Nye hurtigladere planlagt i Finnmark

Startet av jlan, onsdag 10. april 2019, klokken 15:28

« forrige - neste »

Asbjornel

Burfjord er åpnet. 175+50+22+22kW
Alt ser operativt ut.

Sørkjosen har lapp hvor det står at den skal dfiftsettes i neste uke.

Asbjornel

Alta har fortsatt 2x50kW fra Fortum, og en 50kW på ishavsveien som fungerer. 175kW laderen til ishavsveien er fortsatt ikke i drift.

Hørte at det skjer ting i Honningsvåg også.

Det begynner å komme seg nå. 😊

kråkebolle

Sitat fra: Asbjornel på lørdag 10. oktober 2020, klokken 23:53
Alta har fortsatt 2x50kW fra Fortum, og en 50kW på ishavsveien som fungerer. 175kW laderen til ishavsveien er fortsatt ikke i drift.

Fortsatt gratis og ingen info om prising?

eisa01

Asbjornel

Sitat fra: kråkebolle på søndag 11. oktober 2020, klokken 03:31
Sitat fra: Asbjornel på lørdag 10. oktober 2020, klokken 23:53

Fortsatt gratis og ingen info om prising?

Det er korrekt. Men gratis er jo bra. 😊
Så satser vi på at prisene blir noenlunde edruelig når de kommer. Det er viktig for opptaket av biler i regionen. Vi trenger ikke nyheter om at det er dyrere enn diesel å kjøre elektrisk nå.

vinterdekk

De bygger 175 kW lynlader på knutepunktet Hesseng utenfor Kirkenes som endel av Enova satsningen. «Ladestasjonen på parkeringsplassen ved politihuset er på 50 kW, lynladeren er på 175 kW. Kravet fra Enova er at hvert ladested får én lader på minimum 150 kW, én på 50 kW og to ladere på 22 kW. Kabler dimensjoneres for oppgradering til 300 kW på sikt.» (Nevnte 50 kW ladestasjon utenfor politihuset er en eksisterende lader.) Den nye ladestasjonen med 175 kW lynlader skal stå på tomten til Rema 1000. Om alt går etter planen åpner de i år.

https://www.sva.no/2020/nyheter/snart-kommer-den-nye-lynladeren-pa-hesseng/
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Asbjornel

:+1:
Det er godt nytt.
Jeg observerer også at det kommer litt "nyheter" på plugshare også fra østfylket. Både Varangerbotn og Vadsø er nå Registrert som "coming soon".

Kamuflars

Sitat fra: Asbjornel på lørdag 17. oktober 2020, klokken 12:37
:+1:
Det er godt nytt.
Jeg observerer også at det kommer litt "nyheter" på plugshare også fra østfylket. Både Varangerbotn og Vadsø er nå Registrert som "coming soon".

Det er Teslas lader som vises i Varangerbotn, men det er vel ikke utenkelig at utbyggingen er samkjørt.
2019 Hyundai Kona Electric, Ceramic Blue

Asbjornel

Sitat fra: Kamuflars på lørdag 17. oktober 2020, klokken 13:06
Det er Teslas lader som vises i Varangerbotn, men det er vel ikke utenkelig at utbyggingen er samkjørt.

Ja det har du rett i. Jeg har ikke lagt merke til det.
Vi får se om de samlokaliseres. Har hørt at det også diskuteres samlokalisering på Skaidi, men tiden vil vise om dette blir løsningen. Det er kanskje litt penger å spare på samlokalisering.
Ikke bare installasjon, men også på vedlikehold som brøyting.

Asbjornel

Og der har ishavsveien også dukket opp i Tana.
Jeg liker utviklingen.

Asbjornel

Og zoomer man inn i Varangerbotn viser plugshare dette. Både SC og ishavskraft på omtrent samme plass. I tillegg til den i Tana.
Fant den ved en tilfeldighet da jeg søkte på ruter i appen. Må zoome langt inn for å se det.

jonasali

Det er jeg som har lagt til disse ladepunktene basert på informasjon jeg har fått fra søknadene til kommune om byggetillatelser.
Jeg ser at tillatelse er gitt i både Vadsø og Tana, Varangerbotn baserer seg på kilder jeg har i lokalmiljøet. I Vadsø har de begynt å grave. Varangerbotn skal visstnok være klar, men jeg har ikke fått kjørt bort for å se enda, planlegger en tur denne uken.

Asbjornel

jonasali

Nå er fundamentet for laderen i Varangerbotn klart. Tilsvarende er det nå i Vadsø. Slik at det som gjenstår nå er kun å montere skap, ladere og tak/vegger.
Virker som om de graver som noen helter nå for å få det unna før tela slår inn. Er allerede full vinter her oppe nå.

https://photos.app.goo.gl/oMR2QjRZrmq5gtM97

THE

@jonasali, er det kun fundamentene for de "vanlige" hurtigladerne som er på plass, eller har Tesla også gravd/satt ned fundamenter i Varangerbotn?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA