Zaptec Pro uten stort system?

Startet av olemartin, tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:44

« forrige - neste »

olemartin

Vi vurderer Zaptec Pro i sameiet der vi bor. Dersom vi senere flytter, vil det være mulig å ta med seg ladeboksen og bruke den i en enebolig? Må sikkert sette opp en ny bakplate da..

Disqusor

Sitat fra: olemartin på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:44
Vi vurderer Zaptec Pro i sameiet der vi bor. Dersom vi senere flytter, vil det være mulig å ta med seg ladeboksen og bruke den i en enebolig? Må sikkert sette opp en ny bakplate da..

Hmmmm, fastskrudde gjenstander skal alltid følge med boligen (salgsoppgaven).

elbil-1

ikke hvis du skrur den ned FØR du annonserer boligen....

jkirkebo

Sitat fra: olemartin på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:44
Vi vurderer Zaptec Pro i sameiet der vi bor. Dersom vi senere flytter, vil det være mulig å ta med seg ladeboksen og bruke den i en enebolig? Må sikkert sette opp en ny bakplate da..

Ja, det skal gå fint det. Men det blir en unødvendig dyr ladestasjon da. Jeg tror jeg heller ville latt den følge leiligheten og satset på at det ga litt ekstra på salgssummen. Det koster tross alt en del for kjøper å sette opp en ny, og de fleste ser vel nå at de sannsynligvis vil kjøpe en eller annen ladbar bil i løpet av noen år.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

elektrolux

#4
Sitat fra: olemartin på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:44
Vi vurderer Zaptec Pro i sameiet der vi bor. Dersom vi senere flytter, vil det være mulig å ta med seg ladeboksen og bruke den i en enebolig? Må sikkert sette opp en ny bakplate da..

Dette er en av fordelene med Zapcharger pro. I tillegg til å være suveren teknisk og rimeligste totalt sett til bofellesskap.  :)

Det ligger stadig vekk Zapchargere ute på finn: https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&q=zapcharger

Kjekt å vite dersom installatøren er grov på påslaget.  ;)

Som jkirkebo skriver er dette en unødvendig kostbar løsning for hjemmebruk, samtidig som den mangler funksjoner som er nyttige i egen bolig som dynamisk laststyring ( til spiselig pris), støtte for batteribank og solceller etc.

Ville uansett skrudd den ned før visning, og heller tilbydd den til ny eier etter salg.

Løse bakplater koster rundt 1500 kr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Har man lov til å fjerne/montere en Zapcharger selv på bakplaten?
Er ikke dette en del av en fastinstallasjon?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Blir vel teknisk som å selv skifte en skrusikring eller komfyr i egen bolig som også er faste gjenstander, eller plugge inn og ut en ladekabel fra bilen. Selve ladekabelen er jo tross alt del av en fast gjenstand, nemlig ladestasjonen.

En utsettes ikke for strømførende gjenstander under operasjonen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Du som er spesialist på Zaptec vet vel hva Zaptec selv mener. Anbefaler de kundene å montere/demontere disse boksene selv?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#8
Blir betegnet som en "vaktmester jobb". Altså ikke krav til fagbrev.

Litt artig med regler,, forskrifter og realistisk praksis:

For å ta vare på det viktigste et land har, nemlig våre oppvoksende barn kreves det pedagogisk utdannelse. Kona har ingen slik utdannelse, men har likevel jobbet med barn i barne hage og til og med spesielt krevende barn helt på egen hånd via resurssenteret. Dette er tilsynelatende helt OK. Til og med krav om minstebemanning praktiseres med svært avslappet holdning,og i følge kona har pedagogisk utdanning svært liten sammenheng med evnen til å ta seg av disse barna.

Vi ser også at statens vegvesen er "fornøyd" når 60% av bilistene holder seg innenfor fartsgrensene, samtidig som de sier for høy fart er årsaken til de fleste ulykkene.

Selv har jeg tro på at folk flest er i stand til å vurdere om de har kompetanse til å gjøre noe selv, som å fikse bremsene på egen bil, plugge ut/inn en Zapcharger, eller oppdra egne barn, eller om de bør hyre inn profesjonell hjelp fordi de er usikre eller rett og slett ikke har tid.

Med tanke på hvor kostbart det er i Norge å få profesjonell hjelp, f.eks til å plugge ut en Zapcharger, eller en komfyr eller fikse bremsene på bilen er det fint at en kan lære seg opp på mye av dette via internett og gjøre jobben selv. Ikke bare sparer det en for flere dagslønner i utgifter, men det gir en betydelig tilfredstillelse å ha utrettet et praktisk stykke arbeid selv.

Nå skal jeg selv til å bytte et defekt badekars batteri. Kjøpte et på konkurssalg for 500 kr så ser på sparte utgifter nok til en flytur til USA i forhold til å tilkalle proffesjonell hjelp.  ;)

Kona tar hårklippen min, så ytterligere besparelser der, men hun stoler ikke på at jeg kan klippe hennes hår tross stor suksess når jeg klipper familiens hund.

I stedet har hun regnet ut at det er rimeligere å fly t/r Polen, klippe håret og handle tax free enn å spaserer ned til byen for en hårklipp der.

Mye som skurrer i det virkelige liv, og tror at en elbilist som løsner 4 skruer og fjerner en Zapcharger fra bakplaten er et av de mindre problemene i verden.

I forgårs kikket jeg sidelengs inn i en politi bil jeg passerte på Kannik i Stavanger. Der satt sjåføren med kaffen i ene hånden og en baguett i andre. Passasjeren nøt også en lunch. Ble munter av scenen som viser at ingen er perfekte.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Fortsatte veldig ullent svar, dette her.

Hører stadig her på forumet at du skriver at boksen lett kan monteres/demonteres.
Nå er det plutselig en vaktmesterjobb, dvs. må gjøres av personer med opplæring.

Etterlyser produsentens syn på dette, og du som både er medeier og entusiast burde vel være kjent med hva slags "policy" produsenten har på dette området.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Antar at den offisielle anbefalingen er at bytte av ladestasjonen foretas av installatør med fagbrev.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rav4_EV

Det tror nemlig jeg også. I tillegg skal vel enhetene meldes ut/inn av lastbalanseringssystemet.

Synes at Zaptec har en fin løsning for montering der man setter bakplaten opp først, og deretter henger på boksen og regner med at montørene er storfornøyde.

Derimot å bruke det som salgsargument å ta med seg boksen når du flytter er nok utenfor.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

#12
Uenig. Det er et salgsargument all den tid det er en del av designet og egenskapen til Zapchargeren.

Bakplaten ble spesifikt utviklet med stor kostnad nettopp for enkelt og trygt bytte uten behov for mangeårig skole og fagbrev.

Andre systemer kan ikke flyttes rundt på samme måte og kan dermed ikke bruke dette som et salgsargument. En telefon til administrator for anlegget og et par tastetrykk fra henn så er ladestasjonen også fjernet fra lastballanseringen.

Elbilhjelpen.no anbefaler selvfølgelig alle til enhver tid til å følge alle regler. Vi har egen link til DSB sine sider.

Undertegnede har likevel en noe mer pragmatisk tilnærming til livet, med høy fokus på å være selvhjulpen. Dette har gjort det mulig å opprettholde en god levestandard selv uten millioninntekt.

Antar Rav4_EV også er pragmatisk med tanke på at han i signaturen nevner en Vectrix med batterikjemibytte?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

TB

Vil tro (men har ikke noen konkret kilde til det) at en "instruert person" lovlig kan demontere / montere Zaptec ZapCharger. Jeg har selv gjort dette - og det er ikke nevneverdig mer komplisert enn å montere en lampe eller panelovn. Dette er ting en har lov til å gjøre selv, men ikke er noe alle "kan".

(..)
Instruert person kan gjøre enkle drifts- og vedlikeholdsoppgave. For eksempel kan h*n skifte sikringer og resette vern, eller et motorvern tilhørende arbeidsgivers anlegg i et forsøk på å opprettholde nødvendig drift inntil elektrofagpersoner kommer til stedet for å avdekke og rette eventuelle feil. En instruert person skal være tilstrekkelig instruert, og eventuelt overvåket av sakkyndig person, til at han eller hun er i stand til å oppfatte risiko og unngå farer som kan oppstå ved bruk av elektrisk strøm.
(..)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Rav4_EV

Når Elbilhjelpen reklamerer/omtaler et produkt de selger her på forumet blir de rammet av markedføringsloven. Da må de ha dekning for sine påstander.
Om Elektrolux mener en helt vanlig kunde kan demontere/montere en slik ladeboks uten opplæring/spesiell kunnskap bør kan dokumentere det fremfor å lage en lapskaus av egne personlige meninger.

Trådstarter lurer på om det er noen hensikt å ta med seg "sin" Zaptec laddeboks fra et større lastbalansert anlegg og montere den i en enebolig.

SitatDette er en av fordelene med Zapcharger pro. I tillegg til å være suveren teknisk og rimeligste totalt sett til bofellesskap.  :)

Da forventer jeg dokumentasjon på påstandene!
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA