Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

gruffalo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 04. april 2019, klokken 22:37

Men jeg tror Y får en del og si for M3. Antakelig mer enn for E-tron, fordi M3 er mer kompromiss pga karosseri og hengerfeste. Jeg har bestilt en Y, men forutsetter hengerfeste, luftunderstell og god kjøreopplevelse. Og det blir en performance da jeg ønsker ytelser på lavt 4-tall eller bedre.

Model 3 er en mellomstor sedan, som er svært kjøreglad og har sprek motor. I det segmentet er den enestående. Sammenlignbar med feks BMW 340i. Ut i fra den forutsetningen er jeg uenig i at Model 3 er et kompromiss. Den er spot on. Hvis man prøver å gjøre den til en SUV med luftfjæring og hengerfeste derimot, da blir det et kompromiss.

Jeg mener derimot at små SUVer er et kompromiss, mange av dem er trange og upraktiske, kjedelige å kjøre, og er dårlige til å trekke henger og kjøre i terrenget. Det er et kompromiss i min bok.

:)
:)
E-tron 55 sportback 2022

Øyvind.h

Hvis du ser på bilmarkedet slik det har utviklet seg og spesielt analyserer den delen som faktisk har valgmuligheter (les: fossilbilverden) har salgstallene vært soleklare. Sedan er ikke noe nordmenn er interessert i. Men de kjøper M3 nå fordi det er eneste alternativet til billig og sprek elbil med 4wd og ladenettverk. Og bilen kan faktisk leveres relativt raskt. Det finnes ikke konkurrenter i det segmentet. Dvs. den er enestående i et veldig smalt segment for en liten kjøpergruppe som pt ikke har alternativer. Dermed plukker den haugevis av kjøpere som egentlig vil ha noe annet.

For å snu på det – om Model 3 hadde kommet i både sedan og stasjonsvogn – hvordan tror du fordelingen ville vært? 50/50? 60/40? 70/30? Vi kan sikkkert skule litt på fordelingen mellom Audi A4 sedan vs stasjonsvogn. Jeg tror stasjonsvogn hadde solgt klart best. Og den andelen som ville hatt stasjonsvogn M3, men som nå kjøper sedan M3, vil sterkt vurdere Model Y.
Hadde M3 hatt kombikupe-løsning og hengerfeste ville saken stilt seg annerledes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS

Når du først snakker om kompromiss. Har en kollega som leverte sin desember 2018 Model X inn for service denne uken og fikk en 2013 model S som loaner. Han var overrasket over hvor sportslig og kontant bevegelsene etc var på Model S versus hans Model X. Da skulle han kjørt en ny Model 3.

SUV duving er ikke noe for meg, sportslig sedan alle Model 3 har det jeg trenger og 99% av det jeg ønsker av en bil. (Den ene prosenten er hengerfeste). For meg så vil Model X og andre SUV'er være på 50-70%
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ProsjektX

TMY vil jo også møte et helt annet marked enn TM3. Den vil ha mange direkte konkurrenter på markedet når den kommer om 2+ år. Dessuten er den og dens interiørløsninger da allerede 5+ år gammelt, og har en mistanke om at tiden har løpt litt fra den, og andre alternativer vil vurderes som bedre av massene. Og ikke minst hvordan Tesla's kvalitet og service situasjon er.

Uansett blir det nok trangt ut døra når det kanskje finnes 25.000(?) TM3 på markedet, hvor en stor del har valgt bilen "på tross av" hva den er, og ikke "fordi", og følgelig mange som vil se på alternativene. Spesielt LR vil nok se et forholdsmessig stort tap.

Just my 0.02$...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

RuneW

Sitat fra: ProsjektX på fredag 05. april 2019, klokken 10:41
Dessuten er den og dens interiørløsninger da allerede 5+ år gammelt, og har en mistanke om at tiden har løpt litt fra den, og andre alternativer vil vurderes som bedre av massene.

Ja, da har jeg hørt det også  ::)

Tesla er vel de eneste som har gjort noe med interiøret de siste 10 årene... I tillegg blir Teslaene kontinuerlig oppdatert/forbedret i motsetning til konkurrentene.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Pepsipepsi

Det ser ut som usikker levering fra Tesla drar opp prisene på finn.no bittelitt. En annen observasjon er at det er et flerall sorte som selges. Jeg vurderer å legge ut min midinght silver LR med AP.

SurSnasen

Sitat fra: Pepsipepsi på fredag 05. april 2019, klokken 12:40
Det ser ut som usikker levering fra Tesla drar opp prisene på finn.no bittelitt. En annen observasjon er at det er et flerall sorte som selges. Jeg vurderer å legge ut min midinght silver LR med AP.

Pris på finn er jo ikke nødvendigvis det samme som hva den faktisk blir solgt for.

Er jo litt latterlig når flere av de som legger ut sine nyanskafne Model 3 føler behov for å presisere at den "selges pga endrede behov"... Hvorfor tar man ut bilen og legger den umiddelbart ut for salg, når man da vet at man har endret behov, og attpåtil har mulighet for full refusjon ved å kansellere/la bilen bli stående igjen/bruke angrerett?
Nei, være ærlig. Man selger fordi man ønsket å flippe bilen for å tjene noen slanter på de som ikke klarer å vente en liten måned på å få seg bil.

tuono

Har sagt det før og jeg sier det igjen: Om man ikke ønsker endret livssituasjon, ny familiesituasjon eller ny jobb....ja så bør man for all del unngå å kjøpe en av de populære elbilmodellene. Ser ut som at det skjer noe infernoliknende i livet dems i det øyeblikket bilen er klar til levering/akkurat levert.

Mippen

Det er kanskje ikke alle som er obs på at man kan levere bilen tilbake igjen eller å ikke hente den ut? Selv bestilte jeg bilen i 2016 og ønsket å få bilen i mai/juni pga endret livssituasjon i løpet av 3 år. Dessverre "glemte" Tesla forespørselen min og sendte meg bil med levering i slutten februar. Jeg sa at jeg ikke ville ha bilen nå fordi jeg alt hadde avtalt å få den i mai/juni, men han jeg snakket med sa det var for sent å gjøre noe. Bilen var på vei. Jeg spurte om det var mulig at noen andre kunne få bilen i stedet for, men det kunne de ikke gjøre sa de. Jeg hentet derfor bilen min ut i begynnelsen av mars etter at Tesla endret på tiden min 4 ganger. Heldigvis kunne jeg ta imot bilen, men det var ikke ideelt siden vi holder på å flytte, og hadde ikke fått solgt unna den andre bilen. Vi hadde rett og slett ikke nok parkeringsplasser, og beboere har ikke lov til å bruke gjesteplasser pga. det er så få. Det endte til slutt med retur av bilen pga. problemer med lakken. Jeg hadde ikke lyst til å gjøre det, men det ble dessverre slik pga Tesla sin håndtering av saken. Heldigvis hadde jeg ikke rukket å selge den andre bilen før jeg bestemte å returnere den nye, så da har jeg fortsatt bil. Hvis ikke hadde det vært verre å returnere bilen. Da måtte jeg ha vurdert å beholde den til jeg eventuelt fikk fikset det jeg mener er reklamasjon på Teslaen. Jeg har vurdert å bestille ny bil nå slik at jeg har til sommeren, men er usikker pga. kundebehandlingen, og av redsel for å finne feil igjen. Jeg pratet med Tesla i går, og de sa: Det hender biler som matcher din konfigurasjon blir ledige og at de derfor kan leveres før og kan man oppleve at levering blir fremskyndet. Skulle det skje igjen er det bare å gi beskjed til oss så får vi eventuelt slippe tildelt bil slik at du får bilen som ønsket. Hadde de bare sagt det med første bilen...
Fremtiden er elektrisk.

olavxxx

Sitat fra: Mippen på fredag 05. april 2019, klokken 17:22Jeg har vurdert å bestille ny bil nå slik at jeg har til sommeren, men er usikker pga. kundebehandlingen, og av redsel for å finne feil igjen. Jeg pratet med Tesla i går, og de sa: Det hender biler som matcher din konfigurasjon blir ledige og at de derfor kan leveres før og kan man oppleve at levering blir fremskyndet. Skulle det skje igjen er det bare å gi beskjed til oss så får vi eventuelt slippe tildelt bil slik at du får bilen som ønsket. Hadde de bare sagt det med første bilen...
Audi og Jaguar eiere: ikke les dette innlegget.
.
.
.
andre kan bla ned
.
.
.
litt til
.
.

Jeg ville sagt: bare bestill ny :-)
Du har uansett åpent kjøp på den nye også.

Her er noen eksempler på at det ikke bare er Tesla som sliter med ting og tang:
* eTron takler visst ikke lade over 15 timer i strekk, da går den bananas
* eTron må oppdateres manuelt av tekniker, som tar 2,5 time og tekniker må se på hele prosessen
* eTron eiere har ikke fått ut biler pga Audi ikke klarer å oppdatere de (og de vet ikke hvorfor)
* iPace trekker inn veistøv på baksetet
* iPace lader ikke så raskt som lovet
* iPace har mye bugs, bla.a. lading som stanser hvis man gjør ting som å gå ut/inn av bilen osv.
* iPace får noen oppdateringer via nett, men ikke alle (andre må gjøres hos forhandler og forhandlerne har visst en tilnærming osm at de venter på at det er en "sak" på det).

Klart Tesla er ikke perfekt de heller, formålet med dette innlegget er mer det å påpeke at det fins trøbbel hos alle bilmerker. Det du mest risikerer med Tesla er estetiske problemer, men her kan du uansett da nekte å ta i mot bilen eller si at du tar bare i mot den hvis de fikser feilene. Men kjøper du en Audi eller en Jaguar, tror jeg ikke du kan gjøre tilsvarende og si du ikke vil ha bilen.

Men du har som kunde uansett reklamasjonsrett da, men med Tesla kan du faktisk ta i mot bilen, kjøre den og angre etterpå, hvem andre lar deg gjøre det? Så jeg ser ikke helt at man tar så stor risiko ved å bestille ny.

Du kan jo på forhånd også si at du kommer til å sjekke den nøye.

Imagine

Olavxxx: siden du nevner E-tron her. Jeg kan bare svare for e-tron da jeg har denne selv, og ikke for I-Pace.

Du sender her ut feilinformasjon basert på det du antar og tolker ut fra innlegg.

Det riktige er:

Noen få e-tron har fått softwarefeil og tildels driftstans etter utlevering. Det dreier seg trolig om 10-12 biler så langt av de 850 som er levert ut. Men vi ser faktisk stadig flere få denne feilen ut fra Facebook-gruppen. Og en til jeg kjenner med e-tron fikk også denne feilen så det handler nok om noen flere.

Min bil fikk denne feilen etter bare 2-3 dager. Den e-tronen jeg har nå som lånebil har ladet masse og lenge (flere ganger over 12 timer, en gang 22 timer) og hurtigladet 7 ganger og jeg har kjørt 3200km nå med den helt uten feil så langt (slik det bør være). Så dette gjelder en bug i softwaren de må rydde opp i på enkelte biler. De bruker lang tid på å finne ut av det, men ønsker ikke at kunder skal oppleve det om igjen og har derfor bilen inne til det er ordnet.

Den andre 2,5 timers oppdateringen du snakker om som gjorde e-tron noe forsinket ut på markedet er pga at Ionity oppdaterte sine ladekabler på 180kw stasjonene og dermed også softwaren sin der. Da måtte e-tron sin software tilpasses dette før levering. Dette er to ulike ting.

Uhell kan skje om man er først ute med en ny bilmodell. Se f eks i 1985 på MB W124 E-klasse da den kom. Den hadde veldig mye barnesykdommer. I dag kan vi se tilbake på den bil odellen som en av de beste MB noensinne holdbarhetsmessig.
Utover dette uhellet er e-tron en nytelse å kjøre og bruke.

Noen få Model 3 har visstnok fått svart skjerm og full driftstans og blitt tauet inn de også. Dette i følge «feil og mangler»-tråden. Men slik er det med nye bilmodeller. Model 3 er derimot ikke en ny bilmodell selv om den er ny på markedet i Norge. Den er solgt, testet og brukt i 1-2 år i USA så der burde vel det meste av bugs være prøvd ut og utbedret.

Counterpointer

Poenget er vel at feil på Model 3 blåses ut over alle dimensjoner. Bruker en samme fordelingsnøkkel på Tesla som har levert ut 6000 Model 3, så burde 7 ganger så mange Model tre stå på verksted for SW feil. Det gjør det ikke.

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 09:38
Poenget er vel at feil på Model 3 blåses ut over alle dimensjoner. Bruker en samme fordelingsnøkkel på Tesla som har levert ut 6000 Model 3, så burde 7 ganger så mange Model tre stå på verksted for SW feil. Det gjør det ikke.

Enig. Kjenner mange som er meget fornøyd med sin nye Model 3 og det er bra.
Om vi sier at 15 e-tron har feil av 800 leverte betyr det samme feilrate som hvis 120-130 Model 3 har feil ut av 6000 leverte.
Kjenner til flere I-Pace med softwarefeil også. Men det går på ting som ikke har med driftstans å gjøre. Det er det bare Model 3 og E-tron som har opplevd.

Counterpointer

Driftsstans på Model 3 har jeg kun lest om et tilfelle av.
Det er anekdotisk, men hadde det vært utbredt ville det blitt mye mer støy.

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 06. april 2019, klokken 09:51
Driftsstans på Model 3 har jeg kun lest om et tilfelle av.
Det er anekdotisk, men hadde det vært utbredt ville det blitt mye mer støy.

Er sikkert ikke mange nei. Men er det ikke 2 stk i «feil og mangler-tråden»?

https://elbilforum.no/index.php?topic=44543.435

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA