Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av formaring med Carwings

Startet av ovst, fredag 06. januar 2012, klokken 10:57

« forrige - neste »

Aspiranten

cra: ikke dumt med foolproofing nei.  :)

flux: Vi bor i distriktet. Det er nok dessverre flere tiår hvis det noengang kommer til å skje at vi blir uavhengige av shukoen. For vår del vil det være hovedladeren frem til mennekes blir montert på vår egen husvegg.

Dersom du må parkere 1km unna din venn for å lade elbilen, så kommer ikke salget av elbiler til å ta av. Jeg er usikker på om vi kommer til å se ladepunkter på alle parkeringsplassene i alle nabolag i fremtiden. Det er dyr struktur, og det må betjenes ift. betaling og strømkostnader i overskuelig fremtid etterpå også.
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: flux på onsdag 21. desember 2011, klokken 10:14

Mennekes blir standard på ladepunktene i Europa/Nord Europa,

Til nødbruk en Schuko 10/16 med kladd. På litt sikt når det blir mange nok "moderne" ladepunkter med innebygget EVSE tror jeg ikke så mange kommer til å trenge å dra på schuko/kladd kabel.

Mennekes er jo den europiske standarden for ladepunkt, og  det vil komme på alle offentlige ladpunkter etterhvert, (untatt de med DC lading)
i et hvertfall de som kombineres med betalingsløsninger.

Jeg er ganske sikker på at en i tillegg til det Menneke ladekabel, (Mennekes en ende bilens i andre) må dra rundt med en Schuko med kladd i tillegg i overskulig framtid.

Jeg er spent på å høre hva svaret blir når en ber arbeidsgiver bytte ut de 10 gamle 16A kontakten for lading med Menneske ladepunkter + 10 nye siden antall elbiler kommer til å øke, (husk at dette ikke bare er en stikkontakt men et ladepunkt med kontakt). Reserverte plasser for servicebiler enkelte selgere og toppleder bilr det nok. Men de øvrige får nok beskjed om at arbeidtiden er 8 timer så da har du nok til å komme deg hjem.

Dessuten må en jo ha et slik fastmontert hjemme, jeg tror også det vil ta litt tid før kjøpesentere ser seg tjent med slik service.

Her kreves det nok mange modnings år, og jeg tror ikke at Menneske ladepunkt blir vanlig før betalingsløsningene kommer på plass.

På litt sikt blir det nok slik at strømmen betaler du over den strømavtalen du har hjemme, og så komme det litt "nettleie" fra eieren av infrastrukturen trolig basert på hvor lenge du okkuperer ladepunktet, slik at de får til dette med sirkulasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Å ha ett bittelite reservedekk i bilen er visstnok for tungt for en elbil. Å kjøre rundt med 3 tykke ladekabler med tilsvarende vekt derimot...


;D ;D

Nissan Leaf

bno

Får min bil raskere enn planlagt :D . Tenkte å anskaffe meg iMiev laderen e.l. og oppgradere dedikert kurs fra 13A 1,5M2 til 2,5m2 16A ut i garasjen. Om dette går greit i et 4 mtr. avstand / 16 mm rør.

Ser lengre opp i tråden at man har hatt en dialog omkring el sikkerhet som følger:

Hvorfor er det så om å gjøre å lade med 16A over shuko til en Leaf?
Har dere tenkt over elsikkerhetsaspektet ved å trekke maksimalt (230V*16A= 3680W) av kontakten, noe som normalt er det samme som sikringen. Man har ingen sikkerhetsmargin og det på et strømtrekk som er temmelig konstant i mange timer. Det er reel fare for varmgang i el-anlegget ved høy belastning, noe som (avhengig av utstyrs kvalitet) vil kunne går på bekostning av levealder og igjen el-sikkerheten.


Er dette greit å gjøre (hvor reell er faren som nevnt ovenfor)? Dette vil være midlertidig for meg da jeg har fått tillatelse til å oppgradere til 3x80A (203V IT). og vil installere infrastruktur i garasjen for å kunne betjene 6.6Kw lader på noe sikt.  Ønsker å se dette ann litt da kostnader ved det hele vil falle etter hvert.

BNO
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

leafen

hei har ikke helt forstått det helt noen som kan forklare det?

1,   går det fortere å lade bilen fra tom til fult med 16 amp enn med 10 amp med orginal lader som følger leaf bilen?

fikk min leaf i dag 31.01

bno

Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Rasmus.B

Hei Leafen.

Grunnen til at det går fortere er at 16A ladekabelen fortelller laderen i bilen at den nå kan trekke 16A fra strøm nettet i motsetning til 10A. Effekten blir da 230V x 16A = 3680W/t Bruker du en 10A kabel blir det 230V x 10A= 2300W. Etter det jeg forstår, så er det en 3300W lader i Leafen, slik at om anlegget ditt har 230V så blir strømtrekket litt lavere en 16A. Nå er det sikkert noen flisespikkere her på forummet som vil referere til fasefoskyvning, virkningsgrader osv. for å få ett helt korrekt regnestykke, men prinsippet med regnestykkket er vel ganske klart.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

leafen

takker for et topp svar:))))))))))))
bra jeg har 16amp i garasjen så jeg venter masse på min leaf :))))))))))))
fikk min leaf i dag 31.01

Rio

Sitat fra: leafen på lørdag 07. januar 2012, klokken 18:14
takker for et topp svar:))))))))))))
bra jeg har 16amp i garasjen så jeg venter masse på min leaf :))))))))))))

Jeg vet at man lader raskere med 16A enn med 10A, men venter man raskere også?  ;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


elektrolux

Sitat fra: Rasmus.B på lørdag 07. januar 2012, klokken 17:59
Etter det jeg forstår, så er det en 3300W lader i Leafen

Tror de rette verdiene er 3800W i Leaf, og 3300W i I-miev. Derfor trekker I-miev 14A mens Leaf trekker 3800W med en 16A EVSE
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rasmus.B

Håper det er 3800W kader i Leafen.
På de Amerikanske forumene blir det referert til 3,3Kw lader, og at det ser ut som om 2013 modellen vil bli levert med en 6,6 Kw lader.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

jkirkebo

Sitat fra: Rasmus.B på søndag 08. januar 2012, klokken 14:23
Håper det er 3800W kader i Leafen.
På de Amerikanske forumene blir det referert til 3,3Kw lader, og at det ser ut som om 2013 modellen vil bli levert med en 6,6 Kw lader.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

3.3kW er vel maks effekt ut til batteriet. Laderen er ikke 100% effektiv så den vil trekke mer fra strømnettet. 16A inn gir 230V*16A=3680W. 3680W inn og 3300W ut gir en effektivitet på ~90%. Høres ganske sannsynlig ut med 10% tap.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Laderen er vel strømstyrt slik at den effekten du får ut også er avhengig av spenningen på stedet. I USA er de nominelle spenningene til bolig 110V og 220V. Dermed blir nominell effekt i USA lavere enn nominell effekt i Norge.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BE

Med 16A "Mitsubishi" kabel i tilkoblet trekker Leaf nøyaktig 16A av stikkontakten. Dette fikk jeg bekreftet med bilen tilkoblet lading på Madla Amfi:
http://elbil.no/elbilfakta/teknologi/295-ravnen-vaker-over-amfi-madla

P=U*I stemte på desimalen!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA