Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avtagende Leaf-salg?

Startet av ElTorro, onsdag 28. desember 2011, klokken 12:51

« forrige - neste »

ElTorro

Jeg har nå hatt min "nye" Think i en uke.  Dette er en 2010 modell, registrert i september 2010.  Den har kun gått 2.800 km. 

I dag fikk jeg den ubehagelige opplevelse at den ikke vil i revers !!  Når jeg drar girvelgeren bakover, går den rett fra Park til Nøytral.  Først et par ganger når dette skjedde dro jeg girvelgeren helt tilbake til  E, og deretter framover til R og den gikk da i revers.  Men nå vil den ikke i revers i det hele tatt. 

"Hakkene" på girvelgeren virker som de skal, men det blir altså Nøytral i både Revers- og Nøytral - hakkene.

Noen som har opplevd noe tilsvarende ?
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Docjensk

Jeg har hatt det samme problemet - fikk ny mikrobryter av verkstedet og fungerer utmerket nå. Se tidligere tråd om tema.

ElTorro

Takk for tips, og beklager at jeg ikke så at det var skrevet om dette tidligere..

Det lukter vel av at det er en mikrobryter som må byttes hos meg også.   Får håpe det går på garantien.

OG:  Nå har reversen begynt å virke igjen !!  Ikke helt 100.  Fra P går den 2 ganger i N før jeg kommer til D.  Fra D går den i R !!

Kanskje den ikke likte kulda i går.  Det var ca 10 kalde.  I dag bare ca 5. ??? :o
> Th!nk City 2010 mod. m/Litium ion batteri.  110.000 km pr. 01.01.2019.  Montert Webasto bensin.
> Nissan Leaf US 2015 mod
> Opel Ampera-e levert 14.06.17

Go-carter

..og med bakgrunn i kulden, så kan det være så enkelt at girvelgeren har vært fettet opp med dårlig fett, dette har pakka seg i mikrobryteren, og når det blir kaldt henger den igjen  ???
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

commiesoft

Min girspak har samme problemet, til 80% virker den, eller så er det bare å flytte
litt på den, så virker den igjen, og sånn har det vært lenge.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

mohpet

Min også, nesten men ikke helt bra igjen

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Frank L

Jeg har plundret litt med samme, noen som vet om noen som selger brytere med riktig størrelse i Norge?
Min lokale elektrolanger hadde noen som var større, og noen som var mindre....
Bryterne ser ut som denne:
http://www1.conrad-uk.com/scripts/wgate/zcop_uk/~flN0YXRlPTE3MzA0NDU1MzU=?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=UK&p_searchstring=v4ncs&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&adcampaign=otm&gclid=&scrwidth=1366

Hilsen Frank L.

Carl Anton Stenling

@Frank L: Linken du oppgir fungerer ikke.

Generelt kan mikrobrytere skaffes fra bl.a. Elfa eller RS Components i Norge uten at jeg vet sikkert at de har denne typen.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

Frank L, hvordan kom du til denne bryteren? Dette er jo en gjenganger, så noen bilder
med en forklaring er høyst interessant.

Sånn som tilgangen på deler er nåtildags er detaljert iinfo viktig, både for oss eiere, og
også for verksteder veldig viktig.

Mikrobrytere skal vel tåle 100 millioner koblinger, så jeg lurer på om ikke dette har noe
å gjøre med mekaniske toleranser, innfesting eller prell/gnist etc.?



Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Go-carter

Jeg har fått noen hint om at det kan være plasseringen av mikrobryter-raden, som gjør at feilen skjer.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Frank L

Beklager død/feil link i mitt første innleg.

@commiesoft, for å komme til bryterne trekker man ut rammen rundt radioen/varmeapperat panelet samt mansjetten rundt gearspaken. Da kommer man til alle skruene til dekslene rundt gearspaken. Når du får vekk resten finner du mikrobrytrene på venstresiden av spakmekanismen.

Det er mulig det er som Go-carter skriver at det er plaseringen/justeringen av brytrene som er problemet.
Selvfølgelig er det litt slakk i skrufestene til rammen som brytrene sitter i. Og jeg fikk ikke frem feilen like ofte når jeg dro rammen helt fremover, før jeg skrudde den til.

Brytrene er produsert av Burgess og er av typen v4ncs.

Hilsen Frank L.

Go-carter

OK, føler det er på tide med en avklaring her, nå har jeg fått dette forklart av to kilder  ::)

Tidlige biler, så kan det løses ved å shimse opp hele mikrobryterrasen 1mm. Dette kan kanskje(?) redusere slitasjen på nyere biler også.

MEN. Selve hovedproblemet er at mikrobryteren har et mildt sagt elendig design, og den bakerste/fremste polen løsner inne i mikrobrytere, og gjør at kontakt ikke lenger er mulig. Fikk dette godt illustrert hos R&S med ødelagt bryter, og fikk også se på innmaten. Så om noen sliter med dårlig revers, ikke noe drama! kun en ny mikrobryter :)
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

mohpet

Flott! Min er helt fin igjen ser det ut til, har gått seg til selv. Får se om det holder på sikt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA