Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken takboks?

Startet av ewilmann, fredag 29. mars 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

dissern

Hvit Leaf - 2011
Model S 75D - 2017 *solgt*
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

Kjetil1986

Kan ikke skjønne hvorfor den ikke skulle passe. Vi har Motion xt xl på e-golfen vår. Skal få testa den på Tesla'n når jeg får takstativet i posten på mandag  :+1:
Model 3 long range 2021

Havvo

Jeg har Motion XT XL. Den passer i alle fall. Tror alle bokser passer..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Havvo på søndag 03. januar 2021, klokken 08:28
Tesla har standard avstand mellom takbøylene og således passer nok de fleste.
Det som er utfordringen er at bøylene er brede og buede, og dette kan gjøre innfestingen av noen takbokser vanskelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

dissern

Thule Motion XT XL ser ut til å passe M3 fint.

Men XXL versjonen er litt bredere (95 vs. 91,5cm) og lenger (232 vs. 215), og jeg finner ingen info om andre som har prøvd XXL versjonen på M3. Angående bredden så er vel spørsmålet om buen på takstativet skaper problemer ettersom bredden øker, og med tanke på lengden så er det kanskje sannsynlig at overhenget også blir lenger og at luftmotstanden dermed øker?
Hvit Leaf - 2011
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

redlund

Ble en Thule Motion XT Alpine til slutt, og ble veldig fornøyd med resultatet. Ser bedre ut i virkeligheten enn på bilde også.
Ser veldig liten av boksen når den sitter på, og ligger forholdsvis bra på bilen synes jeg. God pris i romjulen også, 6400 kr.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: dissern på mandag 04. januar 2021, klokken 12:21
Thule Motion XT XL ser ut til å passe M3 fint.

Men XXL versjonen er litt bredere (95 vs. 91,5cm) og lenger (232 vs. 215), og jeg finner ingen info om andre som har prøvd XXL versjonen på M3. Angående bredden så er vel spørsmålet om buen på takstativet skaper problemer ettersom bredden øker, og med tanke på lengden så er det kanskje sannsynlig at overhenget også blir lenger og at luftmotstanden dermed øker?

Akkurat det med luftmotstand pga overheng ville jeg ikke bekymret meg over. Hvis du ser nærmere på Model 3 så ser du at takbøylene er plassert lenger frem på bilen enn på stort sett alle andre biler, sånn at omtrent alle takbokser vil ta imot luften som presses opp frontruten på en Model 3. Så om du har en enda lenger takboks så tar ikke den imot særlig mer luft. Derimot vil den økte høyden og bredden gjøre at arealet er større, som øker luftmotstanden. I tillegg er det nok ikke den mest aerodynamiske formen i verden, så blir nok en del dragsug bak boksen. Støynivå kan og variere fra boks til boks.

Når alt det er sagt er det ekstremt digg å ha en stor takboks når en trenger stor takboks (f.eks. uke+ ferier med 4), så jeg ville prioritert å hatt stor takboks fremfor en som er litt for liten. Hvis en skaffer en veldig bred Thule-takbokser, på lang ferie, ville jeg tatt to kiler oppå takbøylene på hvert festepunkt, og snurret en runde tape rundt. Hvor mer du skyver kilene mot hverandre hvor høyere blir de...så du kan få en perfekt høyde. Da går lokket mye lettere opp og igjen enn når du bare trekker det ned på sidene. Hvis du tenker optimalt strømforbruk bør du løfte frem-enden mer opp enn bakenden ettersom takbøylene på en Model 3 er mye lavere foran enn bak, og takbokser er allerede kileformede, så for å unngå at kilen skrår enda mer fremover enn fabrikanten har beregnet bør du kompensere for den lavere fremre takbøylen.
Tesla Model Y                         2021-

thebadger

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. januar 2021, klokken 15:06
Akkurat det med luftmotstand pga overheng ville jeg ikke bekymret meg over. Hvis du ser nærmere på Model 3 så ser du at takbøylene er plassert lenger frem på bilen enn på stort sett alle andre biler, sånn at omtrent alle takbokser vil ta imot luften som presses opp frontruten på en Model 3. Så om du har en enda lenger takboks så tar ikke den imot særlig mer luft. Derimot vil den økte høyden og bredden gjøre at arealet er større, som øker luftmotstanden. I tillegg er det nok ikke den mest aerodynamiske formen i verden, så blir nok en del dragsug bak boksen. Støynivå kan og variere fra boks til boks.

Når alt det er sagt er det ekstremt digg å ha en stor takboks når en trenger stor takboks (f.eks. uke+ ferier med 4), så jeg ville prioritert å hatt stor takboks fremfor en som er litt for liten. Hvis en skaffer en veldig bred Thule-takbokser, på lang ferie, ville jeg tatt to kiler oppå takbøylene på hvert festepunkt, og snurret en runde tape rundt. Hvor mer du skyver kilene mot hverandre hvor høyere blir de...så du kan få en perfekt høyde. Da går lokket mye lettere opp og igjen enn når du bare trekker det ned på sidene. Hvis du tenker optimalt strømforbruk bør du løfte frem-enden mer opp enn bakenden ettersom takbøylene på en Model 3 er mye lavere foran enn bak, og takbokser er allerede kileformede, så for å unngå at kilen skrår enda mer fremover enn fabrikanten har beregnet bør du kompensere for den lavere fremre takbøylen.
Kan stemme for idéen om å få løftet fronten av lang takboks, får bare 300km rekkevidde på 2020 TM3P med Thule Flow (sommerstid).
Ikke helt sikker på om jeg ville brukt trekiler, dog. I hvert fall ikke uten noe mellom sånn at man ikke lager merker på stativ og boks.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: thebadger på mandag 04. januar 2021, klokken 15:28
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 04. januar 2021, klokken 15:06

Kan stemme for idéen om å få løftet fronten av lang takboks, får bare 300km rekkevidde på 2020 TM3P med Thule Flow (sommerstid).
Ikke helt sikker på om jeg ville brukt trekiler, dog. I hvert fall ikke uten noe mellom sånn at man ikke lager merker på stativ og boks.

En god og myk elektrikertape noen runder gjør susen :-)..så faller det ikke av heller.... Gjelder å ikke bruke en ductape med sykt godt lim som sitter så fast i takbøylene at du må bruke aceton og skrape for å få det av.... da ett av de latterlige sidedekslene datt av rett før avreise ble det ductape for å unngå 1500km med suselyd på min bil...
Tesla Model Y                         2021-

knegg

Jeg har Skiguard sin skiboks og havner på rundt 220wh pr kilometer nå om vinteren.
Med 70kwh (litt degradering) batteri burde jeg ha rundt 320km nå om vinteren. Hvorfor får du bare 300km på sommeren? Da ligger jeg rundt 180wh som gir 390km...
2020 Model 3

thebadger

Sitat fra: knegg på tirsdag 05. januar 2021, klokken 12:33

Jeg har Skiguard sin skiboks og havner på rundt 220wh pr kilometer nå om vinteren.
Med 70kwh (litt degradering) batteri burde jeg ha rundt 320km nå om vinteren. Hvorfor får du bare 300km på sommeren? Da ligger jeg rundt 180wh som gir 390km...
"Hvorfor" vet jeg ikke, men det er 299,7km til hytta fra garasjen, ladet 100% og hadde ~40km oppgitt rekkevidde igjen da jeg kom frem.

Ladrab

Spent på om Aero Loader, den nye takboksen fra Calix, faktisk øker rekkevidden i forhold til "vanlige" takbokser?

https://bil24.no/ja-dette-er-riktig-retning/

Ser også ut som om boksen med fordel kunne vært 20 cm lengre bak på Model 3 uten å komme i konflikt med åpen trunk
[attachment id=0 msg=954217]

Venter og håper på en elbil med hurtig hurtiglading, varme i baksetet, god app, firehjulstrekk, skiluke, plass til et par tre store kofferter bak og frunk foran, uten at bilen er på størrelse med et lite isfjell og koster en mill...hmmm høres jo egentlig ut som Model Y...

TMYP hvit September 2022
TMYP sort utlevert juni22
TM3#2021 utlevert des20
Venteliste plass #54 Hyundai Kona (solgt)

hansemann90

Noen av dere som har prøvd Skiguard 830T montert på Taptes sitt takstativ?

Hvis noen har; hvilke erfaringer har dere?

dissern

Sitat fra: Havvo på søndag 03. januar 2021, klokken 08:28

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt på siden kanskje, men vet du hvor lange ski man får plass til i Thule Motion XT XL? Thule oppgir seg Max lengde på ski til 200cm, men med ligg godvilje, legge på skrått osv, er det mulig med litt lenger ski tror du?
Hvit Leaf - 2011
Model X100 - 2017
Model 3 - 2021

eleseus

Jeg har en model 3 og vurderer takboks.
Sliter med lav garasje.

Noen som vet hva som er høyde på model 3 med montert takboks Skiguard 830T?
------------------------
Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA