Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Xenon i langlys

Startet av El-o, torsdag 29. desember 2011, klokken 23:16

« forrige - neste »

El-o

Hei, jeg har kjøpt en navmotor (forhjul) og controller fra GM. Jeg tok også med en USB-kabel for å kunne programmere controlleren, noe som i alle fall tilsynelatende var bra, siden spenningen i controlleren var standard satt til 24V og strømbegrensningen til 30/50A (kontinuerlig/peak).
Problemet mitt er at motoren har en tendens til å kutte etter å ha gått i noen sekunder, for så å dra i gang igjen. Jeg vet ikke om det er riktig, men det føles nesten ut som om den drar i gang på maks, for så å trinne ned til maks kontinuerlig effekt, men da altså med en forsinkelse.

Er det noen som har tips om den beste settingen for denne controlleren? Jeg finner lite dokumentasjon om programmeringa på nettet generelt, og hos GM spesielt  ::)  Jeg kan legge inn begrensning på strømstyrke, spenning, hvor mye motoren skal dra på med (Low, mid eller high), en setting av RPM fra 0-100% som jeg ikke har funnet ut av og fartsbegrensning fra 0 til 100%. Siden jeg ikke vet hvilken fart den kutter ved (utenom at det ser ut som den kutter ved snaut 25 km/h når PAS er satt til "low"), så vet jeg ikke hvilken prosent jeg skal benytte for begrensning av farta dersom PAS settes høyere enn "low".

Er det noen som har programmert denne før, og som kan gi noen tips?
Motoren er som sagt GMs navmotor for forhjul, 36V 250W. Jeg bruker kun pedelec, ikke throttle. Skjermdump av programmet finnes her http://www.goldenmotor.com/e-Bike-DIY/PI-200%20GUI.jpg  det vil si - det er ikke helt likt det aktuelle programmet man kan laste ned nå, for det er kommet til en justering av rpm, uten at jeg vet hva det påvirker.   ???
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

PerBear

#1
Jeg vil anbefale deg å redusere maks strøm som controller kan trekke fra batteriet. Siden GM sin pedalsensor ikke styrer dreiemoment, kun fart, vil motorkontroller ellers gi maksimal strøm når du begynner å trø og motor starter.

Når motor trekker maks strøm kan spenningen fra batteriet synke under kontrollerens minimumspenning. Det kan være at batteriet ditt er for svakt eller det kan være dårlig kontakt. Når spenning inn til motorkontroller synker skal motorkontroller stoppe motoren for å hindre at batteriet tappes helt. Dersom batteriet ikke er utladet vil batterispenningen igjen stige og motorkontroller slår derved på motoren på ny.

Dersom du har måleutstyr så forsøk å måle spenningen inn til kontroller under belastning. Programmer spenning på kontroller til den minste batterispenning du klarer å måle minus 10-20%. Dvs måler du f.eks. 30 volt så sett den til 24-27 volt.

Strøm ville jeg satt til halvparten av peak og kontinuerlig verdiene kontroller er programmert til nå. Dersom det blir for slapt kan du alltid øke senere.

Dessverre har ikke GM sin PAS kontroll på dreiemoment så jeg synes det aldri blir en god løsning, enten gir den for mye gass ved oppstart eller så får du ikke drahjelpen du trenger i bakkene.

Ut fra egen erfaring mener jeg at GM aldri har klart å lage en sikker og fungerende pedalsensor  >:(
Det mest fornuftige du kan gjøre uten å bytte kontroller eller montere ekstra elektronikk er å bruke et gasshåndtak og ha pedalsensoren som pynt men det er desverre ikke lovlig løsning... Den lovlige løsningen som anbefales er en pedalkoblet gass som fungerer opp til 6km/t uten å trø, og uten fartsbegrensing ved å trø. Her er en beskrivelse på hvordan du bygger en slik for å putte inni motorkontrolleren. Det krever litt lodding og programmering:
http://www.avdweb.nl/solar-bike/electronics/pedelec-legalisation-device.html

Her er skjema på motorkontroller med modifisert PAS inngang for å gjøre gasshåndtak lovlig, mod er i den stiplede firkanten til venstre for CPU:



Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El-o

#2
Hei. Takk for fyldig svar. Det kan være at det er spenningsfall, men i dag gikk den i det minste kontinuerlig når den skulle etter at jeg begrensa strømmen til 9/10A. Det som var verre var at den gav opp på veien hjem, med 130 drøye høydemetere i dyp snø og slaps. Etter litt fram og tilbake fant jeg ut at batteriboksen på ingen måte er vanntett, og det var kommet noe vann inn i den. Jeg satte batteriet til lading, men det tar bare kort tid før laderen lyser grønt, og når jeg da kobler til batteriet, så viser batteriinikatoren at det er flatt.   :'(
Jeg har fått tørka opp vannet og lar batteriet stå til lufttørking nå, og håper at ikke dette ble slutten på elsykkelprosjektet mitt. Jeg har ikke råd til nytt batteri nå.   :-\

Dersom jeg får liv i battriet igjen, så skal jeg se på den pedelec saken. Når motoren bare går som den skal, så fungerer oppsettet slik det er greit. Jeg trenger bare en liten dytt, slik at jeg slipper å komme hjem med makspuls hver dag. Jeg bor på en kolle, og har bratte bakker med 80-100 høydemetere opp fra alle kanter. Likevel - hvis det som er bra kan bli bedre så prøver jeg gjerne. :)
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

elektrolux

Symptomene du beskriver på batteriet tyder på at det er defekt.

Testet nettop et lithium batteri som hadde samme symptomer, og det konket ut etter 1,5 Ahr, mens det burde gitt nesten 10 Ahr.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El-o

Ja, ja. Seks turer på tilsammen 80 km. er kanskje hva man kan forvente av et Kina-batteri? BTW, vannet som hadde trengt inn i batterikassa var maks et halvt eggeglass, og dekka ingen komponenter el.l. Jeg tror iPhonen min tåler mer fuktighet enn hva dette ble utsatt for.

Dette var dyr erfaring.  :'(
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

janstok

Jeg har også erfart at batteriet ikke er vanntett. Har nå to stk golden motor batterier som fungerer utmerket etter å lagt i fugemasse i partiet mellom plastdekslene og metallkassen. I tillegg har jeg laget hull i bunnen for eventuell fuktighet som dreneres ut. Utrolig irriterende at Golden Motor ikke lager dem vanntette. Tipper det er mer enn bare du og jeg som har opplevd dette:(
Sandnes

Ezee kit: www.ebikes.ca
35 000 km på elsykkel

El-o

Jaja, sorgen og gleden de vandrer tilhopes...

Nå har batteriet stått til tørk i 24 timer, og hva skjer? Det virker!!   ;D
Nå ligger ladeelektronikken helt ubeskyttet i boksen, og det er ikke utenkelig at det har vært salt i vannet som kom inn i boksen, så jeg tror jeg skal prøve å koble den fra og spraye over med elektronikkspray så det ikke korroderer og tæres opp på printkortet.

Men altså - hvor lenge var Adam i paradis? Jeg skulle se om batteriet fikk navmotoren i gang, og det fikk den, men ikke resten av navet/hjulet. Jeg har tettet navet så godt jeg kan, men det kan se ut som frihjulet eller giringa ikke går i inngrep, så jeg må vel åpne navet og se om det er noe å gjøre der. Jeg har litt bedre kontroll på mekanikk enn elektronikk, så foreløpig er jeg litt lettere til sinns nå. :)

Så - dersom batteriet har overlevd og bestemmer seg for fortsatt å leve, og navmotoren ikke bare vil spinne for seg selv, men og for oss som er tilstede, så skal jeg igjen ta tak i det tråden skulle handle om og evt. en ny PAS/pedelec.
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

Gurkelur

Eit lite spørsmål om GM sin cruisecontroller. Kan ein 10A controller programmerast om til 20A?
Trondheim, EVT 168

PerBear

Sitat fra: El-o på onsdag 14. desember 2011, klokken 16:14
Men altså - hvor lenge var Adam i paradis? Jeg skulle se om batteriet fikk navmotoren i gang, og det fikk den, men ikke resten av navet/hjulet. Jeg har tettet navet så godt jeg kan, men det kan se ut som frihjulet eller giringa ikke går i inngrep, så jeg må vel åpne navet og se om det er noe å gjøre der.
Husk at motor må veive rett vei for at frihjulet skal gå i inngrep. Sjekk at du ikke har trykket inn reversknappen med et uhell.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

El-o

Tror ikke jeg har trykket inn noen reversknapp. Vet ikke om jeg har noen engang, og jeg har i oppsettet av kontrolleren valgt å ikke ha reversmulighet. Om jeg mens jeg har holdt på med batteriet har kobla navmotoren feil kan kanskje være en mulighet, men jeg trodde at disse motorene styres av Hall-sensoren slik at de går riktig vei hvis de først går rundt. Dessuten var det ingen motstand når jeg dreide på hjulet, hverken framover eller bakover. Navet virker forresten som det skal nå, selv om jeg ikke har hatt tid til å åpne det ennå, men jeg tror fortsatt det er lurt å ta det opp såpass at jeg får sett om det har kommet vann inn i det. Jeg har brukt elektrikertape rundt enden av akselen der kabelen kommer ut. Det er lett for vann som sitter på kabelen å renne langs den inn i navet. Mulig at jeg bytter tapen med krympestrømpe, men  det viktigste er uansett at det er tett. Dersom det er slik at hullene til skivebremsskruene er gjennomgående, så kan det være jeg bruker et gjengelim på disse skruene også.

Nå har jeg forresten kjøpt en ganske stor veske m. bagasjebrett til setepinnen. Tanken er at jeg putter batteriet og kontrolleren i den veska, samtidig som det blir litt plass til verktøy og noen småting som jeg alltid har med når jeg sykler til jobb (telefon, nøkler og iPad :) ). Da blir det litt ekstra sikring mot fuktighet, samtidig som jeg slipper å ha sekk.
Elsykler: Eldre terrengsykkel og velomobil, begge med 250W Bafang krankmotor og Rohloff nav.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA