Diesel er mest miljøvennlig

Startet av Stikkkontakt, torsdag 18. april 2019, klokken 22:15

« forrige - neste »

Øyvind.h

Du spør meg. Jeg ber deg spørre kilden. Jeg forstår debatt-teknikken din, men lar meg ikke lure :)
Jeg opplever tallet høyt da forbruker ligger godt over NEDC for den mye større Model S. Men nå blir det vel ramaskrik pga manglende lenke igjen. Www.google.com
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Gardin

Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:55
Men elbilforeningen mente da at NEDC tallene for Model 3 i rapporten var riktige. De ville jo ikke legge til noe der.
Elbilforeningen mener at WLTP forbruket for Model 3 er realistisk (16 kWh/100km). Elbilforeningen er skeptiske til NEDC tallet:
Sitat fra: elbil.no
Det er en viss usikkerhet knyttet til tilsvarende forbrukstall for Model 3 AWD Long Range. I ifo-rapporten oppgis det, muligens feilaktig, at bilen har et NEDC-forbruk på 15 kWh/100 km.

Knut Øst

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:00
Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:46I følge de som faktisk har greie på slike ting vil vi aldri klare å nå klimamålene uten dieselbilen.
Kilde?

FN sitt klimapanel som består av de fremste forskerne i verden på dette feltet sier at bruk av fossilt brennstoff må reduseres.

Legg merke til bilde nederst til venstre, ligner på en dieselbil med synlig utslipp!

https://www.fn.no/Tema/Klima-og-miljoe/Klimaendringer
Ligner på en 70 talls dieselbil ja. Sikkert derfor den står der den står i bildet..

Selvfølgelig må vi redusere forbruket.. Forbruket på en 2019 diesel vs en 1999 bensin er vel ca 50%- Så det er vi godt i gang med.

Kilder ja
https://www.politico.eu/article/co2-emissions-up-as-car-buyers-switch-from-diesel-to-gasoline-air-pollution-emissions-diesel-transport-fossil-fuels/

https://www.jato.com/co2-emissions-rise-to-highest-average-since-2014-as-the-shift-from-diesel-to-gasoline-continues/

https://www.hegnar.no/index.php/Nyheter/Motor/2018/03/Volkswagen-spaar-rekyl-for-diesel

http://www.bilsweden.se/i-debatten/bilsweden_tycker/debatten-om-diesel-har-varit-valdigt-onyanserad

Knut Øst

Sitat fra: Gardin på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:08
Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:55
Men elbilforeningen mente da at NEDC tallene for Model 3 i rapporten var riktige. De ville jo ikke legge til noe der.
Elbilforeningen mener at WLTP forbruket for Model 3 er realistisk (16 kWh/100km). Elbilforeningen er skeptiske til NEDC tallet:
Sitat fra: elbil.no
Det er en viss usikkerhet knyttet til tilsvarende forbrukstall for Model 3 AWD Long Range. I ifo-rapporten oppgis det, muligens feilaktig, at bilen har et NEDC-forbruk på 15 kWh/100 km.
Hvorfor oppgir de selv 16 NEDC da? Samtidig som de tester bilen selv til 17,7?

Burger

Knut Øst: Og dokumentert i tråden her så tar de tre forskerne i Tyskland feil og elbilen kommer med 68% lavere utslipp enn dieselbilen. Da har man til og med brukt tall som er i batteriet disfavør.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ok67

Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:00
Sitat fra: ok67 på torsdag 02. mai 2019, klokken 21:56
Kor lang levetid har OM654 motoren?
Det vet ingen, men det er ikke uvanlig at en motortype går over 15 år. DW10 motoren til PSA kom i 1998, den sitter fortsatt i 2019 modeller.
På same vis som ingen veit kva levetid batteriet i Tesla Model 3 har. Så då kan vi kanskje sei 10 år for OM654 motoren også?
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Knut Øst

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:03
Du spør meg. Jeg ber deg spørre kilden. Jeg forstår debatt-teknikken din, men lar meg ikke lure :)
Jeg opplever tallet høyt da forbruker ligger godt over NEDC for den mye større Model S. Men nå blir det vel ramaskrik pga manglende lenke igjen. Www.google.com

Lar deg lure? Det var ikke Elbilforeningen som mente tallet var feil, det var du. Det er jo ikke i nærheten av å lure noen å spørre kilden til påstanden vel?

Knut Øst

Sitat fra: Burger på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:13
Knut Øst: Og dokumentert i tråden her så tar de tre forskerne i Tyskland feil og elbilen kommer med 68% lavere utslipp enn dieselbilen. Da har man til og med brukt tall som er i batteriet disfavør.
Morsom du. Det er ikke på noen som helst måte dokumentert.  Det eneste som er dokumetert er at hvis man dikter opp et tall for merforbruk på dieselen og sammenligner med NEDC for elbilen, så får man et annet svar...

Men det var de fleste klar over tidligere

Burger

Knut Øst: Det er dokumentert at meningen til tre tyskerne er feil.

https://www.faktisk.no/artikler/NKl/forskere-mener-tysk-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende

Dermed så kommer det fram dersom man velger reelle tall at utslippet på diesel er 68% lavere med elbilen

https://innovationorigins.com/no-diesel-is-not-better-for-the-environment-than-electric/
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

Knut Øst

Sitat fra: ok67 på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:17
Det vet ingen, men det er ikke uvanlig at en motortype går over 15 år. DW10 motoren til PSA kom i 1998, den sitter fortsatt i 2019 modeller.
På same vis som ingen veit kva levetid batteriet i Tesla Model 3 har. Så då kan vi kanskje sei 10 år for OM654 motoren også?
Misforsto deg vel litt der. Alder er ingen hindring for en motor, det er bruk og misbruk som bestemmer hvor lenge den varer. Utslitte bilmotorer er ikke lenger noe tema generellt sett.  (Noen har utfordringer, men det har noen med elbilbatterier også, Tesla f.eks har skiftet mange) Et batteri er derimot selvdestruerende og den prosessen starter første gang det lades opp. Det er ikke bare sykluser som er problemet, tiden er også en viktig faktor mot batterier.

Knut Øst

Sitat fra: Burger på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:33
Knut Øst: Det er dokumentert at meningen til tre tyskerne er feil.

https://www.faktisk.no/artikler/NKl/forskere-mener-tysk-elbil-rapport-er-uvitenskapelig-og-grovt-villedende

Dermed så kommer det fram dersom man velger reelle tall at utslippet på diesel er 68% lavere med elbilen

https://innovationorigins.com/no-diesel-is-not-better-for-the-environment-than-electric/

Hva skjer hvis man legger på de reelle 37(spritmonitor som på MB)+7%(tap mellom produksjon og batteri, svært konservativt) for elbilen da?

Blir det fortsatt dokumentert?

Litt av en dokumentasjon forresten.. "My impression was that it was basically a list of over-the-top worst-case assumptions for the EV in an attempt to make the Diesel look good, produced by people with limited knowledge of electric vehicle research."

Det der er hans mening. Han sier det til og med selv.

Hva er poenget?

Counterpointer

Jo lengre en dieselmotor lever jo dårligere blir det!

Slik jeg forstår diskusjonen burde en sette begge til 150 k km det er vel det beste.

automat

Sitat fra: Knut Øst på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:25Det eneste som er dokumetert er at hvis man dikter opp et tall for merforbruk på dieselen og sammenligner med NEDC for elbilen, så får man et annet svar...

Men det finnes jo ikke noe offisielt NEDC-tall for Tesla Model 3. Tyskerne har brukt NEDC for Mercedesen, men hva har de brukt for Teslaen? Har de bare tenkt på et tall?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Burger

Poenget er at meningen til de tre tyskerne du baserer deg på er grasalt feil og at utslippet til elbil reelt sett er 68% når man regner riktig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
Stjørdal

Knut Øst

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 02. mai 2019, klokken 22:39
Jo lengre en dieselmotor lever jo dårligere blir det!

Slik jeg forstår diskusjonen burde en sette begge til 150 k km det er vel det beste.
Det var en merkelig påstand, når vi vet utslippet for å produsere en ny. Hvis en dieselmotor som har gått 150k med servicehefte så får du ny. For det skal ikke skje. Og det skjer heller ikke.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA