeler.

Bra det finnes mange andre mer seriøse analyser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA