Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bruk av formaring med Carwings

Startet av ovst, fredag 06. januar 2012, klokken 10:57

« forrige - neste »

ovst

Noen med erfaring eller synspunkter på denne. Den lader visstnok bilen dobbel så fort i forhold til ladekabelen som følger med. Dette er en oppgradert verson.

Og prisen er det jo heller ikke noe å si på

http://evseupgrade.com/

akseln

Du finner en del info her: http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3939.

Er ikke fullt dobbelt så rask, men gir 16A i stedet for 10A. Prisen har økt i USA i høst og det er da tryggere og like billig å kjøpe en tilsvarende i Norge.


Sent from my iPad using Tapatalk

flux

Du kan kanskje heller kjøpe imiev sin lader, den lader og med 16A/3,8kW (ca 20km/t), selges for 6.800kr.

(Leaf sin lader kan maks lade med 3.8kw, det ryktes om at neste versjon av Leaf vil støtte 30/32A lading)

Jeg ser at Amazon nå selger GE Wattstation i USA, den kommer og snart til europa.

http://www.amazon.com/GE-Energy-WattStation-Wall-Mount/dp/B0069VTGPE/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1324315481&sr=8-1


http://www.geindustrial.com/publibrary/checkout/DET-746?TNR=Application%20and%20Technical|DET-746|generic

Den vil antagelig støtte støtte opp til 30A 7,2 KW lading når den lanseres for Europa (ca 35km/t).

GE har og en Durastation for EU som sikkert er mye dyrere, og mer for offentlige punkter, ser at den leveres med opp til 32A/400V/22kw (ca: 100km/t) ladefart og Mennekes plugg.

http://www.gepowercontrols.com/de/product_portfolio/GE_EV_charger/index.html
https://twitter.com/GE_WattStation


Er det noen som har forsøkt å lade en Leaf med en Mennekes til J1772 type kabel, slik beskrevet på side EV-14 i Leaf Instruksjonsboken?

Er det noen som vet om det finnes ladepunkter med Mennekes EV-kontakter i Norge nå eller om de planlegges?

daggad

Nå er det mulig jeg misforstår her, men mennekes til J1772 er vel bare en overgang. Uansett vil en ikke kunne lade raskere enn 3,3 kwh med den innebygde laderen i Leafen i dag.
Om en skal kunne lade raskere hjemme så må jo det bli via en dedikert lader i chademo pluggen ?
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Griffel

Husk at det som kalles lader her i overskriften ikke er en lader.
Det er et tilkoblingspunkt for en lader som er innbygget i bilen, og som forteller laderen i bilen hvor mye den maksimalt får lov til å trekke.

Hensikten er at bileieren ikke skal behøve å finne ut hvor stor sikring den aktuelle kursen er sikret med, det "vet" tilkoblingspunktet, fordi elektrikkeren har satt opp boksen korrekt i forhold til kabeltversnitt og sikring.

I USA fant de at et slikt system var påkrevet siden fordeling i boligområder er basert på enfasetransformatorer med midtutak, såkalt splittfase. Da har en enten 110V mot midtpunkt som er jordet, eller 220V mellom ytterledere. På grunn av forskjelden til vårt system har du ingen garanti for at du klarer å lade med et amerikansk ladepunkt siden i et hvertfall noen av disse overvåker midtpunktet og ikke legger inn bryter dersom et jordet midtpunkt mangler, handler en et ladepunkt i USA må en forsikre seg om at det er kompatibelt med vårt nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Saxo

Jeg har 16A " sladd" fra EVSE Upgrade. Fungerer helt greit. Betalte 1050$ + 1600 kr i moms og frakt.
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Griffel

Sitat fra: Saxo på mandag 19. desember 2011, klokken 20:36
Jeg har 16A " sladd" fra EVSE Upgrade. Fungerer helt greit. Betalte 1050$ + 1600 kr i moms og frakt.
Altså bare litt mer enn de som har fått kjøpt til Mitshubitsis laveste pris?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Arha

Når Chevy Volt / Opel Ampera blir å finne her til lands må det vel gå an å kjøpe ladekabel der også?  Ifølge instruksjonsboka kan en velge mellom Normal og Redusert lading. 

Charge Level Button
Two charge levels are available by
pressing the charge level button.
Select reduced or normal level.
The charge level cannot be
changed when the vehicle plug is
plugged into the charge port on the
vehicle. If the charge level button
is pressed while the vehicle plug is
plugged into the charge port on the
vehicle, the charge level indicators
will flash briefly. To change the
charge level, unplug the vehicle
plug from the charge port on the
vehicle and select the desired
charge level.
Normal Level: This level is
recommended. All four charge
level indicators will be lit.
Reduced Level: Use when the
electrical current is limited. Two
charge level indicators will be lit.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Griffel

Dersom dette er funnet på en USA bil er redusert lading 110V, noe som ikke eraktuelt hos oss
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Arha

Ser i boka for Vauxhall Ampera at dette valget også kommer i Europa:

The AC socket must have
a grounded, dedicated, 13 ampere or
greater, 3 pin wall plug. That means
there should be no other major
appliances connected to the same
circuit. If it is not a dedicated circuit,
the current rating of the outlet circuit
breaker could be exceeded and
cause it to trip or open. The vehicle
can be charged in the reduced level
mode. Reduced level mode allows
a non‐dedicated circuit to be used but
increases the charging time.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Griffel

Siden pluggen må være 13 A eller mer, vil nornal lading i UK være 12A og redusert 8A. (Dette er såkalt kvalifisert gjetting).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på mandag 19. desember 2011, klokken 20:49
Sitat fra: Saxo på mandag 19. desember 2011, klokken 20:36
Jeg har 16A " sladd" fra EVSE Upgrade. Fungerer helt greit. Betalte 1050$ + 1600 kr i moms og frakt.
Altså bare litt mer enn de som har fått kjøpt til Mitshubitsis laveste pris?

Dette er omtrent akkurat det samme som jeg betalte fra EVSEupgrade. Kom på litt under 7600,- inkl. alt. Fordelen med den ladekabelen er at kabelen fra "kladden" til stikket er ca. 1.5m lang slik at "kladden" ikke trenger å henge i stikket og belaste dette men kan ligge på bakken (den er vanntett).

Min fungerer helt prikkfritt. Eneste problemet var ett stikk på hytta den ikke ville lade fra, åpnet stikket og fant at jordingsledningen hadde brudd. Koblet jordingskabelen på nytt og alt var ok. Så den krever jordet stikk for å fungere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 19. desember 2011, klokken 21:34

Min fungerer helt prikkfritt. Eneste problemet var ett stikk på hytta den ikke ville lade fra, åpnet stikket og fant at jordingsledningen hadde brudd. Koblet jordingskabelen på nytt og alt var ok. Så den krever jordet stikk for å fungere.

En av fordelene med IT nettet (Vårt vanlige 3*230V) er at det fungerer med en (1)faset  jord feil. Derfor er slik nett  blant annet påbudt i sykehus og vanlig i industrikomplekser også i land hvor boligfordelingen er TN nett, siden forsyningssikkerheten er bedre i et IT nett enn i TN nett.

Så lenge alt er iorden der du bor virker det nok fint. Imidlertid betyr IT nettet at jordpotensialet kan avvike fra det normale og i slike tilfelle vil adapteret antagelig ikke tillate at det slås på spenning. Det kan for eksempel skje at et annet hus som er koblet på samme transformatorkrets har en overledning til jord, eller at det er en feil på veilyset i nabolaget. Dette vil du ikke vil merke på annen måte enn ved at ladeadapteret ikke virker. Dette er nok ikke et stort problem ettersom de fleste slike feil nå blir oppdaget og koblet bort av jordfeil brytere. Men siden en del eldre hus og anlegg ikke har jordfeilbryter kan en risikere å komme ut for slikt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

daggad

SitatDette er omtrent akkurat det samme som jeg betalte fra EVSEupgrade. Kom på litt under 7600,- inkl. alt. Fordelen med den ladekabelen er at kabelen fra "kladden" til stikket er ca. 1.5m lang slik at "kladden" ikke trenger å henge i stikket og belaste dette men kan ligge på bakken (den er vanntett).
Vanntett og vanntett fru Blom..jeg hadde ikke villet ha den liggende i en sølepytt for å si det slik.
Og jeg skjønner ikke hvorfor en kjøper fra Evseupgrade når den koster mindre her i Norge med mange års garanti i tillegg. Det er samme boksen fra Panasonic.
Greit nok å oppdatere den som følger bilen om en ikke ser behov for 10A, men ikke kjøpe en komplett en.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA