Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Taffelman på onsdag 03. april 2019, klokken 07:30
Alle bilmerker sliter med feil på nybiler. Iflg JD Power er det i gjennomsnitt ca 1 feil per utleverte bil innen 90 dager for alle merker.

Problemet til Tesla er kapasiteten og systemet på SC, som gjør at de sliter med å rette småfeil kjapt. Men nå har de vel nær dobblet ansatte teknikkere, åpner flere SC, startet med service biler som kommer hjem til deg og redusert behovet for å ta inn alle biler på periodisk service. Så de prøver ihvertfall å forbedre seg.

Men tilbake til topic, 15% verditap p.a. er nok ikke så langt unna fasiten, tenker jeg.

Da er Tesla med på å dra opp dett snittet kraftig når det alt er flere enn en feil på utlevering for mange. Jeg tror også at det er en del underrapportering ute å går. En del folk har ikke mye erfaring med Tesla, elbiler eller biler generelt. De har gjerne ikke eid en ny bil heller før. For oss som har god kjennskap til biler merker vi fort når noe ikke er som det er. Når jeg har klaget på ting merker jeg fort at Tesla er vant til å bortforklare ting til folk som ikke har peiling. Akkurat mye feil og dårlig service tror jeg er med å påvirke verdien på sikt. Stasjonsvogner og SUVer er svært populært i Norge. De som kommer med strøm og hengerfeste på toppen vil fort vippe ned Model 3 av tronen. Selv om 3 er praktisk er en stasjonsvogn eller suv bedre egnet for mange. Derfor man ser desidert flest stasjonsvogner, kombi biler eller suver av fossil og hybrid på veien. Foreløpig er det Kia, Hyundai og Opel som er nærest å tilby dette. Når VAG, Mercedes, BMW og PSA gruppen for eksempel kommer med sine biler vil nok salget eksplodere. Jeg er også redd for at Model 3 kommer til å bli svært dyr å eie i forhold andre elbiler. Den er full i dyr teknologi. Den har kraftig motor, og det kan det føre til flere uhell og dyrere forsikring. Større ytelse = høyere risiko i forhold til forsikring. Husker bare forsikringen på min Model S ble mer enn 100 % dyrere i løpet av et år som følge av flere uhell med biltypen. Dessverre har jeg sett en del uhell som direkte konsekvens av høy fart med Tesla.
Fremtiden er elektrisk.

Imagine

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 02. april 2019, klokken 17:43
Bruktmarkedet for elbiler er ganske plastisk, og absorberer fremdeles trillinger og 1.gen Leaf.
Det kommer nok til å gå helt greit med Model 3 også.

Det noen misforstår er den unormale situasjonen brukte elbiler totalt har vært i de siste årene. Samt «flippe» markedet på grunn av at alle produsenter har underlevert.

Nå har Tesla tatt innersvingen på dette underskuddet og selger i bøtter og spann.
Det vil få virkning, men er ikke noe i forhold til 2,6 millioner fossilbiler som skal fases ut.

Langt på vei enig. Men det blir mange hyggelige bruktbilkjøp for de som skal ha både elbiler og fossilbil i fremtiden. Utvalget blir bra og det vil trolig være kjøpers marked. Nybilkjøpere og bruktbilkjøpere tenker ganske forskjellig. Vi som er tidlig ute med nye biler betaler for dette og må ta et tap. Bruktbilkjøpere skal tradisjonelt sett gjøre et godt kjøp til godt under nypris. 5 år gir ofte rundt 50% verditap i forhold til nypris. Så har vi forskjell på attraktivitet. De typisk stasjonsvogn/SUV karosseriene passer alltid flest kjøpere senere. Slik har det i alle fall vært tidligere.

Vedrørende rekkevidde vil vi nå et metningspunkt. Hvor folk ikke vil betale særlig mer for å bytte til lenger rekkevidde. Tipper grensen vil være 30-40 mil et sted. Avhengig av segment og ladehastighet/mulighet på bilmodellen. En ting er hva folk mener de trenger, en annen ting er hva de finner ut at de klarer seg med. Image og status ved å eie en bil overgår praksis. Se bare hvor mange som velger store ufornuftige felger, lite utstyr og liten motor på alt fra dieselbiler til elbiler. Om f eks Model 3, I-Pace eller andre kommer med mindre batteri og kortere rekkevidde vil det trolig selge i bøtter og spann til tross for kortere rekkevidde til veldig stor andel av markedet.

Om vi ser på verditapet på Model S har nok den til nå gått mondre ned i veri enn den skal pga gunstig valutakurs gav lavere nybilpriser frem tio ca 2017.
Vurderte å kjøpe en ny Model S 90D til 907.000kr i mai 2017 husker jeg. Det ligger nå slike 90d 2017 modeller med 30-40.000km på bruktsiden til Tesla til rundt 600.000kr snart 2 år senere.
Om jeg kjøpte en slik ville jeg fått et verditap på ca 300.000 på ca 20 måneder. Det betyr ca 15000kr pr mnd. Det er det en Model S 90 D koster + eventuelle forsikringer og servicer og strømforbruk.

Regner vi om dette direkte på en Model 3 performance og sier verditapet er likt med Model S til og fra nypris ca 600.000 vil det bety verditap på ca 200.000kr de første 20 månedene. Som betyr at den i desember 2020 er verdt ca 400.000 på bruktmarkedet. Og verditapskostnad på 10.000kr pr mnd.

Så kommer spørsmålene om bruktbilkjøperne bryr seg om performance eller om de like greit ville klart seg med LR eller sR. Kanskje de heller vil kjøpe ny SR til 300-350.000 enn en 2 år gammel performance til 400.000 og i så fall faller performance ytterligere til 300-350.000. Alt kommer an på utviklingen og etterspørselen etter bilene.

Det eneste som er sikkert er at biler faller fort i verdi, uansett merke og modell. Slike tilstander vi har sett på BMW i3 der man kunne kjøpe ny bil og selge videre etter 30.000km og et år uten tap er unntakstilstand og den boblen er nå forbi. Så kjøp den bilen du ønsker deg og som du kan trives med å «brenne inne med» og ikke kjøp med tanke på videresalg.
Og husk - en bil kan ikke falle mer i pris enn selve prisen på bilen, så er man redd for verditap så velg en bil der du har råd til å tape hele bilens verdi over natten. Det gjør gjør i alle fall jeg.

pekle

Dyr i forhold til Golf og Leaf, det tror jeg nok. Dyr i forhold til andre romslige biler med rekkevidde - tja, vil vel vise seg. 50% restverdi etter 3 år er uansett fornuftig å budsjettere med ved nybilkjøp, uansett merke. Har liten tro på f.eks 30% restverdi etter 3 år, da er det svært mye som må galt - at Tesla går konkurs eller noe slik - ikke umulig, men ikke svært sannsynlig heller.

K.M.L

@Imagine

«Det eneste som er sikkert er at biler faller fort i verdi, uansett merke og modell. Slike tilstander vi har sett på BMW i3 der man kunne kjøpe ny bil og selge videre etter 30.000km og et år uten tap er unntakstilstand og den boblen er nå forbi. Så kjøp den bilen du ønsker deg og som du kan trives med å «brenne inne med» og ikke kjøp med tanke på videresalg.
Og husk - en bil kan ikke falle mer i pris enn selve prisen på bilen, så er man redd for verditap så velg en bil der du har råd til å tape hele bilens verdi over natten. Det gjør gjør i alle fall jeg.»

Støttes!

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

emurof

Sitat fra: Mippen på onsdag 03. april 2019, klokken 06:54
Sitat fra: emurof på tirsdag 02. april 2019, klokken 23:41
Sitat fra: Mippen på tirsdag 02. april 2019, klokken 15:54Siden denne tråden handler verditap på Model 3 så tror jeg at akkurat slike ting kan være med å ødelegge for bilen. Det er greit at bilen er veldig pen å se til, den har løsninger som ikke mange har og den går som en kule. Det er imidlertid ting som fort blir kjedelig når man oftere enn ellers må levere bilen på verksted. Selv foretrekker jeg i en travel hverdag å ha en bil jeg kan stole på hvor jeg slipper å dra på verksted ofte.

Hva får deg til å tro at du må ofte på verksted med Model 3?

Fordi jeg det er mer regel enn unntak at de andre modellene også har små feil som har måtte utbedres. Model 3 er bilen de har hatt det mest travelt med, og det gjenspeiler seg for mange på utlevering i forhold til små ting. Blir derfor spennende å se over tid.

Mer regel en unntak? Virkelig? Hva baserer du det på?

Counterpointer

Tape hele bilens verdi er en alt for ekstrem holdning, selv om en da er 100% gardert [emoji39]

Selv en 40 kWh Model S (ekstremt skjelden) er ikke nede i 0.
Så litt høyere opp kan en sette lista.
Det sies jo nå at Tesla selger veldig billige bruktbiler med f.eks 85S til 300k, dette er langt over 50% på intill 5 år gamle biler. Så ingen grunn til å anta at Model 3 skal stille noe dårligere.

Plutselig kommer noen med faststoffbatterier, da blir alle elbiler utdatert over natten. Du kan aldri vite sikkert.

Sverre Hasvold

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 03. april 2019, klokken 12:19

Plutselig kommer noen med faststoffbatterier, da blir alle elbiler utdatert over natten. Du kan aldri vite sikkert.

Burde gå å ettermontere ny batteripakke på mange biler (neppe kosteffektivt på gamle, men men)

HCO

Raske biler alltid har blitt skattet hardt i Norge, enten direkte gjennom avgift på HK, eller indirekte gjennom avgift på CO2. Det var nok ingen som tenkte på en bil som Tesla Model 3 når man besluttet avgiftslettelsene på elbil.

I tillegg har overgang fra HK-komponent til CO2-komponent gjort at enkelte godt motoriserte hybridbiler har kommet godt ut av det, avgiftsmessig.

Dermed har vi et "vindu" nå, der man kan skaffe seg en høyytelses el-bil til prisen av en vanlig familie-dieselbil. I Norge er som kjent misunnelsen sterkere enn kjønnsdriften, så jeg tror dette "vinduet" kommer til å være svært lite. Kanskje så lite at Model 3 blir den eneste elbilen noensinne på det norske markedet med et slikt pris/ytelse-forhold.

For å holde oss til trådtittelen, så vil et slikt scenario føre til hyggelig lavt verditap for oss som har kjøpt Model 3 nå.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Imagine

Tape hele bilens verdi er en alt for ekstrem holdning, selv om en da er 100% gardert [emoji39]

Det sies jo nå at Tesla selger veldig billige bruktbiler med f.eks 85S til 300k, dette er langt over 50% på intill 5 år gamle biler. Så ingen grunn til å anta at Model 3 skal stille noe dårligere.

Men en vesentlig forskjell på de 5 år gamle bilene og biler solgt før 2016 var en veldig gunstig kronekurs vs USD som ikke er lenger. Dermed ble de tidlige Model S betydelig billigere som nye enn de som var solgt i f eks 2017-2019. Og siden kronekursen har gjort de nye Model S dyrere har den også hjulpet på å holde verditapet på tidlige Model S mye lavere. Så man bør nok ikke sammenligne det verditapet med antatt verditap på en nykjøpt 2019 mod Model 3.
Det verditapet jeg trakk frem er av en 2017 modell Model S 90D er mer realistisk. I tillegg skal det lanseres billigere utgaver av Model 3 og vi vet ikke utfallet i annenhåndsverdi av den øvelsen for denne bilmodellen enda.

Det neste spenningsmomentet for verditapet på Model 3 er når Model Y begynner med levering. Hvor mange skal da selge sine Model 3 sedaner til fordel for ny Model Y? Det vil ha betydning for tilbudssiden i antall Model 3 på finn.

olavxxx

Sitat fra: Imagine på torsdag 04. april 2019, klokken 07:23

Men en vesentlig forskjell på de 5 år gamle bilene og biler solgt før 2016 var en veldig gunstig kronekurs vs USD som ikke er lenger. Dermed ble de tidlige Model S betydelig billigere som nye enn de som var solgt i f eks 2017-2019. Og siden kronekursen har gjort de nye Model S dyrere har den også hjulpet på å holde verditapet på tidlige Model S mye lavere. Så man bør nok ikke sammenligne det verditapet med antatt verditap på en nykjøpt 2019 mod Model 3.
Det verditapet jeg trakk frem er av en 2017 modell Model S 90D er mer realistisk. I tillegg skal det lanseres billigere utgaver av Model 3 og vi vet ikke utfallet i annenhåndsverdi av den øvelsen for denne bilmodellen enda.

Det neste spenningsmomentet for verditapet på Model 3 er når Model Y begynner med levering. Hvor mange skal da selge sine Model 3 sedaner til fordel for ny Model Y? Det vil ha betydning for tilbudssiden i antall Model 3 på finn.

Model Y vil nok mest påvirke de mellomstore bilene med medium rekkevidde fra Audi og Jaguar, altså eTron og iPace. De to modellene blir nok også skvist av Volvo med XC40 snart.

Model 3 sin største konkurrent blir nok Polestar 2 om 1++ år. Det er noe annet å kjøre en "Crossover" enn en sportslig sedan, men Model Y vil jo være både sportslig og praktisk, så den vil også konkurrere mot iPace og eTron i 2021.

De størset taperne blir uansett de bilene som er dyrest, særlig de med medium rekkevidde :)
Model S prisene er ellers dumpet av Tesla via brukte biler som har gått som innbytte.

Imagine

Sitat fra: olavxxx på torsdag 04. april 2019, klokken 19:51

Model Y vil nok mest påvirke de mellomstore bilene med medium rekkevidde fra Audi og Jaguar, altså eTron og iPace. De to modellene blir nok også skvist av Volvo med XC40 snart.

Model 3 sin største konkurrent blir nok Polestar 2 om 1++ år. Det er noe annet å kjøre en "Crossover" enn en sportslig sedan, men Model Y vil jo være både sportslig og praktisk, så den vil også konkurrere mot iPace og eTron i 2021.

De størset taperne blir uansett de bilene som er dyrest, særlig de med medium rekkevidde :)
Model S prisene er ellers dumpet av Tesla via brukte biler som har gått som innbytte.

Akkurat linken mellom Model Y og E-tron/I-Pace tror jeg ikke blir spesielt stor, da de henvender seg til helt ulike markeder. Jeg tror de som kjøper disse bilene ikke en gang vurderer det andre alternativet spesielt seriøst.

Jeg tror de fleste slm kjøper Model Y vil ha Tesla fra før. Enten Model 3 eller Model S og vil ha en SUV i lavere prisklasse og størrelse enn det Model X er. De ville aldri vurdert e-tron eller I-Pace da de hverken prioriterer komfort eller støydemping eller premiumfølelse slik kjøpere a vee bilene gjør. I stedet prioriterer de teknologi som autopilot og liker at alt er i en skjerm. Og fokuserer på supercharger-nettverk og lavt strømforbruk.
Det som vil sørge for verditap på Tesla Model 3 er dermed nye svært populære Tesla-modeller man vil bytte til.

E-tron og I-Pace og andre påvirkes sikkert også noe, men hovedsaklig av nyheter hos de samme merkene som tiltaler de samme markedsgruppene. E-tron med 150kwh batteri til bare 100.000kr mer vil f eks potensielt gi kraftig verditap på dagens e-tron osv.

Øyvind.h

Klart folk vil vurdere Y opp mot E-tron. Ingen gir i pose og sekk, men de blir relativt like på plass.
Jeg tror ikke E-tron kjøperne er så sneversynte at de kun tenker på støy og opplevd kvalitet. Bil er uendelig mye mer enn det.

Men jeg tror Y får en del og si for M3. Antakelig mer enn for E-tron, fordi M3 er mer kompromiss pga karosseri og hengerfeste. Jeg har bestilt en Y, men forutsetter hengerfeste, luftunderstell og god kjøreopplevelse. Og det blir en performance da jeg ønsker ytelser på lavt 4-tall eller bedre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Magnus Hansen

Det vil garantert være et betydelig antall Model 3 eiere som vil bytte til Y. Men i enda større grad tipper jeg Model Y vil tiltrekke seg nye kjøpergrupper som ikke vil vurdert Model 3 pga bagasjeromsåpning

olavxxx

Sitat fra: Imagine på torsdag 04. april 2019, klokken 22:23
Sitat fra: olavxxx på torsdag 04. april 2019, klokken 19:51

Akkurat linken mellom Model Y og E-tron/I-Pace tror jeg ikke blir spesielt stor, da de henvender seg til helt ulike markeder. Jeg tror de som kjøper disse bilene ikke en gang vurderer det andre alternativet spesielt seriøst.

Jeg tror de fleste slm kjøper Model Y vil ha Tesla fra før. Enten Model 3 eller Model S og vil ha en SUV i lavere prisklasse og størrelse enn det Model X er. De ville aldri vurdert e-tron eller I-Pace da de hverken prioriterer komfort eller støydemping eller premiumfølelse slik kjøpere a vee bilene gjør. I stedet prioriterer de teknologi som autopilot og liker at alt er i en skjerm. Og fokuserer på supercharger-nettverk og lavt strømforbruk.
Det som vil sørge for verditap på Tesla Model 3 er dermed nye svært populære Tesla-modeller man vil bytte til.

E-tron og I-Pace og andre påvirkes sikkert også noe, men hovedsaklig av nyheter hos de samme merkene som tiltaler de samme markedsgruppene. E-tron med 150kwh batteri til bare 100.000kr mer vil f eks potensielt gi kraftig verditap på dagens e-tron osv.
Når en 900.000 kr eTron går 30 mil og det kommer alternativ som koster mindre, går lenger, er raskere og har premium, vil eTron falle kraftig. Jeg mistenker XC40 kanskje blir første som sparker Audi i leggen der. Model Y er to år unna og kommer rett før momsen.

Imagine

Model Y vil trolig selge ganske bra. Men kundegruppene vil den finne helt andre steder enn E-tron og I-Pace. F eks mer konkurrent til Q4 e-tron som er mindre og billigere, men med loke mye innvendig plass som dagens E-tron. Og egentlig vil Teslaen gå mer mot ID. og Skoda.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA