Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tåkebaklys

Startet av Go-carter, torsdag 05. januar 2012, klokken 22:07

« forrige - neste »

Go-carter

Hei!

Da jeg er blitt utrolig glad i strøm ;D og hatt en utrolig frustrerende sesong innen racing-NM med to fulle, og et tredje påbegynnende motorhavari, så har jeg lekt litt med tanken å elektrifisere løpsbilen min, en super-seven/locost/caterham. Om prosjektet blir noe av avhenger litt av budsjett og evt. spons, men styret i klassen har sagt et forbeholdent ja til å stille med strøm som drivstoff(er jo ikke definert i NSR, og ISR-reglementene), så får vi se om det fungerer :)

Har rådført meg med enkelte på forumet, og har noen motorer på hånden som høyst sannsynligvis blir brukt i utprøvingen av konseptet.

Bilen veier jo 590kg raceklar pr. dags dato, og har da 25l bensin, 15l olje, tørrsumpsystem, enormt kjølesystem, og et stort eksosanlegg. Så vektregnskapet blir ikke så ekstremt på hodet, litt mere vekt blir det. Men heldigvis har klassen et reglement som tilsier at vekten på bilen er 3xhestekrefteantallet, så blir den for tung er det bare å juice opp strømmen  ::)

Motoren som brukes pr. dags dato er en CBR1100xx, med 165hk, 120-130nm og med 7500rpm ut på drivakselen. Forhåpentligvis duger elmotoren(e) til å tilsvare dette ;)

Batterier må bli enten AGM, eller Liuthium. Lithium tåler jo uhorvelig med effektuutak, men er jo både dyrt å bruke til "utprøving", og ikke minst ekstremt brannfarlig(noe jeg er rimelig ukeen på å sitte oppå). Rekkevidden trenger ikke være lengre enn at den holder full fjøl på 15 minutter, og en avstand på 2000m*15 runder= 3 mil. Batteripakka må nok være litt større mht. levetid og effekuttak, men vi snakker ikke om 24kwh pakke liksom.

Så første fase blir å sette opp et regnskap, måle av ramma, og se hvordan ting evt. skal få plass, og hvordan drivlinja skal løses. Og så tar jeg det evt derfra, og får håpe at det lykkes :) Har noen innspill, eller forslag, så fyr løs!

Bilde av råramme:


Og med karosseri:
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

jkirkebo

Jeg ville vel tatt en titt på A123-celler. De er ekstremt "safe" og kan levere uhorvelige mengder strøm. En 5kWh pakke vil fint kunne drive en 125kW motor, men du trenger nok mer enn 5kWh for å klare 15 minutter på banen. Med 50kW gjennomsnittlig effektuttak vil en 15kWh pakke gi nødvendig margin og veie ca. 110kg for cellene alene. Den vil kunne levere 600kW om du har behov for det...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Alternativt har Thundergjengen Lipo celler med ca 60 Ahr kapasitet som også kunne vært bra til dette formålet.

En 5 kwt pakke koster ca 3000 Euro og veier 25 kg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Go-carter

Sitat fra: jkirkebo på søndag 18. desember 2011, klokken 19:48
Jeg ville vel tatt en titt på A123-celler. De er ekstremt "safe" og kan levere uhorvelige mengder strøm. En 5kWh pakke vil fint kunne drive en 125kW motor, men du trenger nok mer enn 5kWh for å klare 15 minutter på banen. Med 50kW gjennomsnittlig effektuttak vil en 15kWh pakke gi nødvendig margin og veie ca. 110kg for cellene alene. Den vil kunne levere 600kW om du har behov for det...

Har sett at noen sykkel-folk hugger 36V dewalt-batterier, de har A123celler. Da får man jo BMS og alt sammen i én pakke, men sliter litt med å regne ut hvor mange celler man trenger for å ha en 15kw pakke. Fikk noen astronomiske tall  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

erik e

Ikke glem og ta opp lyd fra "gamle"motoren,som må spilles av gjennom "eksosen". ;) Har sett dere på banen i mange år,fantastisk "bil".  :D
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Go-carter

#5
Her er det en som kjører samme motoroppsett som meg, og har sett litt på løsning av kontroller:

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/kaylor-adaptor-fixed-65260.html

Såå... enten en modda Kelly-kontroller, eller en "faceplate" type greie som sjalter mellom f.eks. 24, 48, 72, 96, 120V. Sistnevnte høres litt vel u-kontrollerbart ut, men nå er jeg ikke akkurat helt opplest på detta  ;D

Ser forøvrig at Blue Meanie også kjørte på samme motor(compound) i de tidligere årene... Så det bør være håp :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

bosonic

Jeg vil anbefale at du kjører på blybatteri (AGM) for å komme igang med prosjektet. Det er fullt mulig å komme over brukte UPS batterier som kan gjøre nytten. Konsentrer deg først og fremst om motor og kontroller. Batterier kan du bytte ved en senere anledning.
Vet du forresten hvor mye bensinmotor og tilhørende utstyr veier?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Go-carter

#7
Takk for innspill :) Blir nok AGM i startfasen, ja. Flere som mente det er mer enn bra nok, iallefall til testing  ;)

Jeg er usikker på vekt. Motoren er rimelig lett i aluminium, men den veier nok minst 50kg. Så er det tørrsumpsystem på MINST 15L olje, masse slanger, alutank, stort kjølesystem(tipper 10L) 25L fuelcell + rør, rimelig stort eksosanlegg(men lett, max 10kg)

Tipper et sted mellom 150 og 200kg for motor og tilbehør. +/-.

Har en kortere(og lettere) mellomaksel jeg har tenkt å bruke også, ettersom elmotoren kommer lengre inn i mellomakseltunnelen.

Et rullende chassi veier pr. regelbok ca. 325 kg.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Go-carter

Er det noen som vet hvor man får kjøpt oransje K-rør e.l. til å legge kablene i? I værste fall kan jeg ta til takke med oransje krympestrømpe, men det gir ikke så mye beskyttelse for utvendig påvirkning, som K-rør.

Kabler og, forsåvidt, er jeg litt nysjgerrig på hvor dere handler :) Er det beste å gå på beit hos forskjellige opphuggerier, etter sveisekabler o.l.?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ladefabrikken

Disse folka har jeg kjøpt en del av. Sender raskt og ok priser. http://www.cloudelectric.com/category_s/535.htm
Oransje rør har jeg sett en gang, skal se om jeg finner stedet som selger det. Men må du ha orasje?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

#10
Se der ja. Takk! :)

Nei, jeg MÅ ikke ha oransje, men alle OEM-produsenter bruker jo det, så føler oransje har blitt en viss "standard" for kabler til drivverk. I værste fall får jeg tak i plastmaling, og sprayer vanlig K-rør oransje.

Fant en rimelig oransje krympestrømpe på ebay, som også hadde flammehemmende egenskaper. Sikkert kjekt å vurdere det også :)

Og mens vi snakker om kabler... Ser White Zombie kjører på 4/0 som tilsvarer rett over 100mm2... Vurderer om kanskje 3/0 holder for meg, ettersom det i snitt helst ikke skal ligge på stort mer enn 4-500A, med peak på rett over 1000A. Eller vil det medføre vel stor motstand, og potensiell varmegang?
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ladefabrikken

#11
Jeg kjøpte svarte rør på Clas. De funka veldig bra. Er nok lurt å bruke rør så du får en ekstra bekytelse av kablene.

50 eller 70mm2 er nok lurt å bruke. Hvor mange Volt skal du gå for? Jeg vil annbefalle at du minst går for 120V
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

Går for 120V i første omgang. 10 stk blybatterier = 120V

Har funnet ut av "nødstopp" bryteren :) Kjører samme design som White Zombie:

http://www.ebay.co.uk/itm/GEC-200amp-Fuse-Holder-RS200-TF-Fuse-links-/250949128047?_trksid=p4340.m185&_trkparms=algo%3DDLSL%252BSIC.NPJS%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BUA%26otn%3D10%26pmod%3D250904453587%252B250904453587%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D5051458220902721708

Bytter ut sikringen med en kobberskinne, så napper jeg bare ut hele kladeisen om jeg nærmer meg "highway to hell"  :D Da kan den ganske enkelt utstyres med en fjernutløser, slik at f.eks. en flaggvakt kan dra i den om jeg skulle rulle/kræsje.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Ladefabrikken

Hvorfor skal du stappe inn tunge digre blybatteriere som tar kvelden etter par løp.
Nei stapp inn litiumceller med en gang. Er det ikke viktig å spare vekt?
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Go-carter

I første omgang er jo det et eksperiment om det i det hele tatt er konkurranseverdig, og da tror jeg AGM er et fint verktøy, som hjelper meg til å teste ut det. Gitt at batteribanken er stor nok, så vil den i det minste holde en god del testing :) Kan også se for meg at Sønnak e.l. kan være interessert i å sponse litt(men det får vi ta etterhvert).

En lithiumpakke er som sagt en brannbombe jeg er lite interessert i å sitte på, og å gjøre den trygg både i innpakking, design og BMS koster en god del tid og penger, som heller nå i første fase kan legges i drivverket. Husk at jeg trenger en 15kwh pakke med lithium om jeg først skal bygge en pakke som holder et løp, og det koster en del.

Er motorene og kontrolleren kraftig nok, og konkurransedyktig så tipper jeg heller at lithium er neste punkt på lista :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA