Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tåkebaklys

Startet av Go-carter, torsdag 05. januar 2012, klokken 22:07

« forrige - neste »

Go-carter

Brukte litt dødtid på eBay i dag til å handle inn et-par voltmetere 0-500V, ett for drivbatteriet, og ett for 12V.

Fant også et passende 0-1000A amperemeter, som jeg vurderer å kjøpe. Men der vil jeg egentlig helst ha et analogt, ikke digitalt, for å få fulgt med lettere.

"Bestilte" 32/17mm orange elektrorør også, men blir ikke sendt før tirsdag :) Så da får vi satse på at motorene blir henta inn i løpet av starten av januar, og lagd ramme til.

God jul!
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

#31
Sitat fra: Go-carter på lørdag 24. desember 2011, klokken 16:07
Fant også et passende 0-1000A amperemeter, som jeg vurderer å kjøpe. Men der vil jeg egentlig helst ha et analogt, ikke digitalt, for å få fulgt med lettere.

Det er ganske enkelt å bygge om et analogt meter til amperemeter og bruke en shunt-motstand til strøm-føler (det har oppsettet ditt kanskje allerede). F. eks. kan en stor turteller som går til 10.000 RPM brukes, da trenger man ikke lage ny skala engang.

Fant ikke 10k RPM turteller uten shift light og sperre i farten, men 8k RPM er vanlig, f.eks
http://www.summitracing.com/parts/SUN-CP7901/

Har omkalibrert tempmåleren i Ginetta prosjektet til å vise 55 grader ved overgangen fra grønt til rødt felt. Tempmåleren har ikke tall, bare rødt og grønt felt.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

#32
Shunt-motstand har jeg sett en god del eksempler på - men ikke helt forstått hvordan fungerer. Merker jeg burde lånt med meg litt flere elektroingeniør-bøker  ::)

Er det gjort noen eksempler på dette? Kunne forsåvidt tenkt meg en løsning som du snakker om, møter opp i teknisk kontroll med to voltmetere og en turteller... hohoho  :D Kunne forsåvidt slengt inn to turtellere også, en til motor og en til ampere.

Tror ikke voltmeterne har en shunt, men fant en 1000A shunt som gir ut 75mV, antakeligvis da ved 1000A:
http://www.ebay.co.uk/itm/AMP-Meter-Gauge-DC-Current-Measuring-1000A-75mV-Shunt-/180763032043?pt=UK_BOI_Electrical_Test_Measurement_Equipment_ET&hash=item2a1650f9eb#ht_1287wt_1037

Såå.. bare handle inn den, og prøve meg frem med mostander i serie med turtelleren?

F.eks. denne 10krpm:
http://www.ebay.co.uk/itm/WHITE-LED-TACHOMETER-GAUGE-0-10000-RPM-SMOKED-DIALS-FACE-52mm-/250896368217?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3a6a96c259#ht_3785wt_1270
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Her er en liten inspirasjon, lykke til med prosjektet!

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 19:13
Tror ikke voltmeterne har en shunt, men fant en 1000A shunt som gir ut 75mV, antakeligvis da ved 1000A:

En shunt er egentlig bare en kalibrert motstand som gir et bestemt spenningsfall i forhold til strømmen som går gjennom den. Siden alle ledninger har spenningsfall, kan du likeså godt "tappe" spenning til turtelleren eller voltmeteret som skal vise amper over en ledning fra batteriet. Kalibrering gjøres med serie og paralell motstander med selve instrumentet.


Et ampermeter er ikke noe annet enn et hvilket som helst annet elektrisk instrument med vikling og magnet. Det er spenning som styrer utslaget. På et Voltmeter er det motstand i serie som reduserer følsomheten til ønsket nivå. På et ampermeter brukes den store følsomheten til å måle millivolt spenningsfall over en intern, eller extern shunt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

#35
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. desember 2011, klokken 20:59
Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 19:13
Tror ikke voltmeterne har en shunt, men fant en 1000A shunt som gir ut 75mV, antakeligvis da ved 1000A:

En shunt er egentlig bare en kalibrert motstand som gir et bestemt spenningsfall i forhold til strømmen som går gjennom den. Siden alle ledninger har spenningsfall, kan du likeså godt "tappe" spenning til turtelleren eller voltmeteret som skal vise amper over en ledning fra batteriet. Kalibrering gjøres med serie og paralell motstander med selve instrumentet.


Et ampermeter er ikke noe annet enn et hvilket som helst annet elektrisk instrument med vikling og magnet. Det er spenning som styrer utslaget. På et Voltmeter er det motstand i serie som reduserer følsomheten til ønsket nivå. På et ampermeter brukes den store følsomheten til å måle millivolt spenningsfall over en intern, eller extern shunt.

Meget godt poeng electrolux. Leste meg frem til dette på diyelectriccar også, at enkelte brukte vanlige kabler som shunt'er. Får se hva jeg ender på, har ikke bestilt noe ampere måler enda :)

Men jeg fant rimelig billige 4/0 kabler, 50 fot for $205... det er drøye $4 pr. fot, og DET er billig! Godkjent for 600V.
http://www.ebay.com/itm/50-4-0-WELDING-CABLE-BLACK-MADE-USA-NEW-/350506944391?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item519bd78787#ht_1479wt_1037

Det bør jo forsåvidt være mer enn nok kabel til prosjektet. 17,7mm utenvdig diameter inkl. isolasjon, det bør passe såvidt inni 25mm strømpa, som har 17,5mm innvendig diameter. øøh...  ??? ::)

Angående kabler og koblinger... holder kabelskopressa til biltema til 119,- eller bør jeg gå for tanga, til drøye 500,-? Teknisk sett kan jeg sette pressa inn i en skrustikke, så har jeg jo det samme som tanga...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 22:02
Angående kabler og koblinger... holder kabelskopressa til biltema til 119,- eller bør jeg gå for tanga, til drøye 500,-? Teknisk sett kan jeg sette pressa inn i en skrustikke, så har jeg jo det samme som tanga...

Tanga er ihvertfall fin, jeg har en. Hadde du bodd i nærheten kunne du lånt den men 13 mil tur hver vei for å hente er vel litt i overkant for å spare en femhundrelapp :)

Brukte den for å sette kabelsko på 95mm2 kabelen fra batteribanken på hytta.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 25. desember 2011, klokken 22:37
Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 22:02
Angående kabler og koblinger... holder kabelskopressa til biltema til 119,- eller bør jeg gå for tanga, til drøye 500,-? Teknisk sett kan jeg sette pressa inn i en skrustikke, så har jeg jo det samme som tanga...

Tanga er ihvertfall fin, jeg har en. Hadde du bodd i nærheten kunne du lånt den men 13 mil tur hver vei for å hente er vel litt i overkant for å spare en femhundrelapp :)

Brukte den for å sette kabelsko på 95mm2 kabelen fra batteribanken på hytta.

Nædda... bor rett uttafor ski jeg, så ikke så ille :) Har flytta, så verkstedet ligger 13 mil unna, men kanskje jeg kommer innom en tur! :)

@ elrayo: skal se om jeg finner 110mm eller noe i den dur. Godt poeng.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

El rayo

Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 22:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. desember 2011, klokken 20:59
Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 19:13
Tror ikke voltmeterne har en shunt, men fant en 1000A shunt som gir ut 75mV, antakeligvis da ved 1000A:
En shunt er egentlig bare en kalibrert motstand som gir et bestemt spenningsfall i forhold til strømmen som går gjennom den. Siden alle ledninger har spenningsfall, kan du likeså godt "tappe" spenning til turtelleren eller voltmeteret som skal vise amper over en ledning fra batteriet. Kalibrering gjøres med serie og paralell motstander med selve instrumentet.

Riktig. Kalibrert er stikkordet; en ledning forandrer motstand med temperaturen. Har ikke peiling på hvor mye (% unøyaktighet) det kan utgjøre, men antar at å måle over en av ledingene mellom batteri og motorstyring vil bli nøyaktig nok til vårt bruk.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 22:02
Men jeg fant rimelig billige 4/0 kabler, 50 fot for $205... det er drøye $4 pr. fot, og DET er billig! Godkjent for 600V.
Er det oppgitt hvor stor motstand det er i kabelen (mohm pr fot)? Sammenlign med en kvalitetskabel.

Billig kabel er gjerne laget av urent kobber og har få tråder. Derfor kan kabelen irre fort og være vanskelig å bøye i så skarpe kurver som vi trenger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Go-carter

Sitat fra: El rayo på søndag 25. desember 2011, klokken 23:02
Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 22:02
Sitat fra: elektrolux på søndag 25. desember 2011, klokken 20:59
Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 19:13
Tror ikke voltmeterne har en shunt, men fant en 1000A shunt som gir ut 75mV, antakeligvis da ved 1000A:
En shunt er egentlig bare en kalibrert motstand som gir et bestemt spenningsfall i forhold til strømmen som går gjennom den. Siden alle ledninger har spenningsfall, kan du likeså godt "tappe" spenning til turtelleren eller voltmeteret som skal vise amper over en ledning fra batteriet. Kalibrering gjøres med serie og paralell motstander med selve instrumentet.

Riktig. Kalibrert er stikkordet; en ledning forandrer motstand med temperaturen. Har ikke peiling på hvor mye (% unøyaktighet) det kan utgjøre, men antar at å måle over en av ledingene mellom batteri og motorstyring vil bli nøyaktig nok til vårt bruk.

Tror gutta på diyelectriccar konkluderte med at det var 4%(?) feil på en kobbershunt/kabel, fra 30 til 70 grader elns... Kan finne det igjen :) Uansett skal detta kun vise ca. ampdrag.

http://www.ebay.com/itm/5-INCH-UNIVERSAL-ELECTRICAL-0-10000-RPM-TACHOMETER-GAUGE-SHIFT-LIGHT-JDMSPORT-/190609312501?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&vxp=mtr&hash=item2c61334af5#ht_8441wt_1270

Den er jo 5", shift-light'en kan jo bare hives... evt stille den inn på 1000A så den sier ifra når showet har vart for lenge...  :P
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

#42
Sitat fra: El rayo på søndag 25. desember 2011, klokken 23:12
Sitat fra: Go-carter på søndag 25. desember 2011, klokken 22:02
Men jeg fant rimelig billige 4/0 kabler, 50 fot for $205... det er drøye $4 pr. fot, og DET er billig! Godkjent for 600V.
Er det oppgitt hvor stor motstand det er i kabelen (mohm pr fot)? Sammenlign med en kvalitetskabel.

Billig kabel er gjerne laget av urent kobber og har få tråder. Derfor kan kabelen irre fort og være vanskelig å bøye i så skarpe kurver som vi trenger.

Kabelen består angivelig av 2052 ledere(2052 strands?), motstanden er:
DC Resistance per Conductor @ 20*C 0.052 Ohms/1M' Nom

Skal sjekke hva motstand på dyrere kabler er. Kablene er bare $0.90 billigere enn "dyre", så grisebillige er de ikke.

EDIT: Motstanden på ren kobber i tilsvarende størrelse skal være 0.0490. Så det er ikke sååå på jordet :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Jeg har kabelskotang "for viderekommnede" og bor ikke langt unna deg. Bare si ifra
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Elmo

Jeg har også ekstremt kraftig kabelskotang.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA