Hovedmeny

Pris på E-Tron med det viktigste?

Startet av Bjoris, tirsdag 16. april 2019, klokken 19:04

« forrige - neste »

ApeX

Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:50
Manuelle seter var litt tungt å svelge, men når el. koster 13-14.000 kr må man spørre seg hvor ofte, og hvor mye setene justeres, hva hver justering koster og om det er noe annet man har mer lyst på. ;) Keyless er f.eks. for min del ufattelig mye viktigere, det bruker man hele tiden.

I følge Møller er det ca. 50/50 av kundene som velger el. justerbare seter på andre, fossilmodeller. Ta dette med en klype salt, men har bistått flere med å spec'e opp e-tron nå- og overraskende mange sier at det ikke er så farlig for dem. Ikke godt vant, kanskje? Men tror det koker ned til hvor ofte man bytter sjåfør. Selv om easy entry- og gjenkjøpsverdi kan være argumenter. Og så er det digg. :D

Rattvarme har det aldri blitt til at jeg har hatt, selv ikke på Teslaen, for den manglet vinterpakke. Har dog lånt en ny Leaf noen uker midtvinters, og rattvarme har selvfølgelig sin sjarm. Hadde vært fint, spes. ved langkjøring- da jeg har en tendens til å få «litt lite blodgjennomstrømning» i armene. I det daglige er det et mindre problem, da 5-10 min forvarming gjør susen. Forklaringen at det har med touch/varme sensor ifbm. lane assist og assistentpakke tur ga meg den nødvendige ro i sjelen. Noen endring på dette? Eller må man fremdeles velge? Det fungerer i alle fall bra. Behøver ikke gi noen motstand, hun holde lett i rattet.

Baksetevarme er ikke viktig for oss, som har barneseter der 360 dager i året. Litt større barn har godt av å fryse litt, det gjorde jeg. ;) Med alcantara, forvarme og 4-soners klima, blir det heller ikke særlig kaldt. Ser behovet om man ofte har voksne bak, eller helskinn seter.

Denne posten til trøst/inspirasjon til de som vil ha bil fort- eller ikke har budsjett til å velge alt.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 23. april 2019, klokken 11:19
Sitat fra: elektro på tirsdag 23. april 2019, klokken 10:50
I følge Møller er det ca. 50/50 av kundene som velger el. justerbare seter på andre, fossilmodeller.
Neppe i samme prisklassen. De selger en del billigere biler og, hvor det er mere naturlig å ikke betale så mye for seter. Blir litt rart når setene koster 10% av bilprisen. Når det er sagt hadde jeg glatt betalt 15k for seter med minne på i3en.

50% var bare noe en selger slang ut, men vi stod og snakket om setene i en A6. Som sagt er det overraskende mange som sier til meg at det ikke er så viktig med el. justering, når pengene først skal legges på bordet. Må for egen del si at Fast Track med vinterhjul og hengerfeste koster nok, så selv om vi hadde kunnet valgt el. justerbare seter, måtte vi nok valgt bort noe annet. Hva skulle det vært? Head Up, kanskje? Men igjen, det har man glede av hele tiden, mens setene justeres kanskje én gang i uka, eller hver 14. dag hos oss, når kona kjører bilen. Og da kun noen hakk på høyde/lengde.. Det tar 5 sek, så er gleden over. Kjedelig å velge bort masse små goodies som ambientbelysning, baksetepakke m. lys i beltefester osv. også.

Hvis hverken pris eller leveringstid er avgjørende er saken biff, da anbefales full pakke med massasje. :D
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elsykkel

Hvis du vil spare 50K, så vurder å leve uten nipset i hightechpakken. Men det krever at man må sette seg inn i hva man går glipp av ved MANGE permutasjoner/runder fram og tilbake i konfiguratoren.
Basic+vinterpakke FTW!
Hvis det er software, kan det alltid Årnes på et vis senere (som matriseledd). Hvis det er HW som uteblir, er man fastlåst senere.

Kåre Knatten

Hardware får du montert hos et Audi OEM-verksted, når Audi/Møller ikke har kunnskap eller vilje. Jeg har benyttet eftermontering. se i Karlstad og de fikser det meste.

Bjoris

Vi skal å prøve E-Tron 8. mai og jeg fikk i går tilbud om egen spesifisert bil levert i uke 28. Men denne haster det å bestemme seg for.

Jeg hadde egentlig slått dette fra meg da jeg så for meg at det ble for dyrt med FastTrack og trodde det var den eneste utgaven som kunne leveres før ferien.

Vi skulle jo ikke bruke så mye penger på bil lengre og derfor var 490 for TM3 veldig komfortabelt, samtidig syns jeg du får enormt mye mer bil for pengene i E-Tron og syns ikke 200 til er så veldig mye ekstra. Ok, E-Tron er kjiipt utstyrt til 690, men etter mye frem og tilbake i prislisten så har jeg specet en bil til 721 som jeg syns har det viktigste. Denne er 57.000 rimeligere enn Advance Plus og av det jeg går glipp av er det først og fremst Matrix lysene og Head-Up-Display jeg syns er litt kjiipt å droppe. Jeg tenker som så at Audi neppe levere en bil med dårlige lys uansett og jeg har ikke så veldig fokus på HUD, selv om en dyr bil som dette bør ha slikt, ingen Tesla har dette uten at det har plaget meg før.

Dersom jeg skulle kjiipet enda mer ned så står 20 toms hjulene utsatt til, hvordan dim er det med 19 og blir det seende helt håpløst ut? Hvordan tror vi kjøreegenskapene blir vs 20?

Mørke ruter må en vel nesten ha? Støyredudserende vinduer er bare fordi jeg er nærmast eskstremt opptatt av støy og det er vel en av de store grunnen til at jeg seriøst vurdere E-Tron, i tillegg til at det er en SUV. TM3 har altfor høyt støynivå, selv om det jo er et i-landsproblem.

SKinnseter er ikke viktig for noen av oss, men spørsmålet er om om ikke det blir håpløst å ha en slik bil med stoff-seter? Alcantara er ønsket, men det ble dyrt da en måtte ha både sportseter og alcantara på toppen, totatl 27.000 tror jeg det var.

Vel, tar i mot tips og råd, tenker uoriginale vinterdekk. Fevik dekk skal levere 20 toms for 11.500 på Nokia R3, men det KAN jo ikke stemme? TMPS er med da...

Renzir

Sitat fra: Bjoris på torsdag 02. mai 2019, klokken 01:12
Vi skal å prøve E-Tron 8. mai og jeg fikk i går tilbud om egen spesifisert bil levert i uke 28. Men denne haster det å bestemme seg for.

Jeg hadde egentlig slått dette fra meg da jeg så for meg at det ble for dyrt med FastTrack og trodde det var den eneste utgaven som kunne leveres før ferien.

Vi skulle jo ikke bruke så mye penger på bil lengre og derfor var 490 for TM3 veldig komfortabelt, samtidig syns jeg du får enormt mye mer bil for pengene i E-Tron og syns ikke 200 til er så veldig mye ekstra. Ok, E-Tron er kjiipt utstyrt til 690, men etter mye frem og tilbake i prislisten så har jeg specet en bil til 721 som jeg syns har det viktigste. Denne er 57.000 rimeligere enn Advance Plus og av det jeg går glipp av er det først og fremst Matrix lysene og Head-Up-Display jeg syns er litt kjiipt å droppe. Jeg tenker som så at Audi neppe levere en bil med dårlige lys uansett og jeg har ikke så veldig fokus på HUD, selv om en dyr bil som dette bør ha slikt, ingen Tesla har dette uten at det har plaget meg før.

Dersom jeg skulle kjiipet enda mer ned så står 20 toms hjulene utsatt til, hvordan dim er det med 19 og blir det seende helt håpløst ut? Hvordan tror vi kjøreegenskapene blir vs 20?

Mørke ruter må en vel nesten ha? Støyredudserende vinduer er bare fordi jeg er nærmast eskstremt opptatt av støy og det er vel en av de store grunnen til at jeg seriøst vurdere E-Tron, i tillegg til at det er en SUV. TM3 har altfor høyt støynivå, selv om det jo er et i-landsproblem.

SKinnseter er ikke viktig for noen av oss, men spørsmålet er om om ikke det blir håpløst å ha en slik bil med stoff-seter? Alcantara er ønsket, men det ble dyrt da en måtte ha både sportseter og alcantara på toppen, totatl 27.000 tror jeg det var.

Vel, tar i mot tips og råd, tenker uoriginale vinterdekk. Fevik dekk skal levere 20 toms for 11.500 på Nokia R3, men det KAN jo ikke stemme? TMPS er med da...

Av de tingene du dropper:

Er ikke handsfree Tlf osv i phonebox valget? Den andre er vel CarPlay etc?

Virtuell cockpit pluss ville jeg definitivt hatt. Uten den forsvinner muligheten til å minimere og få stort kart etc?

Viskerne har fått mye skryt. Er de andre oppvarmet? Genererer jo lite varme opp fra motor så ser for meg st oppvarmede viskere er viktig.

Bjoris

Takk for tips, VC Plus koster bare 1.600, jeg er bare ikke klar over hva det gir, i beskrivelsen sier det bare E-sport eller hva det var. Jeg trenger ikke at alt skifter til nytt sports-design for å si det slik. Men bra tips, skal høre med selger!

Viskere, ok, leste i en test at de isete så dette må vurderes om det bar slik at denne testbilen ikke hadde dette!

Er også skeptisk til stolene, sport ser mye bedre ut, noen som har sett begge deler? Kan det tenkes at Sportspoler i tekstil er snarere valg enn kunstskinn på normal stol?

Orbit

Matrix-lys kan du også endre etter levering dersom savnet blir for stort. Det er samme lykter på alle, og bare en konfigurasjon om det skal være vanlige fjernlys eller matrix. Mulig det også blir mulighet for å prøve funksjonen gratis noen uker før en evt kjøper seg opp.

Leveringstid virker noe optimistisk, så få med i kontrakt at du får gratis tilsvarende lånebil dersom leveringen sklir ut.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

opheim

Sitat fra: Bjoris på torsdag 02. mai 2019, klokken 01:12Vi skal å prøve E-Tron 8. mai og jeg fikk i går tilbud om egen spesifisert bil levert i uke 28. Men denne haster det å bestemme seg for.

Med mindre du har et veldig lavt reservasjonsnummer og selger allerede har bestilt en bil til deg for lenge siden som du nå får endre på før produksjon tror jeg du kan ta det helt med ro - uke 28 på en egenspec bestilt nå er fullstendig urealistisk. Jeg hadde reservasjon #6000 fra sensommeren i fjor,  bestilte egenspec bil uten forsinkende spesifikasjoner for tre måneder siden, og siste status nå er estimert levering uti september en gang.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Bjoris

Trodde også leveringen var helt urealistiske, mulig jeg har misforstått noe. Vi planlegger biltur til Spania i uke 29 så ja, dette er nok litt for optimistisk!! Planen var å kjøpe TM3, men den kan vi si fra oss når som helst så det gir muligheter.

Det jeg ser med egen spec E-Tron er jo at vi da kan droppe Y, planen var 2 år med 3 til Y kom, men med E-Tron så har vi den bilen som passer perfekt til oss, tenker jeg iallefall, har aldri sittet i en til nå

Øyvind.h

Sitat fra: opheim på torsdag 02. mai 2019, klokken 07:25
Sitat fra: Bjoris på torsdag 02. mai 2019, klokken 01:12Vi skal å prøve E-Tron 8. mai og jeg fikk i går tilbud om egen spesifisert bil levert i uke 28. Men denne haster det å bestemme seg for.

Med mindre du har et veldig lavt reservasjonsnummer og selger allerede har bestilt en bil til deg for lenge siden som du nå får endre på før produksjon tror jeg du kan ta det helt med ro - uke 28 på en egenspec bestilt nå er fullstendig urealistisk. Jeg hadde reservasjon #6000 fra sensommeren i fjor,  bestilte egenspec bil uten forsinkende spesifikasjoner for tre måneder siden, og siste status nå er estimert levering uti september en gang.

Jeg hadde 62xx og fikk estimert høsten en gang. Tror han sa september/oktober før rushet med kontraktssigneringer var ferdig. Etter det er det kommet info om forsinkelser på fabrikken (noe med batterier?). Personlig ville jeg nok forventet sen 2019 med min reservasjon om den hadde blitt bestilling.
Egenspekk nå i mai ville jeg tatt utgangspunkt i at kommer Q1 2020. Så kan du heller glede deg om den kommer før.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kåre Knatten

Bestilte i begynnelsen av mars og fått produksjonsuke 38. Tålmodighet lenge leve.

daktari

Sitat fra: Bjoris på torsdag 02. mai 2019, klokken 01:12

Jeg ville droppet sotede ruter og heller valgt gardiner i bakdørene til halve prisen.
På Audi har tradisjonelt S-line med sportsstoler vært ettertraktet brukt, men er man på budsjett vil jeg tro basis-modellen er god nok. Kanskje letter å selge den billigste bilen på finn enn å konkurrere med alle adv.plus..
Utfra min erfaring fra prøvekjøring er HUD unødvendig, instrumentene synes godt nok.
Matrix lys er også noe unødvendig, jeg har det på I-pace nå og er kjempefornøyd.  (jeg har ogås vanskelig for å tro at de har samme hardware i biler uten med det påslaget, så inntil noen har bekreftet via delekatalogen så...)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

19" er vel "no-brainer" hvis man er på budsjett. Synes det ser bedre ut enn standard 20".
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bjoris

Takk for tips, 19 vs 20 til 10.000 føles som ran, men sånn er det jo på alle merker!

Jeg tror nok tap i kroner ikke blir noe større med ribbet utgave så lenge ikke kritiske ting mangler. Føler vel at en med Vinterpakke har det mest kritisk viktige så kanen legge på litt som en er opptatt av selv...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA