Hovedmeny

Øvelseskjøring i Model 3

Startet av Macnus, onsdag 10. april 2019, klokken 14:53

« forrige - neste »

Macnus

Hei!

Er det noen som vet om det finnes en form for nødbrems i Model 3? Nå som Model 3 er vår nummer 1 bil, vil denne også bli brukt til øvelseskjøring med barna. I våre tidligere biler fungerte den elektroniske parkbremsen i midtkonsollen som nødbrems, dvs den bremset med full kraft med ABS når denne ble brukt. Har brukt denne et par ganger på vei til hytta, ved dyr som springer ut i veien (selv om dattera faktisk trykte hardt inn bremsen selv også).

Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall. (Trenger ingen kommentarer som "lar du barna kjøre Teslan" osv, bil er bil, de gir ikke uvettig på med oss i passasjersetet og de er faktisk rimelig habile som sjåfører, men synes det er viktig å ha muligheten til å nødbremse.) ;)

RuneW

Sitat fra: Macnus på onsdag 10. april 2019, klokken 14:53
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.

Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

rlnd

Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.

Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene  :)
2023 TMY LR - 2021 TM3 LR (solgt) - 2019 TM3 LR (solgt) - 2015 eGolf (solgt)

Autowinder

Knappen på Girspaken er nok den nødbremsen veilederen har tilgang til. Jeg har selv testet at den virker, men det spilles av en lyd mens den holdes inne.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

fonberg

Begge mine døtre startet bilførerkarrieren i Tesla Model S, fungerer fint å lære seg å kjøre med lettkjørte elbiler. Man kan jo skru på Chill Mode i starten, antar også 3-ern har det?
Girvelgerknappen er adekvat "håndbrems-løsning" fra passasjersetet.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Handyman

Bare for å klargjøre:
Det er ikke krav til at veileder skal ha tilgang til å bremse kjøretøyet. Men ja, knappen på girvelgeren er "nødbrems"

Kravet ble fjernet fordi det i praksis viste seg å vanskelig å rakst aktivere en elektronisk brems, og at det derfor hadde svært liten gevinst for sikkerheten.
Hvis man har forsøkt å bremse ned en bil med bakbremsene forstår man hvor liten effekt det har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bmwi3

Sitat fra: rlnd på onsdag 10. april 2019, klokken 15:05
Hvis du holder inne P-knappen på girvelgeren så bremser den på samme måte som om du holder inne elektronisk parkeringsbrems på en annen bil, kan virke som om dette er en slags nødbrems.

Jeg oppdaget dette tilfeldig når jeg skulle spyle vinduene og tok feil av hendlene  :)

Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

rlnd

Sitat fra: Bmwi3 på onsdag 10. april 2019, klokken 15:38

Det er bryteren til håndbrekket, holder du denne inne i 3 sek når bilen står stille så går håndbrekket på.

Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.

Handyman

Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:24

Stemmer at den aktiverer håndbrekket når bilen står stille, men aktiverer du den mens du kjører så virker den som en nødbrems på alle fire.
For å pirke litt;håndbrekk finnes ikke i en Tesla, og snart ikke i noen biler. Det er en elektrisk parkeringsbrems og den kan benyttes som nødbrems, men etter det jeg vet er det bare på bakhjulene som har dette.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

rlnd

Sitat fra: Handyman på torsdag 11. april 2019, klokken 10:43
Sitat fra: rlnd på torsdag 11. april 2019, klokken 10:24

For å pirke litt;håndbrekk finnes ikke i en Tesla, og snart ikke i noen biler. Det er en elektrisk parkeringsbrems og den kan benyttes som nødbrems, men etter det jeg vet er det bare på bakhjulene som har dette.
Har prøvd å finne informasjon om det i manualen, kan høre med Tesla hvordan det fungerer, men når jeg testet det ut føltes det som om alle hjul bremset.

Strøm Tycoon

Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59
Men hvordan er dette med Model 3? Er det parkbremsen på spaken på rattstammen som må trykkes inn? Virker noe tungvint i hvertfall.

Uten at jeg vet om det fungerer - det jeg lurer på hva i alle dager som skulle være mindre tungvindt enn å trykke på spaken på rattstammen. Mener du en knapp på skjermen eller noe slikt? Det er jo ikke akkurat flust med knapper i området mellom de to forsetene i en TM3...

Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.

Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.

Klykken

Hvis du ikke føler deg trygg med øvelseskjøring i TM3, skaffer du en annen bil for å øvelseskjøre med.
Sørg for å skaffe en bil som ikke har fotbrekk, da. For da er du like langt. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Sitat fra: model3citizen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:14
Sitat fra: RuneW på onsdag 10. april 2019, klokken 14:59

Tenk deg en panikksituasjon, og tenkt deg at du skal betjene knappen på enden rattstammen med venstrehånden fra passasjersetet.

Jeg kan se at det kan være vanskelig når det haster, og den kan helt klart være vanskeligere enn å treffe en knapp i midtkonsollen som man faktisk kan la hånden hvile over hele tiden.
Det avhenger av håndbrekkets virkemåte. TM3 bremser jo ikke med full kraft umiddelbart når en trykker og holder knappen i fart. Min VAG gir "full guffe" (på bakhjula der også) i løpet av et sekund når den vippeknappen løftes, så en blir skremt til å slippe umiddelbart. Tesla har en mykere tilnærming, så jeg føler det er mer bremsehjelp slik jeg vil ha det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tunk

Bilen har autostopp for å hindre at du kjører på dyr, personer og andre kjøretøy. Dette virker selv om fører ikke har førerkort. Trolig en av dagens biler det er tryggest å øvelseskjøre med

cra

Sitat fra: Tunk på torsdag 11. april 2019, klokken 11:38
Bilen har autostopp for å hindre at du kjører på dyr, personer og andre kjøretøy. Dette virker selv om fører ikke har førerkort. Trolig en av dagens biler det er tryggest å øvelseskjøre med

Den autostopper ikke; den bare senker farten slik at du misker sjansen for fatalt resultat.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA