Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tåkebaklys

Startet av Go-carter, torsdag 05. januar 2012, klokken 22:07

« forrige - neste »

Ladefabrikken

Hvordan litiumpakke er det du skal bruke som er en brannbombe? Skal du bruke modelfly batterier? Litium-ion celler tar ikke fyr hvis du ikke overlader dem da, men det har du vel ikke tenkt til. Jeg ville ikke ha satt inn BMS i en løpsbil med ekstremt mye vibrasjoner. Tenk deg når dette rister og hopper også starter denne BMS med masse tull på egen hold. Det holder med en monitor hvor du kan overvåke enkelt celler.

1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

Tjæ, tenker jo hvis det blir en kollisjon e.l. som punkterer en celle, som så overoppheter, tar fyr, brenner som fæn.. etc ;) Neida, men er kanskje litt vel pessimistisk der.

Likevel, tror ikke budsjettet er helt lysten på å starte med en lithiumpakke. Vil først få til en god drivlinje, og kontroller, før jeg legger pengene i en god batteripakke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ladefabrikken

Sitat fra: Go-carter på onsdag 21. desember 2011, klokken 20:20
Likevel, tror ikke budsjettet er helt lysten på å starte med en lithiumpakke. Vil først få til en god drivlinje, og kontroller, før jeg legger pengene i en god batteripakke.

Ser den
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

#18
Og Nils fant!

ebay i tyskland hadde 100m 20mm orange K-rør for €20. Det er så billig, at det blir vel fort derfra det handles :)

http://www.ebay.de/itm/100-Meter-Elektrorohr-Rohr-FXPY-20mm-ahnlich-FBY-orange-/220731228021?pt=Elektroversorgungen&hash=item33649b3f75

Ellers heter det på engelsk "conduict" for K-rør.

EDIT: Ser ut til at jeg heller mot 32mm rør, da er det drøye 23mm innvendig. Da er det plass til 100mm2, om jeg går for det. 20mm hadde kun 12mm innvendig, og da er selv 70mm2 kablene for tykke.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Caspar

Hvis du skal bestille rør så tar jeg gjerne 10 meter
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

Go-carter

#20
Sitat fra: Caspar på onsdag 21. desember 2011, klokken 22:03
Hvis du skal bestille rør så tar jeg gjerne 10 meter

Jeps, trenger nok ikke alt selv :)

Hvis du evt. kun vil ha 20mm(siden jeg går for 32), så kan det uansett slenges sammen så vi sparer på frakt. Husk at alle målene er utvendig på røret.

EDIT: Etter å ha googla både frem og tilbake, landet jeg på "Lehrror" som det mest synonyme substantivet på tysk. Da endte jeg opp på denne:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370332678053

...som er 50m med 20mm innvendig rør.(25mm utvendig).

Bestiller det så fort selgeren klarer å bestemme seg for hva frakta til Norge er :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Rav4_EV

#21
120 volt er for pyser!

Bruk 350v som ble brukt i Thorr.
Du ser en video på http://www.thorr.eu/content/view/63/66/
Med en inverter fra En gammel Think, og Siemens motoren fra Rangeren får du morsomme prestasjoner. Motoren kobles rett på mellomakselen.
Hadde denne i Norge ca. 14 dager. Fin akselrasjon opp til ca170 kmt, og 8 km rekkevidde. Gutta brukte 27 små 12v blybatterer i serie.  (motorsykkelutgave)..

Sats heller på lithium-IOn batterier. Vanlige lithium batterier er jo farlige, og kan ikke lades.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Caspar

Hva skal du med 32mm rør ? jeg har brukt 20mm og dratt 70mm2 kabel gjennom den.
Remind me later..........
Toppåsveien, rett ved Kolbotn

hens

Utvendig diameter på en kabel avhenger av isolasjonstykkelsen, som varierer med spenningsgodkjenningen på kabelen. ;)
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#24
Sitat fra: Go-carter på onsdag 21. desember 2011, klokken 19:37
I første omgang er jo det et eksperiment om det i det hele tatt er konkurranseverdig, og da tror jeg AGM er et fint verktøy, som hjelper meg til å teste ut det.
Vær obs på at blybatteri kan "miste" halvparten av spenningen når man trekker 1000A. Min erfaring med små LiPo (3,7V, brannfarlige) og LiFePO4 (3,2V, sikre) batterier i modellfly tilsier at selv om prosjektet kan virke dødfødt med AGM vil kun bytte til litium batteri gjøre prosjektet levedyktig. Grunnen er lettere vekt og myyye stivere spenning, "mister" kanskje 10% spenning ved maks strømuttak.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#25
Sitat fra: Go-carter på onsdag 21. desember 2011, klokken 18:58
Har funnet ut av "nødstopp" bryteren :) Kjører samme design som White Zombie:
Nødstopp må man ha når man bruker DC motor, en kortslutning i kontrolleren vil gi full spenning til motoren.

Kortslutning i kontrolleren til en AC motor gir null spenning til motoren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#26
Sitat fra: 2EL på onsdag 21. desember 2011, klokken 20:13
Jeg ville ikke ha satt inn BMS i en løpsbil med ekstremt mye vibrasjoner. Tenk deg når dette rister og hopper også starter denne BMS med masse tull på egen hold. Det holder med en monitor hvor du kan overvåke enkelt celler.
I modellfly har vi ikke BMS i flyet (hvert gram teller), men kun en krets som begrenser eller kutter strømmen til motoren ved minimum batterispenning. Det er kun som en ekstra sikkerhet, vi flyr ikke så lenge at batteriet blir helt tomt. Funker bra opptil 10 celler, men kanskje ikke bra nok med 38 celler i serie.

Batteriet balanseres ved lading. En ekstra kontakt med uttak til hver celle tilkobles under lading.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

Jeg har ikke balanserer i min BMS og har nå kjørt over 9000km med mine litium-ion celler. Sist jeg ladet følgte jeg med i slutt fasen av ladingen, og alle cellene ligger så og si helt likt. 10min etter avsluttet lading ligger alle cellen helt likt. Men jeg lader ikke cellen opp til 100% men underlader dem litt og det tror jeg har mye å si. Litt oppskrytt dette med balansering og litium ion celler, har lest om mange som har opplevd at balanseringen er litt overivrig og lader ut cellene når de ikke skal. Og har fått hele batteripakken drept på den måten.


I en løpsbil kommer vel uansett ikke noen celler til å holde så lenge, man kjører jo maxs av det bilen klarer. Zombie folka har hatt mange batteripakker i bilen. De har sikert drept noen pakker under veis  :o Er nok lurt å ha en god del ekstra celler liggende i reserve.


1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

OK, får se hva det blir til ang batterier  ::) Men som sagt, først må drivlinja neddi bilen, og fungere.

Ang rør: Jeg leste på et båtforum at 100mm2 er ca 17mm i diameter. Et 20mm rør har innvendig diameter 12mm, og da er det kun plass til en dårlig isolert 70mm2, eller en godt isolert 50mm2. Da går jeg heller for 20mm innvendig, og har litt å gå på :) Koster det sammme.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Sitat fra: El rayo på torsdag 22. desember 2011, klokken 19:35
Sitat fra: Go-carter på onsdag 21. desember 2011, klokken 18:58
Har funnet ut av "nødstopp" bryteren :) Kjører samme design som White Zombie:
Nødstopp må man ha når man bruker DC motor, en kortslutning i kontrolleren vil gi full spenning til motoren.

Kortslutning i kontrolleren til en AC motor gir null spenning til motoren.

Flere grunner til at jeg vil ha "Emergency cutoff", f.eks. ved uhell, kollisjon, arbeid med motor, sikkerhet etc...
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA