Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

turfsurf

Dette er helt typisk misbruk av statistikk. Gjelder bare under visse parametre, alle bilfabrikantene ble jo tatt for dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

olavxxx

Sitat fra: gruffalo på lørdag 06. april 2019, klokken 23:19
Dieselbiler slipper ut CO2.  Det er ikke riktig at de har null utslipp,  selv om de har null Nox.
Det er også PM2.5, PM1 osv. Små partikler fra eksos som går ufiltrert inn i lungene og videre inn i blodet. PM1 fokus kommer mer i tiden fremover, hittil har man primært fokusert på PM2.5 og store PM10.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på søndag 07. april 2019, klokken 09:13
Om man skal begynne ked utslipps-diskusjon må man ta med utslipp ved produksjon med frakt av deler til og fra fabrikker før montering også og frakt av biler på store ekstremtutslippende dieselskip og trailere før levering. Da blir plutselig f eks amerikansk elbil også ganske lite miljøvennlig i forhold til å kjøpe en tysk dieselbil.

Det mest miljøvennlige er å kjøpe en bil som allerede er produsert og bruke den lite. Men da får noen andre solgt sin gamle bil og bestiller ny så da er man «like langt»...

Hadde det ikke vært for at VW/Audi har veldig mye kobolt i batteriene sine (75 prosent mer enn Tesla): https://www.teslarati.com/tesla-model-3-batteries-cobalt-volkswagen/

Samt en annen sak er at eTron ikke bare har mye mer kobolt, men rekkevidde er mye kortere enn Tesla, derfor blir utslipp per km kjørt desto høyere. Her ser man jo hvor langt eTron kommer med 95 kWh pakke:
https://d2t6ms4cjod3h9.cloudfront.net/wp-content/uploads/2019/04/range.png

Altså 33 mil kommer eTron, som er kortere enn en Leaf med mye mindre batteri og mye mindre enn Tesla.

Så selv om Tesla fraktes fra USA, skal det også påpekes at skipsfrakt per bil transportert faktisk er den reneste fraktmetoden, det forurenser mye mindre enn å ta biler på lastebiler.

Er veldig få biler som kommer på tog....

Amoss

Om man skal begynne ked utslipps-diskusjon må man ta med utslipp ved produksjon med frakt av deler til og fra fabrikker før montering også og frakt av biler på store ekstremtutslippende dieselskip og trailere før levering. Da blir plutselig f eks amerikansk elbil også ganske lite miljøvennlig i forhold til å kjøpe en tysk dieselbil.

At du gidder... Men greit nok, skal "bite" på påstandene din denne gangen...

For det første er du nå SVÆRT langt OT. Om noen skulle klare det mirakelet å produsere en nullutslipps fossilbil så er det relevant for verditapet på elbiler, men det skjer som vi godt vet ikke.

Når man så som du gjør her begynner å trekke inn produksjon+++ så må man nødvendigvis trekke inn livsløp utslipp på begge typer bil. Ja, generelt er det noe mer forurensing ved produksjon av batteriene til elbiler enn ved produksjon av drivlinjen til fossilbiler, men det tar fossilbilene igjen i løpet av livsløpet. Ikke glem forurensing forbundet med leting/boring/frakt (på tilsvarende "store ekstremtutslippende dieselskip") av oljen, raffinering og videre transport av dieselen (igjen på tilsvarende "store ekstremtutslippende dieselskip og trailere").

Og siden vi nå snakker om Tesla spesifikt, ikke elbiler generelt, så er det verd å merke seg at Elon/Tesla er svært klar over disse ankepunktene du nevner, og jobber aktivt for å redusere/eliminere dem så godt som mulig. De jobber med å få i alle fall GF-I til å bli nullutslipp, de jobber også med underleverandørene - inklusive gruvene - for å få dem også så lav-utslipps som mulig. Og de prøver å finne underleverandører så nært som mulig for å redusere transportbehovene også her. I tillegg prøver de nå ut Tesla Semi som biltransport, noe som igjen vil kunne redusere utslipp for transport. Og for oss her i Europa så har de planer om å bygge egen fabrikk her for å slippe enda mer av transport. Sier ikke at de er i mål enda, men de er altså oppmerksom på problemet og jobber aktivt for å redusere det.

Ut over det er det også verd å merke seg at det er enklere å ta tak i forurensingen ved produksjonen enn i hver enkelt bil. Og selv om det ikke gjøres så blir det i det minste i større grad konsentrert rundt produksjonsstedet og ikke fordelt rundt til alle lokalmiljøer der flere mennesker og dyr lever og skal puste inn luften det forurenses i.

Det mest miljøvennlige er å kjøpe en bil som allerede er produsert og bruke den lite. Men da får noen andre solgt sin gamle bil og bestiller ny så da er man «like langt»...

Nei, det mest miljøvennlige er å ikke bruke bil i det hele tatt. Dessuten er de fleste biler allerede produsert når du plukker dem opp på butikken ;)  Antar du egentlig mente "bruktbiler" som *andre* har vært miljøfiendtlige nok til å kjøpe nye?

Men altså, skal man øke andelen av nullutslipps biler - selv disse såkalte "nullutslipps fossilbilene" - i trafikken så må noen kjøpe dem nye. Om vi idag plutselig skulle slutte helt opp med å kjøpe nye biler og heller bruke pengene på å holde gamle biler i omløp "for evig", så blir vi også sittende med akkurat den samme forurensende bilparken som vi har i dag, og i tillegg har forurensing forbundet med produksjon av erstattingsdeler for å holde bilparken i drift. Utskifting av bilparken med en nyere og mindre forurensende bilpark - helst reellt nullutslipp - har også en verdi.

Men, nok debatt utenfor temaet nå...
Model S 85D

AD

Å vurdere den videre utvikling i verdifall i elbil (herunder M3) er ikke så vanskelig som det kan synes;

Det ligger ca. 58.000 personbiler til salgs på Finn nå. 7.100 av disse er elbiler nyere enn 2013. Som utgjør nesten alle elbiler. Denne andelen er ca. 12,2%. Mens Andelen av personbilparken som er elbil pr. 31.12.18 er 7,2%.

Om en tar høyde for at svært mange bensin/diesel/hybrid er i helt andre markedssegmenter (billigbil/stasjonsvogn/9-seter/veteran/sportsbil osv.) er denne andelen svært høy. Svært høy. Og kan om mulig forklares med at;

1. Det er en overmetning av 2-6 år gamle biler ift. hva bruktmarkedet normalt absorberer.
2. Nybilsalget har vært historisk høyt og har over noe tid bidratt til denne utviklingen.
3. Intensivene til å velge elektrisk har vært/er svært gode, og har gitt en dreining mot kjøp av ny elbil fremfor nyere brukt tidligere.
4.Nybilsalget har altså til en viss grad "kannibalisert" markedet av nyere brukte biler de senere år. Husk det er først nå vi ser volum av disse årsseriene av elbiler på bruktmarkedet. Dette vil få effekt i retning av  lavere bruktbilpriser. Enkel tilbud/etterspørselsteori.
5. Nybilmarkedet med gode garantier vs. brukmarkedet med garantier kortere og kortere etter alder er to vidt forskjellige ting. Fordi kjøpergruppene er ganske forskjellige. Der hvor nybilkjøper ikke behøver å tenke merke pga. gode garantier, tenker bruktbilkjøper over en rekke flere faktiske kvalitetsparametre, og går i større grad enn for nybil etter erfaringsbaserte parametre. Bl.a. fordi de selv (etterhvert i allefall) må betale alt vedlikehold selv.
6. Gruppen kjøpere som ser etter brukte elbiler i disse årsklasser er rett og slett for få. Og før disse bilene har mange års erfaringer vil denne gruppen ikke øke noe særlig. Fordi mange kjøper med tanke på eierskap fra 3-8 år, noen mer, noen mindre.
7. Det er flere utenom "sentrale strøk" som handler brukt enn nytt. Kjøremønstre er ofte også annerledes. Tilgang til ladeinfrastruktur likeså. Intensiver for elbil er dessuten størst i byer. Så markedet pr. i dag har sin begrensning når bruktbilkjøpere skal velge. Det lave dieselbilsalget kan faktisk bidra til at disse kommer best ut ift. verdifall over tid. Mer enn 92% av bilparken er fossilbasert i en eller annen form. Mer enn 3/4 av all omsetning av biler er av en brukt bil.
8. Pris vil være eneste parameter for å dra flere mot valg av brukt elbil. Alle andre fordeler er kjente i befolkningen pr. i dag.

Konklusjon: Det er allerede nå for mange brukte elbiler til salgs ift. hva markedet er villig til å absorbere til dagens priser, og dette vil øke fremover. Det vil høyne verditapet på en elbil.  Det eneste som kan "redde" dette er vesentlig avgiftsileggelse på nye elbiler. Som igjen vil ødelegge utviklingen mot elektrifisering. Så det skjer neppe med det første. Men kan dog; nordmenn har i over 30 år elsket å kunne få mer for pengene gjennom å velge en kjøretøygruppe med mindre eller ingen avgifter. Forskjellen denne gangen er at vi har ikke et "hull". Vi har en politisk ønsker dreining. Som uansett hvordan en snur på det vil ha effekt på bruktmarkedet. Og verdifallet.

Som er den desidert største utgiftsposten ved å eie en ny bil. Ingen over, ingen ved siden.  Selv vet jeg at min økonomi (ufør) ikke tilsier et ønske om å prioritere å ta denne tapsposten (kapitalisert over tid) i kombinasjon med lav årlig kjørelengde. Som for 3/4 av landets befolkning. Enten av nødvendighet. Eller prioritering. Selvsagt må nye biler selges for at fordelingen skal bli slik. Men det er en symbiose her. Som må ha balanse for å fungere.
Nå er det en ubalanse. Som vil forsterke seg fremover (se salgsutviklingen ny elbil siste 2 år).  Jeg så det samme i 1989-90 hvor leasede biler fra toppåret 1986 gikk nærmest gratis på auksjoner.

Slik markedet fremstår nå er det ingen vei utenom et høyere verditap enn hittil. Og det mens fordeler for elbil reduseres. Mange er kanskje uenige, så jeg ønsker meg faktabaserte tilsvar.  "Troll" er oppbrukt i mine øyne. 

Mvh.

olavxxx

@AD det er riktig at det kommer korreksjoner i elbil bruktmarkedet, man kan få en Model 3 på dagen som gir mer rekkevidde enn S100D til halve prisen.

Så sier seg selv at når man får så bra deal for 430.000, hvorfor skal noen da kjøpe en overpriset dyr elbil som går mye kortere?

Model 3 er rekkeviddekongen også etter modell Y kommer. I tillegg får den også 250 kW lading. Så kommer ny S og X snart med nye motorer osv...

Men dagens S og X er gamle nå, så det er naturlig at folk vil ha noe nyere som går lenger og har full garanti - så fremt de kan klare seg med plassen.

K.M.L

Ser at mange automatisk trekker den slutning at en bil som selges i stort antall får lavere bruktverdi. Bruktbilmarkedet fungerer ikke slik som innenfor samlermiljøene der prisene varierer mest etter antall enheter tilgjengelig.  Å ha en masseprodusert bil vil kunne gi billigere deler og billigere bilhold, selvsagt gitt at etterspørselen holder seg stor. Volvo 240 holdt seg i sin tid meget godt i pris, selv om «halve» Norge kjørte rundt i en. Jeg forstår ikke helt hvorfor nettopp en Model 3 LR skulle falle mest i pris om det kommer enda bedre biler på markedet. Jeg ville faktisk tro at elbiler som kun klarer 8-15 mil om vinteren, lader tregt og er lite effektive, ligger mye dårligere an. Jeg klarer rett og slett ikke se hvorfor  Model 3, som er lavt priset i forhold til hva du får i forhold til f.eks kvalitet, kjøreegenskaper, ladenettverk, effektivitet,  ladehastighet, og garantiordninger skal være den bilen som skal falle mest i pris. I samme slengen kan nevnes at Tesla oppdaterer bilene sine. Det er varslet vesentlig raskere lading for i kraft av sw-oppdatering og utbedring av eksisterende ladenettverk. I tillegg kommer nytt ladenettverk med enda hurtigere lading for nettopp Model 3. Ja, det kommer sikker Model 3-killere fra andre produsenter, men selv om de skulle lykkes å overgå Tesla på alle områdene jeg har nevnt OG klare å gjøre dette innen 1-2 år, tror jeg disse produsentene heller står i fare for å drepe sine egne eldre alternativer.
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

AD

@Olavxx : Hva som skjer i sammensetningen av nybilmarkedet tør jeg ikke spå.  Men at kredittregisteret som kommer i drift fra 1.7 vil få en effekt på volumet er jeg temmelig sikker på. Det igjen kan gjøre verdifallet mer forsiktig frem i tid (2-3 år etter).  Men ikke nå. Nå må de som har valgt elbil (eller gjør det nå) innfinne seg med et høyt verdifall.

Som en skal tilbringe temmelig mye tid bak rattet for å "forsvare" økonomisk opp mot en nyere brukt. Som igjen "burde" få flere til å velge brukt elbil. Men der er det markedet som nå "stemmer" og sier hva de vil ha og ikke.

Så er vel det interessante hvor mye som må til av fall før dette stabiliserer seg. I verste fall påvirker det hvilken bil folk velger neste gang de skal ut å kjøpe nybil. I beste fall sitter mange på gjerdet og vurderer. Og slår til på et 10-20% ytterligere fall.  Stadig videre teknologisk utvikling og evt. prisfall forårsaket av høyere produksjonsvolum vil selvsagt også evt. påvirke.

Det er dyrt å ha ny bil i Norge. Okkesom. ;-)

AD

Sitat fra: K.M.L på søndag 07. april 2019, klokken 12:46
Ser at mange automatisk trekker den slutning at en bil som selges i stort antall får lavere bruktverdi. Bruktbilmarkedet fungerer ikke slik som innenfor samlermiljøene der prisene varierer mest etter antall enheter tilgjengelig.  Å ha en masseprodusert bil vil kunne gi billigere deler og billigere bilhold, selvsagt gitt at etterspørselen holder seg stor. Volvo 240 holdt seg i sin tid meget godt i pris, selv om «halve» Norge kjørte rundt i en. Jeg forstår ikke helt hvorfor nettopp en Model 3 LR skulle falle mest i pris om det kommer enda bedre biler på markedet. Jeg ville faktisk tro at elbiler som kun klarer 8-15 mil om vinteren, lader tregt og er lite effektive, ligger mye dårligere an. Jeg klarer rett og slett ikke se hvorfor  Model 3, som er lavt priset i forhold til hva du får i forhold til f.eks kvalitet, kjøreegenskaper, ladenettverk, effektivitet,  ladehastighet, og garantiordninger skal være den bilen som skal falle mest i pris. I samme slengen kan nevnes at Tesla oppdaterer bilene sine. Det er varslet vesentlig raskere lading for i kraft av sw-oppdatering og utbedring av eksisterende ladenettverk. I tillegg kommer nytt ladenettverk med enda hurtigere lading for nettopp Model 3. Ja, det kommer sikker Model 3-killere fra andre produsenter, men selv om de skulle lykkes å overgå Tesla på alle områdene jeg har nevnt OG klare å gjøre dette innen 1-2 år, tror jeg disse produsentene heller står i fare for å drepe sine egne eldre alternativer.

Jeg tror du misforstår litt; jeg kommenterer den generelle situasjonen i bruktmarkedet rundt elbil. Og utviklingen. Hvor en kan trekke generelle konklusjoner ift. alle merker/modeller. Eiere av nyere S og X har allerede fått kjenne på denne utviklingen. Ingen vil være upåvirket om ikke bruktmarkedet absorberer nok til at balanse består over tid. Dersom en modell viser seg å være av vesentlig bedre kvalitet - for sin samtid - enn resten av konkurrentene over tid (Volvo 200-serie og Toyota Hiace er eksempler) holder disse seg svært godt i pris mot resten. Så det er fremtidige kvalitetsmessige erfaringer som kan gi en bilmodell et "pluss" over tid. Ditto motsatt. For nyere brukte biler er det derimot ofte salgsvolum ny som påvirker verdifallet påfølgende 3-6 år. Som vi ser nå. Et overskudd av brukte elbiler i markedet vil påvirke alle. Enkel tilbud/etterspørselsteori. Jeg ser ikke helt hvilke parametre for en bruktbilkjøper som skal endre seg "over natten" gitt at rekkevidde, bruk, kostnad allerede er godt kjent.

Artig at du nevner gammel-volvoene. Min første var en 72 modell 142 DL. Mosegrønn. DA26059. Glemmer ikke sånt. Men det var en vesentlig forskjell fra da til nå (enten det var 100- eller 200-serie); de fleste kunne (og hadde ofte kunnskap til) å gjøre det meste selv. Og det var uhyre billig. Jeg husker hovedlykter "alltid" var tilgjengelig til 98,- gjennom 80-tallet. Helt til årsmodell 1979 var disse i bruk ( en "nyere" bruktbil til etter 1990). Og korrigert for prisvekst er det 224,- i dag. Til hvilken bilmodell i dag får en nye hovedlykter til 224,- ? Klart de holdt seg godt i pris! :-)

Har 35 års erfaring med å følge bruktmarkedet, og tenker at elbil er gunstig for Norge. Men det har ingenting med det jeg observerer i bruktmarkedet å gjøre. ;-)

Amoss

@AD: Er ett element du ser ut til å ha helt oversett her. De aller fleste litt eldre elbiler er såkalte "kortrekkevidde elbiler". Disse har naturlig nok ett begrenset marked, spesielt nå som de i tillegg har noen år med batteridegenering bak seg, og derved enda kortere rekkevidde. Dette gjelder strengt talt alt unntatt Tesla frem til de siste årene. Ja, er ikke så fristende å kjøpe en elbil med <= 10 mils rekkevidde på flatmark på sommeren, når man heller kan kjøpe enten en  nyere elbil med god rekkevidde eller en fossilbil uten rekkviddebegrensinger. Kortrekkeviddebilene fra ~2011-15 er i dag stort sett for "spesielt interesserte" og/eller folk som har ett svært begrenset behov for rekkevidde.

Skal du først gjøre denne øvelsen bør du begrense deg til elbiler med en fornuftig rekkevidde, og så overse de Tesla eierne som fortsatt tror at USD øker i forhold til NOK. Hva som til en hver tid er "en fornuftig rekkevidde", og hva som til en hver tid er en fornuftig pris på Tesla-biler er ett(to) glidende definisjonsspørsmål :p
Model S 85D

tuono

Kortrekkeviddebilene vil nok fortsatt ha et marked så lenge fler og fler byer i Norge får indre og ytre bomringer der elbiler passerer billigere. Sandnes/Stavanger, Tromsø...alle diss stedene som står for tur. Tror det er mange som ikke ser seg råd til å brenne av 400 000 og opp for en nybil/nyere bil så lenge de kan få gjort sitt daglige i en gammel Leaf eller Bærumshamster de får billig.

AD

Jovisst generaliserer jeg. Innrømmer det lett. Men. Utelatt M3 har antallet brukte Tesla også økt en god del. 663 S,x nå vs. 4-500 høst. Og de har allerede falt betydelig siden da. Hva tilsier at dette ikke inntreffer for høye salg av M3 nå? Volum nytt påvirker alltid volum brukt.

Og et bruktmarked er alltid avhengig av å være i stand til å absorbere disse volumene i "andre enden". Jeg argumenterer (over) for - og observerer -  at det ikke er tilfellet. Hva som for markedet (som en helhet) skal få kjøpere av M3 brukt 3 år fra nå til å skille betydelig fra dette generelle må du gjerne forklare. Husk på at de ikke er deg. De tenker ikke som deg, og handler ikke som deg. Da er det ofte vanskelig å skille egen (subjektiv) oppfatning fra markedets. Mange har slitt med dette opp gjennom tidene når de skal selge sin bil. brukt. De kan simpelten ikke forstå hvorfor markedet ikke vil ha bilen til ønsket pris. Dette er ikke noe nytt.

Men markedet bestemmer. Ikke egne håp, ønsker, forestillinger eller erfaringer. Jeg kjører hybrid og er ikke klart for heleletrisk drift. Men det er også komplett og totalt subjektivt i denne sammenhengen. Lang erfaring har lært meg å skille mitt behov ift. markedets. Slik har det alltid vært, og slik vil det alltid være; i hovedsak subjektive preferanser - hvor alle vektlegger forskjellig - utgjør nybilmarkedet. Bruktbilmarkedet har alltid vært mer objektivt. Og straffet noen merker med høyt verditap. Andre har hatt lavere. Ofte med innbyrdes forskjeller i faktor av alder.

Jeg observerer og kommenterer i innlegget over (hovedpoenget) at en hel teknologi (elbil) nå er i ferd med å se en økning i verdifall generelt. Noen mer. Noen mindre. Likefullt økende.  Og forklarer - så langt jeg ser det med min lange erfaring - hvorfor.  Sist vi så dette (rundt 1990) rammet det alle. Noen mer, noen mindre. Jeg vektlegger således (denne gangen) at vi ser en utvikling mot at elbilsegmentet rammes mer fremover pga. særlig høye salg som ikke (hittil) absorberes av bruktbilmarkedet. 

En skal alltid være forsiktig med å spå fremover, men markedssituasjonen nå (og videre) for brukt forteller meg at dette vil gi videre fall over det naturlige å kunne forvente (generelt). Hvor hovedgrunn 1 og 2 er 1. Det høye nybilsalget (alle). 2. Tregere adapsjon til elektrisk i bruktbilmarkedet enn i nybilmarkedet.

God søndag herfra. Nå ut og nye solen.  8)

olavxxx

Som vi ser her, krever dieselfolket minst 50 mil for å bytte bil:
https://www.tek.no/artikler/sa-mye-rekkevidde-trenger-dieselbileiere-for-at-en-elbil-skal-dekke-deres-behov/462339

Så klart at Model 3 er nå det beste man kan få av rekkevidde, til innbruddspris. Men eldre biler med kort rekkevidde blir gjerne kjøpt av "de andre".

Det er lett å tenke på elbilmarkedet som elbilmarkedet, men i praksis konkurrerer man også om de som allerede eier fossil.

Fremdeles er det mest fossile på veiene, så det er mange potensielle kunder som vil ha "50 mil" biler.

Om de virkelig trenger 50 mil er en annen sak, men de føler de trenger minst 50 mil. Så her kommer jo da også lavt forbruk og kommende v3 superlader til sin rett.

Imagine

Sitat fra: olavxxx på søndag 07. april 2019, klokken 12:18
@AD det er riktig at det kommer korreksjoner i elbil bruktmarkedet, man kan få en Model 3 på dagen som gir mer rekkevidde enn S100D til halve prisen.

Så sier seg selv at når man får så bra deal for 430.000, hvorfor skal noen da kjøpe en overpriset dyr elbil som går mye kortere?

Model 3 er rekkeviddekongen også etter modell Y kommer. I tillegg får den også 250 kW lading. Så kommer ny S og X snart med nye motorer osv...

Men dagens S og X er gamle nå, så det er naturlig at folk vil ha noe nyere som går lenger og har full garanti - så fremt de kan klare seg med plassen.

Du har mye ønsketenkning i dine argumenter. Men det er jo en tråd på forumet der en eier av en Model 3 Long Range kom 34 mil og hadde 10% igjen på batteriet. Faktisk omtrent det samme som e-tron det.  :D

JorEl

Når det gjelder verdifall, så faller vel alle biler i verdi fra det sekundet du har kjøpt den. Jeg tror TM3 kommer til å holde seg best i pris. Den eneste utfordringen her er at Tesla lager billigere og billigere utgaver av bilen. Tesla presser seg selv på pris mao ;)
Kanskje billigbilen til VW kan blande seg inn, men da er plutselig Tesla "Premiumbilen" ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA