Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Carwings - trøbbel

Startet av jonjul, onsdag 04. januar 2012, klokken 12:54

« forrige - neste »

jonjul


Hei dere!

Har nå kjørt Think noe mnd nå, til stor glede :),,, men er litt i stuss på begrensingen i rekkevidden ::).

Jeg kjører ca 35km med varmeapparat på - da har jeg en rest på ca 10%.

Er dette normalt? noen som kan dele sin erfaringer,, er det varmeapparatet som "stjeler" kraftig på rekkevidden?

Lurer også på om runde med  vedlikeholdslading av batterier "skjerper" batteriet.

Bilen hadde stått tom for strøm i to år før jeg kjøpte den å nylig startet opplading av batterier igjen.
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

elektrolux

Dette høres noe snaut ut. Kjører selv 50 km med varme på batteri som yter 70 Ahr grunnet en svak blokk.

Aldri kjør en Think Classic uten batteriovervåkning helt tom. Den VIL reversere celler hver gang, og ødelegger på den måten de svakeste cellene. Se dette for mer detaljer: http://www.elbil.no/wiki/PSA:Batteripakke#Reversering_av_Celler_kontra_introdusering_av_minneeffekt

Vannservice hjelper ikke på rekkevidden, men må gjøres for hver 2500 km om vinteren og ca 3000 km om sommeren. IKKE vent på beskjed på displayet!

En Think kan rulle opp til og sågar over 100 km på NiCd celler, men det er lenge siden jeg kjørte lengre enn 70 km på en lading.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Hvis bilen har stått i to år må den kjøres svært forsiktig i gang igjen.
Fabrikken foreskriver en initiallading når batteriene har stått mer en 6 måneder, men dette er gamle batterier og det kan ødelegge mer enn det gagner.

Begynn med en vedlikeholdslading og vannfylling, og kjør ikke bilen lenger enn du har full drag på motoren. Når den begynner å trekke litt dårlig, er det fordi enkeltceller reverseres, dvs, lades baklengs med full motorstrøm!

Dette er IKKE en mobiltelefon som bør tømmes før den lades igjen. Da er det snakk om 3 celler, når en celle er blitt tom, er batteriet flatt og må lades. Her er det 94 celler som dytter på når den første cellen reverseres, og da blir det MEGET VARMT i den cellen ved fortsatt kjøring.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

35 km er alt for kort, selv med varmen på fullt og full gass hele tiden. Du har vel nok luft i hjulene?

Hvis batteriet bare hadde trengt mosjonering fordi det har vært ubrukt lenge, burde du merket gradvis forbedring på de 5 første turene.

Enig med Hens om at du bør ta vedlikeholdslading og fylle vann så snart som mulig.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

jonjul

Hei,

Takk for info.

Ja, jeg har sjekket at luft i dekkene er ok.

Har vel kansje merket er gradvis forbedring med uansett bør jeg ta sikte på en vannfylling og vedlikeholdsladning.

Jon
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

hma

#5
Hei,

35km på en lading tyder på at noe kan være galt med batteriene dine.
For å forklare kort; din bil er utstyrt med 19 stk enkeltbatterier på 6V nominell spenning. I hvert av disse batteriene befinner det seg 5 stk battericeller, hver på 1,2 volt. Da har du, som Hens sier, 95 enkeltceller (5*19) koblet sammen etter hverandre i en serie/streng. Flere av disse kan svikte uten at verken bilens elektronikk eller du (som fører) aner noe som helst.
For din del kan det bety at den generelle kapasiteten til hvert batteri er redusert, eller at ett eller flere batterier er deffekt (dvs mister spenningen tidlig i utladningen på grunn av reversering).

Du bør ikke kjøre bilen med varmeapparatet på maks hele tiden. Sett det på fullt i starten mens bilen står parkert og reduser til maks 1/4-1/3 under kjøring. Trenger du absolutt mer varme må du gjøre det når bilen går nedover eller i flatt terreng.
Du må også passe på å kjøre bilen med så lite pådrag som overhode mulig, dvs fartsregulatoren bør skjeldent trykkes i bånn og i alle fall aldri med fullt pådrag over tid (lengre enn 5-10 sek).

Det som er avgjørende nå er at du anskaffer et Nikometer så raskt som mulig og får verifisert pakkespenning (og strømtrekk) under kjøring!
Sørg også for å fylle vann (som alt er nevnt). Jeg har følelsen av at det også vil være nødvendig å ta ut pakken for en inspeksjon/test av hver enkelt batteriblokk. Dette er ikke så komplisert rent mekanisk, men det kreves spesialutstyr for nøyaktig testing av batteriets kapasitet. Om du bor i Trondheim kan 'Lynet' eller jeg være behjelpelig med assistanse.

Ellers vil jeg anbefale deg å lese mine råd om kjøring og bruk i vedlagt tråd:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4366.msg39510.html#msg39510


Håper dette kan være til hjelp. Det viktigste er nå at du ikke lukker øynene og kjører videre, men tar tak i problemet.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

jonjul

Hei Håkon,

Takk for tilbakemdlingen - jeg bor i Sarpsborg.

Lokalt er det ikke noe miljø for el biler - jeg har planer om å skru ut batteripakken og iverksette test av enkelblokker.

Jon
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

Lynet

Sjekk også bremsene dine, caliperene foran har en lei tendens til å henge pga rust!
Prøv å kjenn om bilen ruller lett, og om skivene er varme etter kjøring med lite bremsing.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

El-vis

Sitat fra: hma på fredag 16. desember 2011, klokken 10:38
Du bør ikke kjøre bilen med varmeapparatet på maks hele tiden.

Går fint å kjøre vinterstid uten varmeapparat på fullt. Man kan fint venne seg til å kjøre Think i litt kjøligeomgivelser. Ullteppe i setet, lang frakk eller et lite pledd over fanget. Lue og votter. Går strålende.  ;D

Kjører min tredje elbil, og Leaf nummer to.

Slipp en elbil foran deg i køen - så slipper du eksos i friskluftanlegget!

BauDemo

Try measuring how much energy is put in the car while charging vs. the range.
The SOC meter can be abit off. If you do not have diagnostic equpment you can try with a simple energy meter from clasohlson (http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162511490) - make sure it can handle the charging current (10A or 16A).
So plug it in and charge to 100%, see how much your car has consumed during the charge, and then drive to say to 20% (or 30% if that is safer) and charge again to 100%. 
Say you have range was 30km (from 100% to 30%) and your car had charged 10kWh, then you can calculate what your cars consumption is per km, and can give you some clues.
Ofcourse charging to 100% with bad modules can be an issue too...
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

jonjul

#10
Hei,

Har i dag utført vannservice med følgede påfyllingsmengder:
Rekke 1 ca 2 liter.
Rekke 2 ca 4 liter.
Rekke 3 ca 7 liter... ??? ???

Usikker på hvorfor det var så stort avvik mellom mengder pr nippel/rekke.

Når jeg var ferdig med fyllingen av vann å startet "topplading" begynte det å renne ut en liten mengde vann av batterikassen, vannet skummet som "såpe" når det traff garasjegulvet.

Sett opp mot begrensing i rekkevidde å lekkasje ved vannservice antar jeg at en blokk er brent ::) ::). Riktig nok kom luten fra underkant ved høyre dør - kansje det er overløpet som sender ut for mye vann..

Skal skru ut batteripakken på ny året - er det noen enkel måte jeg selv kan teste enkelblokker får enkel sjekk av tilstand?
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

Ken

Begynte du "topplading" etter at du hadde fylt med vann??
Vedlikeholdslading må være "slem" fordi må skal ha den alle høyeste elektrolytt nivå i alle blokker. Hvis ikke vil man risikere en overløp av lut ved neste fullading eller vedlikeholdslading særlig ved feil med batteripakke og batteribytte. Vær slem!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Ikke rart at rekkevidden er kort hvis denne vannfyllingsmetoden har vært benyttet!

Batteriet må være fulladet og ha god temperatur før vannet fylles, hvis ikke vil elektrolytten renne ut ved opplading -og luten danner såpe med fett på garasjegulvet.

Og det blir det dårlig kapasitet av.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

jonjul

Til info:
Batteri var full ladet før vannfylling og bilen var i oppvarmet garasje fra dagen før:).
Dette skal være etter instruks jeg fant på el bil wikki. ::)
Tesla X 2017
E Golf 2017
Peugot Ion
Think City 2000 mod

elektrolux

Ikke bra!

Dersom instruksjonen på Elbilwiki kan føre til slike misforståelser må teksten endres. Det som står der sist jeg kikket var alt for omfattende.

Min metode for vannfylling er å sette bilen på servicelading og følge med på spenning og temperatur. Når spenningen synker og temperaturen er over 25 C tar jeg bilen av lading, venter 5 min. og fyller vann på de tre fyllenipplene etter tur, og til det renner ut under bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA