Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla service senter i Åsane?

Startet av Mippen, torsdag 28. mars 2019, klokken 19:22

« forrige - neste »

Tom

jlan

Sitat fra: Tom på lørdag 25. januar 2020, klokken 14:08
Du mener vel nordvestland  :)
Nordhordland beholdes vel som navn på samme distrikt som før. Men Teslaeiere lengre nord i Vestland vil sikkert få glede av Åsane SC de også. Ihvertfall de fra distriktene Sunnfjord, Indre Sogn og Ytre Sogn.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sevalds

Litt off-topic her nå, men noe håp for at de gjør noe med SuC i Åsane samtidig nå da? Er konstant fullt der, samtidig som den er over snittet treg, så en økning i antall SuC'er her hadde vært kjærkomment.

jkirkebo

Sitat fra: sevalds på lørdag 25. januar 2020, klokken 16:52
Litt off-topic her nå, men noe håp for at de gjør noe med SuC i Åsane samtidig nå da? Er konstant fullt der, samtidig som den er over snittet treg, så en økning i antall SuC'er her hadde vært kjærkomment.

Det er vel heller sjanse for at både den og SuC Lier legges ned? Ingen av de er særlig hensiktsmessig plassert og begge er fulle av hjemmeladere. Nå er det jo SuC på Åsane som bør dekke området ganske bra.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

OhmPaPa

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:35

Det er vel heller sjanse for at både den og SuC Lier legges ned? Ingen av de er særlig hensiktsmessig plassert og begge er fulle av hjemmeladere. Nå er det jo SuC på Åsane som bør dekke området ganske bra.

Jo den på Åsane er nyttig for oss som kjører opp og ned E39. Bør heller utvides. En omvei langs E16 til Arna for å lade der blir for kronglete.

GRS

Sitat fra: Tom på lørdag 25. januar 2020, klokken 14:08
Du mener vel nordvestland  :)

Ja det er vel egentlig rett. Neste kommer vel i Molde? Men det er utrolig tett med Tesla i Nordhordland. Det var vel egentlig poenget. :)

Vi trenger også en ny SuC langs e39 nord for Bergen. En skikkelig svær under tak, med cafe/lounge i det nye industriområdet på Eikangervåg? Fin avstand fra byen. :) Man kan jo drømme. ;)
TM3P sort/sort

OhmPaPa

Sitat fra: GRS på lørdag 25. januar 2020, klokken 20:27
Ja det er vel egentlig rett. Neste kommer vel i Molde?

Det i Ålesund er vel på nordvestlandet. Og dekker større område sørover enn service-senteret i Molde gjør.

jkirkebo

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 25. januar 2020, klokken 20:01

Jo den på Åsane er nyttig for oss som kjører opp og ned E39. Bør heller utvides. En omvei langs E16 til Arna for å lade der blir for kronglete.

Det er 14 mil fra Os til Lavik, det bør jo være innafor? Hvis det er for langt vil jeg tro det er bedre å bygge en større en på f.eks Knarvik? Da blir det 25km tur/retur ekstra for "hjemmeladerne" ihvertfall.

OhmPaPa

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 25. januar 2020, klokken 22:26
Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 25. januar 2020, klokken 20:01

Det er 14 mil fra Os til Lavik, det bør jo være innafor? Hvis det er for langt vil jeg tro det er bedre å bygge en større en på f.eks Knarvik? Da blir det 25km tur/retur ekstra for "hjemmeladerne" ihvertfall.

Det er jo innafor rekkevidden men enda lengre omvei enn Arna hvis du ikke har noe ærende der. Oslo og Trondheim er omringet av superchargere. Det bør Bergen også være. Helt greit at de ikke er i sentrum. Men langs rutene inn/ut av byen.

jkirkebo

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 25. januar 2020, klokken 22:33
Det er jo innafor rekkevidden men enda lengre omvei enn Arna hvis du ikke har noe ærende der. Oslo og Trondheim er omringet av superchargere. Det bør Bergen også være. Helt greit at de ikke er i sentrum. Men langs rutene inn/ut av byen.

Omringet og omringet. Kjører du mot Sverige er første SuC i Rygge, ca. 67km unna Oslo sentrum. Kjører du nordover er det Nebbenes, 63km unna. Mellom disse, langs E6 som er en av Norges aller mest trafikkerte veier, er det 124km. Kun 16km kortere enn Os-Lavik. Til den nye på Liertoppen blir det 33km.

I Bergen er det fra Danmarksplass følgende avstander:

Os - 25km
Åsane - 16km
Arna - 26km

Det er altså 3 SuC rundt Bergen som alle ligger nærmere sentrum enn den nye på Liertoppen i forhold til Oslo sentrum, og den er ikke engang åpnet ennå.

OhmPaPa

Skjønner ikke hva du mener.

Fordi Bergen sin ladering er nærmere sentrum så bør vi bygge den ned?

Typisk situasjon for meg er å reise til en by og være der en stund. Når jeg drar har jeg behov for å lade på vei ut av byen. Det er desverre ikke destinasjonslading over alt. Så har ladet på alle de laderene du nevnte.

Har vanskelig for å tro at jeg er den eneste som lader på Åsane og som ikke bor i nærheten men skal kjøre videre. Og med mye trafikk på E39 og få ladere i Åsane er utbygging bedre enn nedlegging IMHO.

jpg

Har Åsane fått CCS da? Sist jeg sjekket, dukket den ikke opp på kartet...
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

jlan

Sitat fra: OhmPaPa på søndag 26. januar 2020, klokken 12:09
Skjønner ikke hva du mener.
Fordi Bergen sin ladering er nærmere sentrum så bør vi bygge den ned?
Nå synes jeg du problematiserer litt. Å lage et SuC opplegg hvor gjester kan kjøre ut av byen med nesten flatt batteri, samtidig som man skal unngå at de fylles opp med lokale brukere, det er ikke så enkelt.

Bergen er da nærmest omringet av SuC som kan nåes med 30 kWh på batteriet. Nordover er det 5 ladesteder med 150kW og 10 med 50kW før en kommer til Lavik SuC.  Da ser jeg ikke det helt store behovet for flere ladeplasser og CCS i Åsane.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OhmPaPa

Det jeg ikke skjønner er hvorfor legge ned SuC på Åsane når den tydeligvis er populær.

Trenger ikke "lage et SuC opplegg". Stasjonene finnes allerede. Men jeg er i mot nedleggelse av de som er her.

Hvis det skal endres i Åsane er det vel bedre å flytte SuC til et sted med plass til flere. Heller enn å legge ned.

Men det er mitt syn. Andre er tydeligvis ikke enige. Greit nok. Og dette er uansett en avsporing av tema så jeg stopper her.

GRS

@ jkirkebo: Nordhordland Næringspark som jeg mente ville vært et bra sted, ligger 1mil nord for Knarvik. Det er ok lademuligheter ut fra Bergen, bortsett fra nordover. Åsane har ikke CCS, er for liten, og ligger (etter min mening;) for tett på sentrum. :)
TM3P sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA