Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteristatus ifm. salg av Think

Startet av elektrolux, tirsdag 10. januar 2012, klokken 19:38

« forrige - neste »

elektrolux

Godt spørsmål.

Har bare tatt det for gitt at det ikke er lurt å spøre, i frykt for å få hele lefsa med krav om dokumentasjon fra uavhengig laboratorium eller kjøretøyfabrikant.

Krav det er umulig å oppfylle.

En kjenning ønsket å gjøre en lovlig ombygging på en P106 med slitne NiCd, og møtte veggen.

Å bytte ut innhold i batterikassene, og overstyre laderen regnes som en større modifikasjon, og hele bilen må godkjennes som et nybygg.

Skulle selvfølgelig ønske det var mulig å spørre om lov, men det ikke er mulig, slik trafikkstasjonene tolker reglene. De ser på batteribytte som en stor modifikasjon, mens det i praksis er en minimal endring. Hadde de sett det som det det er, kunne jo bilene faktisk blitt godkjent.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. desember 2011, klokken 07:38
Dette var så godt forklart at jeg tillot meg å kopiere det inn på Elbilwikiet her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Tips_og_triks

Og jeg tillot meg å presisere litt, slik at det ble "helt teskje" (forklarer hvilke av knappene som gjør hva) :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Caspar

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 27. desember 2011, klokken 00:19


Har bare tatt det for gitt at det ikke er lurt å spøre, i frykt for å få hele lefsa med krav om dokumentasjon fra uavhengig laboratorium eller kjøretøyfabrikant.

Krav det er umulig å oppfylle.

En kjenning ønsket å gjøre en lovlig ombygging på en P106 med slitne NiCd, og møtte veggen.

Å bytte ut innhold i batterikassene, og overstyre laderen regnes som en større modifikasjon, og hele bilen må godkjennes som et nybygg.

Skulle selvfølgelig ønske det var mulig å spørre om lov, men det ikke er mulig, slik trafikkstasjonene tolker reglene. De ser på batteribytte som en stor modifikasjon, mens det i praksis er en minimal endring. Hadde de sett det som det det er, kunne jo bilene faktisk blitt godkjent.

Jeg tror du fremdeles blander litt når det gjelder ombygging av eksisterende norsk bil og import av ombygget bil. Det norske regelverket åpner for ganske radikal ombygging av allerede registrert bil, forutsatt at man har en trafikkstasjon som ønsker å gjøre jobben sin. Det går mange biler i Norge som er ombygget i et omfang som får lithium i Think til å ligne på uoriginal luft i hjulene. Il Tempo Gigante i full størrelse er et godt eksempel og 2EL sin 2CV er jo nylig godkjent. Jeg skal godkjenne Minien til sommeren ( hvis byggingen går som planlagt ) Hvis det noen virkelig ønsket å "gå opp løypa" når det gjelder batteribytte i f.eks. En Think så tror jeg ikke det ville være noe umulig oppgave. En ombygging tilsvarende som det jeg gjør med Minien vil sikkert kunne gjøres for en delekost på 50-60 tusen (batterier, BMS og lader) Vegdirektoratet har en egen ombyggingsgruppe som bistår den enkelte trafikkstasjon hvis det er ombyggingssaker som den lokale trafikksituasjonen ikke ser seg i stand til å vurdere selv. Uttalelsen fra ombyggingsgruppen er bare rådgivende for den lokale trafikkstasjonen og det er de som er det formelle forvaltningsorgan. Hvis de fremdeles nekter, så er det vegdirektoratet som er klageinstans etter det lokale veikontoret. Jeg har veldig vondt for å tro at en gjennomarbeidet søknad om batteribytte ikke vil gå igjennom her
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

elektrolux

Jeg kan gjerne bistå med bilder og detaljer på hvordan en Think classic Li ombygging gjøres.

Har jo allerede lagt ut bilde av en ombygget Think kasse tidligere i denne tråden.

Eneste andre forskjellen i forhold til originalbilen utenom batterikassen er at 220VAC til Laderen legges via et BMS styrt rele. Ganske greit om en ønsker å bruke NiCd f.eks om vinteren ;D En kan faktisk bytte mellom batteritypene på kortere tid enn det en hurtigopplading tar. BMS rele'et kan brukes til å begrense overlading av NiCd.

BMS er av fail safe typen. D.v.s. at laderen ikke får strøm om ikke alle cellene måler OK.

Alle andre sikkerhetsfunksjoner som Temperaturladestopp besørges av NiCd BMS'en. Likeså avbryting av strøm ved kollisjon.

Som du sier er det egentlig bare hvordan dette defineres. Er det en liten endring av originalbilen eller en stor modifikasjon? Tror likevel at årstallet på bilen en skal bygge om er av vesentlig betydning. Ønsker en å bygge om en moderende bil med god kollisjonssikkerhet blir det det problemer, Bygger en om en gammel bil ser det lettere ut.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#19
Sitat fra: cra på tirsdag 27. desember 2011, klokken 11:06
Sitat fra: elektrolux på mandag 26. desember 2011, klokken 07:38
Dette var så godt forklart at jeg tillot meg å kopiere det inn på Elbilwikiet her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Tips_og_triks

Og jeg tillot meg å presisere litt, slik at det ble "helt teskje" (forklarer hvilke av knappene som gjør hva) :)
Veldig bra begge to. Lette etter brukerhåndboka (mappe med blått tøyomslag som lå i alle nye biler) på elbilwiki, men fant den ikke i farten. Har forrsten vært borti et par biler der knappene var byttet om.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Det er kanskje å banne i kjerka, men "hvem pokker ser hva slags batteri du bruker"?  Man hører jo stadig om vanlige folk som ikke engang vet om det skal bensin eller diesel på fossilbilen sin.  :D

Desuten så vil ikke verkstedet jeg bruker til eu-kontroller og denslags ta i noe som har med batteriet å gjøre, så om jeg hadde satt inn batterier av unobtainium så hadde de nok ikke merket det.  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

Ingen kan se hvilken batterikjemi som er oppi batterikassen.

Jeg skjønner at VD vil verne oss mot farlige ombygginger som kan ta fyr, men desverre gjør de det på en så omstendig måte at de skremmer vekk både kvalitetsombygginger og de som lapper sammen en batteripakke men minimalt med kompetanse, og dårlig egnete deler.

Håper en mer kontruktiv løsning for godkjenning kommer. En løsning som åpner for at kvalitetsombygginger kan bli godkjent uten umulige krav og astronomiske kostnader, og der uheldige løsninger kan bli påpekt og rettet. 

En egenerklæring på at viktige sikkerhetsbarrierer er operasjonelle, burde i utgangspunktet holde, og kunne vært lagt inn i kjøretøyregisteret sammen med vognkortet.

I så fall kunne jeg bekreftet at batteriet er sikret mot bevegelse, farlig overlading, overtemperatur og utilsiktet tømming. Mener VD at der er andre farer forbundet med LiFePo ombygging kunne jeg nok klart å finne en løsning på det også. Så lenge nøyaktig samme batteriet er godkjent i andre biler, Bl.a typegodkjente Tazzari må det være mulig for en entusiast å få til det samme.
   
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Baltor

Sitat fra: Caspar på tirsdag 27. desember 2011, klokken 18:32

Vegdirektoratet har en egen ombyggingsgruppe som bistår den enkelte trafikkstasjon hvis det er ombyggingssaker som den lokale trafikksituasjonen ikke ser seg i stand til å vurdere selv. Uttalelsen fra ombyggingsgruppen er bare rådgivende for den lokale trafikkstasjonen og det er de som er det formelle forvaltningsorgan. Hvis de fremdeles nekter, så er det vegdirektoratet som er klageinstans etter det lokale veikontoret. Jeg har veldig vondt for å tro at en gjennomarbeidet søknad om batteribytte ikke vil gå igjennom her

Ja dette kan vi jo håpe på. Men problemet er vel at VD allerede har presisert sitt syn i forhold til bytte av batterikjemi. Dermed har det låst seg, og må vel avgjøres høyere opp.

Men hvordan blir dette med en firehjuls motorsykkel? Der er jo ikke batteriene definert som endel av kjøretøyet, men "drivstoff". Hvis en skifter til ny batterikjemi uten å endre kjøretøyet har en vel ikke gjort noe som kommer i strid med kjøretøyforskriftene 8)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

Sitat fra: Baltor på torsdag 29. desember 2011, klokken 09:38
Men hvordan blir dette med en firehjuls motorsykkel? Der er jo ikke batteriene definert som endel av kjøretøyet, men "drivstoff". Hvis en skifter til ny batterikjemi uten å endre kjøretøyet har en vel ikke gjort noe som kommer i strid med kjøretøyforskriftene 8)

Dersom dette stemmer, kan jeg kanskje forsøke å framvise mopedbilen min for godkjenning. Blir den godkjent kan jeg få EL skilt, og nyte fordelene det medfører.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Da er kassen fra bil nr 2 nede.

Ladet den helt opp og fyllte vann i går, og det gikk ikke på stort mer enn "lovlig" mengde.

Det som var verre var at vannet bare rant ut i bunnen på siste fyllenippel.

Vel nede var det bare å konstatere at mittre 7er rekke hadde eksplodert  :'(

Håper bare ikke dette har skjedd etter kjøp og i forbindelse med oppladingene mine.

Uansett. Her har minst en celle reversert, og brukt mer vann og blitt tørr. Resultatet ses på bildene. Antakelig er 6 gode blokker ødelagte av følgeskader fra den som antente fyllerekken.

Ellers var det kjekt å skru på en jomfruelig bil, der skruer og klips ikke er herpet med, og der det kun ligger litt støv på batteriet. Men så var ikke bilen kjørt mer enn 30000 km...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Litt kjedelig med de OK blokkene som gikk med i eksplosjonen. Er det noen som har forsøkt å lime sammen plastbitene igjen for å redde blokken?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Lader nå ut pakken med 10-12A last ved hjelp av en  keramisk varmeoven. Selvfølgelig er det svikt på de 2-3 blokkene med minst skader fra eksplosjonen og som kunne blitt limt sammen.

Noen av de som har blitt sprengt helt i filler har derimot fremdeles full spenning.

Siden bilen er kjørt så lite, blir det nok en 2005 rekke i midten og Robometer for å hindre nye eksplosjoner.

Oppdaget også litt slark på venstre side bak, så kanskje trenges nye lager, eller ny bakasling også. Dermed blir prisen jeg gav nokså riktig:

7 blokker a 10000 NOK, Bakaksling ferdig byttet til 30000 NOK = ca.100000 i reperasjon hos de heftigste verkstedene :-\

Når det er sagt vil jo delene fra disse to bilene teoretisk sett kunne settes sammen til en nærmest strøken bil, som dermed koster under 20000 NOK inkludert delebil. :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: Caspar på mandag 26. desember 2011, klokken 16:53
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. desember 2011, klokken 11:16
Desverre gjør en seg til kriminell om bilen etter dette kjøres på offentlige veier. :-[
Jeg synes det virker som om du tar i litt hardt her. Finnes det et konkret eksempel på at noen har bygget om en Think Classic på en ryddig måte og ikke fått det godkjent ?
Vet ikke om noen som har turt å prøve. På bakgrunn av svaret fra Statens Vegvesen til Norstart, i en redigert utgave (mine uthevinger) under, er det stor mulighet for at bilen blir avskiltet på stedet. Deretter vil man trolig få uoverkommelige problemer med å bevise at bilen er bygget tilbake til original igjen.

Nå står det vel ikke noe i vognkortet om batterikjemi, så dette er kanskje bare svartmaling i utgangspunktet?

"Norstart - Norsk elbilforening
hans elbil.no
Att: Hans Håvard Kvisle

Endring av batterikjemi i elbiler


Vi viser til tidligere henvendelser til Seksjon for kjøretøyteknikk.
Vegdirektoratet er bekymret over utviklingen i branner og branntilløp i elbiler. Da vi har
indikasjoner på at utviklingen er knyttet til ombygginger av elbiler, ønsker vi å formidle
følgende betraktninger vedrørende slik ombygging:
Bytte av batterikjemi i elbil og øvrig ombygging eller endring av ladesystem,
overvåkingsystem etc. utgjør en sikkerhetsrisiko. Slik ombygging er underlagt
kjøretøyforskriftens bestemmelser om ombygging av kjøretøy. Kjøretøyforskriften finnes her:
http: lovdata.no cgi-wift/wiftldles?doc app gratis www docroot/for sf sd/sd-I 9941004-
091 8.html&emne kiøretovforskrift*&
Et godkjent kjøretøy er godkjent i den utførelse det er fremstilt ved første gangs godkjenning.
Ved ombygging (som definert i kjøretøyforskriften § 7-2 nr 1.7) som innebærer at kjøretøyet
ikke lenger er i samsvar med vognkortet
, skal kjøretøyet fremstilles for ny godkjenning hos
Statens vegvesen. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer som har betydning
for trafikksikkerheten. Dette går frem av kjøretøyforskriften §~ 6-8 og 7-2 nr 3.1. En endring
av batterikjemi, ladesystem og/eller tilhørende overvåking/styring i elbil vil normalt komme
inn under dette kravet, fordi tekniske data som er oppført i vognkortet blir endret. I tillegg vil
slik ombygging kunne innebære økt fare for brann eller eksplosjon, som videre har betydning
for trafikksikkerheten.
Det vises videre til kjøretøyforskriften § 9-1 nr. 1: Kjøretøy skal være bygd, innrettet og
utstyrt slik at de tåler de påkjenninger som de vanligvis utsettes for og kan nyttes uten å volde
unødig fare eller ulempe og slik at fare for brann mest mulig unngås.
Ved godkjenning av ombygd elbil vil det kreves dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller
kompetent, uavhengig laboratorium på at de benyttede deler er egnet, at kjøretøyet vil tåle de
påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for osv. Dette kravet fremkommer av
kjøretøyforskriften § 7-2 nr 7. Ombyggingen må da dokumenteres opp mot kravet i
forskriftens § 9-1. Dette kravet innebærer en skjønnsmessig vurdering som kan være
vanskelig
. Som dokumentasjon på oppfyllelse av kravet vil normalt en dokumentasjon på
kravene i ECE-regulativ 100 om sikkerhet i elbiler være tilstrekkelig.
Kompetent, uavhengig laboratorium kan være en uavhengig instans som innehar en
akkreditering innen elektriske komponenter, batteriteknologi etc., altså med relevant teknisk
kompetanse i forhold til vurdering av sikkerheten av de berørte komponentene i en elbil.
Det er bilens eier eller den som har rådighet over det som er ansvarlig for at ombygd kjøretøy
blir fremstilt for ny godkjenning. Dette går frem av kjøretøyforskriften § 6-9. Det er også
eieren som har ansvaret for å fremlegge nødvendig dokumentasjon for godkjenningen.
Vi er inneforstått med at det kan være vanskelig for privatpersoner å fremskaffe nødvendig
dokumentasjon
for godkjenning av endret batterikjemi i elbil. Vi må understreke at Statens
vegvesens hovedoppgave i denne sammenheng er å ivareta trafikksikkerheten."
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

#29
Bil 1 omtales i første innlegg. 1 blokk hadde isofeil grunnet lekk endecelle. Ellers var alle blokkene noe svake, men relativt jevne og greie nok for videre bruk.

Ellers har jeg sett vognkort der batteriet er spesifisert som 20 stk 6V blokker. Ingenting om selve kjemien. Går ut fra at slike biler er problematiske å bygge om da de etter ombygging vil ha 40-44 stk 3,2V celler.

Heldigvis står ikke batterikjemien spesifisert i de fleste bilene sitt vognkort.  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA