Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Svinging til venstre i rundkjøring

Startet av RuneW, lørdag 30. mars 2019, klokken 09:36

« forrige - neste »

Handyman

Jeg drar hendelen først helt til venstre og så rolig helt til høyre før jeg skal ut.
Det funker. Lurer på om dersom du bytter side for raskt så klarer ikke bilen oppfatte midtstillingen før neste retning angis. Prøv rolig bevegelse om du har problemer og se om det hjelper.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Macnus

Trykk hendelen helt til venstre, deretter helt til høyre rett før du skal ut. Da blinker den til høyre. Et lett trykk stopper blinken, et trykk "helt over" gir deg blink motsatt vei. Deretter slå av blinklyset med et lett trykk motsatt når du er ute av rundkjøringen (om den ikke har slått det av selv).

RuneW

Sitat fra: Macnus på onsdag 03. april 2019, klokken 10:27
Trykk hendelen helt til venstre, deretter helt til høyre rett før du skal ut. Da blinker den til høyre. Et lett trykk stopper blinken, et trykk "helt over" gir deg blink motsatt vei.

Nei, med mindre noe har skjedd i aller siste firmware (8.4) så er det ikke alltid så enkelt. Det er jo nettopp derfor denne tråden ble startet...

Når det er sagt så kan det være at folk har litt forskjellig "stil". Som Handymann skriver over så kan det virke som hastigheten man flytter hendelen med har innvirkning. Med min naturlige hastighet så går det altså ikke å dra rett fra venstre til høyre blink. Jeg skal teste forskjellige hastigheter ved neste mulighet. Det er faktisk en uke siden siste mulighet... kjerringa har delvis annektert Teslaen... ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Trykk hendelen helt til venstre, deretter helt til høyre rett før du skal ut. Da blinker den til høyre. Et lett trykk stopper blinken, et trykk "helt over" gir deg blink motsatt vei. Deretter slå av blinklyset med et lett trykk motsatt når du er ute av rundkjøringen (om den ikke har slått det av selv).
:+1:

P85D

Jeg er en av de som irriterer seg over de som ikke blinker. Jeg må veldig ofte stoppe unødvendig der jeg kunne holdt jevn flyt inn i rundkjøringen. Unødvendig og irriterende.

Regelen er (om det er en regel?):
Skal man til venstre, blink til venstre på vei inn i rundkjøringen, blink deretter ut.
Skal man til rett frem, ikke blink inn, blink ut.
Skal man til høyre, blink til høre.

Jeg har vendt meg til å ta to ganger til høyre når jeg skal blinke ut av en venstre i rundkjøringer. Skal prøve som det foreslås her med hendel helt ned først og helt opp etterpå. Takk for tips
MODEL 3 DUAL MOTOR
MODEL S P85DL

bjornskj

En skjønner at Tesla er sikkelig high-tech når selv betjeningen av blinklyshendelen forårsaker en 3 siders forumdiskusjon  :o

hkaspenberg

Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Macnus

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. april 2019, klokken 10:51
Trykk hendelen helt til venstre, deretter helt til høyre rett før du skal ut. Da blinker den til høyre. Et lett trykk stopper blinken, et trykk "helt over" gir deg blink motsatt vei.

Nei, med mindre noe har skjedd i aller siste firmware (8.4) så er det ikke alltid så enkelt. Det er jo nettopp derfor denne tråden ble startet...

Når det er sagt så kan det være at folk har litt forskjellig "stil". Som Handymann skriver over så kan det virke som hastigheten man flytter hendelen med har innvirkning. Med min naturlige hastighet så går det altså ikke å dra rett fra venstre til høyre blink. Jeg skal teste forskjellige hastigheter ved neste mulighet. Det er faktisk en uke siden siste mulighet... kjerringa har delvis annektert Teslaen... ::)
Funker for meg, uavhengig av hastighet jeg gjør det..  ;)

Handyman

Sitat fra: bjornskj på onsdag 03. april 2019, klokken 11:26
En skjønner at Tesla er sikkelig high-tech når selv betjeningen av blinklyshendelen forårsaker en 3 siders forumdiskusjon  :o
Jeg har ingen problemer og konkluderer hoverende med at det er brukerne det er feil med  ;D

RuneW

Sitat fra: Macnus på onsdag 03. april 2019, klokken 11:59
Funker for meg, uavhengig av hastighet jeg gjør det..  ;)

Det er (heldigvis for meg) ikke bare jeg som har opplevd denne utfordringen tidligere. Så enten er det variasjoner mellom bilene eller så har det skjedd ett eller annet med firmware. Er jo bare bra i så fall  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

RuneW

Hadde du orket å lese tråden (og jeg skjønner at det er vanskelig) så ville du ha oppdaget at 80% dreier seg om man skal blinke til venstre eller ikke...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. april 2019, klokken 13:33

Hadde du orket å lese tråden (og jeg skjønner at det er vanskelig) så ville du ha oppdaget at 80% dreier seg om man skal blinke til venstre eller ikke...  ::)
:+1:

EV-FTW

Her er NAF sin anbefaling på hvordan man kjører i rundkjøring.

https://www.naf.no/tips-og-rad/i-trafikken/lover-og-regler/slik-kjorer-du-i-rundkjoringer/

Som en ser der er det ingen tydelige regler, men de anbefaler å blinke til venstre og til høyre. Pluss at man skal plassere seg riktig i filene, der det er filer.

Dette gjør det mye enklere å lese trafikken.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Thomas Parsli

Sitat fra: Øyst1 på onsdag 03. april 2019, klokken 14:10
Som en ser der er det ingen tydelige regler, men de anbefaler å blinke til venstre og til høyre. Pluss at man skal plassere seg riktig i filene, der det er filer.

Alle reglene er tydlige, men det finnes ingen særskilte regler for rundkjøring :)
Plassering i vegbanen, feltskifte og bruken av blinklys er klart og tydlig regulert -og vikeplikten er avklart i en høyesterettsdom.

Det er kun blinking inn i rundkjøringen som mangler regler, der må vi bruke skjønn.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Lynkjapp

Jeg kom på løsningen! Når jeg nærmer meg rundkjøringen så slår jeg på varselblink og så slår jeg av den når jeg har kjørt ut av rundkjøringen igjen. Og deretter så har jeg en lang samtale med nødetatene som lurer på hvorfor jeg ringte. Funker hver gang! :D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA