Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

sommer eller vinterdekk?

Startet av xerxes, mandag 08. april 2019, klokken 16:02

« forrige - neste »

xerxes

leverer de model3 med vinterdekk eller sommerdekk? skifter de til de dekkene man ønsker ved utlevering?

det er vel i grunn snart ikke noe vits å ha vinterdekk på østlandet nå, så lenge det er 5-10 plussgrader?

Amoss

Sitat fra: xerxes på mandag 08. april 2019, klokken 16:02
leverer de model3 med vinterdekk eller sommerdekk? skifter de til de dekkene man ønsker ved utlevering?

det er vel i grunn snart ikke noe vits å ha vinterdekk på østlandet nå, så lenge det er 5-10 plussgrader?

Alle bilene leveres med sommerdekk. Dersom du har kjøpt/bestilt vinterhjul fra Tesla kan du selv be dem om å levere bilen med ønsket hjulpakke montert.

Og nei, ser egentlig ikke noen grunn til å få bilen levert med vinterdekk på Østlandet i disse dager - dersom man ikke skal på fjellet og/eller nordover i Påsken.
Model S 85D

Counterpointer

Er vel et spørsmål om hvor lurt det er med 20' hjul ( pilot sport 4), de har nedre grense på 6 plussgrader og det er mye kaldere på kveld natt enda. Jeg drøyer å sette på mine en god stund enda.

kristtorp

Hentet bil 26.03 og på forhånd hadde jeg blitt oppringt og spurt om jeg ville ha vinterdekk eller sommerdekk. Sa at jeg gjerne ville ha sommer. Når jeg kom for å hente bilen, så sto vinterdekkene på. Jeg spurte og fikk til svar at de ikke fikk lov til å levere ut biler med sommerdekk enda.

Selvfølgelig så kan dette ha endret seg siden jeg hentet!

olekvi

Sitat fra: kristtorp på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:39
Hentet bil 26.03 og på forhånd hadde jeg blitt oppringt og spurt om jeg ville ha vinterdekk eller sommerdekk. Sa at jeg gjerne ville ha sommer. Når jeg kom for å hente bilen, så sto vinterdekkene på. Jeg spurte og fikk til svar at de ikke fikk lov til å levere ut biler med sommerdekk enda.

De leverte ut bil på sommerdekk 16. februar ;-)
'19 TM3P

kristtorp

Sitat fra: olekvi på tirsdag 09. april 2019, klokken 15:01
Sitat fra: kristtorp på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:39

De leverte ut bil på sommerdekk 16. februar ;-)

Men hadde du bestilt med vinterdekk?

Rolf Gjerdsjø

Jeg bestilte vinterhjul, ba eksplisitt flere ganger om å få den på sommerhjul. Fikk den overlevert på vinterhjul, og ikke sett snurten av sommerhjula som skulle komme i forrige uke.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:26
Er vel et spørsmål om hvor lurt det er med 20' hjul ( pilot sport 4), de har nedre grense på 6 plussgrader og det er mye kaldere på kveld natt enda. Jeg drøyer å sette på mine en god stund enda.

Godt poeng, tenkte ikke på disse "P" hjula. Men på den annen side er det vel alt for varmt for vinterhjulene på dagtid?
Model S 85D

Counterpointer

Sitat fra: Amoss på tirsdag 09. april 2019, klokken 18:24
Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. april 2019, klokken 08:26

Godt poeng, tenkte ikke på disse "P" hjula. Men på den annen side er det vel alt for varmt for vinterhjulene på dagtid?
Det er ganske kaldt nå selv når det er sol. R3 er også såpass stive at det går greit.

Hadde jeg hatt noe annet en 20' Pilot sport 4 å sette på så hadde jeg nok gjort det.

olavxxx

Har bare hatt min P ca 3(?) Uker.
Men skrudde på vinterhjul. Fremdeles er det ned mot 0 noen netter i Bergen. Skal til Nordfjordeid i påsken, så tror det er greit å ha vinterhjul på over Matre, Førde osv

olekvi

Sitat fra: kristtorp på tirsdag 09. april 2019, klokken 15:25
Men hadde du bestilt med vinterdekk?

Nei.  Poenget mitt var bare at de gjorde det, og at kjøper måtte skrive under på at "jeg tar ansvaret".
'19 TM3P

Linka

Jeg var innom SC for to uker siden, og ba dem om å notere seg at jeg ønsker bilen levert på sommerdekk selv om jeg har bestilt med vinterdekk. Det er vel ennå to uker igjen av vinterdekksesongen. Fyren skrev det inn et eller annet sted i hvert fall.

Men med min flaks er det vel på tide med vinterhjul innen jeg faktisk får bilen utlevert...

Skulle det bli et plutselig kulderas klarer vi oss med bussen til det blir varmt igjen.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:57
Det er ganske kaldt nå selv når det er sol.

Ja, idag var det rimelig kjølig også med sol, men har sett noen dager her med opp i mot 16-17°C, og da burde man vel egentlig hatt byttet alt. Men så kommer det jo at vær er ustabilt, og temperaturer går opp og ned ... og spesielt ned på natten... :p
Model S 85D

Amoss

Var inne å tittet i konfiguratoren for Model 3, og merket meg at prisen på vinterdekk ikke er konsekvent der.
Når man kommer til dette valget så står det "☐ Legg til vinterdekk    kr. 15.560", men om man velger dette så kommer det opp "☑ Legg til vinterdekk   kr. 16.720".

Er kanskje ikke så mange kronene, men greit å få det rett. Dette kan også avgjøre om jeg velger originale vinterhjul eller tredjeparts. Så noen som vet hvilken av prisene som faktisk blir fakturert?
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA