Hovedmeny

Felg- og dekktråden for e-tron

Startet av Orbit, onsdag 10. april 2019, klokken 00:46

« forrige - neste »

Pitil

Ser ut som om att 235/55-20 skulle passe med rulleomkrets.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

Orbit

#61
...men jeg har ennå til gode å finne vinterdekk i 235/55R20 med lastindeks 108 eller høyere.....
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carnet

Ok, så det er kanskje der det står. På lastindeks. Vil det være enklere med å finne med 235/65?

Carnet

Jeg skjønner at dette blir ganske nichete, men har 50 og 55 samme veltlasteindeks (load index)?  8)

Orbit

Noen med reg-nummer eller vognkort på en 50 får svare på hva som kreves der.

55-modellen krever LI 108, dvs upp til 1000 kg per dekk, eller en akselvekt på 2000 kg. Maksimal aksellast (bak) er 1740 kg, så her har Audi krevd høyere LI (som de har mulighet til å gjøre) enn hva vekt alene skulle tilsi. Sepkulativt, så forenkler de det for seg selv ved å kreve samme LI på alle varianter; 50, 55 og kommende S-modell. Den siste får mest sannsynlig en ekstra motor bak, i tillegg til større batteri. En bakakselvekt på over 1950 kg vil kreve LI 108, så kanskje den største modellen havner et sted der?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. januar 2020, klokken 23:13
Noen med reg-nummer eller vognkort på en 50 får svare på hva som kreves der.

55-modellen krever LI 108, dvs upp til 1000 kg per dekk, eller en akselvekt på 2000 kg. Maksimal aksellast (bak) er 1740 kg, så her har Audi krevd høyere LI (som de har mulighet til å gjøre) enn hva vekt alene skulle tilsi. Sepkulativt, så forenkler de det for seg selv ved å kreve samme LI på alle varianter; 50, 55 og kommende S-modell. Den siste får mest sannsynlig en ekstra motor bak, i tillegg til større batteri. En bakakselvekt på over 1950 kg vil kreve LI 108, så kanskje den største modellen havner et sted der?

Det spiller ingen rolle hvilken LI som står i vognkortet, man trenger bare så høy LI at det tilfredsstiller akselvekten. 1740kg betyr LI 103 minimum.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Orbit

Takk for info, jeg trodde LI i vognkort også måtte overholdes.

I så fall er det en del mellomeuropeiske vinterdekk i 235/55R20 105H som kan være et alternativ i snøfattige områder. For eksempel Pirelli Scorpion Winter og Nokian WR SUV 4, riktignok rullemotstand C, så da er det kanskje ikke så mye gevinst?

Dersom 50-modellen kryper under 1700 kg aksellast, er det også en del nordiske dekk i 235/55R20 102R/T, f.eks. Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (rullemotstand B).

Men 235 dekk blir smale på en 9x20"-felg (dvs helt i grenseland), og fort kantkjørte felger. Så om prioriteten er å kutte forbruk, tror jeg orginal 8x19" vinterfelg (OBS: 19" sommerfelg er 8.5") med 235/55R19 105R er et bedre valg. Da får du 3% mindre rulleomkrets (innafor), og tilsvarende høyere misvisning på speedometeret. Du mister da også en cm bakkeklaring.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carnet

For min del så tenker jeg 19" på vinterdekkene. Tanke om disse vil passe, eller er det mer jeg må tenke på? Jeg vil høre med forhandler også på mandag.

daktari

Det hadde vært stilig hvis dere kjørte en brukerlaget elgtest, bremsetest og slalom med 235 vs 255 på 19". Jeg er usikker på hvorfor de ikke valgte smalere dekk, men det kan være en grunn. Forbruk er ikke alt - sikkerhet og veigrep også viktig kompromiss?


https://youtu.be/kuypUresF6k
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jonste

Sitat fra: Carnet på fredag 03. januar 2020, klokken 11:03
For min del så tenker jeg 19" på vinterdekkene. Tanke om disse vil passe, eller er det mer jeg må tenke på? Jeg vil høre med forhandler også på mandag.

Må også huske å sjekke hva felgen tåler. I jakten på sommerfelger oppdaget vi og forhandler at det var begrenset utvalg av felger som tåler vekten.

Orbit

Sitat fra: Orbit på fredag 03. januar 2020, klokken 09:53
Dersom 50-modellen kryper under 1700 kg aksellast, er det også en del nordiske dekk i 235/55R20 102R/T, f.eks. Nokian Hakkapeliitta R3 SUV (rullemotstand B).
Hentet data på e-50 pressebil, og den har akselvekter 1510 (foran) og 1690 (bak). Så den skal klare seg med LI 102.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Carnet

Den er god. Setup innenfor dette bør være ok da?
235/245 bredde, 55 profil og 19 eller 20" felg, l102 minimum, hastighetsindeks på vinterdekk tror jeg ikke er viktig, og felg som tåler korrekt vekt (det har jeg ikke info om).

Hvis utgangspunktet er optimalisering av rekkevidde, uten å gå på bekostning av kjøreopplevelse i særlig grad, og også estetisk. Forslag til hva som er best kombinasjon av dekk? Eller hva det faktisk utgjør for rekkevidde?

Pitil

Er ikke sikker på om det er lovlig, da det i samme vognkort-informasjon er beskrevet at lastindeksen er på 109. Det er vel ikke lov å fravike kravene i vognkortet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

jkirkebo

Sitat fra: Soon e-tron owner på fredag 10. januar 2020, klokken 21:32
Er ikke sikker på om det er lovlig, da det i samme vognkort-informasjon er beskrevet at lastindeksen er på 109. Det er vel ikke lov å fravike kravene i vognkortet.

LI i vognkortet kan du bare se bort fra, det holder å se på maks tillatt akselvekt og velge LI på dekk utfra det.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Pitil

Ok, takk for oppklaring:-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tidligere:
Audi 100 Avant 2,3 E Quattro 1991 mod
Audi A6 Avant 2,4 Quattro 1999 mod
Audi A6 allroad 2,7 tdi 2011 mod
e-Golf 2018
Audi e-tron 50 Advanced Business++
Har nå:
Tesla model Y

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA