Tesla har mistet kontrollen - på tide å varsle media?

Startet av TRM, lørdag 23. mars 2019, klokken 22:08

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 24. mars 2019, klokken 09:16
- Hva er en sikker kilde til klikk for nettaviser? Nyheter, helst negative, om Tesla.
- Hvor mye styr har det blitt i media om dårlig kvalitet på Model 3? Veldig lite.

Jeg gjetter at grunnen til dette er at journalistene vet at de får pepper hvis de rapporterer dette som en krise og så viser det seg at det er noen titalls kunder av firetusen som har en opplevelse som er dårligere enn det som kan sies å være gjennomsnittet for utlevering av nybil i Norge, uansett merke.

Så til de som leser denne tråden (som er en helt legitim tråd for øvrig) så vil jeg si, husk at det er firetusen biler som er utlevert nå og de fornøyde kundene er mye stillere enn de som har noe å klage på. Så ikke la andres negative opplevelser ødelegge en spennende utleveringsdag. Selv var jeg litt nervøs før jeg fikk sett vår bil, men etter hvert som vi gikk gjennom den så vi at alt var flott og fint og den er bare helt fantastisk (bortsett fra at Midnight grey blir nesten like fort møkkete som en svart bil...). Og i dag skal jeg på langtur med supercharging for første gang. Juhu! :)

Jeg er med i TOCN og diverse Model 3 grupper på nettet. I følge poll har nær 40 % av medlemmene i enkelte grupper opplevd manglende lakk på bilen. Det er bare lakken, alt det andre kommer utenom... Jeg tror media kan være bra. Da blir Tesla presset til å gjøre noe. Når de ikke vil høre på oss som kunder, forbrukerrådet eller NAF, må man bruke tyngre skyts dessverre. Problemet er at mange er redd for å uttale seg til media pga. Tesla har pengene våre, og er redd for at de kan holde igjen eller redusere utbetalingen som følge av "feil" de finner på innleverte biler.
Fremtiden er elektrisk.

DagfinnN

Sitat fra: Mippen på søndag 24. mars 2019, klokken 10:29
Jeg er med i TOCN og diverse Model 3 grupper på nettet. I følge poll har nær 40 % av medlemmene i enkelte grupper opplevd manglende lakk på bilen. Det er bare lakken, alt det andre kommer utenom... Jeg tror media kan være bra. Da blir Tesla presset til å gjøre noe. Når de ikke vil høre på oss som kunder, forbrukerrådet eller NAF, må man bruke tyngre skyts dessverre. Problemet er at mange er redd for å uttale seg til media pga. Tesla har pengene våre, og er redd for at de kan holde igjen eller redusere utbetalingen som følge av "feil" de finner på innleverte biler.
Jeg leser i en gruppe som heter: "For en fantastisk bil" Der er ingen misfornøyd.
Ja, dette var ironi - men ringer det en bjelle?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Nå er det vel 3 og Y som er/blir de nye folkevognene?  :D Noe spesielt er det at så mange er overrasket og forbannet over kvaliteten. Hvis de samme hadde giddet å lese litt på dette forumet og andre sosiale media før de bestilte Tesla, så ville de visst at dette ikke er noe nytt. Dessverre. For mange er dette en stor investering, og da burde det vært smart med en grundigere evaluering. Men hvis man er ute etter en bil med Teslas unike fordeler, og kan se gjennom fingrene når det gjelder mangel på finish, så vil man få mange fine kjøreopplevelser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. mars 2019, klokken 10:50
Sitat fra: Mippen på søndag 24. mars 2019, klokken 10:29
Jeg leser i en gruppe som heter: "For en fantastisk bil" Der er ingen misfornøyd.
Ja, dette var ironi - men ringer det en bjelle?
Hehe, det er samme tendensene som det var med TMS. Tilogmed media hektet på tråden om feil og mangler "på hele x antall sider" og la det frem som "slik er det".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 10:53
Nå er det vel 3 og Y som er/blir de nye folkevognene?  :D Noe spesielt er det at så mange er overrasket og forbannet over kvaliteten. Hvis de samme hadde giddet å lese litt på dette forumet og andre sosiale media før de bestilte Tesla, så ville de visst at dette ikke er noe nytt. Dessverre. For mange er dette en stor investering, og da burde det vært smart med en grundigere evaluering. Men hvis man er ute etter en bil med Teslas unike fordeler, og kan se gjennom fingrene når det gjelder mangel på finish, så vil man få mange fine kjøreopplevelser.

Det er sant, men model 3 holder om mulig en lavere standard enn S og X. Tesla yter også dårligere kundeservice til eiere av 3.
Fremtiden er elektrisk.

olavxxx

Sitat fra: Mippen på søndag 24. mars 2019, klokken 10:57
Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 10:53

Det er sant, men model 3 holder om mulig en lavere standard enn S og X. Tesla yter også dårligere kundeservice til eiere av 3.
Jeg synes mange ting er bedre på 3 enn late 17X. har demontert paneler og annet for montering av dashcam. klart bilen du hadde var for dårlig lakkert på innsiden av dørene, men på generelt basis er det mange forbedringer ift kvalitet på komponenter og smarte løsninger i konstruksjonen.

Jeg skjønner selvsagt din frustrasjon og at du ikke tok i mot bilen. Men ikke alle bilene er like dårlig lakkert på innsiden av dørene som din heller. Jeg hadde noen støvkorn og bulk i taktrekk, men de skal fikse det, så jeg kjører heller verdens beste bil og får det fikset med tiden, enn å kjede meg i fossilbil.

DagfinnN

Sitat fra: bjornskj på søndag 24. mars 2019, klokken 08:57
Så uansett om Tesla er "det beste i verden" så tror jeg det er greit at noen tar av seg de rosa brillene og ser på hva som skjer med litt kritiske øyne.
Kritiske øyne er bra, men kritikken tar helt av mange ganger. Særlig fra de som ikke har Tesla. Kjempelei av den negative opphausingen fra de som ikke har, men bare gjentar og forsterker det andre har skrevet. Mer forståelse fra de som har opplevd kjedelige ting.  Fant til og med poster i Leaf-forumet som oppsnakker sine bil med å henvise til håpløse Tesla. Kan jammen ikke være mye bra med Leaf da. Forøvrig leser Tesla-ansatte her...

Løve

Sitat fra: Autowinder på søndag 24. mars 2019, klokken 09:57
Sitat fra: Løve på søndag 24. mars 2019, klokken 09:41
Jeg oppfordrer deg TS til å være særdeles kritis og nøye ved overtakelse av bil. 7mm sprekk i vinduet er for eksempel ting du ikke må finne på å godta. Ikke godta at noe skal fikses senere da det er bevist om og om igjen at Tesla ikke har tid til, eller særlig interesse for, å fikse dette senere.
Nå bløffer du igjen Løve. Jeg er den eneste som har nevnt 7mm her og det var en ripe i glasset. Hvorfor juger du det til å bli en sprekk, som er noe helt annet? Det tar seg dårlig ut når du blir tatt så utrolig i løgn. Get a life!
Ah, en ripe. beklager, men da har jeg misforstått deg. Men igjen, du skal ikke være en enste ripe noe som helst sted på en bil som levers fabrikkny. Spesielt ikke på en bil i området 500 000 NOK.

cjs

Sitat fra: Løve på søndag 24. mars 2019, klokken 09:41
Det som er skremmende er at alt dette er feil som har blitt klaget på siden første bilene ble overlevert til kunder. Å ikke ha løst disse probleme helt og fullt innen nå er skremmende og sier at Tesla i praksis driter i kundene sine. tesla pushe gladelig bilder som aldri skulle forlatt fabrikken over på kunder som ikke har mot og vilje nok til å stå opp for snakeoil-selgere.

Tesla er også eneste bilmerket med utallige tråder som begynner med «Elsker bilen, men...» Så joda TS, å fåpressen involvert høres fornuftig ut. For ikke snakke m nødvendig. Det må være grenser for hvor mye rask et selskap skal få presse på kunder uten at noen reagerer. Bare husk at du vil få et lite «Blackbox-teater» etter deg av die hard fans. Bare se på spørsmålene som stilles i retur i denne tråden alene, ta så en runde rundt på alle andre forum med tesla-tråder og du vil se at den som kritiserer Tesla, uansett hvor faktabasert, angripes av en mobb.

Jeg oppfordrer deg TS til å være særdeles kritis og nøye ved overtakelse av bil. 7mm sprekk i vinduet er for eksempel ting du ikke må finne på å godta. Ikke godta at noe skal fikses senere da det er bevist om og om igjen at Tesla ikke har tid til, eller særlig interesse for, å fikse dette senere.

Veldig kort tid på å sjekke noe på utlevering og når du først bruker 2 timer på å få skiftet feil hjul som første oppdagede feil ved levering og skal gå videre på sjekk er det mye stress også. Hvordan kan vi som kunder finne alt det som kvalitetskontrollen ikke har funnet og heller ikke klargjøring lokalt etterpå?
Er vi mer kritiske enn de?
Har vi mer peiling?

DagfinnN

Sitat fra: Lynkjapp på søndag 24. mars 2019, klokken 09:57
Men nå er jeg igang og polemiserer med xx og det er kanskje litt dumt. Men litt gøy også.
Jeg synes det er dumt siden sitater på den måten får meg til å se tekst fra folk jeg har ignorert. Min lille bønn: Ikke siter de vanlig trollene. Det er veldig mange som har blokkert de som bare troller og farer med løgn. Beste virkemiddel mot slike er å aldri svare samme hvor tåpelig de skriver.

Spiro

Litt enig. M3p koster nærmere 1 million i utlandet så den burde være feilfri. Samtidig koster den nærmest halvparten i Norge. Men den burde være feilfri.

Kjøpte en Leaf og mazda 6 helt nye begge to. Bilene var perfekte i mine øyne.

Men etter dette tesla vaset finner jeg masse feil på mine biler. Tror ikke tesla er så mye verre enn andre. Min mening
Tesla model 3 performance 2019
Leaf 30kw 2016
Mazda 6 2.2 optimum 2014 solgt

DagfinnN

Perfekt kommentar. Setter saken i perspektiv.
Jeg har Ampera-e. Den har gått som en klokke, men har masse små bugs i datasystemet. Hatt bilen i 2 år og datasystemet ble muligens oppdatert på en service, men ingen liste over forbedringer har kommet meg i hende.
Fortsatt flere bug i softwaren - får blant annet melding om å holde i rattet selv om det er akkurat det jeg gjør.
Denne smale bilen fungerer perfekt byen og jeg liker designet på den bedre enn TM3 sitt design (bakluke blant annet). Likevel velger jeg å selge den å kjøpe modell 3 etter sommeren. Skulle jeg tolke alt som er i denne og andre tråder ville jeg vel aldri våge det -  ikke sant?

Burger

Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. mars 2019, klokken 11:29
Jeg synes det er dumt siden sitater på den måten får meg til å se tekst fra folk jeg har ignorert. Min lille bønn: Ikke siter de vanlig trollene. Det er veldig mange som har blokkert de som bare troller og farer med løgn. Beste virkemiddel mot slike er å aldri svare samme hvor tåpelig de skriver.

Man argumenterer ikke i mot ett troll, man argumenterer for at de som leser skal forstå at det er et troll. Så kudos til de som har kunnskap og tar tiden til å finne dokumentasjon som skyter ned påstandene. Ser trollet så godt som aldri tar til seg korreksjon og ikke innser at han kjemper mot sin sak, siden saklig motinformasjon dukker opp ganske fort.

Skulle jeg drevet svart propaganda for Tesla så ville jeg opprettet ett slikt troll og noen kontoer som rettet opp i påstander.

NB: Jeg påstår ikke at Espen Hugaas Andersen har noen som helst tilknyttning til trollet, jeg har stor respekt for kunnskapen, tiden og sakligheten hans som blir brukt mange steder på nett for å rette opp påstander fra diverse nettroll.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

DagfinnN

Sitat fra: Burger på søndag 24. mars 2019, klokken 11:50
Sitat fra: DagfinnN på søndag 24. mars 2019, klokken 11:29
Jeg synes det er dumt siden sitater på den måten får meg til å se tekst fra folk jeg har ignorert.

Man argumenterer ikke i mot ett troll, man argumenterer for at de som leser skal forstå at det er et troll. Så kudos til de som har kunnskap og tar tiden til å finne dokumentasjon som skyter ned påstandene. Ser trollet så godt som aldri tar til seg korreksjon og ikke innser at han kjemper mot sin sak, siden saklig motinformasjon dukker opp ganske fort.
NB: Jeg påstår ikke at Espen Hugaas Andersen har noen som helst tilknyttning til trollet, jeg har stor respekt for kunnskapen, tiden og sakligheten hans som blir brukt mange steder på nett for å rette opp påstander fra diverse nettroll.
Godt sagt, men min lille bønn om ikke å sitere står ved lag selv om jeg forstår behovet.
Ja Espen er utrolig saklig og tålmodig - veldig bra.

Bjoris

Tesla er fortsatt ikke for alle, det er klart at fremgangen på service og kvalitet ikke har vært slik en kunne håpet på.

Det som er litt trist er at folk ikke ser ut til å forstå at Tesla ikke hadde eksistert om de produserte bilene slik tyskerene gjør. Joda, det gir mening å hevde at om bilene var feilfrie fra fabrikk så ville de spart mye på servicesiden, men da hadde aldri bilene kommet til markedet, de hadde gått tom for cash lenge før ting var ferdig. Som kjent har de vært farlig nær stupet mange ganger. Dette er en hårfin balansegang.

Tesla tar bevisste valg på hvilke ting de kan leve med og ikke ifht shortcuts. Det ser en jo når bilene blir reversed engineered, noen e Kia løsninger fra 90 tallet, andre ting er på jagefly nivå som du ALDRI vil få av tyskerene...

Det enkelte glemmer når de har funnet ett støvkort i lakken er følgende:

HVEM ANDRE LEVERER FØLGENDE TIL UNDER 500 kNOK?:

560 km rekkevidde
250 Kw hyperlading og i tillegg bedre tilgang enn noen andre samt "plug and play" i hele Europa!
AWD
Skinnseter
Panorama glasstak
Super Hifi anlegg
vinterhjul
met.lakk
AP

Tesla fan boy, kanskje det, men jeg forsvarer ikke at bilene leveres ut med feil, det er kjiipt og 500 kNOK er uansett hva du får, mye penger. Jeg prøver bare å se det store bildet og tenker at faen heller, TM3 til 492 kNOK er ett kupp, også med støvkorn i lakken;)

Jeg får snart min Kia eNiro, 410 kNOK, det er så uaktuelt å velge den fremfor TM3 selv om den kanskje ikke har støvkorn i lakken eller andre feil...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA