Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av jonjul, onsdag 04. januar 2012, klokken 12:54

« forrige - neste »

El rayo

Enig med Elektrolux, Hens og Ken i at vannfyllingsprosedyren er utført i feil rekkefølge.
Teksten i Elbilwiki, som er hentet direkte fra Think sin dokumentasjon er misvisende. "Bekreft vannfylling ferdig" burde vært "Nullstill 'Ah overladet siden siste vannfylling' ". Når vi har latt den stå er det for at man skal gjenkjenne teksten i displayet på diagnoseinstrumentet FR-2000.

Forskjellig batteri-kjemi må behandles på forskjellig måte. Det jeg skriver her gjelder NiCd - nikkel-kadmium celler og til en viss grad NiMH - nikkel-metall-hydrid celler.

Sitat fra: jonjul på fredag 30. desember 2011, klokken 22:04
Har i dag utført vannservice med følgede påfyllingsmengder:
Rekke 1 ca 2 liter.
Rekke 2 ca 4 liter.
Rekke 3 ca 7 liter... ??? ???

Usikker på hvorfor det var så stort avvik mellom mengder pr nippel/rekke.
Riktig nok kom luten fra underkant ved høyre dør.
Det er 3 stk sorte overløp på undersiden av bilen på høyre side. Disse kan være vanskelig å se mot den sorte undersiden uten godt lys. Dersom det kommer vann ut andre steder enn disse overløpene er det lekkasje i vannfylle-kretsen - sannsynligvis sprekk i et batteri. I ditt tilfelle trolig i rekke 3 fordi det gikk på mer enn dobbelt så mye vann der. Vanligvis kommer det bare destillert vann ut av overløpene og bare mens men fyller vann. Dersom vannfyllingsprosedyren har vært feil utført bare én gang så er det ikke helt krise - det er verd å teste de blokkene som ikke er sprekt.

Sitat fra: jonjul på fredag 30. desember 2011, klokken 22:04
Skal skru ut batteripakken på ny året - er det noen enkel måte jeg selv kan teste enkelblokker får enkel sjekk av tilstand?
Det er forholdsvis enkelt å luke ut blokker som er defekte. Å friskmelde en blokk krever mer og dyrere utstyr. Man trenger først og fremst et voltmeter. Et billig (100-kroners) voltmeter fra Biltema er bra nok. Aller først merker du blokkene med nummer 1 - 19, måler og noterer hvilespenningen på hver blokk, bruk 2 desimaler nøyaktighet. Hvilespenning betyr at blokken har "hvilt" (hverken blitt ladet opp eller ut) i minst 1 time. Spenningen forandrer seg også med temperaturen, men vi går ut fra at alle blokkene holder samme temperatur nå.

Det er 5 celler i hver blokk og hver celle har 1,2V nominell spenning ( merkespenning). En helt tom celle har ca 1,2V og en helt full celle har ca 1,5V. Man kommer ikke til å måle hver celle; man må måle hele blokken. Blokker som måler over 6V er ikke defekte.

Blokker som måler under 5,00V kan du anta har en eller flere defekte celler. Dette under forusetnng av at blokken har vært i bruk siste måneden.

Kontoll av elektrolyttnivå: På grunn av kamrene til kjølevann som er på hver side av batteriet er det vanskelig å se elektrolyttnivået. Når man har en blokk helt for seg selv kan elektrlyttnivået kontrolleres ved å vippe blokken forsiktig og sakte over på siden til nivået blir synlig på toppen av blokken - 45 grader helling (1/8 omdreining) bør være nok til at nivået blir synlig. Godt lys er nødvendig. Blokker der det er stor forskjell på elektrolyttnivået mellom cellene kan du anta er defekte fordi du nylig har fylt vann. Det er sannsynligvis sprekk i de cellene med lavt nivå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Sitat fra: El rayo på søndag 01. januar 2012, klokken 18:59
I ditt tilfelle trolig i rekke 3 fordi det gikk på mer enn dobbelt så mye vann der.

Underlig nok betjener fyllenippel 3 den mittre batterirekken.

Ellers er det håp om en har fyllt vann feilaktig: Har selv en slik pakke, og fyller lut i stedet for vann ved påfølgende servicer.

Alternativt kan blokken lades ut, og fylles med lut. Da vil overflødig lut renne ut ved neste opplading, men konsentrasjonen av lut er blitt delvis gjennopprettet.

Dersom JonJul ikke har nødvendig kompetanse foreslås at han får f.eks Elbilshop.no til å sjekke batteripakken hans.

Vedlagt er en test jeg tok på min egen bil2 nevnt i tråden 2 tragiske historier. Den viser blokkene i rekke 1 og 3 utladet individuelt med 100A fra ca 40% ladetilstand. Testen viser tydelig 2 blokker som faller av 10-15 Ahr før resten, og som i en bil uten tillegsovervåkning ville reversert.

Slike feil i batteriet vil ikke bli oppdaget med et vanlig voltmeter.

Det andre vedlegget viser et annet batteri som hadde problemer.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jonjul

Hei,

Takk for tips og innspil :)l.

Jeg starter med en visuell kontroll og kontroll etter defekte celler med voltmeter.

Selv om jeg leste innstruks for vannfylling ser jeg dere mener at det ble feil utført, hva gjorde  jeg feil?

Lekasje av vann/lut kom trolig fra overløpet ved døren ifbm vannfylling.

Takknemlig for innspill og råd - har ingen lokale her i Øsfold som kan gi meg disse!

Kun 2 stk Think som går her i Sarpsborg - herav min bil :)
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

Ken

#18
Hvis du har aktivert en vannfylling/servicelading ved bruk av Actia instrument eller Nikometer og har kjørt 40-50 ampere timer( 4-5 timer på 8 til 10 ampere) som overlading er bilen klar til vannfylling siden elektrolytt nivået i de enkelte celler er på det alle høyeste.
Vannfylling etter vanlig overlading er ikke nok og man kan forvente tap av elektrolytt senere ved overlading.
Tap av litt elektrolytt er ikke terminal for batteripakke. Hvis du har fylt vann etter vanlig overlading så må du kjøre bilen mye og overlade bilen mye for å bruke opp det ekstra vannet. Hvis du har en tøstig pakke kan en vanlig service interval være nok. For de battteripakkene som ikke drikke særlig vann kan det være problematisk.

Vannfyllingprosedyr kan høres litt tungt ut, men det er så viktig å gjøre det riktig og være obs på mulig feil og mangler. Gå gjennom prosedyret systematisk og de alle fleste vil ha en vellykket vannfylling. Vi jobber med å lage et definitivt dokument her så gjerne gi innspill til uklarheter. Dokumentet finnes her: http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice

Elektrolux: hvorfor fylle du atter bare 5 minutter etter avsluttet lading. 15 minutter trengs for at gassing ikke skal forstyrre fyllingsvannets løp gjennom fyllingskrets. (står i alle SAFT dokumenter)
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Sitat fra: Ken på søndag 01. januar 2012, klokken 23:11
Elektrolux: hvorfor fylle du atter bare 5 minutter etter avsluttet lading. 15 minutter trengs for at gassing ikke skal forstyrre fyllingsvannets løp gjennom fyllingskrets. (står i alle SAFT dokumenter)

Gassingen vil i verste fall medføre noe redusert mengde vann påfyllt cellene, ut fra at gassen opptar plass der vann kunne blitt tilført.

Dette anser jeg ikke som et problem, siden vi passer på å ta vannservice oftere enn det saft selv oppgir i de samme dokumentene.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#20
Sitat fra: elektrolux på søndag 01. januar 2012, klokken 20:33
Underlig nok betjener fyllenippel 3 den mittre batterirekken.

Viktig å vite, Jonjul.

Antar at "Lekasje av vann/lut kom trolig fra overløpet ved døren", som  Jonjul skriver betyr det midterste overløpet. Dette stemmer (i 99,9% av tilfellene) med den bakerste fyllenippelen - eller "rekke 3" som Jonjul skriver.

Ingen regel uten unntak, har vært borti 2 biler (returnert fra USA, sannsynligvis) som har samme rekkefølge på fylleniplene og overløpene. Men det er kanskje de eneste 2?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

#21
Sitat fra: jonjul på søndag 01. januar 2012, klokken 22:30
Selv om jeg leste innstruks for vannfylling ser jeg dere mener at det ble feil utført, hva gjorde  jeg feil?

Sitat fra: jonjul på fredag 30. desember 2011, klokken 22:04
Når jeg var ferdig med fyllingen av vann å startet "topplading" begynte det å renne ut en liten mengde vann av batterikassen, vannet skummet som "såpe" når det traff garasjegulvet.
Jeg finner ikke uttrkket "topplading" noe sted i instruksen, så jeg er usikker på hva du legger det det, Jonjul.

Vedlikeholdslading (maintenance charge) skal fullføres før man fyller vann.
Vedlikeholdslading (maintenance charge) er et spesiellt program som man trenger Actia FR-2000 diagnoseinstrument eller nikometer for å starte. Programmet stopper av seg selv når vedlikeholdsladingen er ferdig, når ladingen avsluttes ved å koble fra ladekabelen og ved strømbrudd.

Edit: har nå lest nøye igjennom instruksjonen på
http://www.elbil.no/wiki/Think:Prosedyre_for_vannservice
og jeg synes at rekkefølgen er ganske klar og riktig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jonjul

Hei dere,

Har ikke tatt ut batterikassen for innspeksjon ennå - men har parkert bilen i vente på at jeg skal få tatt tak i dette :o.

Registerer at batteri har hatt fall i spenning mens det har stått parkert - er dette nomralt på Think?
Bilen ble parkert med 100% ladet batteri lørdag, i dag mandag er batteri på ca 70%. Bilen har stått helt i ro.
Det har vært ned mot 8 minus mens bilen har stått.

Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

OneMore

Sitat fra: jonjul på mandag 09. januar 2012, klokken 21:30
Hei dere,

Har ikke tatt ut batterikassen for innspeksjon ennå - men har parkert bilen i vente på at jeg skal få tatt tak i dette :o.

Registerer at batteri har hatt fall i spenning mens det har stått parkert - er dette nomralt på Think?
Bilen ble parkert med 100% ladet batteri lørdag, i dag mandag er batteri på ca 70%. Bilen har stått helt i ro.
Det har vært ned mot 8 minus mens bilen har stått.




Ubs! Du hjelper bilen å dø!  Den stakkaren av en bil har behov for førstehjelp!
Trekk ned strømmen til 40%, bruk gjerne varmeapparatet!

Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

jonjul

Hei,

Kan godt trekke den ned til 40% - menn er takknemling for konstruktivt innspill på hvorfor..

Hvorfor hjelper jeg bilen å dø? :o

Er det normalt at bilens energi nivå synker når bilen står ubrukt?
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

OneMore

Sitat fra: jonjul på mandag 09. januar 2012, klokken 22:38
Hei,

Kan godt trekke den ned til 40% - menn er takknemling for konstruktivt innspill på hvorfor..

Hvorfor hjelper jeg bilen å dø? :o

Er det normalt at bilens energi nivå synker når bilen står ubrukt?


Heisan, da kan man gi deg. Men det er så uendelig med info om det allerede her på forum og på wiki.
Så det er greit om du går igjennom dette først :-)
Men det går på, selvutladning, defekt 12v, tips om kjøring/lading av Think.
Ta deg en kaffe eller øl og les litt om dette. Masse kjekt :-)

Have fun !
Har blitt noen THINK ja, vil gjerne bytte til meg 5 dørs SAXO. Utfører batteritesting!
Skrur også på 2 stk Cruzin Coolers!

arv

Hei

Om du har mye utlading når bilen står, betyr det at 12v batteri må byttes.
Think 2000 til 2009
Think 2008 fra 2009 til 2011
Think 2012 til

Arne
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

elektrolux

#27
Det "leie" med Elbil i motsettning til vanlig bil, er at en IKKE kan la ting skure og gå.

Der en fossilbil vil humpe seg videre med 10 år gammel olje og nesten ingen kjøleveske, vil en Elbil stoppe etter maks 5000 km om den forsøkes brukt videre uten nødvendig stell.

Er en raskt ute og fikser ting etterhvert koster det betydelig mindre, enn å reparere etter at bilen har stoppet helt opp.

Desverre vil det koste litt å holde en Elbil i topp stand, men det er ingenting mot kosten ved å la være.

Bare se historien min om de 2 tragiske historiene. Har nå "kostet" på bil  nr 2;  7 stk "nye" 2005 blokker og Robometer, og har nå 13 km rekkevidde før alarm. Tydeligvis er det mer kos å ta fatt i, men det må gjøres. Uten batteriovervåkningen ville jeg ikke vist om at en celle reverserer etter ca 15-18 Ahr, og ville raskt fått ny eksplosjon. Bilen selv gir ingen beskjed, og går like godt. Nå vet jeg det, og tar tak i problemet ved første anledning. Selv etter grundig test av samtlige blokker kan en med andre ord ikke være sikker på at reperasjonen holder. En test sier nemlig kun hvordan batteriet oppfører seg i testøyeblikket. Det kan svikte allerede på neste cyklus, så batteriovervåkning som i praksis er en batteritest hver geng en kjører er eneste fullgode løsning.

Har også bygget opp bil nr 1 med 19 defekte blokker. Den går som ei kule, like godt som en helt OK bil,  og med feil instilling kunne jeg solgt den for 50000 NOK til en stakker som hadde hatt glede av den i maks en måned. Batteriene jeg har satt i den er kun for at den skal kunne kjøre av egen maskin ombord i fergen til Tyskland. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

#28
Sitat fra: jonjul på mandag 09. januar 2012, klokken 22:38
Er det normalt at bilens energi nivå synker når bilen står ubrukt?
Ja, det er normalt at energinivået synker litt (2 - 3% pr døgn) når bilen står. Bilens overvåkingssystem kontrollerer 12V servicebatteriet (blybatteri) med jevne mellomrom og lader det fra drivbatteriet (nikkel-kadmium) når det er nødvendig. Når energinivået synker med 10% pr døgn tyder det på at servicebatteriet må lades nesten hele tiden. Det er et tegn på at servicebatteriet er utbrukt (blybatterier kan ha en levetid på bare 3 år.)

Nikkel-baserte batterier som brukes til drivbatteri i Th!nk classic skal lades før bruk. (Blybatterier skal lades etter bruk, slik du har gjort.) Når nikkel-kadmium-batterier står fulladet danner det seg krystaller på platene i hver celle. Krystallene vokser i størrelse med tiden og kan til slutt punktere isolasjonen mellom platene. Da er cellen kortsluttet og uopprettlig skadet. I Th!nk classic er det 95 celler totalt og kortslutning i noen få celler vil man ikke merke når man kjører.

Ved lading vil batterispenningen gå opp i en forhåndsbestemt spenning, basert på 95 celler. Når noen celler er kortsluttet vil de cellene som er OK få for høy ladespenning. Dette gjør at vannet i elektrolytten fordamper mye fortere enn normalt, cellene tørker ut og blir ødelagt i løpet av kort tid.

Det er altså 2 forskjellige prossesser som er med på å ødelegge batteriet ditt, slik et er blitt behandlet til nå.

Forskjellige batterityper er godt beskrevet på http://batteryuniversity.com/
Det er mye å lese på engelsk og man kan lære veldig mye om batterier.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA