Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av formaring med Carwings

Startet av ovst, fredag 06. januar 2012, klokken 10:57

« forrige - neste »

el-snorre

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 20. desember 2011, klokken 10:36


Diskusjonen rundt Schuko/Mennekes og om hvilken som er bra nok er jo i og for seg på siden av spørsmålet.  enten kan man bruke Schuko på 16A eller ikke, virker som om det funker greit nok for mitsubishi, men at Mennekes er en bedre løsning er det vel liten tvil om. VHS/ Betamax ?


Nå er det slik at i-MiEV ikke trekker 16A, selv om lade-ledningen tillater det. Laderen i bilen er på litt over 13A, så det er litt bedre.
Når det er sagt så bør man kjenne etter på pluggen/pinnene til laderen og sjekke om de utvikler varme. Blir de vesentlig varm, slik at man  nær brenner seg eller brenner seg er det tegn på at noe kan være galt.

Kladasen, dersom den ikke henges opp (de nyeste stolpene tillater det) vil føre til ekstra knekk på ledning (pga tyngde) som kan gi en svekkelse. Når lokket på ladestasjonen presses igjen forsterkes dette, og  i tillegg påvirkes trolig støpslet slik at den kan få redusert levetid. Varmgang vil kunne eskalere dette, og varme over en viss temperatur vil føre til forringelse. Problemet er at dette, rent teoretisk, over tid vil kunne forplante seg mellom ladestolper og hjemmekontakt. Litt avansert å ta dette her.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Saxo

Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 22:04
SitatDette er omtrent akkurat det samme som jeg betalte fra EVSEupgrade. Kom på litt under 7600,- inkl. alt. Fordelen med den ladekabelen er at kabelen fra "kladden" til stikket er ca. 1.5m lang slik at "kladden" ikke trenger å henge i stikket og belaste dette men kan ligge på bakken (den er vanntett).
Vanntett og vanntett fru Blom..jeg hadde ikke villet ha den liggende i en sølepytt for å si det slik.
Og jeg skjønner ikke hvorfor en kjøper fra Evseupgrade når den koster mindre her i Norge med mange års garanti i tillegg. Det er samme boksen fra Panasonic.
Greit nok å oppdatere den som følger bilen om en ikke ser behov for 10A, men ikke kjøpe en komplett en.
Viktig at sladden matcher bilen med Nissan emblem :-) . Jeg synes det er greit å støtte ildskjeler som bryter monopol.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

daggad

SitatJeg synes det er greit å støtte ildskjeler som bryter monopol.
Disse ildsjelene tjener MASSE penger på dette og de ødelegger garantien på produktet. Skulle det begynne å brenne et sted med en 10A kladd som er modifisert til 16A så ja ja..
Jeg mener det er langt bedre å kjøpe en godkjent 16A lader her i landet. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Saxo

Evse upgrade er proffe og jeg sover svært godt om natten. Synes det må bli opp til hver enkelt å bestemme seg for hva de kjøper. Mangfold er bra Daggad og jeg synes man ikke skal spre usikkerhet rundt dette produktet. Jeg har selv vært med å CE merket produkter og vet hvor lite dette egentlig er verdt. Det viktigste er seriøse leverandører . Med de søksmål evse upgrade kan risikere i USA dersom de leverer ett dårlig produkt har jeg stor trygghet på dette produktet er trygt også i Europa. Det er jo i praksis den samme enheten.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Aspiranten

Sitat fra: Saxo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 22:22Med de søksmål evse upgrade kan risikere i USA dersom de leverer ett dårlig produkt har jeg stor trygghet på dette produktet er trygt også i Europa. Det er jo i praksis den samme enheten.

De er mer utsatt i Norge enn i USA for søksmål og erstatning altså.  ;D

Er bare propaganda at du kan saksøke produsenten av bobilen hvis du går baki for å lage kaffe mens du kjører, og bilen da krasjer... De måtte kjøre mange og langvarige kampanjer for å lure folk til å tro at man kunne saksøke seg rik, slik at den vanlige mann i gata stemte på lovendringene som fratok mannen i gata rettighetene i rettsystemet. Som om Apple skulle hjernevasket oss til å hate forbrukerrådet, og stemme for å legge det ned (evt. stemme FRP)

Se filmen "Hot Coffee" for mer dybdeforklaring. Regissøren er advokat selv, og ikke filmskaper til daglig.

Forøvrig er det nå lagt inn "caps on damages" slik at du får bare brøkdeler av summen du egentlig hadde rett på. Dette er en av de mange lovendringene lobbyistene har fått igjennom. Dersom alle hjulene på Leaf faller av 2km fra Nissans butikk, og du i etterkant kan dokumente ett behov for de 6,000,000,- til sykehjelp til din invalide sønn som en følge av ulykken, så kan Nissan nekte og i retten ender det opp med at du får kanskje 500,000,-. De resterende 5,500,000,- må du dekke av egen lomme, med en årslønn på 125,000,-
Nissan Leaf

daggad

Sitat fra: Saxo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 22:22
Evse upgrade er proffe og jeg sover svært godt om natten. Synes det må bli opp til hver enkelt å bestemme seg for hva de kjøper. Mangfold er bra Daggad og jeg synes man ikke skal spre usikkerhet rundt dette produktet. Jeg har selv vært med å CE merket produkter og vet hvor lite dette egentlig er verdt. Det viktigste er seriøse leverandører . Med de søksmål evse upgrade kan risikere i USA dersom de leverer ett dårlig produkt har jeg stor trygghet på dette produktet er trygt også i Europa. Det er jo i praksis den samme enheten.
Greit nok at det er bra, men jeg kan ikke fatte og forstå hvorfor en ikke her bør anbefale nye lesere å heller prøve å skaffe en original "norsk" 16A kladd med garanti istedet for å kjøpe den ikke godkjente amerikanskmodifiserte 10A kladden fra evseupgrade. Og det selv om prisen er 8300,-, det er minimalt å spare på den modifiserte.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Å kjøpe Mitsu``s ladekladd vil også irritere Nissan fordi det også er tapte inntekter for deres samarbeidspartnere. Så det vil også sørge for å bryte monopolet som Nissan forsøker å etablere på 16A ladere for Leaf.

Bare en femtiøring ift. markedsmekanikken her.
Nissan Leaf

flux

Mennekes til J1772 Lading i Nederland:



Hvorfor skjer det så lite i Norge på moderne ladepunkter? Har Elbilforeningen sovet i timen?

Det er superbra at det fokuseres på CHADEMO hurtigladere, men det bør ikke satses mer på nye vanlige ladepunkter uten Mennekes EV kontakter.

Nederland og flere andre EU land bygger mye infrastruktur nå.  Hvor blir det av leverandørene i Norge, er det bare Proxil som fokuserer på dette markedet i Norge?


Aspiranten

Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2011, klokken 23:44
Enkelt og greit!

Det er ikke enkelt å kjøre rundt med 3 ladekabler i bagasjerommet på langtur.

1 til ladestasjoner som filmen viser, 1 til 16A hos din venn hvor du skal overnatte og 10A sånn i tilfelle noe skulle skje og man må lade på ett gammelt gardstun...
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 20. desember 2011, klokken 23:52
Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2011, klokken 23:44
Enkelt og greit!

Det er ikke enkelt å kjøre rundt med 3 ladekabler i bagasjerommet på langtur.

1 til ladestasjoner som filmen viser, 1 til 16A hos din venn hvor du skal overnatte og 10A sånn i tilfelle noe skulle skje og man må lade på ett gammelt gardstun...

En Mennekes-kabel tar ikke mye plass og får fint plass innenfor rommet på venstresiden av bagasjerommet. Bare kast ut jekken, hva skal man med den uten reservehjul ? ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

SitatBare kast ut jekken, hva skal man med den uten reservehjul ?

Må ikke dekket være uten press, altså oppjekket, om man skal kunne bruke den magiske repboksen som medfølger da ?

Er det forøvrig slik at Tesla m/fl vil bruke denne Mennekes standarden ?
Jeg skal vel kunne leve med en kabel til siden denne blir billig, men enig med Aspiranten: En burde holde i bilen.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Aspiranten

Det desidert beste slik jeg ser det er følgende løsning:

-Mobil lader i bilen med shuko plugg. Bryter for å velge 10A/16A.
-Ladepunkt med mennekes har egen mennekes ladepistol, lik dagens drivstoffpumper. Tenk hvis dieselbilene skulle kjøre rundt med egne dieselpistoler i bagasjerommet... Lettest mulig må det være ! :-)
-Ladepunktene må også ha shukopunkter som kan benyttes istedetfor mennekes til elbiler som evt. ikke har muligheter for å koble seg til mennekes (?).
Nissan Leaf

flux

Sitat fra: daggad på onsdag 21. desember 2011, klokken 08:30
Er det forøvrig slik at Tesla m/fl vil bruke denne Mennekes standarden ?
Tesla har sin egenutviklede kontakt på model S, den vil nok kunne bruke Mennekes EV plugg mot ladepunkt og med Tesla sin egen i bilen når den leveres i Europa. Jeg har sett at det brukes kabel med Mennekes-EV med overgang til Tesla Roadster sin plugg.  

Det bygges mye infrastruktur rundt i Europa med Mennekes nå så jeg tror de fleste elbiler som leveres i Europa vil utnytte Mennekes. Det fine med Mennekes EV kontakten er at den støtter alt fra 1 fase og 3 fase 16A til 63A på 230V eller 400V.  Så da kan ladepunkter og biler skaleres etter hvert som kraftigere ladere blir vanlig på biler, opp til maks ca 44KW effekt.

flux

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 21. desember 2011, klokken 09:52
-Ladepunkt med mennekes har egen mennekes ladepistol, lik dagens drivstoffpumper. Tenk hvis dieselbilene skulle kjøre rundt med egne dieselpistoler i bagasjerommet... Lettest mulig må det være ! :-)
Mennekes blir standard på ladepunktene i Europa/Nord Europa, men bilene vil bruke flere varianter av kontakter på sin side. Felles for alle bilene er at de bruker samme signalisering standard, så selv om kontaktene er forskjellige trenger en ikke noe "kladd". Bil produsentene må levere med kabler som passer til det markedet de leveres i.

Mange biler vil nok bruke J1772 som standard på bilen, noen vil bruke den nye kombi DC/AC til Mennekes, noen vil bruke ren Mennekes, og noen sine egne greier, men det er ikke så farlig så lenge biler og ladepunkt snakker samme språk (signalisering protokoll).

Så Mennekes ladepunkter settes ikke opp med noe kabel/pistol kun en kontakt, og det er bare bra, siden en ikke kan forvente at alle biler vil ha Mennekes på bilen. Du vil trenge en Mennekes kabel i bilen med en plugg som passer til din bil.

Til nødbruk en Schuko 10/16 med kladd. På litt sikt når det blir mange nok "moderne" ladepunkter med innebygget EVSE tror jeg ikke så mange kommer til å trenge å dra på schuko/kladd kabel.

cra

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 21. desember 2011, klokken 09:52
Det desidert beste slik jeg ser det er følgende løsning:

-Mobil lader i bilen med shuko plugg. Bryter for å velge 10A/16A.
-Ladepunkt med mennekes har egen mennekes ladepistol, lik dagens drivstoffpumper. Tenk hvis dieselbilene skulle kjøre rundt med egne dieselpistoler i bagasjerommet... Lettest mulig må det være ! :-)
-Ladepunktene må også ha shukopunkter som kan benyttes istedetfor mennekes til elbiler som evt. ikke har muligheter for å koble seg til mennekes (?).

Høres ut som et grei måte å gjøre det på. Tenkte selv på det med bryter for å velge mellom 10/16A (er jo vant med det fra Think'en), men kunne tenke meg en variant som alltid startet på 10A som default, men lot meg velge 16A hvis ønskelig. På den måten risikerer jeg ikke å sprenge en sikring med påfølgende manglende mulighet for å lade dersom jeg har glemt at den stod på 16A.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA