Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer Webasto P106

Startet av Trond.Strom, søndag 01. januar 2012, klokken 17:30

« forrige - neste »

bno

Denne bilen er et produkt for USA. Der er det påbudt med ryggekamera etter som sløve amerikanere driver å kjører ned båd ekone og sivgermødre når d rygger ut av carporten. Får håpe det blir sensorerer fremme og bak når de påbegynner produksjonen i England senere i år og da en endret spec versjon for EEuropa. Lite å gjøre med eksiterende opplegg virker det som
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Lynet

Det er også blitt sagt at antallet påkjørsler ved rygging etter at det kom ryggesensorer økte!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cra

Sitat fra: Lynet på onsdag 07. mars 2012, klokken 22:42
Det er også blitt sagt at antallet påkjørsler ved rygging etter at det kom ryggesensorer økte!

Det sier jeg ikke noe på! Det er jo mye enklere å rygge etter speil enn etter en skjerm med forvrengt perspektiv. Det eneste jeg ser som er genialt med kameraet er når man skal hekte på en tilhenger helt alene; da kan man rygge kroken ganske nøyaktig inn under draget på tilhengeren. (Ikke aktuelt på Leaf, kanskje, men det funket meget bra på fatterns Quashquai)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Aspiranten

Mja, nei, det vil jeg ikke si. Hver gang jeg setter meg i stasjonsvogna nå så føler jeg meg handicappet fordi jeg ser hverken om det kommer biler eller om det er barn / objekter bak bilen i de små, moteriktig designet speilene.

Jeg synes det er meget bra å navigere etter speilene pga. det gode perspektivet de gir, men de gir meg null oversikt. Sånnsett er ryggekamera sammen med speil en meget bra kombinasjon for å sjekke retning og hvor mye plass man har i speil, mens man sjekker om kysten er klar på navigasjonskjermen.

Siden ryggekameraet er ganske dårlig mtp. skitt så kjører vi bare "rett inn" på parkeringsplasser o.l., også tørker vi av linsa før vi forlater bilen. Den er da klar til å rygges med når vi kommer tilbake.

Jeg har tenkt tanken på å impregnere den, men jeg er skeptisk til funksjonen av dette i vei og piggstøvet nå på vinteren. Mulig det vil gi en god effekt sommerstid når det hovedsakelig bare er vann.
Nissan Leaf

cra

Mulig jeg er bortskjemt med bakende i glass på Think'en (og PLAST karosseri ;) ), og med noen salongbord av noen speil på Caravellen....  ;D

Jeg rygger alltid INN på plassen, for det er minst sjanse for at noe beveger seg der. når du rygger UT er det derimot stor sjanse for at der kan være trafikk. Men jeg skjønner godt logikken i rutina di :)

Har ikke sjekket området rundt kameraet i detalj, men det slo meg at en liten "helikopter-servo" med en klut e.l. burde kunne gjøre nytten som avtørker. Koster et par tikronere f.eks. her: http://www.dealextreme.com/p/mystery-9g-mini-servo-with-accessories-1-3kg-torque-20023?r=77233494

Jeg regner selvsagt med at det er lite ønskelig å gjøre noe slikt på en NY bil, men kanskje om noen år.  :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:02Siden ryggekameraet er ganske dårlig mtp. skitt så kjører vi bare "rett inn" på parkeringsplasser o.l., også tørker vi av linsa før vi forlater bilen. Den er da klar til å rygges med når vi kommer tilbake.

Av nysgjerrighet: Hva bruker du å tørke av med? Fingeren?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Jeg vurderer også å forsøke med en "tut", ala dette:

Du vet, sånn som de gamle mopedhjelmene hadde for å unngå regn og veps...

Problemet med dette er at man lett kan ødelegge "sidesynet" til kameraet, men jeg har lyst til å eksperimentere litt rundt dette.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Bruker fingeren ja :) Lett og kjapp sveip.

Ved å se bak og til sidene så har jeg god oversikt over kommende biler. Det går også an å rygge sakte selv om man har fri sikt med ryggekameraet. På den måten unngår man å kjøre fort ut og forårsake kollisjon- hvisomattenoenkommer.

Men hovedsakelig foretrekker jeg å parkere slik at jeg slipper å rygge i det hele tatt, selvfølgelig  ;)
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 08. mars 2012, klokken 11:09Men hovedsakelig foretrekker jeg å parkere slik at jeg slipper å rygge i det hele tatt, selvfølgelig  ;)

Da må man ha betydelig større garasje enn det jeg har i alle fall...  ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Har ikke garasje, enda. Vi står på venteliste for tomt...  :-[ Men vi bor i enden av en gate med få barn så å rygge ut fra carporten er null stress. Gjøres i en fei. Dessuten kan jeg ikke rygge INN i den uansett, for nabolagets katter bryr seg ikke om hvor det er enklest å hoppe opp på den fra, de går inn til inngangsdøren, opp trappen og hopper opp på bilen samme hvilkenvei den står parkert. Dersom den bratte enden står der da så vil kattene hoppe på den og spinne med klørne mot lakken. Det er ikke noe pent syn etterpå, og lakken er ikke tykk nok til at jeg kan polere det bort hele tiden heller, så da får man heller legge til rette med ett "flatt" og fint panser de kan spankulere på  :)

Det kommer litt mikroriper etter at de sklir på det bratte Leaf panseret, men de er ikke så dype at det medgår noe særlig med lakk i fjerningsprosessen. Tilogmed en DA maskin kan ta de.

Ryggerutinene er vel aller viktigst når man er på kjøpesentere med stressede alenemødre og småbarn fykende overalt, gjerne akkompagnert av unge rånere i høy hastighet susende forbi.
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. mars 2012, klokken 10:26
Jeg vurderer også å forsøke med en "tut", ala dette:

Ikke dumt! Skulle være kjapt gjort å "modifisere" en flasketut e.l og prøve det ut. :)

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 08. mars 2012, klokken 11:20
for nabolagets katter bryr seg ikke om hvor det er enklest å hoppe opp på den fra, de går inn til inngangsdøren, opp trappen og hopper opp på bilen samme hvilkenvei den står parkert.

Prøv å legge ut appelsinskall (hvis du kan gjøre det uten at det ser forsøplet ut) eller pepper. Mormor gjorde det for å holde katter unna inngangsdøra, og det skal visstnok fungere bra.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

daggad

SitatBruker fingeren ja Lett og kjapp sveip.

Skulle bare mangle, det er jo kvinnedagen og alt.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joachim

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA