Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Understellsbehandling av Leaf

Startet av remistridh, lørdag 07. januar 2012, klokken 11:58

« forrige - neste »

remistridh

ElDiabloen min, en 2001 modell, US-utgave, har begynt å tulle litt med meg, den lader nå bare opp til 80% og her i forgårs nektet den omtreng å gå når batteriindikatoren viste unde 20%...

-det kommer "maintainance charging required" men bilen var inne til lading i august, for ca 4500 km siden

-viften har helt sluttet å starte når 220 kobles til

-bilen har gått rett under 30K miles

noen ideer om hvor man skal begynne feilsøking? ( jeg selv er rimelig grønn på elektrisk/elektronikk )
time for vedlikeholdslading er bestillt til 2 januar på ford ålesund



remi

El rayo

Det kan være flere ting som er årsaken, men begyn med å nullstille "Ah overladet siden siste vannfylling". Da vil "Maintenance charge required" slukke. Man trenger diagnoseinstrumentet FR-2000 eller nikometer for å nullstille Ah overladet. Verkstedet skulle gjort dette ved siste vedlikeholdslading.

Dette er mest sannsynlig årsaken til at ladingen stopper på 80%.

Dersom du har kjørt med dette lenge kan batteriet være helt ute av balanse og gjøre at mange celler går tomme ved 20%. Dette er en tilstand som må rettes så fort som mulig ved å la bilen lade ferdig flere ganger.

Viftene som ikke starter: det er vifter til radiatoren som bråker ganske mye. Det er også vifter i laderen som vanligvis starter ca 10 minutter etter at lading er startet. de høres bare som en svak susing.

Batteriet blir litt varmt (over 20 grader) mot slutten av ladingen, men ettersom din bil stopper ladingen ved 80% blir sannsynligvis aldri batteriet så varmt lenger.

Hverken radiatorviftene (2 stk) eller viftene i laderen (3 stk) varer evig, så be verkstedet å sjekke dem mens de har bilen inne.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: remistridh på tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:28
-det kommer "maintainance charging required" men bilen var inne til lading i august, for ca 4500 km siden
Sitat fra: El rayo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:59
. . . begyn med å nullstille "Ah overladet siden siste vannfylling". . . . 
Verkstedet skulle gjort dette ved siste vedlikeholdslading.

Indikerer ikke 4500km at det er på tide med ny vedlikeholdslading snarerer enn at verkstedet glemte å nullstille ???
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 19:19
Sitat fra: remistridh på tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:28
-det kommer "maintainance charging required" men bilen var inne til lading i august, for ca 4500 km siden
Sitat fra: El rayo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:59
. . . begyn med å nullstille "Ah overladet siden siste vannfylling". . . . 
Verkstedet skulle gjort dette ved siste vedlikeholdslading.

Indikerer ikke 4500km at det er på tide med ny vedlikeholdslading snarerer enn at verkstedet glemte å nullstille ???
Tror man må kjøre mer enn 6000 km før varselet vanligvis  kommer. Men er enig i at 4500 km er litt for langt mellom hver vannfylling.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

remistridh

Sitat fra: El rayo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 18:59
Det kan være flere ting som er årsaken, men begyn med å nullstille "Ah overladet siden siste vannfylling". Da vil "Maintenance charge required" slukke. Man trenger diagnoseinstrumentet FR-2000 eller nikometer for å nullstille Ah overladet. Verkstedet skulle gjort dette ved siste vedlikeholdslading.

Dette er mest sannsynlig årsaken til at ladingen stopper på 80%.

Dersom du har kjørt med dette lenge kan batteriet være helt ute av balanse og gjøre at mange celler går tomme ved 20%. Dette er en tilstand som må rettes så fort som mulig ved å la bilen lade ferdig flere ganger.

Viftene som ikke starter: det er vifter til radiatoren som bråker ganske mye. Det er også vifter i laderen som vanligvis starter ca 10 minutter etter at lading er startet. de høres bare som en svak susing.

Batteriet blir litt varmt (over 20 grader) mot slutten av ladingen, men ettersom din bil stopper ladingen ved 80% blir sannsynligvis aldri batteriet så varmt lenger.

Hverken radiatorviftene (2 stk) eller viftene i laderen (3 stk) varer evig, så be verkstedet å sjekke dem mens de har bilen inne.

tidligere har viften som bråker litt startet ved ladestart hver gang, men nå hører jeg ingenting.

videre kan det nesten virke som en vifte ikke er helt god, uten at jeg kan så mye om dette kan det høres ut som om en vifte hadde lagertrøbbet, med påfølgende ulyd/hyling, men dette er ikke den som strter ved lading


remi

hens

Etter 4500 kilometer er det definitivt på tide å fylle vann på batteriet. Egentlig er nå batteriet knusk tørt, og du er heldig hvis det ikke allerede har tatt skade.
Think har gamblet med distansen mellom hver vannfylling, og den bør ikke kjøres til bilen varsler. Det riktige er oftest ca halve distansen.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Caspar

Er du sikker på at det er viftene du ikke hører lenger ? eller kan det være vannpumpen du blander inn her ?
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

OneMore

Heisan, ikke moro med tull  >:(

Men husk at vifter starter over en viss temp. Men nå er det vel kaldt hos deg også ?

FR2000, har diverse testprogram. Aktiver disse og du ser fort om alt virker.
Sirkulasjonspumpe sjekker du med å se om det "JA" sirkulerer i Glykolen.

En annen ting er at det skal være 25 grader på batterier ved vannservice.
Jeg klarer ikke dette på noen av mine eller andre sine i denne kulden.
Påse at ford setter inn bilen et døgn for å få den skikkelig varm.
Viss ikke det blir gjort, er det ikke umulig at det slurves i timen ?

OneMore
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

remistridh

sånn, da ble bilen levert på Ford Ålesund i går med bestilling av vedlikeholdslading, medpåfølgende beskjed i dag om at ladingen ble avbrudt  i løpet av natta og påfølgende feilsøking kostet 1400, de fant ut at vannpumpen var gåen. etter litt diskusjon strøk de ikke-bestillt feilsøking og gav et tilbud på 5300 for bytting av vannpumpe og vedlikeholdslading, jeg måtte takke ja og får da forhåpentligvis bilen igjen fredag. Får håpe alt fungerer da.


remi

elektrolux

Skeptisk!

En Think classic bør vannfylles hver 2500 km om vinteren med mindre den er spesiell og bruker veldig lite vann.

For all del IKKE vent på melding i displayet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

cra

remistridh, det er IKKE nødvendig å bruke tusenvis på å få Ford til å gjøre dette for deg!

Jeg har selv skiftet vannpumpa (til en børsteløs variant som skal vare "evig"), og vedlikeholdslading kan du også gjøre selv! En garasje, et par leca-blokker og noen kraftige planker er alt som skal til.

Jeg har sluttet å sette inn min Think til Ford for lenge siden, da de ikke kan (les: ikke vil) angi hvor stort vannforbruket er. De klarte det noenlunde første gangen jeg hadde thinken inne, etter at jeg forklarte hvordan de kunne gjøre det, men siden den gang har det visst blitt umulig.  >:(

Uansett; jeg har diagnoseapparat, og vann kjøper du hos Anda Olsen i Ålesund. Det er ikke vanskelig å gjøre vannfyllinga i det heletatt, bare litt "skummelt" første gangen. Ken har laget et skjema som kan benyttes som gjør jobben ganske enkel. Ved å gjøre det selv kan du ta det oftere, og time det når det passer best - f.eks. å gjøre det ei helg, eller på kveldstid. Skal man sette inn bilen må man typisk regne med å være uten bil i to dager.  :-\

Selv fyller jeg hver 3.500 km (ca), og har ikke merket noen variasjon i vannforbruk mellom sommer og vinter, men bilene våre er forskjellige - noen er tørstere enn andre.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

remistridh

har nå fått igjen ElDiablo fra Ford og kjørt en runde, ladingen virker nå til 100% og bilen stopper heller ikke ved 20% rest, riktignok går den en del tregere enn før og har noe kortere rekkevidde men hvis jeg har forstått riktig er dette normalt etter vedlikeholdslading?

vi får se i løpet av uken hvordan dette utvikler seg :-)


remi

OneMore

Tvert imot! Hva er rekkevidden din ? Og utetemp under kjøring ?
NB! Tror ikke Ford har gjort noe feil nødvendigvis!

-OneMore-

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

remistridh

Sitat fra: OneMore på søndag 08. januar 2012, klokken 21:33
Tvert imot! Hva er rekkevidden din ? Og utetemp under kjøring ?
NB! Tror ikke Ford har gjort noe feil nødvendigvis!

-OneMore-



jeg bruker vanligvis ca 40% av batterikapasiteten fra hjemme til skolen, i dag brukte jeg ca 70% riktignok med varmeapparat og varmetråder på.

litt over null grader ute


remi

hens

Ved småkjøring er det ikke uvanlig at varmeapparatet bruker like mye strøm som motoren. Samtidig vil det økede strømforbruket føre til lavere batterispenning, som i sin tur gjør at motoren må ha mer strøm for å gjøre samme jobben....   
Skal du sammenligne strømforbruk må forutsetningene være like!

Sett på stillongs, lue og ullgenser, og foreta en ny kjøretur. Det elektriske varmeapparatet (Les batteridreper) må  bare brukes i nødsfall.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA