Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tåkebaklys

Startet av Go-carter, torsdag 05. januar 2012, klokken 22:07

« forrige - neste »

Go-carter

Jøss, her hagler tilbudene inn ;D

...og så var 15 stk kabelsko for 4/0 kabel bestilt. Er vel for få, men får heller bestille mer etterhvert :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

Sitat fra: 2EL på torsdag 22. desember 2011, klokken 20:31
Jeg har ikke balanserer i min BMS og har nå kjørt over 9000km med mine litium-ion celler. Sist jeg ladet følgte jeg med i slutt fasen av ladingen, og alle cellene ligger så og si helt likt. 10min etter avsluttet lading ligger alle cellen helt likt. Men jeg lader ikke cellen opp til 100% men underlader dem litt og det tror jeg har mye å si. Litt oppskrytt dette med balansering og litium ion celler, har lest om mange som har opplevd at balanseringen er litt overivrig og lader ut cellene når de ikke skal. Og har fått hele batteripakken drept på den måten.


I en løpsbil kommer vel uansett ikke noen celler til å holde så lenge, man kjører jo maxs av det bilen klarer. Zombie folka har hatt mange batteripakker i bilen. De har sikert drept noen pakker under veis  :o Er nok lurt å ha en god del ekstra celler liggende i reserve.


Man kan ikke  sammenligne dragracing med baneløp  ;)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ladefabrikken

Sitat fra: bosonic på onsdag 28. desember 2011, klokken 21:53
Sitat fra: 2EL på torsdag 22. desember 2011, klokken 20:31
Jeg har ikke balanserer i min BMS og har nå kjørt over 9000km med mine litium-ion celler. Sist jeg ladet følgte jeg med i slutt fasen av ladingen, og alle cellene ligger så og si helt likt. 10min etter avsluttet lading ligger alle cellen helt likt. Men jeg lader ikke cellen opp til 100% men underlader dem litt og det tror jeg har mye å si. Litt oppskrytt dette med balansering og litium ion celler, har lest om mange som har opplevd at balanseringen er litt overivrig og lader ut cellene når de ikke skal. Og har fått hele batteripakken drept på den måten.


I en løpsbil kommer vel uansett ikke noen celler til å holde så lenge, man kjører jo maxs av det bilen klarer. Zombie folka har hatt mange batteripakker i bilen. De har sikert drept noen pakker under veis  :o Er nok lurt å ha en god del ekstra celler liggende i reserve.


Man kan ikke  sammenligne dragracing med baneløp  ;)

Ja det har du rett i men man kan heller ikke sammenligne baneløp med vanlig elbiler som tusler rundt i gatene.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

Det er vel ingen som snakker om "vanlige elbiler" her i tråden? Jeg gjør det ihvertfall ikke.

Jeg bygger mine uttaleser på kunnskap og egen erfaring.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

hens

Når det gjelder motstanden i kabel er det viktig å holde tungen i rett munn....
Blander en benevnelsene fot /meter, strand/kvadratmillimeter blir det fort surr.

Kobber har en spesifikk motstand på 0,017ohm pr meter pr mm2.
50mm2 kabel har en 50del av dette, eller 0,00035ohm pr meter.
Ved 50A gir det et spenningsfall på 0,017 volt pr meter,
Ved 500A                     "                   0,17volt pr meter.
Har en 5 meter kabel vil spenningsfallet i kabelen bli 0,8 volt, eller en pølse i slaktetiden..

Hvis pressingen av kabelskoene gjøres feil, vil det pga korrosjon og varmgang kunne bli en overgangsmotstand med spenningsfall på et par tiendels volt pr kabelsko!

Moralen blir: Det er viktigere å gjøre pressejobben skikkelig, enn å pøse på med kvadrat!                         
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

elektrolux

50mm2 kabel har en 50del av dette, eller 0,00035ohm pr meter.

Moralen blir: Det er viktigere å gjøre pressejobben skikkelig, enn å pøse på med kvadrat! 

U=RxI      P=UxI

Dette gir;  U=0,00035/10x20 = 0,0007V eller 0,7 mV teoretisk spenningsfall på en typisk batteriledning mellom blokkene på en Think Classic.

I praksis har jeg med min 20A målemetode aldri sett lavere spenningsfall enn 3,6 mV eller 5 ganger dette tallet. Normalt gode ledninger på Classic'en har minst 10 ganger teoretisk minimum spenningstap.

PSA sine strømskinner ligger faktisk på 0,7 mV spenningsfall og er en mye bedre løsning en hele kabel/kabelsko mikmakket.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#51
Jau, da har jeg fått legge hendene på litt morro fra hens her på forumet  ;D

Såå... to sånne, i serie alá plasmaboy... Bør gi greit skyv på rett over hundre volt :) Selvfølgelig med et serie/paralell opplegg på kablene, så man kan dra momentkurva helt ut.

Er ca 8" eller noe i den dur. General Electronics, kontinuerlig rated til 400A/3000 rpm, med 8000rpm som max. Burde klare korte støt på 1000a rimelig greit, de?

Da er det bare masse vasking, forbedring, og lakkforsegling igjen :) Skal begynne å skissere et motorfeste nå til helgen. Forslag til rensestrategier? Mye som er halv-sprøtt her, og en del overflaterust. Hvordan få det bort mest skånsomt? :-) Kan det høytrykkspyles? Har en steamer på jobben. Huset tar jeg å sandblåser, og lakker opp i noe spenstig... rødt?  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Jaggu datt ikke mere morro ned i postkassa i dag... :)

TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar


Håper ikke du har bestilt de langt unna. http://www.maskin-teknisk.no/ har de på lager i Oslo
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

Bestilte de fra USA, tok en drøy uke og ga $40 for 15 stk inkl. frakt.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar


Husk at kortreiste deler er mer miljøvenlig  :D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

#56
Sitat fra: Caspar på fredag 06. januar 2012, klokken 12:12

Husk at kortreiste deler er mer miljøvenlig  :D

Ssshhh  :-[ De er i det minste ikke fra Hong-Kong  :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar


Jeg har dreibenk i garasjen (har ikke alle det )  ;D
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

Hehe, har en stor jævel av noe øst-europeisk mikkmakk på skolen og :) Men pointet er at jeg tror ikke jeg trenger å dreie, kommutatoren(eller hvordan de staves...) ser veldig pen ut. Er som sagt kun overflatekorrodering pga. lagring :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

cra

Sitat fra: Caspar på fredag 06. januar 2012, klokken 14:45
Jeg har dreibenk i garasjen (har ikke alle det )  ;D

Jo, hvis du med "dreiebenk" mener en benk som står i veien slik at jeg må dreie veldig mye på rattet for å få manøvrert begge bilene og tilhengeren inn i garasjen - da har jeg to!  ;) ;D

Sitat fra: Go-carter på fredag 06. januar 2012, klokken 14:56
Er som sagt kun overflatekorrodering pga. lagring :)

Da vil jeg tro elektrorens, og kanskje en god oppvaskskrubb (ikke av metall-sorten) burde kunne få deg langt? Det generelle rådet ved irr på bateripoler er jo så vidt jeg husker lunket vann og en klut. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA