Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Motoreffekt LEAF sammenlignet med fossilmotorer

Startet av gbzdoc, søndag 01. januar 2012, klokken 11:51

« forrige - neste »

gbzdoc

Så vidt jeg har skjønt virker batterivarmeren nærmest bare som en beskyttelse for batteriet i temperaturer under -20 grader.

Men jeg stusser litt, for jeg har jo fire streker på temperaturmåleren selv når bilen har stått 12 timer i -8 grader. Enten så må jo den måleren være svært lite nøyaktig, eller så holder batteriet veldig gjevn temperatur.

Min misstanke er at batterivarmeren varmer batteriet også ved høyere temperaturer når bilen er tilkoblet strøm. Kan dette stemme? Noen som har testet ut dette ved å la bilen ikke stå tilkoblet? Tenkte å teste dette selv når temperaturen igjen skal synke til rundt -10 i helgen.

Ville jo i så fall vært bra for rekkevidden vinterstid. :-)

jkirkebo

Sitat fra: gbzdoc på tirsdag 13. desember 2011, klokken 23:17
Så vidt jeg har skjønt virker batterivarmeren nærmest bare som en beskyttelse for batteriet i temperaturer under -20 grader.

Men jeg stusser litt, for jeg har jo fire streker på temperaturmåleren selv når bilen har stått 12 timer i -8 grader. Enten så må jo den måleren være svært lite nøyaktig, eller så holder batteriet veldig gjevn temperatur.

Min misstanke er at batterivarmeren varmer batteriet også ved høyere temperaturer når bilen er tilkoblet strøm. Kan dette stemme? Noen som har testet ut dette ved å la bilen ikke stå tilkoblet? Tenkte å teste dette selv når temperaturen igjen skal synke til rundt -10 i helgen.

Ville jo i så fall vært bra for rekkevidden vinterstid. :-)

Min har stått tilkoblet strøm i 2-3 timer i -16 grader og jeg hadde kun en strek på temperaturmåleren når jeg kjørte avgårde.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

Men da hadde den stått en dag eller to uten strøm først, stemmer ikke det?

Tar neppe kun et par timer å varme opp noen hundre kilo med batterier når varmeren kun er på 300 watt.

Noe helt annet er å vedlikeholde eksisterende varme.

Er nettopp den storyen din hvor den har stått uten strøm noen dager som har fått meg til å stusse på dette. ;-)

Trond.Strom

min batteritemp ligger også veldig flatt på 4ish streker. bilen står så og si alltid koblet til når den ikke kjører, og står i 18grader parkeringshus på dagtid


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA