Hovedmeny

2019.8.4

Startet av xerxes, lørdag 30. mars 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

geear

Filholdere på flere andre merker avbryter uten varsel, midt i en sving, og det syns jeg er skumlere enn AP, men har altså ikke opplevd bråbremsing.

k1

Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:41
Problem over lang tid? Kom ikke dette tilbake med 2018.8.3? Syns det har vært stille rundt fantombremsinger lenge nå.

Tesla trenger ikke mer negativitet i media.

Uten at jeg har eksakt sw versjon, så har dette vært et problem på TACC i ett års tid i min krets. Det karakteriserer jeg som lenge.

Motorwatt

Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:56
Filholdere på flere andre merker avbryter uten varsel, midt i en sving, og det syns jeg er skumlere enn AP, men har altså ikke opplevd bråbremsing.
Det er noe man lærer seg med en e-Golf på samme måte som man lærer seg å avbryte "Autosteer" i en Tesla når man nærmer seg en busslomme eller en påkjøringsrampe. Bråbremsene kan man ikke lære seg.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 21:25
Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 19:26Altså jeg tillegger ikke deg annet enn at for meg virker det som om sikkerhet kommer som nr 2 i rekke fremfor det å kunne ha noe i beta som er trafikkfarlig, basert på ditt første innlegg i diskusjonen oss i mellom:
Sitat fra: emmern på tirsdag 09. april 2019, klokken 16:34
Hvis du melder fra om det så er det en fare for at de kan beordre Tesla til å skru av EAP for alle (og der med ødelegge for en god del folk), så ville ikke ha gjort det...  :police:

Jepp. Det er BETA. det er pr def trafikkfarlig sånn sett. Så alle som kjører bilen burde være inneforstått med dette. Det kan ikke være en sånn dagmammamentalitet for da blir jo alt forbudt inntil det er ferdig (nei det blir aldri ferdig).

Basic TACC som IKKE er i beta (f.eks. e-golf) anbefales ikke i brå svinger f.eks.

Oh lord, mitt siste innlegg til deg ang dette nå. Ilegg heller ikke meg rollen som stråmann for dagmammamentaliteten, det blir for useriøst. Altså de aller fleste jeg kjenner med Tesla er innforstått med at AP er beta og passer på deretter mtp vingling i veibanen, men forventer at TACC fungerer som en normal cruisecontrol på motorveien. Ikke at den plutselig, uten at noen verdens ting tilsier at her kan det skje noe, hugger inn full brems (fra 100+ til 40) såpass at ABS slår inn osv. Du har liksom ikke sjans til å forutse dette, ei heller hjelper det å trykke inn gasspedal for å avverge nedbremsingen. Det er dette som er trafikkfarlig, og det virker ikke som om Tesla prioriterer å fikse dette. Bare fordi det ikke har vært noen alvorlig ulykke i vårt land pga dette ennå, betyr det ikke at det er det rette å vente på at det skjer, bare fordi du og noen andre er redd for å få skrudd av EAP til de har fått en fiks for dette.
Men slapp helt av, det blir ikke jeg som rapporterer dette inn til noe myndighetsorgan. I hvert fall ikke ennå.

geear

Må vel finnes godt dashcam footage av dette vel?

emmern

Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:19
Oh lord, mitt siste innlegg til deg ang dette nå.

Good, good! :)  :laugh: Neida

Sitat fra: k1 på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:19Ilegg heller ikke meg rollen som stråmann for dagmammamentaliteten, det blir for useriøst. Altså de aller fleste jeg kjenner med Tesla er innforstått med at AP er beta og passer på deretter mtp vingling i veibanen, men forventer at TACC fungerer som en normal cruisecontrol på motorveien. Ikke at den plutselig, uten at noen verdens ting tilsier at her kan det skje noe, hugger inn full brems (fra 100+ til 40) såpass at ABS slår inn osv. Du har liksom ikke sjans til å forutse dette, ei heller hjelper det å trykke inn gasspedal for å avverge nedbremsingen. Det er dette som er trafikkfarlig, og det virker ikke som om Tesla prioriterer å fikse dette. Bare fordi det ikke har vært noen alvorlig ulykke i vårt land pga dette ennå, betyr det ikke at det er det rette å vente på at det skjer, bare fordi du og noen andre er redd for å få skrudd av EAP til de har fått en fiks for dette.
Men slapp helt av, det blir ikke jeg som rapporterer dette inn til noe myndighetsorgan. I hvert fall ikke ennå.

TACC er ikke den samme som hvis du har EAP på. Ren og skjær TACC har jeg ikke opplevd problemer.
Fantombremsinger oppstår på e-Golfen min, men den har ikke kamera, men det er sjelden. Det samme gjelder Tesla: sjelden...
Når EAP er på, bruker den kameraet for å se om biler er på vei inn, skygger osv. Da blir det langt flere fantombremsinger. Stor forskjell!
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Motorwatt

Sitat fra: gr på tirsdag 09. april 2019, klokken 22:24
Må vel finnes godt dashcam footage av dette vel?

Hva vil du se? Vær klar over at bremsingen  bare varer 1-2 sekunder, og er nok til å reduserer hastigheten kanskje fra 100 km/t til 50-60 km/t før den akselererer igjen. Men nedbremsingen skjer altså med full styrke.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Taffelman

Det er mer fantom oppbremsinger enn før, men opplever at de fleste virker å ha logisk forklaring som f.eks. når bilen i nabofil på motorvei vingler litt mot min fil (uten å krysse linja), eller når store lastebiler kommer møtende i høy fart (over fartsgrense) på smal landevei.

Tror EAP er i ferd med å ta hensyn til flere farer enn tidligere, men for øyeblikket er den alt for sensitiv og reagerer for tidlig i enkelte situasjoner, i tillegg er den ekstra redd for store lastebiler under bruer.

Trenger mer justering, men blir nok bra etterhvert.
X75D
TM3 LR AWD

Råde

Går TMX ladelokket deres opp? Mitt har sluttet både på WC og SuC (testet 4 lokasjoner).
e-Golf | X75D

turfsurf

Sitat fra: Råde på onsdag 10. april 2019, klokken 14:09
Går TMX ladelokket deres opp? Mitt har sluttet både på WC og SuC (testet 4 lokasjoner).
Sluttet å virke i 8.4 og 8.5 ja. Dvs virker innimellom.  Bare å trykke inn foran på ladeporten.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Råde

Merkelig bug. Kanskje årets påskeegg..
e-Golf | X75D

Motorwatt

Hvorfor være sikker på at det er en oppdatering som er årsaken? Kan jo være et sammentreff.
Tesla S75D - 09/2018

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 10. april 2019, klokken 21:23
Hvorfor være sikker på at det er en oppdatering som er årsaken? Kan jo være et sammentreff.
Vel, det er flere som har rapportert det. Rart om flere skulle ha samme sammentreffet...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Macnus

Hei!

Min første Tesla (Model 3), og forventet at de mestret teknologien, men at bilen kunne ha små feil med tanke på alignment, lakk osv. Men jeg må si jeg er forferdelig skuffet!! Av ALLE bilene jeg har hatt, har jeg ALDRI opplevd nødbrems ut av ingenting, og det skjer nesten hver gang jeg er ute å kjører! Og ja, det er når man møter en bil eller lastebil, men det er for meg ut av ingenting da det er god klaring og ingen fare. En ting er EAP, at denne ikke er helt perfekt, men den takler jo ikke vanlig ACC engang.. I går holdt kona på å krasje på grunn av en plutselig nødbrems, hun skvatt og bilen trykte fullt på bremsen, svigerfar mista det han hadde i hendene og dattera mista mobilen hun leste på, og de ble pissredd.. :-[
Hun nekter nå å bruke cruise control i Model 3, noe jeg forstår godt! Ser flere skriver om det, men dette kan da ikke være normalt? Har hatt biler fra tidlig 2000 som takler dette helt fint! ::)

Videre må den av og til restartes på grunn av diverse bugs, stereoanlegget detter ut osv.
Og regnsensoren er en vits, fungerer betraktelig bedre på min mors Peugeot 207 fra 2007, og det er 12 år siden.. 12 år er fryktelig lenge teknologimessig.. :o

Bilen er forsåvidt uten spesielle "feil", men jeg trodde faktisk Tesla var ledende på software, men nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt irritert..  >:(

Hodetelefoner

Du har dashcam funksjon i bilen. Vis oss klipp ifra dette skjedde.

Du får uansett bare holde ut litt til, autopilot og ACC var MYE bedre før.
Tenk på oss som ble vant til å bruke dette hele tiden, som får all denne dritten  kastet i fanget

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA