Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 4 stk brukte 2010 Think hos nettauksjonsforretning i Sem/Tønsberg

Startet av dissern, fredag 30. desember 2011, klokken 07:11

« forrige - neste »

dissern

Leafen står trygt og godt i garasjen og lader, og så begynner det å lyne og tordne kraftig. Vi har vel alle hørt hu mor si at vi skal trekke ut støpselet til TVen og for all del ikke snakke i telefonen. Burde jeg løpe ut i garasjen og trekke ladekaben ut av bilen, eller er det kanskje gunstig å bruke et overspenningsvern? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=308808
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Min frue hadde ikke stolt på ett billig overspenningsvern, hun hadde dratt ut kontakten.

Hun er elektroingeniør hos den lokale strømnettleverandøren her.
Nissan Leaf

Griffel

Sitat fra: Aspiranten på mandag 12. desember 2011, klokken 20:55
Min frue hadde ikke stolt på ett billig overspenningsvern, hun hadde dratt ut kontakten.

Hun er elektroingeniør hos den lokale strømnettleverandøren her.

Hvor bor dere da?

Før i tia hente det av og til at vi hadde problemer etter tordenvær der jeg bor, men nå kan jeg ikke huske sist.

Dra du ut kontakte er du jo helt sikker, har du et overspennings værn er du nesten helt sikker, ellers er du nokså sikker.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Hun svarer at du er ikke nesten helt sikker. Hun var tilstede i ett hus engang lynet slo ned i hagen og fulgte hovedkabelen inn i huset (!). Der smeltet overspenningsvernet som var montert i sikringskapet fullstendig og lynet stod ut stikkontaktene i huset. Jeg fikk se bilder av skadene nå... De var ikke fine. Plenen så ut som om en gravemaskin hadde vært på besøk, og sikringskapet var helt forbrent der overspenningsvernet hadde stått.

Hun sier at det reduserer faren mye, men man er absolutt ikke trygg.
Nissan Leaf

dissern

Garasjen vår ligger vel 50 meter fra huset, det frister ikke all verden når det regner/hagler og lyner og tordner å ta på seg sko og tøy for å løpe ut i garasjen og trekke ut støpselet til laderen. La oss si at kursen til billaderen (dedikert kurs) skulle få seg en karamell, hva er det som ryker - er det laderen eller kan det være noe dyrt i bilen som kan ryke til? Da er det jo ikke dumt med et overspenningsvern, om det kan gi litt trygghet.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

#5
Hun tør ikke å uttale seg om hva som skjer fra og med uttaket på veggen, for der har hun ikke spisskompetanse. Men det hun sier er at det skjer fremdeles mye skader på finelektronikk i forbindelse med lynnedslag, så ladeklumpen kan vel leve ett utrygt liv? Det er jo 6-8000 bare dèt. Da tenker jeg at så kommer jo laderen i tillegg. Også løper man vel kanskje en risiko med batteriet?

Det er da ihvertfall vesentlig større sjanse for at bilen blir ødelagt av lynet enn at du selv blir truffet t/r garasjen siden den står tilkoblet ett veldig stort nett. Jeg hadde nok løpt ut selv, med mindre jeg virkelig virkelig virkelig trengte 100% lading. Her kunne det vært interessant med en betraktning fra Nissan ift. hvilke sikkerhetstiltak de selv har implementert i bilene. Betraktningen ovenfor må bare vurderes som "best å være på den sikre siden".
Nissan Leaf

commiesoft

#6
Kjøp deg et APC overspenningsvern fra F10.no, så er du rimelig sikker,
medmindre lynet slår ned i selve bilen din ;D.

APC vern drar 25kA, og svartiden er 0 nanosekunder, og om de er utløst går det
ikke lenger strøm gjennom dem, så du unngår falsk beskyttelse.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

dissern

Det er jo kanskje verdt å vurdere dette nøye - for meg som går fra en ordinær fossildrevet bil som har stått parkert i garasjen uten å være tilkoblet noe som helst til å gå over til en elbil som står tilkoblet det el-nettet det meste av tiden så forandres risikobildet en del. Hva sier Nissan, hva sier fornuften, og hva sier erfarne ebileiere om det å lade mens det lyner og tordner?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Rio

Det lyner så sjeldent de fleste steder i Norge at den enkle løsninger er å ta frakoble Leafen. Ikke verd å ta unødvendige risiki.

Jeg vet om minst ett tilfelle i Norge hvor lynet slo ned, og ødela laderen i en elbil. Samtidig, det er nok noe vi bør sjekke om dekkes av forsikringen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

Det med lyn om vinteren er så sjeldent her jeg bor, (kan ikke huske jeg har sett det) at jeg måtte inn på yr.

Der finner jeg:

"Det lyner og tordner også om vinteren. Lynet er da kraftigere, og rammer stort sett kyst-Norge.
– Typisk for vinterlyn er at de som regel er positive. Skyene er ganske lave, og lynet lades fra toppen av skyen, og til bakken.
Alt lades ut i ett smell.

De kan derfor være dobbelt så kraftige som sommerlyn, og forårsake større skade, sier Dahlslett."

Så lyner det om vinteren burde en nok koble fra både det ene og andre.

Det er jo mye fin elektronikk i bilen så når den er tilkoblet er nok den like utsatt for skade som Flatskjermer og PC.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

dissern

Takk Griffel for info om lyn vinterstid :)

Nå lyner det jo gjerne over hele landet i løpet av et år og elbilen vil nok stå til lading tilnærmet hver dag så sannsynligheten for at lading forekommer når det lyner er nok stor. Skulle gjerne funnet et overspenningsvern beregnet for utendørs bruk (IP44), som nevnt ovenfor så kan dette gi litt trygghet.
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Det hun sa i går var at du burde ha både ett grovt vern (i sikringskapet) og ett finvern på selve kontakten. Da er du sikrest. Og gjerne noe som koster mer enn 109kr  :)
Nissan Leaf

dissern

Sitat fra: Aspiranten på tirsdag 13. desember 2011, klokken 10:17
Det hun sa i går var at du burde ha både ett grovt vern (i sikringskapet) og ett finvern på selve kontakten. Da er du sikrest. Og gjerne noe som koster mer enn 109kr  :)

Dette grove vernet - er ikke det i automatsikringen? Beklager om det er et dumt spm, min ekspertise ligger innen andre felt enn elektro :)
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Aspiranten

Det er ett eget overspenningsvern som står i sikringskapet. Mer enn det vet jeg ikke. Jeg så bilder av ett som var brent opp av lynet i går, og det var en stor boks ved siden av sikringene.


http://www.el-loftet.no/pressesenter/overspenningsvern-sikrer-verdier-article149-29.html

SitatTips fra elektroinstallatøren:

Installer overspenningsvern i sikringsskapet

Kjøp finvern for sårbart utstyr


Napp ut kontakter ved tordenvær (om du ikke har overspenningsvern)

Trekk også ut nettverks- og antenneledninger

Koble fra ISDN-telefoner som kan være svært sårbare ved lynnedslag

Hold sikringsskapet lukket

Sjekk at skrusikringene er godt tilskrudd.

Hvis sikringene er ubehagelig varme må du kontakte elektrikeren
Nissan Leaf

mariowing

Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA