Tråden for sommerdekk 2019

Startet av kavorland, fredag 12. april 2019, klokken 00:41

« forrige - neste »

kavorland

Heisann

Så er tida inne for dekkskifte, og for min del er tida inne for nye sommerdekk på min 2015 Tekna.
Vonar at me her kan dele tips og råd om kva som høver seg best å investere i for sesongen.
Eg veit mange av dykk der ute kjenner godt til dette, og vonar de vil dele av dykkar kunnskap her.
På førehand takk....
Nissan Leaf Tekna 2015 svart
Toyota Avensis 2005 D4D ( 152 " Km)
Chrysler Grand Voyager 1997 7 seter (368 " km)
http://vid763.photobucket.com/albums/xx273/kavorland1968/Griffon/DSCF3284.mp4

leafnor

Først og fremst velg et dekk med B eller bedre i rulle-klassifisering.
Dernest gå opp 5% i profil til 60%.
Og til sist, best mulig klasse på regn.
Dekk med lav rulle-klasse har også lav støy, då vinn-vinn.

Jeg kjører på billigste B-rulle jeg fant i 60% på 16" felg. Forbruk ned, komfort opp og speedometer stemmer bedre da dekket er omlag 3% større i omkrets.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

 :+1: I fjor var Kumho Ecowing billigste i 205/60R16 med rulle A (og vått B). Kjøpte de. Er en drøm å kjøre med, og bruker merkbart mindre strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tibber73

Sitat fra: leafnor på fredag 12. april 2019, klokken 07:16
...
Jeg kjører på billigste B-rulle jeg fant i 60% på 16" felg. Forbruk ned, komfort opp og speedometer stemmer bedre da dekket er omlag 3% større i omkrets.

Jeg gjorde dette på vinterdekkene, dvs gikk fra 55 til 60 profil (205/60-16). Billigere av en eller annen grunn og rulleomkretsen er mer lik sommerdekkene som har 17-toms felg (215/50-17).

I år er nok de 5 år gamle Dunlop-dekkene ferdige, vurderer Landsail. Mest pga pris, men er de gode?
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

leafnor

Kjørt Landsail i mange år, fungert utmerket, dvs virket godt i noen bråstopper på vått, og kappe unnamanøvere. Stille er de også.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

#5
Sitat fra: tomrh på fredag 12. april 2019, klokken 20:24
:+1: I fjor var Kumho Ecowing billigste i 205/60R16 med rulle A (og vått B). Kjøpte de. Er en drøm å kjøre med, og bruker merkbart mindre strøm.
Ser at årets versjon av de jeg kjøpte i fjor har gått opp fra A til B i rulle nå (ES01 KH27, str XL og 96V).

Landsail er jo fryktelig billig da: https://www.skruvat.no/dekk/landsail/landsail-ls-388-pb525560.aspx
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på fredag 12. april 2019, klokken 20:57
Sitat fra: tomrh på fredag 12. april 2019, klokken 20:24
:+1: I fjor var Kumho Ecowing billigste i 205/60R16 med rulle A (og vått B). Kjøpte de. Er en drøm å kjøre med, og bruker merkbart mindre strøm.
Ser at årets versjon av de jeg kjøpte i fjor har gått opp fra A til B i rulle nå (ES01 KH27, str XL og 96V).

Landsail er jo fryktelig billig da: https://www.skruvat.no/dekk/landsail/landsail-ls-388-pb525560.aspx
Liksom ikke mer å tenke på. Kjøp Landsil i 60-profil. Case closed.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tibber73

Hva med oss som har 17-toms felg?
215/50-17 kommer fra fabrikken. Vurderer 205, men er usikker på om jeg skal gå for 50 eller 55 profil.
Speedometer-misvisningen blir best med 205/55-17.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

leafnor

#8
Sitat fra: tesla73 på fredag 12. april 2019, klokken 23:08
Hva med oss som har 17-toms felg?
215/50-17 kommer fra fabrikken. Vurderer 205, men er usikker på om jeg skal gå for 50 eller 55 profil.
Speedometer-misvisningen blir best med 205/55-17.
Økt til 55, blir 5mm høyre bakkeklaring, og 1,6% større omkrest.  Beholder du 50% men går ned på bredden, blir bilen 5mm lavere og motsatt i omkrets, og viser enda mer feil på speedometer.
Sågar kan du gå til 60 profil og være under 5% regel for endring i omkrets. Bedre komfort blir det.
NB OBS OBS: Må redigere meg selv, se et par poster lengre ned og TOMRH merknad, 17" i 50-profil har allerede spist av 5% på original dim, som da er 16". 60 profil er IKKE OK på en 17".
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Powerflux

Sitat fra: leafnor på fredag 12. april 2019, klokken 21:41
Liksom ikke mer å tenke på. Kjøp Landsil i 60-profil. Case closed.
Akkurat det jeg gjorde og vært strålende fornøyd :+1:
(205/60/16)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tomrh

#10
Sitat fra: leafnor på fredag 12. april 2019, klokken 23:23
Sitat fra: tesla73 på fredag 12. april 2019, klokken 23:08
Hva med oss som har 17-toms felg?
215/50-17 kommer fra fabrikken. Vurderer 205, men er usikker på om jeg skal gå for 50 eller 55 profil.
Speedometer-misvisningen blir best med 205/55-17.
Økt til 55, blir 5mm høyre bakkeklaring, og 1,6% større omkrest.  Beholder du 50% men går ned på bredden, blir bilen 5mm lavere og motsatt i omkrets, og viser enda mer feil på speedometer.
Sågar kan du gå til 60 profil og være under 5% regel for endring i omkrets. Bedre komfort blir det.

Nja, org dim i vognkort er 205/55R16. Så 215/50R17 har allerede 2,4% større omkrets. Og 205/55R17 har 4% avvik. 60-profil er ikke lovlig på Leaf på 17-toms felg.

Men ja, med de gode erfaringene fra 60-profil på 16-toms (3% avvik) ville jeg selv valgt 205/55R17. I den dimensjonen finnes det godt utvalg av dekk med rulle A. Det har vært gode tilbakemeldinger på forumet på Goodyear EfficientGrip Performance som heller ikke er så dyrt i den ellers dyrere 17-toms kategorien.

Og btw 17-toms felgene på Tekna er bare 6,5" brede, så ser bedre ut med 205. Synes 215 buler litt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

 :+1:, både tenke og viste ikke at 17" var "uoriginal" dimensjon i forhold til godkjenning.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

tomrh

Er flere som tenker som deg, er en Leaf som ofte står parkert ved siden av meg ute på piren i Trondheim og kjører 215/55R17 sommer, som blir 5,8% avvik fra vognkort. Har gjort det i flere sesonger, regner med han har EU-kontroll på vinteren.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

tomrh

Hva er threadwear på Landsail, @leafnor?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på mandag 15. april 2019, klokken 16:52
Hva er threadwear på Landsail, @leafnor?
500.
Er superfornøyd, og selvfølgelig i profil 60.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA