Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motoreffekt LEAF sammenlignet med fossilmotorer

Startet av Eyvind, tirsdag 03. januar 2012, klokken 20:54

« forrige - neste »

Eyvind

På Berlingoen Elmer min starter nå vannpumpa litt i hytt og gevær - når bilen står stille. Går en stund (20 min +) før den stopper. Til synelatende litt oftere når jeg har vært og åpnet og lukket en av dørene uten å starte motor, men det kan være tilfeldig.

Regner med det er vannpumpa, det er samme lyd som starter ved lading, hvor pumpa starter som normalt.

Forslag? Bør jeg være bekymret? Elmer har holdt på 4 - 5 dager med dette her.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Elmo

Pleier å være dårlig 12V batteri som er årsaken. DC/DC starter for å lade det, og så trenger den kjøling

Les mere her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1266.0.html
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Eyvind

Ja! Kjenner også igjen symptomene som at lysene fusker litt ved starting.
Pussig nok hadde jeg også trøbbel med vifta og måtte ta reset for en uke siden. Kan det være en sammenheng?

Hva slags batteri anbefales? Ser ut som om det er unødvendig å lade batteriet før montering? Og hvor lang tid har jeg - kan jeg kjøre til jobb i mårra eller bør jeg ikke ta sjansen? Meldt pluss i mårra og, men noen minus lørdag.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Sønnak SB 500 anbefales, men det må som alle andre batterier lades før bruk. Ikke godta at selgeren sier at det ikke er nødvendig.

Ellers er jeg enig i at dette høres ut som et dårlig 12V batteri. Har du prøvt å lade det du har?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Takker.
Hvor får jeg dette batteriet? Og tør jeg kjøre til jobb i mårra?

Har ikke lader, men kan kanskje låne en på jobb.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

Elmo

#5
Sitat fra: Eyvind på torsdag 15. desember 2011, klokken 22:40
Har ikke lader, men kan kanskje låne en på jobb.

Kjøp deg en "Ctek Zafir 45" like gjerne først som sist. Både Clas Ohlson og Jula har den til 500,- kr

NB NB: HUSK at FØR du kobler fra 12v batteriet så må du trekke ut en sikring på fremdriftsbatteriet (men det vet du vel, når du har tatt "stor reset") ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Sitat fra: Elmo på fredag 16. desember 2011, klokken 00:06
Sitat fra: Eyvind på torsdag 15. desember 2011, klokken 22:40
Har ikke lader, men kan kanskje låne en på jobb.

Kjøp deg en "Ctek Zafir 45" like gjerne først som sist. Både Clas Ohlson og Jula har den til 500,- kr
Tiltredes og den kan gjerne monteres permanent mellom 120 V framdriftsbatteri og 12 V

Sitat fra: Elmo på fredag 16. desember 2011, klokken 00:06NB NB: HUSK at FØR du kobler fra 12v batteriet så må du trekke ut en sikring på fremdriftsbatteriet (men det vet du vel, når du har tatt "stor reset") ;) 
Skjønner at dette er en fordel ja... men er det så stor krise ("NB NB") om man ikke gjør det?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Sitat fra: Helge på fredag 16. desember 2011, klokken 11:39
Sitat fra: Elmo på fredag 16. desember 2011, klokken 00:06NB NB: HUSK at FØR du kobler fra 12v batteriet så må du trekke ut en sikring på fremdriftsbatteriet (men det vet du vel, når du har tatt "stor reset") ;) 
Skjønner at dette er en fordel ja... men er det så stor krise ("NB NB") om man ikke gjør det?

DC-DC ryker dersom den starter uten at 12V batteriet er tilkoblet. Er du heldig starter ikke DC-DC mens du holder på, men hvorfor ta sjangsen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Eyvind

Knurr.. Ifølge den nye fancy batteriladeren er batteriet fullt. Voltmeteret viste 13.09 V, riktignok uten å prøve å lade det ut på forhånd. Dessuten får jeg ikke ut batteriet da jeg ikke kommer til med skralla nedi der.

Har bare endt opp med dyr, elektrisk device nr 30 (lader nr 15), som tar plass i mitt hus og mitt hode og som bare kommer til nytte annethvert år.

Ingen har for øvrig sagt noe om hvor prekær situasjonen er, eller hvor jeg får tak i dette batteriet jeg trenger..
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

elektrolux

Sønnak batteri får du hos Sønnak ;)

Husk også at ALLE nye batterier er bedre enn et gammelt brukt et. Nevnte bare SB 500 forde dette er det beste jeg har testet, og koster ikke stort mer enn de andre heller.

Dersom laderen påstår det gamle batteriet er fullt, er det enten en halvgod lader, eller et defekt batteri.

Min favoritt lader av typen Intelligent/kraftig/prisgunstig er Biltema sin 7A lader som her: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Smartlader-37734/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: Eyvind på fredag 16. desember 2011, klokken 22:23
Har bare endt opp med dyr, elektrisk device nr 30 (lader nr 15), som tar plass i mitt hus og mitt hode og som bare kommer til nytte annethvert år.
Jeg forstod ikke helt det med "elektrisk device nr 30 (lader nr 15)" men uansett, laderen kan (som Helge og sa) med fordel fastmonteres i bilen mellom 120 V framdriftsbatteri og 12 V (se 1 og 2). Da gjør den konstant nytte, og den tar ikke plass i ditt hus.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Eyvind

Tror ikke jeg skal begynne å klusse med noe større operasjoner, da jeg ikke en gang er kompetent til å bytte 12v batteri...

les videre på historien her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4578.msg43225.html#msg43225
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA