Egenspesifisert bil, Status mitt bilhold

Startet av ArTa, mandag 01. april 2019, klokken 11:36

« forrige - neste »

etron

Bestillte egenspec exclusive 24.01.19. Har resnr. 5XX.

Bilen gikk i produksjon i uke 10, og er ifølge selger ferdig produsert for en stund tilbake. Fortsatt ikke sendt fra fabrikk. Dette har med software updaten å gjøre. Denne kom i slutten av uke 11 og tar 2,5 time pr bil. Må overvåkes av teknikere under hele prosessen.

At ferdig produserte biler fortsatt ikke er sendt skyldes mest sannsynlig det enorme volumet som venter på software updaten. Status på `Mitt bilhold´ viser kun bestillt. Håper på levering i løpet av april.

alfaalfa

Bestilte Exclusive med litt ekstra, men ikke servolukking eller hengerfeste, 30.01.2019. Fikk beskjed om produksjon uke 14 eller 15 ved kontraktssignering.

I starten av mars, altså over en måned senere, fikk jeg beskjed at Møller ikke hadde sendt inn bestillingen til fabrikken, det hadde visst blitt kluss i kontrakts/bestillingssystemet deres. Foreløpig ikke noen bekreftet produksjonsuke, og Møller sier at bilen ikke kommer før til sommeren. Dvs at bilen er blir fort en måned eller to forsinket i forhold til det som ble sagt ved kontraktssignering. Ikke veldig imponert over dette, spesielt ikke når E-tron allerede var utsatt i flere omganger før man faktisk fikk skrevet kontrakt.

Reservasjonsnummer 17xx.

kasse

Lurer på hva som er poenget med en reservasjonsliste dersom den ikke brukes til noe.. Da burde man i så fall satt en frist eller noe. Slik det er nå så er den verdiløs, da det som betyr noe er tidspunktet man sender inn bestillingen til fabrikken. Etter hva jeg har fått forklart så sender de bestillinger sentralt en gang i uken, bare det i seg selv vitner om at systemene de bruker er totalt avlegs. At man i 2019 registrerer noe digitalt for så å samle det opp og sende det inn en gang i uken er bare helt utrolig, men sikkert litt stress å fakse hver dag.. Skulle ikke forundre meg om min bestilling også ble liggende i fakshylla noen uker før noen ramlet over den, selger var i hvertfall svært sparsommelig med informasjon i tiden etter bestillingen. Bare det at selger skrev forventet uke 16 og senest uke 18 i kontrakten sier noe om hvor lite peil de har.

afitch80

Sitat fra: kasse på torsdag 04. april 2019, klokken 09:14
Lurer på hva som er poenget med en reservasjonsliste dersom den ikke brukes til noe.. Da burde man i så fall satt en frist eller noe. Slik det er nå så er den verdiløs, da det som betyr noe er tidspunktet man sender inn bestillingen til fabrikken. Etter hva jeg har fått forklart så sender de bestillinger sentralt en gang i uken, bare det i seg selv vitner om at systemene de bruker er totalt avlegs. At man i 2019 registrerer noe digitalt for så å samle det opp og sende det inn en gang i uken er bare helt utrolig, men sikkert litt stress å fakse hver dag.. Skulle ikke forundre meg om min bestilling også ble liggende i fakshylla noen uker før noen ramlet over den, selger var i hvertfall svært sparsommelig med informasjon i tiden etter bestillingen. Bare det at selger skrev forventet uke 16 og senest uke 18 i kontrakten sier noe om hvor lite peil de har.

Systemet ser ganske avlegs ut ja, men reservasjonslisten har absolutt noe for seg. Jeg bestilte ett par dager etter deg, uten reservasjon, og har nå estimert produksjonsuke i uke 48. Altså 15 uker etter deg. Og selv om jeg hadde bestilt før deg, så hadde du kommet før meg så lenge du hadde bestilt før 21. mars. Og Audi må jo fylle opp produksjonsslotene. De kan ikke sitte å vente på en som har bestillingsnr 2 som ikke får fingeren ut hvis en med med nr 5555 har bestilt og det er en ledig slot i prod.køen. Det gir ikke mening.
At de sender inn en gang i uken er nok fordi en gang i uken får Møller et tall fra Audi og sender da inn det antallet bestillinger. De kan jo ikke sende inn alle bestillingene når Audi kun tar i mot et visst antall.
Begynte el-eventyret med Tesla, så innom noe tysk, men var kjapt tilbake over dammen.

Pippus

Sitat fra: afitch80 på torsdag 04. april 2019, klokken 16:57
Sitat fra: kasse på torsdag 04. april 2019, klokken 09:14

Systemet ser ganske avlegs ut ja, men reservasjonslisten har absolutt noe for seg. Jeg bestilte ett par dager etter deg, uten reservasjon, og har nå estimert produksjonsuke i uke 48. Altså 15 uker etter deg. Og selv om jeg hadde bestilt før deg, så hadde du kommet før meg så lenge du hadde bestilt før 21. mars. Og Audi må jo fylle opp produksjonsslotene. De kan ikke sitte å vente på en som har bestillingsnr 2 som ikke får fingeren ut hvis en med med nr 5555 har bestilt og det er en ledig slot i prod.køen. Det gir ikke mening.
At de sender inn en gang i uken er nok fordi en gang i uken får Møller et tall fra Audi og sender da inn det antallet bestillinger. De kan jo ikke sende inn alle bestillingene når Audi kun tar i mot et visst antall.
Mange gode poenger her.
Men i tillegg er det satte estimatet for levering beregnet lenge før stenging av reservasjonslisten. Altså før man vet noe som helst om hvor mange med reservasjon som faktisk bestiller/bestilte.
I tillegg er det hvordan andre lands produksjoner skal ivaretas. Så er det hvordan produksjonsbatchene settes sammen, og bare for å ytterligere vanskeliggjøre treffsikkerheten så endres etter sigende produksjonskapasiteten. Estimatene er greie å forholde seg til, men jeg tror ikke det kan forventes annet enn en grov treffprosent. Jeg bestilte 4 feb. Uten res og fikk estimert uke 40(prod) men samtidig garantert i løpet av 2019

kasse

Mao reservasjonslisten har liten betydning.. De venter ikke på noen som helst, de trykker inn så mange bestillinger de klarer og driter i om man står på noen liste. Jeg skjønner at de ikke sitter på fabrikken med maskineriet på tomgang og venter på at jeg skal bestille. Skal man ha en reservasjonsliste (hvis det stemmer at de hadde vel 7000 på den lista og alle har betalt inn 20k så har de hatt et rentefritt lån på 140 millioner i langt over 1 år) så synes jeg den bør ha en viss betydning.. Men jeg begynner jo å skjønne hvorfor bilen er et år forsinket, hvis det er så vanskelig å planlegge en produksjon at de kun klarer å motta x antall bestillinger i uka på dataen.

Men mysteriet har en forklaring. Fikk vite at det viste seg (selvsagt i ettertid) at de felgene jeg hadde valgt har gitt forsinkelse. Skjønner at det blir vanskelig å sette i gang produksjon av bil uten en såpass sentral komponent.. Tenke seg til om bilen hadde blitt ferdig produsert og felgene ikke var klare, det hadde jo vært helt katastrofe! Men nå hadde de jo 342 ulike felger å velge mellom, så kan jo ikke ha alle klare i tide.. Eneste som mangler nå er at de sier at det var felgen på vinterhjulene.

oyvindbj

Tidligere i dag hadde Mitt Bilhold oppdatert status på min bil til "På vei". Nå ser det ut som appen har store problemer, da jeg ikke får logget inn.

Bestilte Exclusive med litt ekstra i begynnelsen av februar, resnr 8xx. Satser på at jeg har bilen i løpet av de nærmeste 2 ukene.

el-sprell

Sitat fra: oyvindbj på torsdag 25. april 2019, klokken 13:55
Tidligere i dag hadde Mitt Bilhold oppdatert status på min bil til "På vei". Nå ser det ut som appen har store problemer, da jeg ikke får logget inn.

Bestilte Exclusive med litt ekstra i begynnelsen av februar, resnr 8xx. Satser på at jeg har bilen i løpet av de nærmeste 2 ukene.

Kan ha sammenheng med at hele nettet til Møller var nede når jeg leverte bil på service i dag tidlig?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

PF

Var store problemer på ett sentral datasenter i oslo i dag, så kan ha vært det som var årsaken. Mye som var nede en periode, spesielt hos broadnet

Crown

Den "mitt bilhold"-appen virker jo uansett å være helt hjelpeløs. I følge DOS-programmet til selger så var min ferdig produsert og ventet på transport til havnen på for to dager siden, mens det i appen fortsatt bare står "bestilt".
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Eodman

Ja, den appen er vel godt beskrevet her på forumet og på Facebook gruppen. Jeg har egenspec av Exclusive, nr 17x. I går endret appen seg fra bestilt til i produksjon. Da var den på tog til Bremerhaven i følge selger. Virker som den ligger et steg bak hele veien.

Orbit

Jeg får opp annonse fra Møller på en del nettsider med "biler klare for rask levering". Er det da "Fast track", eller er det ennå "Edition One" igjen på lager?

[attachment id=0 msg=800444]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Captain Chaos

Det er kun Fast Track som er tilgjengelig med rask levering. Forøvrig ble "min" Fasttrack forsinket fra fabrikk etter den var ferdig på samlebåndet. Trinn 7/7. Skulle vært levert denne uke, men ble utsatt med 4 uker. Så selv FT modellene går ikke helt på skinner om dagen...

el-sprell

Sitat fra: Captain Chaos på mandag 29. april 2019, klokken 14:48
Det er kun Fast Track som er tilgjengelig med rask levering. Forøvrig ble "min" Fasttrack forsinket fra fabrikk etter den var ferdig på samlebåndet. Trinn 7/7. Skulle vært levert denne uke, men ble utsatt med 4 uker. Så selv FT modellene går ikke helt på skinner om dagen...

Samme som meg det (men egen spec). Har du fått vite hvorfor den står fast mellom sjekkpunkt 7 og 8?
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

Pedd84

Min advanced plus går helt etter planen, og står nå på båten. Dog spent på kapasiteten på klargjøring.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA