Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Bergen ein stor skuffelse

Startet av YNWA100, torsdag 04. april 2019, klokken 20:59

« forrige - neste »

infaff

Sitat fra: ladov på fredag 05. april 2019, klokken 20:03
Så noen fikk en annen VIN..er det noe å hisse seg opp over? Jeg har full forståelse for at folk blir sure når bilen blir forsinket men så sant bytte av VIN ikke gir noen faktiske ekstrautgifter så betyr det fint lite så lenge du får bil i den konfigurasjonen du har bestilt..

En forsinkelse er ikke noe å hisse seg opp for. At noen andre får et spesifikt produkt  du har betalt for, for at produsent skal bruse med fjærene over enda bedre salgstall i første kvartal, og man må leve i uvisshet i ukevis er etter min mening noe helt annet. Om det hjelper, er en annen ting. Men det går over.

turfsurf

Sitat fra: infaff på lørdag 06. april 2019, klokken 00:32
At noen andre får et spesifikt produkt  du har betalt for, for at produsent skal bruse med fjærene over enda bedre salgstall i første kvartal, og man må leve i uvisshet i ukevis er etter min mening noe helt annet.
Nå er det jo ikke slik at man går og plukker ut en spesifikk bil, at VIN nr byttes har jo ingen betydning. Det største problemet her er at bilen er betalt med avtalt leveringstidspunkt, og så leverer ikke Tesla. Da må de enten betale tilbake pengene, eller skaffe erstatningsbil i mellomtiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

AAB26

Sitat fra: Line K på fredag 05. april 2019, klokken 20:16
Sitat fra: AAB26 på fredag 05. april 2019, klokken 09:18

Men jeg tipper at om ikke mange dagene er CoA på veg tilbake til Vestlandet med 700 nye biler...

Mistenker CoA har anløp Stavanger 13.april om ikke det blir forsinkelser pga. avgang eller vær. Jeg fikk høre levering tidligst  13.april, og min bil er i Belgia.

Den båten er på vei til Pireus, og vil ikke være tilbake i Belgia før i slutten av april. Det er denne båten som har forsynt Bergen med Tesla, så det kan forklare at folk nå ikke får levering før i mai.

infaff

Sitat fra: turfsurf på lørdag 06. april 2019, klokken 07:20
Sitat fra: infaff på lørdag 06. april 2019, klokken 00:32
Nå er det jo ikke slik at man går og plukker ut en spesifikk bil, at VIN nr byttes har jo ingen betydning. Det største problemet her er at bilen er betalt med avtalt leveringstidspunkt, og så leverer ikke Tesla. Da må de enten betale tilbake pengene, eller skaffe erstatningsbil i mellomtiden.

Et understellsnummer følger bilen, hvis det står på fakturaen er det den bilen jeg har kjøpt. Så det har absolutt en betydning, om enn ikke i praksis hos Tesla. At bilen ikke kommer på avtalt leveringstidspunkt gjør det selvfølgelig ikke bedre, men hva skal man gjøre når det ikke er noen som har peiling på sånt på delivery og det ikke er mulig å spore kontaktinfo på de som faktisk kan gjøre noe med det...

jsa061

Dere som venter på bil i Bergen, hvor bilen du egentlig skulle få har blitt levert til noen andre, har dere alle fått nytt vin-nummer?

skyfawn

Mitt VIn-nummer sa de at de ikke kunne finne bilen, så de skulle finne en ny bil til meg. To dager senere ser jeg min gamle VIN er registrert i Bergen men ikke på meg. Har ikke fått ny VIN (står fortsatt det gamle VINnummer på FI).

snippet

"Min" bil ble registrert på Billingstad, ikke fått ny invoice og ikke noe nytt vin-nummer. Gammel invoice ligger der fortsatt med gammelt vin-nummer.
Jeg kontaktet dem da jeg så bilen var registrert og spurte hvordan det hadde skjedd. Det fikk jeg ingen forklaring på, bare meningsløst snakk om at bilen kanskje måtte på verksted osv. Alt av betaling, forsikring osv var bekreftet i orden tidlig i mars.
BMW i3 - Bergen

Ruller3

Jeg fikk et nytt VIN over telefon etter å ha snakket med dem en del ganger, men det har enda ikke dukket opp på Tesla-kontoen.

jsa061

Takker for svar. Har heller ikke fått oppdatert min final invoice.

Vel, vel, bare håper vi ikke havner utenfor systemet nå og at det er ingen som tar tak i det. Ble lovet ny bil i starten av mai, men det hadde jo hjulpet litt på om de ga noen tegn på at det faktisk kom til å skje.

AD

Jeg ser at en del råd som gies i denne sammenhengen (ofte fra folk med 1000-vis av innlegg (hvor jobber disse?)) er direkte skremmende.

Les kjøpsloven:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27

Avtaleloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1918-05-31-4

Bedrageri: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-05-20-28/KAPITTEL_2-15#%C2%A7372

Og spør en forbrukeradvokat eller forbrukerrådet om hva som evt. IKKE rammes av disse lover (svaret er alt)

etter 1. Å ha bestilt og betalt en vare en IKKE mottar til rimelig (avtalt) avtalt tid, og hvor  i stedet den spesifikke varen (VIN bekrefter) er SOLGT til annen kjøper med full betaling også fra denne. For identisk vare.

Noen må få hodet ut av en viss plass og se hva dette faktisk er. Å bagatellisere overtakelse av en faktisk bestilt og betalt vare til +-500.000 kr. er hårreisende!

Legg til at likviditeten i selskapet er på vei mot elendig*, og så VET hver og en hva de har å gjøre. NÅ!

*Tesla leverer ALLTID bøtter og spann rett før kvartalsslutt for å pynte på kontantbeholdning. Dette VET alle med innsikt i forretningsmodellen. Så følger en periode med dårlig salg og MASSE regninger. Så mange at Musk selv uttalte (til Axios) de var uker fra å gå tom for penger i Juli/August. Siden de er dårligere stilt etter første kvartal i år, er det INGEN grunn til å tro de vil være lengre fra en konkurs i midten av mai. Jeg tenker de er TOM innen da.

Ja, jeg vet det blir bråk nå. Men dette er DINE penger du ikke har mottatt en vare for. Tenk SELV. Ring en advokat og spør. Forbrukerrådet. Ikke ta MITT ord for dette. Sjekk det. Nå i dag. Selv.

Takk. Og nei, jeg er ikke noe troll. Er 50 år, nesten skallet og har levd nok til å se det meste. :-)

eraser

Tesla tok kontakt og sa at de hadde funnet en bil i Belgia og de antar levering i slutten av april eller mai. Vin som ble registrert på en på østlandet ligger fremdeles inne på faktura.

AD

Straffelovens §385;

"§ 385. Svikaktig dobbeltsalg mv.
Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som påfører eller utsetter den berettigede for tap ved å disponere over et

a)   formuesgode som en annen har fått, eller mot helt eller delvis betalt vederlag er tilsagt, eiendomsrett eller bruksrett til, eller
b)   gjeldsbrev som helt eller delvis er innfridd."

Dette er ingen "fillesak". Alle seriøse ville betalt hver krone tilbake til evt. NY avtale kunne inngåes. På sekundet! Og da holder det RIKELIG med betaling tett opp mot endelig oppgitt overtakelsesdato eller ved overtakelse. Ikke lang tid før, og hvor en ikke FÅR fyskisk overta varen engang.

Ingeniøren

Det virker som Tesla kunder godtar alt så lenge de får en bil.....

Og ja, har noe tusen innlegg men så har og elbilen og forumet eksistert noe år, og vi som ikke røyker har og behov for pauser  :)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Thomas Parsli

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 08. april 2019, klokken 16:32
Det virker som Tesla kunder godtar alt så lenge de får en bil.....

Med ordentlig konkurranse, ville nok mange kansellert kjøpet og gått til en konkurrent.

Men dette er ikke ulikt leveringssituasjonen fra tradisjonelle produsenter. Flere som ventet 4-6mnd på en bil fra VAG bare for å få en med feil som de brukte månedsvis på å fikse.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Ingeniøren

Vi får nå se. Folk har vel vente i flere år på TM3 og det står flere på verksted allerede, men vi får håpe de har fått opp kvaliteten på innmaten så det blir med unntakene. Logistikken derimot ser ut til å gå gale veien.

Men samtidig stusser jeg på at man ikke kan snakke i mobilen uten handsfri, mens skjermene bare blir flere og større i bilene som leveres ??
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA