Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Batteristatus ifm. salg av Think

Startet av elektrolux, tirsdag 10. januar 2012, klokken 19:38

« forrige - neste »

elektrolux

Kjøpte 2 Think Classic for under 20000 NOK for begge. De ble solgt med defekt framdriftsbatteri.

Første historie:

Kjøpt tidligere i år for 75000 NOK av fattig student og med dyrt lån i Santander. Sluttet å lade, forsikringselskapet dekker ikke defekt 12V batteri, men er åpen for å dekke andre feil??. Levert fossilbilverksted etter pålegg fra forsikringselskapet. Bilen blir stående til framdrifts og 12V er tomt. Batteripakke tas ned og testes. Tipper testen bestod i belastningstest som brukes på 12V batterier. 11 blokker blir konstatert defekte. Sikkert forde de mister spenning under belastningstesten. Den egentlige grunnen til at de mister spenning er selvfølgelig at de allerede er tomme for strøm.

Etter kjøp lader jeg pakken som har 30V og er kjørt 675 Ahr siden sist service med en extern lader. Bilen varsler nemlig Isofeil. Fyller vann, drar ut 25 Ahr med varmeapperatet, og tester resten med 100A last til 4,5V. ALLE blokkene leverer mellom 50-60 Ahr. En blokk har Isofeil.

Selger gir formelig bort bilen grunnet feildiagnose fra inkompetent fossilverksted. Min diagnose er en defekt blokk, samt defekte spennband på drivakselmansjetter.

Andre Historie:

Blir tilbudt bil som ikke lengre fungerer. Antakelig defekt batteri. Er (selvfølgelig) tom, for strøm.

Feilmelding: Vannservice. 1160 Ahr siden sist vannservice!!! Midlertidig Isofeil.

Bilen er rett og slett kjørt forbi vannservice, og slutter å lade for å beskytte batteriet. Lader 12V batteriet, Nullstiller vannmeldingen, lader bilen med egen lader og kjører den hjem for å ta vannservice. Isofeilen manifesterer seg igjen, så der er nok minst en defekt blokk. Kanskje hele pakken grunnet tørrkjøring.

Dette er biler som gir Classic bilene dårlig rykte. Egentlig er det eierene og inkompetente verksteder som er problemet! >:(

Med rett bruk, og stell. kunne begge eierene brukt disse bilene videre i mange år. Nå blir det eksport og ombygging til Lithium for videre bruk i Tyskland, siden vi her på berget ikke får lov å bruke bilen på veiene etter bytte av batterikjemi.

Synd, fordi disse bilene egentlig er bedre enn de nye. De har et perfekt varmeapperat som gir umiddelbar varme, og fungerer etter 10-12 år. Det har også verdens enkleste timerfunsjon som spør om varmen skal aktiveres på forhåndsinnstillt tid. I tillegg ruster de ikke, får ikke bulker, har keyless entry forde de ikke trenger å låses i første omgang, verdens enkleste ryggekamera i form av panoramavindu helt bakerst på bilen, har en genial regenereringsfunsjon, og bombesikker drivlinje. Alt dette til drømmepriser.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hkaspenberg

Synd egentlig, men den enes brød osv. Fortsatt God Hjul, elektrolux. Tror at nissen går forbi huset ditt i kveld, for presangene har du allerede fått!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

elektrolux

Sant nok. Men Julen er ikke over før Påske.

Har Lifepo pakker på vei til egne Think Classic som kommer i romjulen, og sågar helt nye Think Lithium biler på vei nordover like etter nyttår.

Problemet er at ingen viser interresse for noen av kjøretøyene jeg har lagt ut for salg. :-\
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

Sitat

Problemet er at ingen viser interresse for noen av kjøretøyene jeg har lagt ut for salg. :-\

Da er nok prisen din alt for høy.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

#4
Enten det, eller at jeg ikke treffer markedet som ser verdien av en bil som faktisk er i orden ved salg, og garantien som følger med.

De fleste her på forumet vil nok enten ha et reperasjons/hobby objekt til overnevnte priser, eller noe helt nytt. ;)

( Litt underlig det og, siden den ene bilen lå på finn nesten en måned før Thundergutta kjøpe den )

Eneste problemet jeg ser med det er at slike biler som nevnt over trenger riktig teknikk for å bli fikset på en forsvarlig måte. I feil hender kan de lett påføres ytterligere skader, og bli uøkonomiske å reparere, og dermed aldri komme tilbake på veiene. Enten det er her på berget med NiCd, eller i utlandet med LiFePo4.

De kan også bli lappet sammen av skrupuløse profittjegere og solgt som fungerende biler, uten at det gis noen som helst garantier.  >:(

Ta f.eks den andre bilen: Hvordan skal en nå redde restene av batteripakken på den? Pakken er utvilsomt tørr. Planen min er 40 timers 5A opplading av hele pakken, med påfølgende vannservice. Å kjøre den hjem var nok ikke det lureste, da den gikk inn i nødbluss ( mindre enn 85V ) etter kort tid og måtte slepes videre.  

Etter det blir det å testkjøre pakken i reparert tilstand i en av NiCd bilene mine med Robometer for å sjekke om batteripakken er stabil.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

edyrli

Jeg kan svare med min egne oppfatninger om Think Classic og hvorfor de er vanskelig å selge. Det meste er kanskje myter du raskt kan avkrefte. Det er først og fremst batteriene. De begynner å bli gamle. Hvis man kjøpe en bil for 50-80.000 og kjører et år eller 2. Poff flere av blokkene ryker. Dersom man da ikke får tak i brukte blokker eller får hjelp av noen som har skikkelig peilig så blir det fort altfor dyrt å fikse til at det svarer seg. Vannservice, er det veksted med peiling til å gjøre dette regelmessing? Hvis ikke må man kjøpe utstyr å lære seg dette selv. Mekanisk begynner mange av bilene å bli slitne. bl.a. bakaksling vil jo koste litt å overhale/bytte.

Dette er basert på mine inntrykk, men kan veldig godt være flere sitter på samme oppfattelsen?
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

elektrolux

Du har helt rett i det.

Bilenes software er IKKE vennlig mot NiCd batteriet. Løsningen er såre enkel; LiFePo4 ombygging.

Desverre gjør en seg til kriminell om bilen etter dette kjøres på offentlige veier. :-[

Alternativet er å sette på batteriovervåkning på NiCd batteriet, og akseptere en viss utbytting av blokker. Kan en gjøre dette selv blir dette likevel billigere enn bensin og tannreimsbytter.

Bakakslingen forstår jeg ikke alt maset om. Den er like utsatt på alle biler enten det er batteribiler eller fossilbiler. En overhalt aksling koster mindre enn et tannreimsbytte, og er gjort på noen timer. Etter det burde den holde 100000 km til neste gang.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

En nevø av meg fikk like før jul 35000,- i innbytte for sin VW Touran 2003 modell, Møller estimerte en påkost på ca 50000!
Så at verditapet på 10 år er bortimot 100% på fossilbiler også kan nok stemme!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på søndag 25. desember 2011, klokken 13:14
En nevø av meg fikk like før jul 35000,- i innbytte for sin VW Touran 2003 modell, Møller estimerte en påkost på ca 50000!
Så at verditapet på 10 år er bortimot 100% på fossilbiler også kan nok stemme!

Kommer vel an på. Jeg har også en Touran, 2005 modell 2.0TDI DSG Highline registrert juli 2004. Det er ingen kjente feil med den (nettopp vært på service) og den bør nok kunne innbringe ihvertfall 150.000 kroner. Kjøpte den for 3.5 år siden for 260.000 (nypris 455.000).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Veldig bra at du tar deg av slike gammel-Th!nk-er og får dem på veien igjen, Elektrolux.

Det går ekstremt tregt med meg i prossessen med å få "Blu", som var ribbet for alt, på veien igjen. Takk for inspirasjonen!
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jonjul

Hei.

Flott at du tar grep for å beholde bilene på veien.

Kjøpte selv bil som hadde stått med "dødsdom" i 2 år pga deffekt lader,,, bilen er nå tilbake på veien å har kun kjørt 24000km totalt.

Ble litt nyskjerrig på det du skriver "Det har også verdens enkleste timerfunsjon som spør om varmen skal aktiveres på forhåndsinnstillt tid" der dette noe jeg har gått glipp av?? hvordan fungere dette?
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

El rayo

#11
Tenninga må være av. Når man trykker på en av de runde knappene ved instrumentene kan man stille klokka eller timer1 eller timer2. Det er 10 minutters intervall.

Hver gang tenninga skrus av kommer "Confirm timer" i teksten i speedometeret. Man bekrefter ved å trykke på en av de runde knappene og teksten forandres til "HVAC on". Både varme (høyre vri-bryter) og vifte må stå på og energimeteret må vise mer enn 50%. Varmen aktiviseres på det innstilte tidspunktet som er nærmest fram i tid og står på i 15 minutter. Dette lenge nok, men er det kaldere enn -5 bør resirkulering av lufta stå på.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

ElRayo;

Dette var så godt forklart at jeg tillot meg å kopiere det inn på Elbilwikiet her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Tips_og_triks
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på mandag 26. desember 2011, klokken 07:38
. . . jeg tillot meg å kopiere det inn på Elbilwikiet her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Tips_og_triks

Det liker jeg å høre. Vi må holde wiki levende. Skulle ønske at bla disse ivrige Leaf bloggerene her var flinkere til det.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Caspar

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. desember 2011, klokken 11:16

Desverre gjør en seg til kriminell om bilen etter dette kjøres på offentlige veier. :-[


Jeg synes det virker som om du tar i litt hardt her. Finnes det et konkret eksempel på at noen har bygget om en Think Classic på en ryddig måte og ikke fått det godkjent ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA