Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tomme for kabler ved utlevering Lillestrøm

Startet av Karma, onsdag 27. mars 2019, klokken 11:34

« forrige - neste »

zinedinestrand

Var ingen flere type 2 kabler igjen når jeg hentet i går på Lillestrøm. Kom flere på fredag visst nok.

geirci2

Er ingen flere typer Tesla Model 3 på lager i dag i Trondheim. Kommer flere i neste uke visst nok - iflg Tesla.

Slutt å klag  8)
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

JTveter

Jeg hentet ut ved 21.30 tiden tirsdag 26.3, og fikk ikke med type 2 kabel. Utleveringsansvarlige sa at de hadde gått tom, og at ingen hadde fått med type 2 kabel fra Lillestrøm på tirsdag. Men det var bare å stikke innom en av service-sentrene så ville jeg få der. Troppet opp på Grorud neste dag, men tomt der også.... Heller ingen prognose på når de ville bli tilgjengelige igjen. Don't call us - we call you.....:-)
KIA Soul Titanium Grey, Solgt
Mitsubishi Outlander PEHV 2016 Titanium Grey
Tesla Model 3 2019

emurof

Dette skjønner jeg ikke. Uten type 2-kabel så får man jo ikke ladet bilen sin? Hvordan kan man ta imot en bil man ikke får ladet?

Handyman

Sitat fra: emurof på fredag 29. mars 2019, klokken 09:42
Dette skjønner jeg ikke. Uten type 2-kabel så får man jo ikke ladet bilen sin? Hvordan kan man ta imot en bil man ikke får ladet?
Du kan lade med UMCen fra Schuko og 16A blå CEE, samt på supercharger, og på alle ladebokser med påmontert Type 2 kabel.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

emurof

Og hva om man ikke har tilgang på disse alternativene? Eventuelt at lading på Schuko blir for tregt. Superlader har man ikke nødvendigvis i "brukbar" avstand heller.

Speeder

Sitat fra: emurof på fredag 29. mars 2019, klokken 09:57
Og hva om man ikke har tilgang på disse alternativene? Eventuelt at lading på Schuko blir for tregt. Superlader har man ikke nødvendigvis i "brukbar" avstand heller.
En ganske søkt problemstilling vil jeg si. Superlader, CCS hurtiglading, 16A på blått stikk og Schuko burde i kombinasjon gir mer en nok lademuligheter til å komme seg gjennom i en overgansperiode....
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

Handyman

Sitat fra: emurof på fredag 29. mars 2019, klokken 09:57
Du skrev at man ikke kan lade en bil uten Type 2-kabel, noe som er feil, og jeg kommenterte at den kan lades på flere måter uten denne kabelen.
Forutsetninger må tas med når man kommer med slike påstander.

Hva om du bare har tilgang til 400V 3-fase-kontakt, da får du heller ikke ladet bilen, selv om du har Type 2-kabel, men at bilen ikke kan lades er fortsatt feil

Amoss

Sitat fra: Speeder på fredag 29. mars 2019, klokken 10:06
En ganske søkt problemstilling vil jeg si. Superlader, CCS hurtiglading, 16A på blått stikk og Schuko burde i kombinasjon gir mer en nok lademuligheter til å komme seg gjennom i en overgansperiode....

Nja, ikke så veldig søkt egentlig. Selv kunne jeg lett ha kommet i samme situasjon. Nå har jeg enda ikke kjøpt bil, venter på mindre batteri, og derved heller ikke forberedt bilens ankomst. Men har ingen fornuftige utekontakter til lading av bil idag, den ene jeg har deler f.eks. kurs med både VV og div. annet og ville krevd en rimelig lang skjøteledning. Planlegger å få montert opp en ladestasjon på en ledig 3-fase 20A IT nett kurs jeg har. Men om den da vil være utstyrt med kabel eller ei er jeg fortsatt i tenkeboksen på. Nei, det blir ikke TWC.

Bor også "på landet", så rimelig langt til noen Type2 ladeplasser. Ville da blitt en relativt lang tur og lang venting bare for å lade opp batteriet, evnt. beregnet med en time eller to ekstra på nesten alle hverdags-turene jeg har frem til kabelen blir levert.

De nærmeste superchargerene ligger mellom en og halvannen times kjøring unna. Å dra ditt kun for å lade håper jeg de fleste forstår at er uaktuelt. Det er kun ~1 til 2 gager i uka jeg kjører slik at det ikke blir en alt for stor omvei å bruke disse i det daglige. Og da må jeg altså fortsatt beregne med en halv til en times ekstra "kjøretid" på disse turene. For lengre turer - der man kjører utover bilens normale rekkevidde blir det jo noe helt annet.

Noe av hensikten med elbil for meg er nettopp at de skal starte med full tank hver dag, og slippe ladestopp på mine hverdagsturer. En av grunnene til at jeg har ventet så lenge, og ikke kjøpt meg en "kortrekkevidde elbil" er nettopp fordi jeg anser at ett lademønster der jeg måtte lade opp på en normal hverdagstur som uaktuelt.

Så nei, kan lett se meg selv i den problemstillingen, så den er nok ikke så veldig søkt.

Men joda, for noen få dager kunne jeg sikkert klart meg slik, men det hadde gitt kjøps-opplevelsen er kraftig ripe i lakken. Mest sannsynlig hadde jeg nok løpt rett til nærmeste butikk som kunne levere meg en Type2 kabel over disk dersom dette hadde skjedd meg.
Model S 85D

emurof

Bor man for eksempel i leilighet i Oslo er det veldig lite sannsynlig at man har lademuligheter ut over noe som bruker type 2 (gateparkering eller egen ladeplass).

GL1

Sitat fra: Amoss på fredag 29. mars 2019, klokken 10:34

Noe av hensikten med elbil for meg er nettopp at de skal starte med full tank hver dag, og slippe ladestopp på mine hverdagsturer. En av grunnene til at jeg har ventet så lenge, og ikke kjøpt meg en "kortrekkevidde elbil" er nettopp fordi jeg anser at ett lademønster der jeg måtte lade opp på en normal hverdagstur som uaktuelt.

Så nei, kan lett se meg selv i den problemstillingen, så den er nok ikke så veldig søkt.

Men joda, for noen få dager kunne jeg sikkert klart meg slik, men det hadde gitt kjøps-opplevelsen er kraftig ripe i lakken. Mest sannsynlig hadde jeg nok løpt rett til nærmeste butikk som kunne levere meg en Type2 kabel over disk dersom dette hadde skjedd meg.
Jeg anser mangel på kabel som en stor mangel, så hadde nok vært grinete om det hadde skjedd meg.

Men litt off topic; Virker litt selvmotsigende å ikke ønske en kortrekkeviddebil, men venter på en bil med kortere rekkevidde?
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

hemi

Jeg sørget for at alle ladestasjone hos oss på jobb har type2 kabel, dog ikke fast så om noen  type 1 kommer, kan de plugge ut midlertidig.

Nå har jeg også bestilt nye kabler med tesla knapp på, så begynner bli greit med kabler ;)

bakskj

Tesla er vel egentlig de eneste som leverer type2 kabel gratis med bilen, eller tar jeg feil?
Synd de går tom, men forståelig at det skjer uten at jeg mener det kan anses som en vesentlig mangel. Var kassevis med type2 kabler der igår når jeg hentet bilen hvertfall.
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

hemi

mine 3 i3 hadde det, leaf 40 hadde det, egolf og e-up hadde det.

Første teslaen min hadde det ikke

Handyman

Sitat fra: bakskj på fredag 29. mars 2019, klokken 13:56
Tesla er vel egentlig de eneste som leverer type2 kabel gratis med bilen, eller tar jeg feil?
Synd de går tom, men forståelig at det skjer uten at jeg mener det kan anses som en vesentlig mangel. Var kassevis med type2 kabler der igår når jeg hentet bilen hvertfall.
Du tar helt feil ja, og det er en vesentlig mangel for de som er avhengige av Type 2 kabel, i og med at Tesla har skrevet at det følger med.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA