Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Tesla 3 og anbefaling av kabler

Startet av Teslan00b, onsdag 03. april 2019, klokken 13:52

« forrige - neste »

Teslan00b

Hei,

Beklager om dette blir ultra-noob spørsmål men har nettopp tatt levering av Tesla 3 (27/03, lillestrøm)

De sa det hadde gått tom for type-2 kabler og jeg måtte hente fra servicesenter i Oslo. Service senter sier det er 100% tomme og nye kabler er bestilt fra nederland og tar tid før ankomst. Latterlig dårlig i min mening, 1uke+ uten den viktigste kablen... men det er vel en annen historie.

Jeg mottok 2 lange tesla ladekabler med blokk, 1 med schuko og 1 men sånn blå industri plugg. Virker som jeg fikk 2 vanlige ladekabler ved feil.

Hva burde jeg kjøpe av type-2 kabel dersom Tesla drøyer lengere?

Vet noen hva Tesla gir av typ-2 kabel? 3-fase?

robinbj

2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

eDooku

Du får en type 2-kabel som støtter 32A 3-fase. At det er den viktigste kabelen er nok en sannhet med modifikasjoner. Sist vi brukte egen type 2-kabel til å lade var vel for to år siden (har kjørt ≈100.000 elektriske km siden da)... Med god nok rekkevidde og godt utbygd superladenettverk mister den kabelen fort viktighet. Kjekk å ha i nøden, dog...

Det høres underlig ut at du fikk to UMC-ladere med bilen. Vanligvis får man 1 UMC med to adaptere, én for schuko og én for 16A blå plugg. Merkelig at hen som leverte ut bilen ikke så det ved utlevering.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

akseln

Hvor viktig en type 2 kabel er ganske individuelt. Jeg har hatt Tesla siden 2014 (nå både X og 3) og har brukt type 2 kabelen kanskje 4-5 ganger. Lader normalt på ladere med fast kabel bl.a. hjemme. Du trenger kun type 2 kabel dersom du skal lade på type 2 ladestasjoner uten fastmontert kabel.

Hvis ikke behovet er prekært, er det bare å vente. Da får en kabel som støtter opp til 32A/400V.

jkirkebo

Sitat fra: ew på onsdag 03. april 2019, klokken 14:11
Du får en type 2-kabel som støtter 32A 3-fase. At det er den viktigste kabelen er nok en sannhet med modifikasjoner. Sist vi brukte egen type 2-kabel til å lade var vel for to år siden (har kjørt ≈100.000 elektriske km siden da)... Med god nok rekkevidde og godt utbygd superladenettverk mister den kabelen fort viktighet. Kjekk å ha i nøden, dog...

Det er nok ganske individuelt hva man bruker. Selv har jeg ikke brukt UMC eneste gang i år, mens type 2 kabelen har vært i bruk 3-4 forskjellige steder. Bruker den bl.a hjemme hver dag ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA