Potensielt farlige situasjoner ved AP/ACC for nye eiere

Startet av Vaduz, torsdag 18. april 2019, klokken 21:38

« forrige - neste »

Vaduz

Hei, tenkte en liten oppsummering hadde vært greit mtp hvilke situasjoner man må være obs på ved bruk av ACC/ AP slik at nye eiere kan være obs. Rangerer etter farlighetsgrad slik jeg har opplevd det.

Potensiell kollisjon:
AP fra en til to filer (feks krabbefelt/forbikjøringsfelt i motbakker). Bilen havner ofte i midten, når den merker det kan den gjøre brå og store korreksjoner. Var nære autovernet første gang, om det er glatt kan det være livsfarlig. Slå av AP i disse situasjonene.

Veiarbeide som gir innsnevring av filer eller utvisket markering. Du risikerer at den kjører rett inn i barrierer, autovern eller motgående.

Av og påkjøringsramper. Påkjøringsramper kan bilen plutselig bråbremse fordi den ser en bil på vei ned i lavere hastighet. Kan lede til kollisjon. Ved avkjøringsramper vil bilen alltid bremse hardt når en av bilene foran deg kjører av. Dette kan lede til kollisjon.

Krappe svinger ACC/AP. Bilen bremser ikke alltid opp. AP vil ofte ikke klare svingen og kjøre av veien.

Vei uten midtskiller bør man ikke bruke AP, i alle fall være mer på vakt enn om man kjører selv. Om merkingen blir dårlig eller forsvinner vil bilen kunne havne i motgående.

Potensielt forvirrende/ukomfortabelt: 
Kjøre forbi syklister med ACC, gir plutselig kollisjonsvarsling helt uten grunn.

ACC er ekstremt nærsynet, den vil kun følge bilen foran og klarer ikke forstå intensjoner eller lese trafikken. Ved filbytte til din fil klarer den seg fint og tillater redusert avstand mellom bilene uten panikkbrems, ved filbytter vekk fra din fil vil den ofte bremse hardere enn det som er naturlig og du kan overraske biler bak deg.

Kommer ikke på flere i farten, legg gjerne til egne erfaringer.

Smurfboy

Alle de tilfellene du nevner er vel ganske tydelig man ikke skal bruke AP. AP er vel designet for motorvei, typ E6/E18 med 4 felt, midtdeler og tydelig veimerking

Motorwatt

Det finnes smale 2-felts veier, og det finnes smalere 2- felts-veier. Faktisk finnes det også brede to felts-veier. De siste fungerer noen nesten som 4-felts veier. Men regn allikevel med noen overraskelser, så for guds skyld: Hold i rattet! Og husk at veimarkeringer må være til stede.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

TarjeiR

1. Har selv opplevd at E6 (sørgående mot Gøteborg i Oslo) med fire felt og merking til tider har for smale felt. Dette gjelder hovedsaklig ved mye trafikk. AP blir veldig nervøs.

2. Navigate on autopilot er stort sett din venn. Har hatt et par fantombremsinger på min daglige rute uten Navigate On Autopilot påslått. Dette forsvinner med denne på.

3. Som andre her nevner. Dette er ikke laget for svingete vei. AP bremser også i overkant kraftig ned ved syn av gule og sorte svingindikatorer.

Model 3 - V2019.8.3

Gleder meg til å være med på fortsettelsen

Handyman

Sitat fra: Vaduz på torsdag 18. april 2019, klokken 21:38
Vei uten midtskiller bør man ikke bruke AP, i alle fall være mer på vakt enn om man kjører selv. Om merkingen blir dårlig eller forsvinner vil bilen kunne havne i motgående.
Har nå i påska kjørt en god del på svingete veier uten midtlinje og stiplet kantlinjer, og oppdaget at bilen takler dette bedre en svingete veier med midtstripe. Merkelig nok plasserer bilen seg nærmere møtende trafikk på vei med med midtlinje enn på vei uten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Handyman på fredag 19. april 2019, klokken 22:48
Har nå i påska kjørt en god del på svingete veier uten midtlinje og stiplet kantlinjer, og oppdaget at bilen takler dette bedre en svingete veier med midtstripe. Merkelig nok plasserer bilen seg nærmere møtende trafikk på vei med med midtlinje enn på vei uten.
Da er min erfaring stikk motsatt. 440 kilometer opp og ned Numedalen på 2-felts vei. Uten midtstripe (eller synlig asfaltskjøt mellom kjørebanene) plasserte bilen seg midt i mellom kantlinjen. Altså midt i veien. Mulig forskjell på S/X og 3?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 20. april 2019, klokken 21:04
Sitat fra: Handyman på fredag 19. april 2019, klokken 22:48
Da er min erfaring stikk motsatt. 440 kilometer opp og ned Numedalen på 2-felts vei. Uten midtstripe (eller synlig asfaltskjøt mellom kjørebanene) plasserte bilen seg midt i mellom kantlinjen. Altså midt i veien. Mulig forskjell på S/X og 3?
Helt klart forskjell på AP i TM3 og S. Jeg hadde en ny S som lånebil i 5 dager og der var AP bedre enn i min 3.
Kjørte dessverre ikke på vei uten midtstripe.
S kjørte mer jevnt, behagelig og kontrollert.

Vaduz

Sitat fra: Smurfboy på fredag 19. april 2019, klokken 16:35
Alle de tilfellene du nevner er vel ganske tydelig man ikke skal bruke AP. AP er vel designet for motorvei, typ E6/E18 med 4 felt, midtdeler og tydelig veimerking

Alle? Jeg tror du må lese igjen...

Smurfboy

Ja, AP er vel ikke designet for å rase igjennom veiarbeid eller kjøre forbi syklister. Krappe svinger finner man heller ikke på skikkelige motorveier som AP pr nå er designet for

pekle

Men av/påkjøring finnes på de fleste motorveier, og der er det definitivt forbedringspotensiale. Tenker da ikke på automatisk av/på, men hvordan bilen takler andre biler som skal av/på.

Smurfboy

Sitat fra: pekle på søndag 21. april 2019, klokken 21:34
Men av/påkjøring finnes på de fleste motorveier, og der er det definitivt forbedringspotensiale. Tenker da ikke på automatisk av/på, men hvordan bilen takler andre biler som skal av/på.

Det stemmer, helt enig

Joachim@sancon.no

I utlandet så har de stiplet stripe i enden av påkjøringsfeltet. Det taklet min X veldig bra. I Norge uten den stiplet stripen så legger den seg ut til høyre i 100% av tilfellene. Ubehagelig både for sjåfør og passasjerer.

Handyman

Sitat fra: Joachim@sancon.no på tirsdag 23. april 2019, klokken 20:19

I utlandet så har de stiplet stripe i enden av påkjøringsfeltet. Det taklet min X veldig bra. I Norge uten den stiplet stripen så legger den seg ut til høyre i 100% av tilfellene. Ubehagelig både for sjåfør og passasjerer.
Jeg bare holder fast i rattet når jeg kommer til steder der jeg vet eller antar at den vil finne på merkelige ting. Da kommer det bare et irriterende pling-plong, men ingen vingling. Venter tålmodig til FSD-teamet skal legge inn bilder av norske akselerasjonsfelt, slik at bilen vet hva det er. Nå tror den bare at veien blir bredere og den legger seg omtrent i midten.

Vaduz

Sitat fra: Smurfboy på mandag 22. april 2019, klokken 06:49

Det stemmer, helt enig

Så bra du du skjønte det til slutt! Sykkeleksempelet skrev jeg ACC, om du synes det er urimelig å kjøre forbi syklister på landeveien med cruise control er det greit det. Jeg ønsker bare å notere et par ting for nye eiere som ikke er erfarne enda og kanskje tror at en tesla faktisk kan «kjøre selv».

Motorvei med et felt og midtskiller burde AP klare, men er det litt dårlig stripe havner man langt inn mot midtskilleren og du må redde den. Dessuten klarer den ikke overgangen fra 1 til 2 felt, kanskje den farligste feilen jeg har opplevd så langt.

Alt i alt tror jeg man burde behandle AP som et leketøy som øker risiko for kollisjon og derfor krever mer konsentrasjon enn vanlig kjøring. Men en dag om kanskje 5-10 år vil den muligens kunne bli like god som en normal sjåfør og det blir gøy!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA