Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Imagine på lørdag 06. april 2019, klokken 10:02
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 09:51
Driftsstans på Model 3 har jeg kun lest om et tilfelle av.
Det er anekdotisk, men hadde det vært utbredt ville det blitt mye mer støy.

Er sikkert ikke mange nei. Men er det ikke 2 stk i «feil og mangler-tråden»?

https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.435
Kan godt hende. Skummer bare den tråden. Fjær blir fort til høneflokk.
Hadde det vært 12-15 hadde det blitt oppslag i pressen og de faste FUD'erne i aksjetråden ville spådd snarlig konkurs.

Geir K

Må huske på at etron-kjøpere/brukere er gjerne konservative i sitt valg. Og for noen av de er Tesla et ikke-valg.

For min del, noe av det samme, men kjøpt mange biler fra VAG uten prøvekjøring eller sett de. Bestilt fra forhandler i butikk.

Model 3P ble reservert og bestilt i DES. Fordi den var det kortest ventetid på.
Når det pøses ut biler som det gjør nå, vil den få større verdifall om 2-3 år. Dette pga mengden av biler som pøses ut.

Vil avslutte med at jeg synes den lille tassen av bil gjør meg glad. Til og med kone som er veldig konservativ synes den er bra. Og synes det var tull og selge vår SUV som var dieselhybrid.

Det som også kan påvirke verditapet, er at nye diesel biler kommer med null utslipp. Mercedes E klasse har fått det. Bil produsentene i Tyskland er store arbeidsgivere med forgreninger til de fleste land, og dette tror jeg myndighetene i bl. a. Tyskland vil følge med på. Hva vil myndighetene i Norge gjøre, trolig ingen ting.

Burger

Sitat fra: Geir K på lørdag 06. april 2019, klokken 10:39
Det som også kan påvirke verditapet, er at nye diesel biler kommer med null utslipp.

Hvordan har de fått til det? Umiddelbar reaksjon er at det er umulig med en forbrenningsmotor.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Wibla

Sitat fra: Burger på lørdag 06. april 2019, klokken 12:40
Sitat fra: Geir K på lørdag 06. april 2019, klokken 10:39
Det som også kan påvirke verditapet, er at nye diesel biler kommer med null utslipp.

Hvordan har de fått til det? Umiddelbar reaksjon er at det er umulig med en forbrenningsmotor.

Jeg tenkte på det samme...
2018 Tesla Model S 75D

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Amoss

Sitat fra: Burger på lørdag 06. april 2019, klokken 12:40

Finnes en enkel test for å finne ut av dette... En hver som kommer med denne eller lignende påstander må sette seg i bilen på tomgang i minst en time i en liten lukket/tett garasje. Dersom de fortsatt påstår dette etterpå så kan man vurdere om man tror på det :)
Model S 85D

DagfinnN

Sitat fra: Amoss på lørdag 06. april 2019, klokken 14:12
Finnes en enkel test for å finne ut av dette... En hver som kommer med denne eller lignende påstander må sette seg i bilen på tomgang i minst en time i en liten lukket/tett garasje. Dersom de fortsatt påstår dette etterpå så kan man vurdere om man tror på det :)
Sansynligvis vil vi aldri mer høre fra de som prøver dette.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Counterpointer

Tyskerne er kanskje ikke de jeg stoler mest på......

https://e24.no/bil/volkswagen/eu-tyske-bilgiganter-kan-ha-brutt-konkurranseregler/24597073

Men tviler på at noe av dette påvirker verdien av Model 3

Bjoris

Problemet med 3 er selvsagt at det kommer mer sedan biler i markedet enn det som er naturlig om det fantes falgfrihet i elbilmarkedet.

Når det så kommer nye biler, crossover / SUV fra flere så kan det bli spennende på brukt markedet. Tingen er likevel at brukt markedet er noe annet enn ny markedet, men det spørs om ikke veldig mange vil strekke seg til 550 for en Y heller enn 400 for en 2 år gml 3 når Y lanseres. Likevel tror jeg at en 3 vil holde seg greit i pris ifht hva en har blitt vant med fra fossilverden, i tillegg kommer besparelsene på driften så er ikke svært bekymret, men tiden med ingen/svært lite verdifall er over nå. Ser bare på Leaf 2.0 som har falt ca 40.000 bare siden før jul!! Solgte min for 260 nå, men kunne nok fått opp mot 300 før jul, men, men. Kostpris var 280 så «gratis bil» likevel, hvis en tar end besparelsen på 21.000 km

Mippen

Tilbud og etterspørsel styrer prisene. Nå pumpes det ut elbiler fra Tesla og andre produsenter. Til slutt vil det være større tilbud enn etterspørsel på noen modeller. Historisk sett holder stasjonsvogn, crossover og kombi biler seg bedre i pris enn en sedan.  Når det kommer bedre alternativer er det flere som vil vil selge og færre som vil kjøpe.

Det er 4885 sedaner til salgs på finn mot 14741 stasjonsvogner, 12066 suver og 19357 kombi biler. Ser man på alle biler på finn er underkant av 7 prosent sedan. Interessen for sedan er derfor generelt liten. Model 3 selger fordi det er få alternativer til den. Jeg tror Model Y lett kommer til å ta over for model 3, så lenge ikke folk går for andre biler. Bla BMW kommer med en Model Y konkurrent til neste år.
Fremtiden er elektrisk.

hELgenen

Dersom alle nye dieselbiler får null i NOx utslipp så vil det kunne bety mye for satsing på elbil fremover i Europa. Tipper ingen helt tror på dette ennå,men skulle det bli slik,så vil det jo innebære en slags comeback for fossilen med påfølgende tap for elbilen. Må si jeg ikke helt så den der komme.

Amoss

Sitat fra: Geir K på lørdag 06. april 2019, klokken 20:49
https://www.nettavisen.no/na24/sjokkmaling-for-utslipp-fra-dieselbiler---i-positiv-forstand/3423597877.html

Mulig unyansert, men det er nox vi snakker om

Jo, ser at de først og fremst snakker om NoX her, men likevel:
Sitat
Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen, sier ADACS tester er til å stole på.

På spørsmål fra Finansavisen om dette betyr en renessanse for dieselbiler svarer han blant annet:

- En dieselbil med null utslipp er like bra som en elbil med null utslipp.

Altså må han mene at de ikke slipper ut noe skadelig overhode. Så Erik Andersen posisjonerer seg til å være den første (her til lands) som tar testen nevnt over.
Model S 85D

gruffalo

Dieselbiler slipper ut CO2.  Det er ikke riktig at de har null utslipp,  selv om de har null Nox.
E-tron 55 sportback 2022

Counterpointer

Selv om en Merchedes klarte 0 i NoX, så mener jeg dette var i motorveihastighet.
Med mindre noen har laget ett helt nytt system, så er ikke en diesel like god når den er kald.....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA