Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Problemer Webasto P106

Startet av Trond.Strom, søndag 01. januar 2012, klokken 17:30

« forrige - neste »

Trond.Strom

Er det bare meg eller er det ryggekameraet ekstremt utsatt for skitt?
dersom jeg ikke vasker det lett med fingren før jeg skal rygge er ryggekameraet mer eller mindre ubrukelig...

BE

Du er ikke alene, det er håpløst utsatt for skitt, det skulle vært en form for visker/beskyttelse på dette.

Veldig synd da det på alle andre områder er ekstremt bra!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Det er mye på Leafen som ikke er så alt for lurt laget....
Hva om de hadde plassert kameraet i bakruta i et område pusseren dekker.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Leafen er nok designet for varmere og tørrere strøk enn Norge  :)

Ikke at det finnes så mange alternativer som vi kan kjøpe heller.
Nissan Leaf

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Her tidligere hatt en bil i Norge (Mitsubishi Outlander) og to i Canada (Acura MDX & MB ML) med ryggekamera. Felles for alle er at kameraet stå utildekket i området rundt skiltet, men kameraet på Leafen klarer å bli skittent på en tur på 10 meter, med de tre andre måtte jeg i alle fall kjøre noen kilometer før de ble like ille. Det er noe med aerodynamikken som får skitt til å samle seg ekstra fort på Leafen; kanskje en minispoiler for ryggekameraet som gjør at luften passerer med ekstra høy hastighet forbi dette lille punktet hadde vært tingen? Optikken i Nissan kameraet er også veldig dårlig sammenliknet med de tre andre; stor forvrengning av bildet i dagslys og ekstremt kornet i nattmodus. Et kameraet med optikk fra Outlanderen (eller enda bedre fra Acura'en eller MB'en) gir ville også bidratt positivt  ;)

Lepanto

Nissan Leaf. Hentet 18.01.12

bno

Slik skal det gjøres som det er gjort på en billig riskoker.

Aller helst ryggesensorer, men i et hvert fall et deksel som dekker for linsa. Dagens ryggekamera opplegg uten at linsa er skjult er bare dumt. Billig bilen Hyundai i30 har det.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

arnejorg1

Jeg må stadig tørke av linsa. Man må vist bare venne seg til og og og tørke av kameraet hver gang man skal parkere. Dette er iriterende, men jeg tror det går bedre til sommeren.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Blip

Finnes det ikke en enkel løsning på dette, f.eks. et miniatyrdeksel, rørstump eller omdirigering av spyler?

(knasta inn fra en telefon)

• Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Joachim

Noen som har prøvd nanoforsegling på linsa? Kanskje det hjelper?

Jeg ønsker meg et spylerpunkt rettet mot linsa.

sven erik

synn dere har dette problemet for den er vansklig å rygge uten  kameraet   men alternativet er en mer oversiktlig bil 

RuneW

Sitat fra: sven erik på onsdag 07. mars 2012, klokken 18:42
synn dere har dette problemet for den er vansklig å rygge uten  kameraet   men alternativet er en mer oversiktlig bil 

Det er flere alternativer, bla dette:

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Bil2

Sitat fra: RuneW på onsdag 07. mars 2012, klokken 19:16

Det er flere alternativer, bla dette:
Dumt å måtte ettermontere på ny bil. Det er rart at Nissan har valgt å selge bilen så og si uten muligheter for ekstrautstyr. Mulig det er for å korte ned produksjonstiden og levere biler raskere.
Oslo
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh

RuneW

Sitat fra: Bil2 på onsdag 07. mars 2012, klokken 19:20Dumt å måtte ettermontere på ny bil.

Helt enig. Jeg bare skrev det som et svar på at alternativet er (å kjøpe) en mer oversiktlig bil. Da mener jeg det er en del lettere å ettermontere et Biltema-sett. Det MÅ ikke se så ille ut heller. Man kan jo gjemme vekk alt sammen og rygge på gehør. Piper det så vet du at du bør ta det litt piano.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Stjerneglis

Kan ikke si at jeg er helt overbevisst av trenden med at stadig flere bilprodusenter går over fra sensorer til ryggekamera. Flere jeg kjenner har skrapt opp sidene på de nye bilene sine fordi de satt og glodde på skjermen mens de rygget og glemte å sjekke sidespeilene. Så pass på folkens...
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA