Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg

Startet av dissern, fredag 30. desember 2011, klokken 07:11

« forrige - neste »

dissern

Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Sterkstrøm

Overspenningsvern er påkrevet i nye anlegg etter nek400_2010 uansett om det er behov for det eller ikke. Når det gjelder lynnedslag og problemer rundt dette er det luftstrekk som er problemet. I byer etc. Hvor kabler ligger i bakken er ikke faren for lynnedslag så stort. En jordfeilbryter eller automatsikring fungerer ikke som overspenningsvern

leaf-newbe

#17
Sitat fra: dissern på mandag 12. desember 2011, klokken 20:33
Leafen står trygt og godt i garasjen og lader, og så begynner det å lyne og tordne kraftig. Vi har vel alle hørt hu mor si at vi skal trekke ut støpselet til TVen og for all del ikke snakke i telefonen. Burde jeg løpe ut i garasjen og trekke ladekaben ut av bilen, eller er det kanskje gunstig å bruke et overspenningsvern? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=308808

en helt klar regel ved bruk av et slikt fin vern som du linket til er at det kun skal brukes om du har instalert et grov veren i sikringsskapet.

har du ikke grov vern i sikrings skapet skal du ikke bruke fin vern da det kan forværre situasjonen da den reduserer avstand mellom fas og jord. ergo den kan være med på å "dra" lynet inn i huset.
Leaf tekna 2013 - UM-EVSE lader uten kladd, friheten til å velge er bra.
Ranked 3597
Average Energy Economy 17,20 kWh/100km              #1901

Ronny

Last ned den nyeste lynavlederappen, så er du sikker ;)
Lyner det rundt ørene på deg, er det kun dra ut kontakten som er sikkert. Lynet søker mot sin motpol, om det er over et overspenningsvern, så hjelper ikke det dersom det er "letteste vei" Her jeg bor nå, har jeg ikke opplevd at noe har røket, så jeg begynner å bli litt slapp med å dra ut støpslene.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Mippen

Tordnet og lynet heftig i dag. Typisk nok syklet jeg til jobb og bilen var hjemme på lading. Men ordnet meg slik at kontakten ble plugget ut. Hadde heldigvis gått fint.
Fremtiden er elektrisk.

nofuelno

Phoenix er en stor og seriøs leverandør av overspenningsvern ( og type2 ladekabler )
Les om løsninger på:  http://www.phoenixcontact.no/overspennings-beskyttelse/50225_50226.htm
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

smaug01

Bare for å ta vinterlyn, for noen år siden i de dype skoger i Vestfold(andebu hehe), opplevde jeg et mega lynnedslag i nærheten av der jeg bodde. Det var merkelig nok jævla tykk tåke ute så det glimtet bare "overalt" et lite øyeblikk men induktansen var så sinnsykt sprek at en en sånn lekefly for småkidz som går på batteri og kjører på gulvet, begynte å gå av seg selv noen meter før den stoppet opp. Jævla creepy rett og slett.

Personlig har jeg opplevd at utstyr som blir skadet, oftest blir skadet av induksjon, men da gjerne i bygg med lange sløyfer.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Sitat fra: smaug01 på torsdag 12. juni 2014, klokken 17:33
Personlig har jeg opplevd at utstyr som blir skadet, oftest blir skadet av induksjon, men da gjerne i bygg med lange sløyfer.

Har for vane å trekke ut alt av kontakter, både strøm og telefon/nett/tv, når det tordner.

Men en gang slo lynet ned rett utenfor huset. Hadde koblet ut alt av kabler bortsett fra nettverkskabelen mellom switch og nettverksprinter. Den gikk ca 15m gjennom huset og etter smellet var både den aktuelle porten på switchen og nettverkskortet i printeren dødt. Alt annet klarte seg fint.

smaug01

Ja det er et utmerket eksempel på induksjon derfor er jeg litt skeptisk til hva som skjer med bilen når lynet bare slår ned nært nok. Det er sinnsykt krefter som det nesten er umulig å verne seg mot. Kjipt hvis det skulle gå på vanlig bilforsikring med dertil tap av bonus, økt polis påfølgende år uten at man har skyld. Hva med vinteren når bilen strengt tatt skal være koblet til laderen pga kulde og så blir man offer for über lyn? Svartmaling javisst men problemstillingen er jo reell og usannsynlige tilfeller vil vel bli mer sannsynlig når andelen elbiler øker. En hjemmelader vil vel alltid gå på innboforsikring siden den er fastmontert?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

cra

Sitat fra: smaug01 på torsdag 12. juni 2014, klokken 21:11
Ja det er et utmerket eksempel på induksjon derfor er jeg litt skeptisk til hva som skjer med bilen når lynet bare slår ned nært nok.

Med tanke på Faraday-buret all elektronikken befinner seg inni er jeg slett ikke bekymret. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

smaug01

Faraday beskyttet mot elektroner, ikke induksjon, heller motsatt. Metallet rundt skaper et elektromagnetisk felt som indusere spenning på motsatt side i mitt hode.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA