Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av formaring med Carwings

Startet av ovst, fredag 06. januar 2012, klokken 10:57

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 19. desember 2011, klokken 22:00
Så lenge alt er iorden der du bor virker det nok fint. Imidlertid betyr IT nettet at jordpotensialet kan avvike fra det normale og i slike tilfelle vil adapteret antagelig ikke tillate at det slås på spenning. Det kan for eksempel skje at et annet hus som er koblet på samme transformatorkrets har en overledning til jord, eller at det er en feil på veilyset i nabolaget. Dette vil du ikke vil merke på annen måte enn ved at ladeadapteret ikke virker. Dette er nok ikke et stort problem ettersom de fleste slike feil nå blir oppdaget og koblet bort av jordfeil brytere. Men siden en del eldre hus og anlegg ikke har jordfeilbryter kan en risikere å komme ut for slikt.

Min Clipper Creek LCS-25 faste ladestasjon hjemme detekterer slike jordfeil i området og lyser/blinker da rødt. Men det er kun et varsel, den lader bilen okke som.

EVSEupgrade-kabelen tror jeg fungerer så lenge den har en jordforbindelse. Jeg har brukt den ganske mange forskjellige steder uten et eneste problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 22:04
Vanntett og vanntett fru Blom..jeg hadde ikke villet ha den liggende i en sølepytt for å si det slik.
Og jeg skjønner ikke hvorfor en kjøper fra Evseupgrade når den koster mindre her i Norge med mange års garanti i tillegg. Det er samme boksen fra Panasonic.
Greit nok å oppdatere den som følger bilen om en ikke ser behov for 10A, men ikke kjøpe en komplett en.

Den er "potted" inni, dvs. at elektronikken er dekket av epoxy. Jeg ville kanskje ikke latt den ligge _under_ vann men i en sølepytt har jeg ingen betenkning med å legge den. Men siden kabelen er såpass lang er det lett å plassere den på egnet sted. Har man en kort (50cm) strammerem i bilen kan den festes nesten hvor som helst.

Jeg bestilte min lenge før det ble klart at de kunne kjøpes for 6800,- i Norge. Nå som det virker som om de fleste skal ha 8600,- ville det vært aktuelt igjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 19:50
.... Uansett vil en ikke kunne lade raskere enn 3,3 kwh med den innebygde laderen i Leafen i dag.
...

Den lader faktisk med mer enn 3,3 kw, den lader med nøyaktig 3740 watt i følge min måler. :-)

el-snorre

Hvorfor er det så om å gjøre å lade med 16A over shuko til en Leaf?
Har dere tenkt over elsikkerhetsaspektet ved å trekke maksimalt (230V*16A= 3680W) av kontakten, noe som normalt er det samme som sikringen. Man har ingen sikkerhetsmargin og det på et strømtrekk som er temmelig konstant i mange timer.

Det er reel fare for varmgang i el-anlegget ved høy belastning, noe som (avhengig av utstyrs kvalitet) vil kunne går på bekostning av levealder og igjen el-sikkerheten. 

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Aspiranten

10A blir for tregt for oss ihvertfall, og Nissans egen innebygde løsning er fullstendig latterlig. Jeg kommer aldri til å betale 16,000,- for noe som gir meg rask fart hjemme, men ekstremt treg når jeg er på tur og trenger ladefart... (10A reisekladd)

Det MÅ være mobilt. Så var det ferdigdiskutert :-)
Nissan Leaf

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på mandag 19. desember 2011, klokken 22:56
Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 19:50
.... Uansett vil en ikke kunne lade raskere enn 3,3 kwh med den innebygde laderen i Leafen i dag.
...

Den lader faktisk med mer enn 3,3 kw, den lader med nøyaktig 3740 watt i følge min måler. :-)

3.3kW er vel det laderen kan levere til batteriet. Den er ikke 100% effektiv så for å levere 3.3kW må den trekke mer fra nettet. 3.74kW trekk og 3.3kW ut gir en effektivitet på 88%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: el-snorre på mandag 19. desember 2011, klokken 23:21
Hvorfor er det så om å gjøre å lade med 16A over shuko til en Leaf?
Har dere tenkt over elsikkerhetsaspektet ved å trekke maksimalt (230V*16A= 3680W) av kontakten, noe som normalt er det samme som sikringen. Man har ingen sikkerhetsmargin og det på et strømtrekk som er temmelig konstant i mange timer.

Det er reel fare for varmgang i el-anlegget ved høy belastning, noe som (avhengig av utstyrs kvalitet) vil kunne går på bekostning av levealder og igjen el-sikkerheten. 

16A har jeg behov for når vi er på tur. Sist jeg kjørte til hytta ladet vi til sammen 3.5 timer fra 16A ladestolper/stikk. 10A-ladekabel ville økte tiden med over 2 timer, helt uaktuelt. Det tok lang nok tid som det var. Og siden alle ladepunktene foreløpig har Shuko-stikk er det det som må være på 16A-kabelen. Mennekes-støpsel hadde selvfølgelig vært å foretrekke, så trengs ikke kabelen med "kladd" på heller. Håper man snart går over til dette på nye ladepunkter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

el-snorre

Jeg spør for å danne meg et inntrykk hvorfor man eksakt anskafer seg laderen. Grunnen er at elbilforeningen i 2012 kommer til å jobbe med elsikkerhet, men også robusthet knyttet til ladepunktene og behov for oppgradering til eks Mennekes kontkter. Et arbeid vi kommer tilbake til i januar-februar.
Enn så lenge mener jeg man bør man tenke seg vel om på bruken av den, og om man anskaffer en. 16 000,- er dyrt for en dedikert ladestasjon, men det kan også reparasjon av skadene som følge av underdimensjonert el-anlegg bli.

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

daggad

Men er det ikke tillatt å fastkoble en 16A Mitsu lader til en dedikert 16A kurs ?
Dette vil jo være en langt billigere løsning enn å kjøpe en fancy fastmontert løsning fra Nissan som bortsett fra skallet er akkurat det samme vel.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 20. desember 2011, klokken 02:01
Sitat fra: gbzdoc på mandag 19. desember 2011, klokken 22:56
Sitat fra: daggad på mandag 19. desember 2011, klokken 19:50
.... Uansett vil en ikke kunne lade raskere enn 3,3 kwh med den innebygde laderen i Leafen i dag.
...

Den lader faktisk med mer enn 3,3 kw, den lader med nøyaktig 3740 watt i følge min måler. :-)

3.3kW er vel det laderen kan levere til batteriet. Den er ikke 100% effektiv så for å levere 3.3kW må den trekke mer fra nettet. 3.74kW trekk og 3.3kW ut gir en effektivitet på 88%.

Dette varierer også med nettspenningen. Laderen er strømstyrt basert på tilkoblingspunktet. Nettspenningen er nominelt 230V men varierer litt fra sted til sted.
Dermed vil også effekten som trekkes fra nettet variere noe.  Sjelden mer enn +-5%.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-snorre

Sitat fra: daggad på tirsdag 20. desember 2011, klokken 08:44
Men er det ikke tillatt å fastkoble en 16A Mitsu lader til en dedikert 16A kurs ?


Om man klipper av schuko og får en elektriker til å fastmontere det, bør være greiløsning det så lenge elektrikeren gir samsvarserklæring på arbeidet han gjør.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

flux

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 20. desember 2011, klokken 09:10
Sitat fra: daggad på tirsdag 20. desember 2011, klokken 08:44
Men er det ikke tillatt å fastkoble en 16A Mitsu lader til en dedikert 16A kurs ?


Om man klipper av schuko og får en elektriker til å fastmontere det, bør være greiløsning det så lenge elektrikeren gir samsvarserklæring på arbeidet han gjør.
Monter et 16A CEE stikk og plugg, det er det Nissan Leaf sin ladekabel orginalt leveres med i Portogal.




Griffel

Sitat fra: flux på tirsdag 20. desember 2011, klokken 09:20
Sitat fra: el-snorre på tirsdag 20. desember 2011, klokken 09:10
Sitat fra: daggad på tirsdag 20. desember 2011, klokken 08:44
Men er det ikke tillatt å fastkoble en 16A Mitsu lader til en dedikert 16A kurs ?


Om man klipper av schuko og får en elektriker til å fastmontere det, bør være greiløsning det så lenge elektrikeren gir samsvarserklæring på arbeidet han gjør.
Monter et 16A CEE stikk og plugg, det er det Nissan Leaf sin ladekabel orginalt leveres med i Portogal.


Skal en lade flere steder f.eks på jobb hvor det sitter schuko og hjemme med en CEE, må en i såfall ha en overgang, som totalt sett er en dårligere løsning. Det mest praktiske er schuko på reiseladeboks.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

flux

Sitat fra: el-snorre på tirsdag 20. desember 2011, klokken 06:54
Jeg spør for å danne meg et inntrykk hvorfor man eksakt anskafer seg laderen. Grunnen er at elbilforeningen i 2012 kommer til å jobbe med elsikkerhet, men også robusthet knyttet til ladepunktene og behov for oppgradering til eks Mennekes kontkter. Et arbeid vi kommer tilbake til i januar-februar.
Det bør absolutt arbeides for å etablere ladepunkter med innebygget evse og Mennekes EV kontakter på alle nye ladepunkter i Norge, de kan gjerne ha vanlig schuko og.

Ladepunktene kan settes opp med 16A400V eller 32A400V, 11/22 kw maks. Nissan Leaf og Miev kan da lades sikkert med 230V/16A og en enkel kabel som dette:

Og andre elbiler som kommer BMW,Audi, Mercedes osv. kan lades raskere om de vil med slik kabel:


Når en lader om natten eller på jobb, vil 10A eller 16A være ok for mange, men for en handletur osv. er det alt for tregt å "laste ned" kun 2kw/t (10km/t), da må en være i nød. For at kortere ladepauser ved handel osv skal ha noe for seg må farten opp på ladepunkter beregnet for det. Større elbiler med lengre rekkevidde vil og trenge mer strøm for lading på jobb.

Griffel

Sitat fra: daggad på tirsdag 20. desember 2011, klokken 08:44
Men er det ikke tillatt å fastkoble en 16A Mitsu lader til en dedikert 16A kurs ?
Dette vil jo være en langt billigere løsning enn å kjøpe en fancy fastmontert løsning fra Nissan som bortsett fra skallet er akkurat det samme vel.
Klart det er tillatt, men en må være sikker på at det ikke er andre forbrukere på samme kurs.
Skal en ha den fast hjemme er det en fordel å koble den fast.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA